Pennylanes brödbullar
På begäran skriver jag in det "slutgiltiga" (?) receptet på mina brödbullar.
Du behöver:
2 ägg (strl 60 gr styck med skal)
1 dryg dl pofiber (20 gram = <2,5 gr kh.)
1 msk fiberhusk/husk/psyllium (skal av psylliumfrö)
50 gram riven ost (coops rivna, 2 gr. kh/100)
3/4 tsk bakpulver
1 dl vatten
3/4 tsk salt
Blanda allt och låt svälla ett tag.
Forma tre bullar och strö på vallmofrö.
Grädda 18 min i 150 grader med varmluft.
Man kan försås ha i valfria kryddor, som örtkryddor, kummin, anis/fänkål.
Satsen innehåller ca 3,5 gram kh, äggen oräknade.
med mina angivelser på äggen menar jag inte att det är vad som krävs förstås utan bara att det var vad jag hade! Har man mindre ägg kanske man får öka lite på vattnet och har man större ägg, minska. Fast det kanske inte behövs heller. Bullarna blev iallafall bra, och jag känner inte någon bismak av pofibrerna.
jag använde nog fel tagg menade mindre än 2,5 gram kh på pofibrerna, då skriver man kanske taggen så > 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
> = mer än.
< = mindre än.
Öppningen gapar mot det som är större och smalnar av mot det som är mindre.
Ska absolut prova dina brödbullar! Kan väl gissa att 175 grader är vad en vanlig ugn ska stå på då.
Fast jag tycker 3/4 teskedar är bökiga att mäta upp. Tacka vet jag hela eller halva. 
Återkommer när jag bakat. Blir nog imorgon.
Det här ska jag också prova! :D
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
Har precis slängt in dem i ugnen. Vi får se hur det blir, jag är inte direkt van vid att baka bröd. :D
Bytte ut pyttelite av vattnet mot grädde (för att det lät gott), och använde sesamfrön istället för vallmofrön (eftersom jag är allergisk). Tillsatte även brödkrydda (och eftersom jag aldrig använd det förut så fick en tesked duga).
Nu är det bara invänta resultatet!
Sådär, nu de bakade, svalnade och smakade. :D
Åt en halv med smör, ost och skinka och det var det godaste jag ätit i brödväg, på riktigt! Väldigt "möra" bröd (om man nu kan använda det ordet för att beskriva det).
Hade ugnen på 175 och hade de inne i 25 minuter eftersom jag inte har varmluftsugn, och det blev bra. Det hade nog till och med gått att ha inne dem lite längre alternativt ha lite högre temperatur.
De är väldigt goda! Jag brukar platta ut dem, så att de blir som tekakor. Perfekta som varma mackor eller till kantarellmacka nu. Igår bakade jag pones för första gången och de blev helt ok, men jag glömde de inne i ugnen lite länge, så skorpan blev inte så jättegod. Annars var de lätta att göra, t.ex Oopsies tycker jag är krångliga, när man ska dela äggen i gulor och vitor och vispa i olika bunkar.
Brödbullarna är supersmidiga, bara att röra ihop, sen i med osten, när det svällt en stund och sen skjuuss in i ugnen. Skönt att slippa ifrån jäsningen.
Jag måste nog säga att det är de här brödbullarna som räddat mig kvar i LCHF ätandet! Just att ha något att lägga räkor och ägg på eller att göra en snabb varm macka i micron.
Suveränt
# 3 fast… då är ju > mindre än? > 3 blir ju mindre än tre då den spetsiga delen pekar mot trean?? Du skrev att < var mindre än? Nu blev jag helt förvirrad !
# 4
jag tror en halv blir för lite och jag vill ta så lite som möjligt, då bakpulver har ruggigt mycket kh… fast det är ju så klart ganska försumbart i det hela
# 6 mitt syfte från början med att utvecka det här receptet (jag skriver om det i ursprungstråden som bara heter brödbullar) var att jag alltid lärt mig att fett tynger degen, och alla brödrecept härinne har mycket fett och inget av dem har varit speciellt goda enl. min smak! Därför försökte jag få till ett bröd utan onödigt fett för att se om det stämde!(osten är ju lite fet förstås men den behövs för annars smakar det päckel av pofibrerna tycker jag, fast jag tog eg. i det för konsistensens skull och för att det är gott!) Men så klart står det var och en fritt att experimentera!! Jo sen lägger jag hellre fettet PÅ brödet, för fett vill jag ju såklart ha!
VAD KUL ATT NI GILLAR DEM!
# 8 förrresten, denna gång glömde jag att vänta med osten utan bara körde ihop allting och det gick precis lika bra!
X < 3 betyder att X är mindre än tre. Därför skrev du rätt i #0.
Har inte provat de här ännu enligt originalreceptet. Mina lowcarbbrödexperiment bortsett från oopsiesarna har hittills varit stora besvikelser, men utifrån vad andra sagt om dessa har jag lite större förhoppningar. I morse åt jag två surskorpor (finncrisp, 2x6 g kolhydrater) så jag längtar faktiskt efter nån bra ersättare till bröd som jag f.ö. konsumerat i viss mån i form av pizza och rågbröd under sommaren. Min bror sommarjobbar på en pizzeria som gör jättegoda pizzor… :-)
Tror jag ska försöka experimentera fram nåt "hybridbröd" med rågmjöl som bas. Fick också i våras ett tips av en arbetskompis att slänga in stora mängder riven zucchini i vanlig deg, och kanske man kunde försöka göra ett sånt bröd med mer lowcarbgodkända ingredienser också?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
tack jazzbasss jag har nog en släng av dyskalkyli 
detta är (i princip) originalreceptet, jag hade inte mätt och så innan, nu gjorde jag det ordentligt. Satsen är något större bara. Bullarna blev så fjuttiga på den första satsen.
Tecknen är jämförelsetecken. Du jämför en sak med något annat.
3<4 Tre är mindre än fyra.
4>3 Fyra är större än tre.
Jag är nog ingen vidare pedagog tyvärr..

