Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4976 ggr
PiaHumlan
4

Att hålla ut

Hej på er!

Jag har gått ner i vikt med LCHF förut men aldrig orkat "hålla ut". Jag vet att det funkar, men ändå börjar jag fuska och sen går det utför. Första gången jag provade LCHF så gick det jättebra från början, suget efter kolhydrater och socker försvann snabbt och jag hade inga problem att motstå fika och fredagsmys. Jag gick ner 7 kilo i ganska snabb takt. 

Här tänker man då: Men vafaan?? Det går snabbt, lätt och jag har inga problem att stå emot. VARFÖR börjar jag då?? Hade jag fortsatt så hade jag varit i mål efter ytterligare 3 månader (om det hade fortsatt i samma takt). 

Andra gången: samma sak, kolhydrater bort, ingen abstinens, resultat ganska omedelbart. Vackrare hy, mår prima, kilona försvinner och kläder passar bättre. Men sen…. ska baara… prova lite…?!

Nu sätter jag igång för tredje (och sista?) gången, eftersom jag nu nått en toppnotering på 92 kg till 160cm. Jag ser kollosal ut. Har idag helspegel-fotograferat mig i bara bh och trosor - ingen vacker syn.¨

Så nu kör jag, ska ner till 75 kg och må bra :-)

Maggan71
0

Lycka till!

Jag är själv nygammal med lchf, började igen i lördags. Dag 4 idag alltså. Det har gått bra och jag har inte varit hungrig en enda gång. Suget har varit hanterbart.

Vi kan väl stötta varandra! :-)

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

PiaHumlan
0

Absolut Maggan, det kan behövas när sockermonstret ligger och lurar bakom hörnet ;-)

Ska mäta kroppen på olika ställen också (när jag hämtat mig från chocksifforna på vågen) och följa hur dessa (förhoppningsvis) minskar. :-)

jessirene
0

Jag håller tummarna att du klarar det denna gången! En fundering, tänker du såhär, LCHF är bra för min kropp, jag ska äta så resten av livet eller tänker du att du ska hålla på ett tag tills du blivit smal? Försök hitta en tanke som kan stötta din vilja.

PiaHumlan
0

Jag har för avsikt att LCHF ska bli min livsstil. Jag vet att jag mår fantastiskt bra av denna kosten. Magen blir lugn, jag känner en fantastik harmoni i kroppen. Huden blir vacker och kroppen slimmare. Aldrig något sug eller hunger. Intresset, eller snarare, fokus på mat blir så betydligt mindre. 

Vad är det då som gör att jag(vi) faller? Är det smakminnen som t ex hur en mjölkchokladruta sakta smälter i munnen och hur ögonen himlar av njutning när smaken sprider sig i munnen? Eller det fantastiska som händer i munnen när man smakar en bit tårta? Nybakta kanelbullar osv… Jag ska lära mig att komma till den nivån när jag bara "går runt gropen" eller väljer att gå en annan väg än den gamla invanda (för att anknyta till Margaretas tråd tidigare).

Jag är superpeppad 😃

PiaHumlan
0

Läser allt jag kan nu om LCHF och tillbringar många timmar vid datorn för att läsa forum och recept. iFokus är det forum som jag funnit bäst, men det finns säkert fler. Har gjort lite mätningar på denna otympliga kropp:

92 kg

Midja 99 cm

Höft 119 cm

Lår: 64 cm

Överarm 34 cm

Inte särskilt smickrande, men den krassa verkligheten. Frukosten denna veckan har bestått i omelett med 2 ägg, skinka, lite paprika, coctailtomat, charlottenlök och en klick Philadelphia. Väldigt smaskigt!

Annars har jag ätit det familjen ätit, fast utan kolhydraterna. Kan inte påstå att jag är hungrig, men sugen. Som t ex nu, när jag sitter med min kaffekopp med kokosfett; en liten pepparkaka skulle smaka bra. Men tar jag EN så är det kört, och det vet jag - alltså avstår jag. Snart försvinner suget, det vet jag. 

Om ni har tips på en bok som varit peppande för er, så tar jag gärna emot tips! Själv gillar jag Skaldemans bok, han är tydlig och konkret.

Ha en fin torsdag!

Mariajoh
1

Det jag minns om sockersuget från min förra omgång - körde väl drygt ett par år, var att jag inte ville ha. Alls. Efter bara någon månad (var strikt) blev allt sött så otroligt sött att det blev otäckt. Kunde äta lite chips ibland och en liten bit hembakad tårta på kalas, annars inget.

