Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 26887 ggr
Alex86
2

Mat med socker, tex indiskt - hur farligt??

Ater ute ganska ofta och undrar hur det ar med Indisk och Thai mat. De innehaller ju mycket fett fran gradde, smor och kokosmjolk sa har automatiskt tankt att det ar ok.

Igar at jag pa indisk restaurang och maten smakade sott! Hade glomt att man anvander socker i sadan mat for att fa balans mellan salt/sott/surt.

Sa min fraga ar hur daligt ar det? Kan man inte ata sadan mat? Hur mycket kolhydrater tror ni jag fick i mig ungefar?

Jag at: lamm gryta, kyckling tikka (lite av varje, blev en normal/stor portion) med spenat i gradde istallet for naan brod eller ris.

[Pennylane1]
0

är det verkligen grädde i indisk mat och thaimat? Trodde det var rätt ovanligt förutom i västvärlden. Mycket socker är det nog tror jag.

MimLan
1

Som med det mesta är det du själv som behöver svara på frågan om du kan äta sådan mat.

Och som med det mesta när det gäller mat är inte allt sockrat. Välj rätter som inte innehåller socker om det är viktigt. Var en konsument och fråga om du inte vet på förhand.

yvonnel
1

Jag tycker inte om thaimat, den som jag har smakat är otroligt mycket sockrad - indisk mat kanske är det också på vissa rätter men där har jag haft fina smakupplevelser som inte alls haft med socker att göra.

Olika hur sockerkänslig man är, man väljer ju själv under eget ansvar.

Kanske kan man begära att få en meny utan socker - egentligen tycker jag att många av oss skulle göra just det, ställa krav på osötat.

Ofelia
0

Vad har du ätit för thaimat som är sockrad? Jag äter en hel del Thai mat ute (och i Thailand) och har inte stött på sockrad mat, däremot brinnande stark. Ingen grädde heller mest kokosmjölk.

Hoppar över riset och äter resten.

Ofelia
0

Men inte innehåller väl indisk mat smör och grädde heller? Enda jag sett där är joghurt.

Alex86
0

Ok gradde kanske ar fel, vissa ratter som ar kramiga innehaller fet yoghurt och nagot graddliknande ar det allt i vissa ratter;) samt definitivt smor och olja. Vad jag ville papeka var att det ar FETT (en maltid indisk take away ar fetare an en stor pizza) sa det ar ju positivt.

Och Thai ratter har visst sotma, om det kommer helt fran kokosmjolken vad vet jag, kanske! Finns en broccoli i gron curry som definitivt har nagot sott i sig..

Men det var ju skont att hora att jag har fel:) Da kan jag kaka pa!

Alex86
0

..och inte sa att jag ater pa nagot billigt skumt Thai-stalle utan bra restauranger, sa kan inte vara sa att det ar darfor jag stott pa sot smak!

Diran
0

#0 Nu ska man väl passa sig lite för att fråga svenskarna (sorry, inget illa menat) men jag bor i England och här är indisk mat lika vanligt som potatis i Sverige….

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men jag vill själv kolla upp det.. Jag är ganska övertygad om att de använder socker i många av sina rätter.

Anledningen till att jag säger att man inte ska fråga svenskarna är för att jag ätit indisk mat i sverige och de tillagar den inte alls på traditionellt vis.

Även många restauranger här i England tillagar "kommersiell" indisk mat, vilket helt enkelt innebär att de anpassar sig till landets smaklökar. (nu menar jag INTE bara styrka, utan sätt att tillaga och de kryddor, smaker etc som de använder)

Jag har flera indiska kompisar, ska fråga och återkomma!

Fiana
0

Är det inte till thailänsk mat som sweet-chili sås "hör"? Den är det i vilket fall mycket socker i.

Aldrig varit något "fan" av thai-mat, men har tidigare haft ganska mycket recept på kinesisk och japansk mat - socker av olika slag är där väl förekommande. Har en bror som nyligen jobbat i kina och där han var (nord-östra) var så sött som möjligt godis "hårdvaluta" - så pass att du helst skulle ge det som muta till chefer etc. för att få något gjort. Oerhörda mängder godis av "socker-sort" åts (alltså icke-fett godis, inte choklad etc.). Den mesta maten smakade även sött.

