Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4607 ggr
Mooniq
0

Eh?

Nu har jag nog snart hört allt. Zappade just över på svt1 godmorgon 08,45, och där sitter en gubbe o babblar om att barndiabetes kan uppstå för att vi är för rena. Att immunförsvaret löper amok eftersom vi ska klara av loppor o löss, tuberkelos och maskar…..  😐 jag trodde man fick diabetes för att man har för högt blodsocker i kroppen av sånt man äter och frestar på insulinet så mycket att kroppen till slut blir resistent..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

dufva
8

Barndiabetes han pratar om är väl typ-1 diabetes och det är ju en autoimmun sjukdom

Orsakerna till denna behöver ju inte vara desamma som för typ-2 diabetes där man uppenbarligen ätit sönder sin metabolism med socker

Helt klart är att typ-1 diabetes beror på att kroppen av nån anledning "jagar" sina egna strukturer och äter upp sina egna insulinproducerande celler

Immunförsvaret är alltså felprogrammerat på samma sätt som vid många andra västerländska sjukdomar (Alzheimers artros ms als reumatism etc)

Orsaken till detta är uppenbarligen nåt i det västerländska samhället men vad det egentligen är finns det idag mer teorier än bevis för 😮

Själv tror jag grundorsaken är läckande tarm och spannmål..

Hungerflickan
0

Jag fick min diabetes i 14 års ålder (27 i blodsocker). Kan inte säga att vi hade det speciellt rent hemma jämfört med andra så tror verkligen inte på den teorin, vilket påhitt!

Är i stort sätt uppväxt på mjölkprodukter och spannmål, har alltid älskat godis, minns att jag köpte godis i smyg, och hade mycket problem med magen. Senare kom vi på att jag inte tålde mjölk, så det kan nog ligga bakom en del. Året innan diagnosen var jag otroligt stressad och sov knappt. Var mest inomhus och fick troligtvis d-vitaminbrist vilket säkert också hade stor påverkan på immunförsvaret.

Tror allt detta kan ha utlöst sjukdomen snarare än ren miljö. Låter galet.

Orakletidelfi
1

Men det är ofta de galnaste teorierna genom historien som har lett till de största upptäckterna! Som att jorden är rund och rör sig🙂 Och att något gäller för somliga betyder inte att det är hela sanningen! Framtiden får väl utvisa om den teorin stämmer eller ej!

Rayyman
0

Över 90% av de som får autoimmuna sjukdomar bor i utvecklade länder. Finns gott om tecken på att det är pga för hög renlighet. Nu menar jag inte då att folk (idioter) springer runt o plaskar alko-gel så fort någon nyser, eller poppar piller för att snabbt bli frisk igen. Vi har bott länge i våra skyddande hus där vi har det varmt och skönt, tvättar händerna många gånger om dagen och duschar. Så fort vi får ett litet sår så ska det hållas rent och gärna lite antibiotika till det. Även under 1800 talet så levde vi väldigt mycket renare och försiktigare än "djungelmänniskorna". Detta med att vi inte med jämna mellanrum ger våra immunförsvar en rejäl utmaning är något som pågått länge och har bara blivit värre och värre. Djungelmänniskorna käkar maten med skitiga nävar, traskar runt där i djungeln hela tiden och tar inte sjukledigt och spenderar de närmsta dagarna i en varm o go säng när de blir lite rinnit om näsan. Sedan får dom inte heller i sig några av de kemikalierna och annat skit som vi gladerligen stoppar i oss, som kompromissar immunförsvaret, bara för att vår pommes ska smaka lite godare…

Ta inte hand om kroppen genom att hålla dig frisk. Mycket bättre att bli sjuk lite då o då, för jag tror nog att de flesta människor väljer regelbundna influensor än de flesta autoimmuna sjukdomar.

Gasoline
0

Det låter lite långsökt, men jag är inte någon forskare eller heller insatt i ämnet så jag kan inte heller säga emot. Men att man blir sjuk utav att ha det för rent runt ikring sig tvivlar jag inte på, som man brukar säga; lite skit har man inte dött av ;-)