Tack pennylane!! Ska prova dem när jag är klar med min eviga flytt till storstaden! =)
# 14 jag tycker fortfarande att jag måste skrivit fel i #0 !! Så jag är nog obildbar i detta avseende 

Jag testade det här receptet första gången jag såg originaltråden, det måste ha varit några år sedan nu. Jag minns att jag inte tyckte de var speciellt goda, men nu för en stund sedan fick jag för mig att jag skulle ge dem en chans till.
Alltså, konsistensen är jättebra, verkligen! All cred till dig för att du har fått till "bröd" med den konsistensen Pennylane! Men smaken… nej, jag tycker inte att de smakar bra. Brödkryddor tycker jag inte om så jag gör dem "naturella" och i mitt tycke kräver de väldigt, väldigt mycket pålägg så att själva smaken på dem försvinner och det endast smakar pålägg. Då är de alldeles fantastiska! Men om jag ska ha så väldigt mycket pålägg kvar känns det nästan onödigt att ha bröd under.
På det stora hela är det i alla fall ett jättebra recept, så ni som saknar bröd och inte har testat- gör det!

Jag bakade de här för ett tag sen, men de blev både tunga och "råa" trots att jag hade inne dem i säkert 25 min. Jag delade en och la i brödrosten - en gång gick inte (4 min) så jag la i dem en vända till. De fick knappt färg och var fortfarande blöta (råa) och tunga. Jag följde receptet så vad har gått fel?
#18 Var de blöta för att de var flottiga? Kanske för mycket ost? Annars har jag ingen aning. Jag äger inte ens en ugn i min egen lägenhet. ;P
Jag testade att baka bullarna idag. Känslan och konsistensen är helt otroligt bra! Det blev ju riktigt bröd! 

Smaken kunde ha varit lite roligare men jag tyckte absolut inte att det smakade illa.
Tack för ett väldigt bra recept!
Pennylane! TACK för denna tråd med recept på dina Brödbullar - med mått & vikt. Basreceptet!
Jag har provbakat brödbullarna sen receptet första gången fanns här. Första försöken inte alls lyckade - p g a en konstig bismak. Sen har jag i flera omgångar experimenterat, med basreceptet som grund. Helt nyligen kom jag fram till en variant som jag (familj & vänner) tycker är helt perfekt både i smak & konsistens. Skillnaden enorm - jämfört med de första försöken. Ingen bismak alls! BRÖD!
Insåg att bismaken var från Pofibern - och att den försvinner om man har tillräckligt mycket ost - i förhållande till Pofiber - i smeten. För mig är det: 2 dl riven ost till en sats på 2 ägg, 1 1/2 dl pofiber, 1 dl vatten+1dl grädde. För att få, som jag tycker, rätta konsistensen tar jag 2 msk husk.
#4 Bakpulver. För mycket kan ge en otrevlig stickande "smak". Kan bli stor skillnad på 3/4 och 1 tsk.
#10 Jag Mixar ägg, ost, vätska till en slät smet - blandar sen i resten. Att mixa osten ger en bättre konsistens på brödet - än att bara blanda i den riven, som den är,
#17 Om det är bismak från Pofibern du känner av - prova med mer riven ost i smeten.
#18 Troligtvis gräddat för kort tid - kanske också i för låg ugnsvärme. Bullarna bör vara gyllenbruna och vid prov med sticka vara torra inuti = genomgräddade innan de tas ut ur ugnen,

