Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 823 ggr
Trollcina
0

Positivt tänkande!

Den "nya" kosten för många av oss brukar få oss at tänka - Jag får inte äta …!

Hörde ett så bra citat i går kväll, det var en repris på Anna Skippers program " Du är vad du äter" som jag vill dela med mig av -

Se alla möjligheter i det du nu ska äta istället för att snegla på allt som du inte får äta. Ligger något i det eller hur?

Skadlig
0

Mmm grädde…

zeretki
0

Ja, det är lustigt. Vissa ser denna kost som "allt man inte får äta" och själv ser jag bara en massa god mat. :)

När man väl kommit över socker och kolhydrats-abstinensen så är det ju en njutning. :)

Effie
0

Allt som jag inte får äta? Vad då? Jag ser inte bröd, potatis, kakor etc etc etc som ätbart längre, och har stora svårigheter när jag ska köpa sådant till andra. Varje gång jag går in i affären blir jag förvånad över hur stora ytor de har med saker som inte går att äta…bröd, flingor, margarin, läsk…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

zeretki
0

#3 Precis Effie!

Amiechan
0

#3 Hahahaha! Det är så sant! Jag önskar min affär ville inreda en snabb hörna med all mat som är "riktig". Fast den hade väl blivit pinsamt liten ;-)

Mervi
0

Håller med #3,4,5.

LatMask
0

Ja, och tänk så mycket plats det blivit i köksskåpen! Pasta och ris och sånt tar verkligen massor av plats! Men jag önskar mig ett större kylskåp för alla färskvaror Skrattande

Skadlig
0

Stod och räknade lite en gång i affären på antalet gångar som inte innehöll något jag ville äta utifrån mängden kolhydrater. Blev inte så mycket kvar.

Hade  jag sen börjat räkna bort allt som innehåller annat jag inte vill äta som tex smakförstärkare och transfetter så hade nästan resten försvunnit.
Förstår inte hur man kan kalla en produkt "kvalitet" och sen stoppa i smakförstärkare som jag har sett ett korvmärke göra. Hade de haft bra kvalitet på råvarorna så hade de inte behövt några e-vitaminer…

Skogiz
0

#3 Precis på pricken. Det ser inte ätbart ut längre. Jag känner så gott som jämt att jag får äta precis vad jag vill, för allt jag vill äta är nyttigt.

Trollcina
0

Ja tänk så man förändras förrutom ingredienserna så har även beteendet förändrats.

Förr då man kom hem från en lång dag från jobbet så började man med att rota runt i skåpen efter något som gick blixtsnabbt att göra iordning pga att man trodde att man höll på svälta ihjäl. Man formligen slängde ihop något i all hast och under tiden så smååt man allt som för tillfället kunde stoppa hungern. Då maten var klar så slängde man i sig den utan att tugga eller känna vad den smakade eller känna efter att man var mätt.

I dag tillreder jag det jag ska äta under lugn och ro, lägger ner tid för att den ska tillfredställa alla sinnen och då den är klar sitter jag i lugn och ro och njuta av den.

Anterrabae
0

Jag älskar medvetenhet..

Och ja, det bär emot att behöva köpa hem bröd till plastdottern.. kakor och bullar kommer inte hem alls, inte heller godis. Knappt nötter faktist.

Innan jag fakirade så köpte jag hem 85-86%ig choklad, kanske en 70% det var godiset.

Kommer ofta på att man svichar förbi frukt och grönsakshörnan för att sen alldeles innan kassan komma på att vitlöken eller gurkan är slut… och få traska tillbax.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Medvetenhet är viktigt för mig med. Det är mkt bättre att tänka på allt man kan äta istället för det man inte ska äta!

Numer pensionär i Nynäshamn

parsley
0

För mig så är det jag "inte får äta" ingen förlust. Jag är glad varje dag jag slipper äta bröd och pasta odyl. Provade att ta en liten bit av något gott bröd från ett litet bageri, som folk brukar vallfärda till, i somras men det smakade bara illa. Godis smakar inte heller särskilt bra längre. Fast lite kräsen har jag blivit, jag måste ha ekologiska ägg, för de andra smakar illa.

Undrar vad livsmedelshandeln skulle göra med alla ytor som blir över om folk går över till LCHF? Det är ju inte särskilt många varor som en LCHF:are äter.

Margareta
0

Parsley: Det har vi också funderat över här hemma - vi har även funderat över slagkraftigheten i en äkta LCHF-butik för den behöver inte så stor butiksyta att det kanske blir "billig" mat även mitt i en storstad?

Numer pensionär i Nynäshamn

Amiechan
0

Jag tror nog att livsmedelsbutikerna/producenterna skulle finna sig ändå även om de blev tvingade att börja sälja bra mat. Tänk dig alla olika sorters färdigkryddade (utan glutamat och socker…) köttbitar de skulle kunna sälja, alla olika sorters feta såser, blomkål i andra färger än vita (det finns ju ibland men aldrig i min butik :P), massor olika sorters korv (lika många som nu men ätliga!), stooor ostdisk med feta, lagrade ostar, fiskdisk…

Det som försvinner till stora del skulle ju vara den stora brödavdelningen, flingor och bakavdelningen - men även om det minskade skulle det ju inte försvinna helt. Mejeridisken verkar det ju lite konstigt att den inte skulle minska, men jag tror att mejerierna skulle fylla upp med nya produkter förvånandsvärt hastigt om de insåg att det hängde på dem. Färdigmaten skulle väl genomgå en metamorfos av dess like, men det finns alltid de som vill ha snabbmat och då kommer det att finnas mat till dem.

maxiq
0

Skulle det verkligen gå att göra LCHF-snabbmat? Utan att blanda in en massa tillsatser alltså?

Amiechan
0

Nog tror jag det. Den skulle med största sannolikhet bli ganska dyr dock.

maxiq
0

…och ha ett ganska kort Bäst-före-datum.