Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4997 ggr
TezzD
0

Hjälp....

Någon här som kan lära mig att äta frukost utan att det växer i munnen och att jag klöks? 🤦‍♂️

Är stor i maten annars, men, jag äter endast 2 ggr om dagen… och då ganska mkt… behöver hjälp att få igång systemet lite efter 2 graviditeter…

Är 176 lång och väger 60 kg.. 

småäter lite ibland och är en riktig godisgris, men jag äter bara en bit eller två, inte mer, vare sig det är helg eller inte.

Tacksam för hjälp, min hälsa ser inte så bra ut.. blir yr och trött…. jag vill inte ha några som "hoppar på mig" att jag är dum och måste äta osv, jag vet mycket väl att jag måste det, men jag kan inte

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

savonit
1

Varför känner du att du promt måste ha frukost?
Att fasta är hälsosamt, så varför inte fortsätta med 16:8 periodiak fasta som du redan gör.

Måste du få i dig något så kör på en kopp kaffe med lite kokosfett eller så.

Finns ingen riktig anledning till att äta frukost.
En stor anledning till att medelhavskost är ett hälsosamt val är troligtvis för att många kring medelhavet gör just så skippar frukosten och tar en kaffe istället.

Zepp
2

Jag äter heller ingen frukost.. iallafall inte före 11-12!

Ät riktig mat 2 gånger om dagen det räcker.. för de flesta.

Sen så.. varför tror du att äta just frukost skulle göra någon skillnad.. äter du för lite totalt?

Äter du rätt mat så behöver du inte äta så ofta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Disturbed-Angel
1

om du vill äta fler gånger börja med nått enkelt som en frukt, grönsaker eller lite drickyoghurt.

TezzD
0

hmm.. jag trodde att frukost var det viktiaste målen? För att hjärnan ska "starta" upp ordentligt osv.
Jag äter inte före 12.. då en liten lunch, inte så mkt mat. Sen äter jag inget förens 18.00 då det är middag.

Och sen kanske det blir något litet tilltugg eller fika, antingen på dagen eller kvällen… jag känner själv att jag är för trött, så jag tror att det är för lite..🤔

Tack för alla svar 🙂

HjärtaRosalee

crikarlshamn
0

Om jag har en sen lunch dricker jag ett glas mandelmjölk, kall pà sommaren och varm med pepparkakskryddor/kardemuma pà vintern vid 10-11 tiden. 

Fungerar för mig.

TezzD
0

#5 Hur står du dig på det? Äter du frukost också då?
Det lätt gott det ska jag prova. Tack så mkt 👍

Jag drack ett glas Proviva blåbär till "frukost" idag.. kl 11…. Sen blir det lunch kl 12 ungefär.

HjärtaRosalee

crikarlshamn
1

Nej, nej - är som du, fast àt frukost som … 6-8 brödskivor med dess charkprodukter till sen tonàr och sedan dess är frukost inte pà tal före kl 10…  Väntar helst till tolv tiden.

Hittade pà Wikipédia att frukost är ett relativt nytt pàfund i den mänskliga historian.

savonit
5

Om frukosten är det viktigaste målet om dagen, är det konstigt att frukost oftast är bröd och pålägg. Det viktigaste målet om dagen borde vara det målet man även äter bäst mat. Om nu bröd och pålägg är bästa maten borde man äta samma sak även till lunch och kvällsmat? Så är det inte.

Sindri
4

Det där med att frukost är ett så viktigt mål gäller nog bara om man är van att ständigt ha ett rätt högt blodsocker. Då vaknar man med blodsockret i botten och kroppen vill inte göra egen glukos utan väntar på påfyllning utifrån.

Förr fick jag aldrig igång kroppen utan att ha fyllt på med kolhydrater (gröt, mackor, juice mm), nu är det svårt att äta innan jag fått igång kroppen ordentligt - ofta framåt 12 -13, ibland senare.

Så frukost kan du gladeligen skippa om du inte är hungrig. Dricka bör du dock göra.

jessirene
1

Förr var jag fullständigt beroende av frukost. Men nu när jag ätit enl LCHF i 9 månader så passar det mej mycket bättre att inte äta frukost. Kaffe räcker fint. Brukar äta dagens första mat någon gång mellan 11 och 14.

Maggan71
1

Jag dricker fettokaffe (kaffe med gräddmjölk och smör) hemma på morgonen vid 5.30-6-tiden. Frukost på jobbet vid 9.30. Ingen hunger innan dess.

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

masterechelon
0

här kommer en bra start 0600 turk yoghurt nötter avakado te och kaffe lchf bröd 2st med fet ost 0900 äggröra bacon falukorv nötburgare kaffe och te sedan står man sig till 1800-2000 tiden då käkar man middag sedan motionerar man 1 timme och sommnar sedan sött eller stupar i slafen under dagen utför man hårt kropps arbete puss o kram

masterechelon

TezzD
1

#12 haha, tack ska du ha men att få i mig falukort och nötburgare kl 9 blir inte så lätt ´. 🤪

Tack för svar allesammans! Nu känns det mer ok att inte äta frukost! 😉

HjärtaRosalee

asahars
0

Två graviditeter innebär att du måste vara pedagogisk och lära dina två barn att äta frukost.

Det kan du bara göra om du sitter tillsammans med dem vid frukostbordet och knaprar på något litet, typ ett Finn Crisp eller kanske bara dricker en kopp the eller kaffe?

TezzD
3

Japp, mina barn äter frukost 🙂 och jag dricker kaffe

HjärtaRosalee

crikarlshamn
1

Rosalee,

Det gör de flesta jag känner ocksà och barnen äter lika glatt sin frukost.  De är ju hungriga.  :o)

TezzD
1

😃

HjärtaRosalee

linneadrotz
1

Äter heller aldrig frukost. Ser det inte alls som ett problem.

Ät när du blir hungrig.