#21 De var inne i ca 25 min (kan t o m ha varit längre) - 160 grader enligt anvisningarna. Ska prova igen vid annat tillfälle.
tja… har inga tips… nu blev det ju en massa andra grejer i denna tråd med, det var ju anledningen till att du Sias bad mig skriva ett nytt recept, att det stod för mycket andra grejer, utvecklingar etc. i den gamla tråden…nu skrev du själv in sådant här! I rest my case!
# 22 Hade du varmluftugn? Jag skrev i den gamla tråden att jag hade 160 med varmluft. Utan får man säkert gå upp emot 200 grader.
edit: # Ser nu att någon i tråden skrivit att de kört 175 i 15 minuter och fått bra resultat.
#23 "...att det stod för mycket andra grejer, utvecklingar etc. i den gamla tråden". Det tycker jag inte, och DET är absolut inte orsak till att jag framförde önskemålet - för jag uppskattar mycket att sådant skrivs i trådar, speciellt när det gäller recept. Få ta del av andras erfarenheter, det de delar med sig av.
Utan det var för att jag saknat ett BASRECEPT på brödbullarna. Jag kanske uttryckte mig luddigt - när jag skrev så här:
"Sedan receptet kom ut i februari förra året, har jag i omgångar provbakat - provat mig fram, men jag måste erkänna att jag har saknat ett komplett recept att gå efter. Ett BAS-recept med uppgifter - så där som i en bakbok - om vilka ingredienser som ingår och exakta vikt/mått för varje, plus hur man gör, steg för steg. Pennylane - kan du kanske lägga upp en ny tråd här? BRÖDBULLAR - BASRECEPT (med hänvisning till den här tråden). Så det blir lätt att hitta BAS-receptet på detta goda LCHF-bröd."
Uppgifterna i början av den tråden är "höftade" - måttangivelser kommer först i #77, om jag sett rätt. P g a - framförde jag önskemålen. Tänkte på alla de som inte har så stor lust att leta igenom en massa trådar - att det skulle vara en mycket god hjälp att få BASRECEPTET direkt i första inlägget på en ny tråd. Precis som det blev i den här tråden. Men för den skull behöver den ju inte bara bestå av detta enda inlägg ?
nej då men det kändes lite bortkastat med jobbet när det genast kom ett "förbättrat" recept MED fett som var det som jag ville få bort ur alla existerande recept eftersom min teori var att det är det som gör alla bröd så kompakta… jaja,, nu har min ugn pajat så nu kan jag inte baka alls… 
Hej hoj! Jag tycker INTE att det är bortkastat att du postade receptet i en ny tråd! Jag blev definitivt både less och förvirrad av alla olika varianter… Folk är olika! Kan tänka mig att personer som älskar att baka och läsa om mat tycker att det är intessant att läsa igenom massor av olika varianter med jag tillhör (tyvärr) inte dem skaran! Tack för att du postade det igen! =)
Hej hoj! Jag tycker INTE att det är bortkastat att du postade receptet i en ny tråd! Jag blev definitivt både less och förvirrad av alla olika varianter… Folk är olika! Kan tänka mig att personer som älskar att baka och läsa om mat tycker att det är intessant att läsa igenom massor av olika varianter med jag tillhör (tyvärr) inte dem skaran! Tack för att du postade det igen! =)
tack för de orden! 
det var alltså inte kommentarerna jag avsåg med "en massa andra grejer" det var förresten överdrivet med "en massa". Men ett recept kan ju få stå iallafall några dagar så folk hinner testa och efterlysa förbättringar innan man kommer med det….
Vassego!! Jag uppfattade det också som att det skulle vara en tråd utan en massa varianter och blev lite förvånad när det direkt kom ett annat förslag. Men ja, ja… Ingen skada skedd. Har ju hänt värre grejer här i världen. =)
tror du verkligen det!? 

