köttfärssmet
Jag har ett bra recept på köttfärssmet:
Blanda: 500g blandfärs, 1 hackad gul lök, 2 pressade vitlöksklyftor, salt, peppar, 1dl grädde och 1 ägg.
Detta är en "grundfärs" som man kan göra köttbullar, pannbiffar eller köttfärslimpa av. Om man dubblerar receptet så blir bästa resultatet att inte ha fulla 2 dl grädde. 1,75dl ungefär.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
om man tillsätter oregåno och lite pressad citron så kan man göra Grekiska pannbiffar sk bifteki jätegott
Va bra! Ska skriva upp receptet, för när jag gör köttbullar eller köttfärslimpa är risken stor att det blir lite av gummiboll-konsistens, så ditt förslag ska absolut provas, om inte redan imorgon :)
www.machmo.se
Och om man har bråttom kan man göra en jättepannbiff: forma en bulle i bunken och vält ner den i stekpannan vänd med hjälp av 2 flata tallrikar stek ca 8- 10 min på var sida, häll lite grädde vid sidan av biffen under de sista minuterna. Jättegott

Att göra en jättebiff är så praktiskt, det gär jag ofta. Använder gärna osötad senap och riven ost i färsen.Persilja är oxå gott till. Finns oändliga möjligheter.
Riv gärna i parmesanost och massor av citronskal. Blir jättegott!

Testa med mynta och vitlök i om ni gillar grekiska varianter… eller soltorkad tomat, färsk hackad basilika och fetaost… eller bacon… eller hela vitlöksklyftor… variationerna på köttfärslimpa (som vi oftast gör i vår familj) är oändliga och alla fullkomligen älskar den maten!

jag köpte mig en muffinsplåt på Clas Ohlson och den gör jag mina biffar i! kanonenkelt och bra! en form med 12 hål i får man ner ett kilo köttfärssmet i.. och då blir biffarna höga o fina!

kanske ska tillägga att det är bra med en vanlig plåt under det hela ifall det pyser över…
vilket utmärkt tips när man inte ids steka på plattan #7
Jag har ofta använd muffinsformen, det blir väldigt enkelt.

Tryck ut hela smeten i en gjutjärnspanna, upp mot kanterna också som en paj. Smeta på lite tomatpure eller pizzasås, krydda med oregano, släng i champinjoner aller skinka, paprika o.dyl och toppa med massor av riven ost. Pizza!
Variationsmöjligheterna saknas inte
När jag gör pannbiffar, så använder jag en vattensköljd slev. På den här satsen får jag ut 8 st.
Vilket bra användningsområde för muffinsformen, den används ju inte på traditionellt sätt längre.. =D
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Kajsa56, hur många grader och hur lång tid tar det? Låter ju jättesmart.

ja de tar inte så lång tid.. 20 min kanske, 200 grader brukar jag ha.. men som sagt, om det är mycket smet i hålen så sätt en plåt under, det missade jag sist .. :(

Dehär recepter var jättebra! Jag gjorde stora biffar av det, på med lite Jalapeno(tycker om starkt)+ ost in i ugnen en stund. GOTT!
Spännande detta ska jag prova!