Inte helt säker, men det jag hört om thai mat så skulle den vara ännu mer sötad än övriga asien, alltså ordentligt med tillsatt sötma.

#8 Var det inte Gordon Ramsey som gjorde någon tv-serie just för att upptäcka hur indisk mat skulle smaka, just för att det som serveras just i england inte smakar i närheten av som det "ska"? Att i allmänhet så är den standard indiska maten i UK inte mer indisk än vad "TexMex" är genuint mexikanskt (TexMex är ju alltså från Texas och inte från Mexico, men med influenser från alla invandrare från mexico)

Visst vet nog inte de flesta svenskar hur indiskt eller thai "ska" smaka om de inte spenderat mycket semestrar med att äta just genuin mat, men man kan nog inte heller särskilt mycket mer bedöma det efter vad hur "standard-curry" smakar i england heller.

yvonnel
0

Jag har inte varit så mycket i de asiatiska länderna utom Japan och Sri Lanka och det var ganska längesedan. Den mat vi får uppleva på de restauranger som har knytning till olika länder har med all säkerhet modifierats både för att s.k. anpassas till västerlandet men även vilka livsmedel man använder, ofta av ekonomisk orsak. Tror att jag har smakat äkta vara på Sri Lanka där jag stannat tillräckligt länge för att komma över turistdiarrén och vänja mig vid kranvattnet. De rätter jag smakat där var inte sötade men thé ska man undvika att få serverat färdigt för det är bara varm sockerlösning smaksatt med thé. De bästa  minnena om ätbart var de helt otroliga frukterna som ofta såg hemska ut och inte alltid luktade så bra men smakade helt makalöst gott.

[Pennylane1]
0

sataysås har jag sett ett "äkta" recept på. Där var massor av socker i. (1,5 dl till fyra pers)  Men om det är indiskt eller thai är jag inte säker på.

ingrid-in-sweden
0

Har gått flera indiska matlagningskurser privat och på resturang. Ghee som används är emellanåt och ofta margarin. De använder olja, oftast billigaste man får tag i matlagningen. Solros och majs.

Smör använder de inte, den bränns vid i deras matlagning. Ghee men återigen - margain-ghee vilket är billigt.

Vissa resturanger sockrar ja (indisk). En hel del indiska resturanger använder också kokos i matalgningen vilket också ger söt smak.

Krämig konsistens = yoghurt plus den allsköns berömda lökpureen samt att saker och ting kokar läääänge.

Aniara4
0

Nån som har smakat på Hoisin-sås?

I rest my case.

suzanna1
0

Min pappa är kock, är uppvuxen med restaurangbranschen med många restaurang-vänner, tyvärr så är  thai mat och annan "snabbmat" fullproppad mycket socker , använder man inte riktigt smör och grädde och andra kvalitéts produkter så få man kompensera det med socker för att det ska smaka bra.

Ska man äta "bra" thai mat eller andra kullinariska rätter så är det oftast dom lite dyrare restaurangerna som gäller…Annars hade det varit perfekt med ett snabbmatställe med lchf alá thai, indiskt,mexicanskt mm hoppas verkligen att det kommer att finnas inom snar framtid.

Men visst finns det billiga thai/indisk restauranger med bra råvaror också men dom är nog tyvärr lätträknade.Likaså dyra restauranger som inte kör med de bästa råvarorna.

[Pennylane1]
0

# 13 Hoisin är väl iofs kinseisk men det är ju samma där.

Tisdag
0

Gillar indisk mat skarpt och visst finns det flera recept med grädde. Alla kor måste ju göra någon nytta Flört det gör ghee, grädde och yoghurt till vanliga ingredienser.

Smörkyckling (Murgh makhani)

Mild kyckling  (Murgh korma)

Aniara4
0

#15 Ja, jag tänkte asiatisk mat i ett större perspektiv än bara indisk och thai.

Koreansk mat är f.ö. enligt min mycket begränsade erfarenhet sötast av alla!