Nä, det där var nog det värsta! =)

Väntar på att ugnen ska bli varm för att kunna ställa in mitt första försök. :-)
För info: 3/4 tsk = 3 krm ( 1 krm = 1/4 tsk)

#35 Nästan rätt i alla fall. 
1 krm = 1 ml,
1 tsk = 5 ml
Fast mängden du anger till bullarna blir säkerligen bra. 

#36 Hm, på min kryddmåttssked står det att det är 1/4 tesked.
Konstigt! 
och på mitt att det är 1 ml , ditt är lite större helt enkelt, blir nog inte så värst stor skillnad i det stora hela!

Ditt funkar säkert lika bra, Regina78.
Du kan ha ett utländsk mått som någon har översatt fel. 1 msk är 15 ml (i fall du har annorlunda där med). Dessa mått jag har angivit är svenska standardmått.
Häromdagen bakade jag dina brödbullar Pennylane. :) och jag måste säga att det var det godaste LCHF-bröd jag ätit. Ärligt talat så var det skönt att slippa en jäkla massa nötter mm. Passar nog utmärkt till smörgåstårta, varma smörgåsar och ikväll så passar det till underbara kräftsmörgåsar. Slurp! :P
Väl bekomme! 
testade detta receptet nyss och jag som trodde det skulle bli lite sådääär med fiberhusk i eftersom jag tyckt det i recept förut men de blev jättebra! körde i vanlig ugn, 175 grader och drygt 25 minuter. skriver som i tidigare inlägg längre upp här att de nog kunde varit inne i nån minut till… vägde inte osten och kan ha haft i lite mer än i receptet. hade i aningens för mkt salt. men annars blev de finfint! jättebra konsistens. gjorde 4 st små frallor. nu ska jag gå och köpa massa pålägg ;)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Nu har jag gjort bullarna och gus så goda de blev, jag var lite fundersam när det var sö lös men jag fick ut fyra lagom stora bullar =)
Tack för ett underbart recept

Jag tycker helt klart att detta är det bästa lchf-brödet, dessutom går det ju snabbt att röra ihop! Jag brukar göra det utan ost och det funkar jättebra det med! Detta slår helt klar kokosnötmjölsbrödet och Bakerix-brödet, även om de är helt okej de med. Tack för receptet!
tack, det var roligt att höra!
Åhhh Pennylane!
Nu har jag äntligen tagit tag i ditt recept. Wow! Har just ätit en underdel med massa smör och ost. Himmel så gott. Precis som bröd ju!
Måste, liksom så många andra, tacka till tusen.
Har nu plåt nummer 2 i ugnen. Jag som har vanlig ugn kör på 175 grader och 28 minuter. Då blev mina perfekta!
Äntligen har jag något vettigt att ta med i min lilla matsäck när jag är ute och jobbar.

tack, det är så kul att höra alla positiva omdömen!
*putt* ifall vi har några nya som missat.

Nu är jag häär! 

Så bra!

Tycker oxå att detta bröd är super
Ska snart fylla år och filurar som bäst på en alternativ smörgås-tårta!!
Någon som provat göra bottnarna med detta recept som grund??
ja, men det går åt några satser förstås! Och så får man grädda kortare så det inte blir knallhårt. Våta händer och platta ut. Alt olja händerna.

Okej
Blir nog till att prova med detta recept !!
Kommer att göra en stor "vanlig" och så en mindre LCHF-variant till mej och den kloka sonen
så tror jag att alla blir nöjda och glada.
undrar hur det gick med smörgåstårtan? Ska nog göra en sådan till studenten jag med. Tar varianten som jag brukade göra med polarkakor. Vispad grädde med kaviar iblandat mellan och grädde med majonnäs ovanpå. Hackat hårdkokt ägg i mitten som en sol och så röd och svart kaviar i avlånga högar (man tar teskedar och formar till dem) som strålar ut från solen, sallad runt kanten (klickar med gräddmajonnäs för att fästa dem) och sen täcker man salladskanterna på ovansidan med tätt med stora fina räkor, garnerar med gurkskivor och citronskivor (halvor, stående) mellan romstrålarna, samt dillvippor lite här och var.

Jo, det blev super bra !!
Gjorde samma fyllningar i båda, då der inte är där problemet ligger utan i brödet… Gräddade i brödform i tre omgångar och gjorde som en typ landgång i storlek.
Blev saftigt och mycket gott
vad bra! Tusen tack för snabb rapport! Eller snabb och snabb haha men snabb efter förfrågan! 