Hade det som regel, att om jag ville äta sötsaker, skulle de vara hembakade och av någon som faktiskt brydde sig om jag smakade eller ej, det begränsade väldigt bra i början. Sen efter en tid blev det naturligt att göra så. Att inte äta allt fikabröd som ställs in på jobbet men mormors tårta på kalas. En balans som fungerade för mig.

Nu kör vi! Bort med det där vi inte vill ha kvar! Jag har 8 kg som ska vara väck till sommaren. Dryga kilot i månaden, borde gå!

PiaHumlan
1

Jag minns också att allt blev så mycket sötare, kunde inte dricka mjölk för det var på tok för sött. Jag kan tyvärr inte unna mig en ynka bit gottis, möjligtvis en ruta mörk choklad. Min hjärna har bara två växlar -  allt eller inget! 

Första gången jag körde LCHF så vart jag jättestrikt i ett halvår, sen smakade jag cheesecake, först en bit, sen två och min kropp kom i sockerchock efter någon timme. Jag svettades, fick hjärtklappning och kunde inte sova på hela natten. Riktigt läskigt! 

Det som fick mig att börja slarva och helt balla ur under mina 2 tidigare LCHF-resor, har varit att grillsäsongen började (inkl nypotatis och en kall öl), doften av rostat bröd, och längtan efter nybakt bröd. Så är jag svag för mjukglass. Så min jobbigaste period är definitivt under sommaren. Jag tycker faktiskt att julen är mycket lättare, då finns det så mycket som är tillåtet. 

Du klarar absolut 1 kg i månaden Maria! Har du tänkt ge dig själv en present när du klarat målet? Jag ska köpa mig en ny jävligt dyr klänning när jag har nått 75 kg. Sådetså! :-)

Mariajoh
1

Belöningen har jag inte tänkt på än! Komma i märkesjeansen jag köpte på rea men inte kan knäppa?  Behöver en ny handväska också… Det löser jag nog, när det kommer till att "unna sig" har jag tyvärr inget problem *host* Måsta sluta göra det med sötsaker bara!

PiaHumlan
1

Jag tycker du ska ha handväskan som belöning och då en som du verkligen vill ha. 

Idag känner jag att det går hur lätt som helst. Har känt mig varm hela dagen, vilket jag tror är ett tecken på att ketosen är i antågande. Jag känner mig också jättepigg och fylld med energi.

Ikväll är det julbord med jobbet och det blir en utmaning. Ska köra så det blir inte aktuellt med alkohol heller.

Heja oss!!😃

PiaHumlan
2

Julbordet gick bra, det fanns massor att välja mellan så jag åt tills jag blev mätt och lite till. Gottebordet gick jag inte ens fram till, tog en kopp kaffe bara och blev inte särskilt sugen på det som de andra åt. Jag körde bil så alkohol var inte aktuellt heller. Det enda som jag blev lite sugen på var julmust, men det fick bli mineralvatten istället. 

Det verkar som en del blir provocerade av att man avstår från "godsaker" under jul. Man får höra repliker som: 

"- Jamen under jul måste man ju få unna sig lite, annars är det ju inget liv" 

en annan klassiker är 

"- det är okej att äta mellan jul och nyår, det är det du äter mellan nyår och jul som spelar roll". Joviss, det är ju sant. Men nu har jag bestämt mig så HÅLL SNATTRAN(käften).

Idag blir det lax och hollandeisås till middag. Ris till sambon och ugnsrostade grönsaker för mig.

Mariajoh
0

Jag var på julbord igår…. Det gick ju inte så vidare bra men jag drack bara vatten =)

Nu får det bli superstrikt till julafton!

PiaHumlan
4

#11 Då kanske du blir lite pepp när du läst detta:

Dags för vägning efter 1 veckas LCHF. Vågen stannade på 90,3 - förra måndagen vägde jag 92 kg. 

Visst - "det är mest vatten" säger vän av ordning. Förmodligen, säger jag då. Men jag är glad ändå och det var 1,7 kg vatten som jag inte ville ha på kroppen.

TJOHEJ 😃😃😃

Har precis avnjutit frukost bestående av omelett (2 ägg, skinka, paprika, lök, philadelphia) är mätt och go. Ska planera maten inför veckan då jag ska jobba 4 nätter.

jessirene
0

Ta vara på framgångstecknen! Ang böcker Har lyssnat på kostdoktorns matrevolutionen och Katrin zytomierska lchf på mitt sätt Har läst ett sötare blod av Ann Fernholm och optimal hälsa och fitness av Jonas Bergqvist. Alla var bra på sitt sätt. Alla rekommenderas:-)

PiaHumlan
0

# 13 Tack för tipsen, Ann Fernholms bok har jag läst (bra info). Jag har haft lite svårt för Zytomierska, men ska ge henne en chans till.