Ofelia
0

De flesta av mina Thai erfarenheter när det gäller mat är upplevda på plats i Thailand. Förutom den sötsura såsen har jag inte smakat något sött (den sötsura såsen framgår också ofta redan i rättens namn så den skippar jag).

Det är mycket kokosmjölk i rätterna och den är för mig inte söt. Min thailändska kokbok innehåller heller inga sötningsmedel (förutom den sötsura såsen då). Smör och grädde används ALDRIG.

Övrig asiatisk mat upplever jag som mera sötad, både den japanska och den kinesiska. Vietnamesisk , koreansk har jag ingen erfarenhet av och den indiska äter jag sällan då de i högre grad använder sig av joghurt som jag inte tål.

yvonnel
0

Vilken bra samlad kunskap om asiatisk mat vi fick ihop.

Riktigt skojigt faktiskt. Kan sakna paperdam (stavade jag rätt nu).

ingrid-in-sweden
0

papadom eller poppadum

Linschipsbröd :)

#16 visst finns det recept. Men följer de dem på resturangen månntro?!?

Mina äldre indiska kockböcker är smockfulla med smör (riktig ghee) och grädde. De nyare - mjaaae….tyvärr så håller Indien på å bli fettskrämd och diabetes mm mm exploderar ju där någe helt kopiöst.

[Pennylane1]
0

jag kollade också i en indisk kokbok, skriven av en indiska (70-tal), hon skrev så här: vissa verkar tro att man använder ghee i all  indisk mat men det stämmer inte, oftast används vegetabilisk olja, men i somliga recept passar nötsmaken som ghee har mycket bra (recept på äkta ghee finns i boken)

I den här boken hittade jag två recept med grädde. Två med mjölk. Det är säkert hundra recept i boken. Socker, oftast  i  rätt små mängder, palmsocker för det mesta, ingår i de flesta av recepten.

Match
0

Jag gick för några år sedan en matlagningskurs i thaimat (före jag blev "upplyst" :-) ) och vi tillsatte socker i alla rätterna. Plus något konstgjort smaksättningsmedel som jag inte vet vad det heter. Det var en medelålders thailänska med egen restaurang som höll i kursen. Rikligt med olja och kokosmjölk, men även gott om socker i maten. Tyvärr. Älskar thaimat…

Angelvoice
0

Erfarenheten av thaimat i sverige

kommer av att jag jobbade på orientexpressen i lund för några år sedan och då fick jag bära upp 5 kilos sockerförpackningar som kocken sedan hällde fritt av rätt i grytan. den smakade sött i min smak och väldigt starkt.

så gissar att det i en full kantin var minst 2 l socker.

men det varierar från restaurang till restaurang givetivis. bäst att fråga kocken hur mycket han använt eller skippa det helt.

själv lagar jag indiskt ibland själv utan tillsatserna av socker och stora mängder chilli. de andra kryddorna som ger den indiska smaken använder jag dock friskt av.

ghee är bra att laga indiskt med eftersom det är smörfett.

SandraB
0

Indiern svarar ;-) . Vissa indiska rätter innehåller socker, oftast rätt små mängder men inte de flesta. Maten lagas oftast i olja, ibland med ghee som ger god smak. Grädde är mest förekommande i vissa rätter från norra Indien, inte så mycket i "mina" trakter, oftast är det dock mandel, kokos eller youghurt som ger den "gräddiga" känslan

magma
0

Nu har jag väldigt begränsad erfarenhet av asiatisk mat, men jag har fått för mig att i grytor och liknande finns en hel del stärkelse i form av mjöl? Maizena eller dylikt?

SandraB
3

#25 - det gäller inte indisk mat, där reder man sällan maten.

yvonnel
0

Jag har varit på den i Göteborg mest populära indiska rest. på 1: långgat.

där får man sås som är något redd, kanske med tapioka eller liknande.

Kernow
0

Ingrid (#12) då fuskar de i så fall för ghee är inget annat än vad vi på svenska alltid kallat klarat smör och serverat till stekt fisk. Inte särskilt svårt att göra men orkar jag inte göra egen så går jag till de asiatiska butikerna och köper då Khanum som är vanligast i Sverige och som till och med har en ko på förpackningen.