Vassego 
Jo, man är ju snabb som blixten ibland…när man får en spark där bak iaf *hehe*

Mums! Ska testa vid något tillfälle.
Detta ska absolut provas! Hur förvarar man brödet bäst tro…Har en 12-årig som som spelar mycket fotboll och nu på sommaren hänger vid badhuset (oavsett väder) och han är ju heltokig i ägg o bacon-muffins men det kan ju vara kul att variera sig;)
torrt men det möglar snabbt så därfär är satsen liten. Men det går att frysa.
Jag förvarar i kylen eller frysen.
Nu har även jag provat. Min ugn är odräglig - gräddar väldigt mesigt uppifrån, så det får justeras nästa gång.
Annars väldigt nöjder. Tack för bra recept! 
Jag tycker inte det blir speciellt bra i kylen, och enl livsmedelsverket ska mjukt bröd inte förvaras där heller:
saxar därifrån:
Bröd mår bäst av att förvaras i rumstemperatur, inte i kylskåp. I kylen blir mjukt bröd snabbt smuligt och torrt. Det går förstås också bra att frysa in mjukt bröd. Om man inte är storkonsument av bröd kan man skiva brödet innan det stoppas i frysen. Då går det lätt att ta ut de skivor som behövs efter hand.
Mm, minns att jag använde detta recept och gjorde någon slags baguette i höstas, hade i lite olivolja och rosmarin i degen, blev riktigt gott! Efter jobbet ska jag nog baka lite igen, klart bästa LCHF-brödet enligt mig! :)
http://julialex.blogg.se
JAPP!! Så enkelt var det att hitta dina brödbullar!!!Bara söka på recepten…Nu ska jag prova dom i helgen…var lite mer lagom ÄGGmängd här..dom flesta smakar mer som omelett
Gjorde en pizza i början hahaha..den fick man skrapa ihop..som en slaskig gegga…
Tag vara på ditt liv,det går inte i repris
De här bröden vill jag verkligen testa! :) Var får jag tag på pofiber? Fiberhusk luskade jag reda på igår, på willys!
EDIT: Hittade en tråd om var man kan hitta pofiber, sorry! :)
Ingen fara, ja de finns överallt, oftast på glutenhyllan ifall nån annan undrar…
Nu har jag gjort dessa underbart goda brödbullar, tusen tack för receptet! Gjorde en till omgång direkt så att jag har, slängde i lite brödkrydda i andra omgången och det blev lika gott :)
det var roligt att höra!
Sparar tråden så jag kan testa med nån dag :)
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Vilken tajming med den här tråden uppe igen, tänkte så sent som i går jag var så trött på feta lchf-bröd, gillar nämligen inte särskilt att ha smör och/eller pålägg på redan fett bröd, så då blir det så lätt jag äter brödet som det är istället och då blir inte balansen oftast så bra. Min senaste "kreation" blev lite som något blöt osötad sockerkaka, jättegott faktiskt, men inte alls vad jag var ute efter :P (har så himla mycket kokosmjöl hemma och hade inte så mycket pofiber så bytte ut lite ur ett annat pofiber recept som dock hade både grädde och cremé fraiche i)
Får ge det här ett försök, har säkert försökt förut för några år sedan eller något, men minns inte alls om jag fick till det eller inte….
Hur länge håller de sig färska? Hur stora blir bullarna?
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Tack för det utmärkta receptet! Har bakat två gånger nu med bra resultat.
Jag gjorde fyra platta bullar istället, som jag dessutom delar på mitten (som ett hamburgerbröd).
puffar upp dessa
Senaste gångerna har jag tagit en matsked kruskakli i degen. Ingenting för de som inte vill/ska äta gluten förstås. Blir jättegoda med kryddost i degen.
Man får nog vara rätt glutenkänslig om man ska reagera på glutenet i kruskakli. Det är bara om något av kärnan hamnat med som det är gluten i det, för skalet (som ju kruskakliet är) har inte gluten i sig.

Nu kommer jag med en liten fråga som för en del vana "bagare" kanske ter sig konstig men jag har noll koll på bakande så jag måste ställa den ☺️
Om jag vill göra dubbel sats eller ännu större sats - hur ska jag då tänka med mängderna? Dubbel sats - är det då dubbelt med ingredienserna också? 3-dubbel sats = 3 dubbelt så mycket eller hur tusan gör man där?
Jag är inte så glad för bak så jag tänkte göra lite mer och frysa in 😛

Siggebus - du tänker alldeles rätt 🙂
Agneta
Tack Penny Lane för receptet. Goda.
Har bakat dom 2 gånger.
Ett recept som sparas.