Nyfiken...
Var lite osäker på var jag skulle skriva detta, men jag tog kategori LC-kost för nybörjare även om LC-kost inte är något jag börjat med direkt.
Jag äter lite med utgångspunkt från FAA:s matplan och Sockerbombens förslag, samt den veganska tallriksmodellen. Blir väl oftast kring en tredjedel proteinkällor, tredjedel fullkorns-pasta, råris etc, en tredjedel grönsaker och en del fett mest från olja men en hel del från nötter och frön. Vissa mål äter jag bara grönskaker, proteinkällor och fett. Äter frukt och bär i samband med måltid.
Jag behöver varken gå upp eller ner i vikt utan det viktiga för mig är att hålla en jämn blodsockernivå, minimera sockersug och helt enkelt må bra.
Hittade in hit från hittekatter i fokus eftersom jag håller mig borta från socker, vitt mjöl och andra snabba kolhydrater och tänkte se om jag har något att hämta här. Är sockerberoende och har varit abstinent i ett år och fyra månader utan återfall, så det funkar ju rätt bra som jag käkar nu, men jag är alltid nyfiken på om något skulle kunna funka bättre. Ska nog inte göra några drastiska förändringar just nu, men jag är nyfiken på era kommentarer!
Om ditt nuvarande ätande funkar för dig, så kör på det! Vi är alla olika, och jag tror personligen att LCHF är bäst för oss som har stort insulinpåslag och är insulinresistenta, och/eller som överäter eller är kolhydratberoende. Den som inte har de problemen kan mycket väl ha en rejäl andel så kallat långsamma kolhydrater i kosten. Tror jag, alltså.
Välkommen hit! De flesta här på "kolhydrater" äter en kost som i någon grad innehåller färre kolhydrater än normalkosten/tallriksmodellen, och det innebär för det mesta att pasta, ris, frön i form av quinoa, bulgur etc faller bort helt. Istället baseras kosten på protein samt fett, och en mindre mängd kolhydrater. Det finns ju produkter som ersätter kött som proteinkälla, vilka de är kan du nog bättre än jag- de enda jag kommer på nu är sojaprodukter och quorn;)
Visst skulle det vara möjligt om än besvärligt att äta lowcarb även som vegan- även om man inte skulle kunna komma ned på de låga intagen av kolhydrater som många ligger på. Själv försöker jag äta 10-20 gram/dag, och det innebär begränsat med mjölkprodukter och 100-150 gram ovanjordsgrönsaker/dag. För mig innebär den nivån att jag slipper kolhydratsug, håller mig mätt samt går ned i vikt. Försökte en period att äta mindre fett, färre kalorier och lägga till en-två frukter/dag men det gick käpprätt åt skogen… Mår du bra som du gör nu, så fortsätt så. Lycka till!!

#2 Vegetabiliska proteinkällor är bönor (t.ex. då sojaprodukter), linser, nötter och frön. Vissa har högre andel protein än andra. Jag tror nog inte att det skulle vara särskilt svårt att ha ett lågt kolhydratintag pga veganismen.
Men det är väl som ni säger, eftersom det funkar är det lika bra att köra på som jag gör :)

Fast å andra sidan skulle jag ju också kunna testa lite och lyssna på vad kroppen har att säga om saken.
Välkommen hit!
#4: Åtminstone jag försöker alltid göra min kost ännu bättre :) En liten sak kan man ändra… och sen efter nån månad igen har den blivit vardag och då kan man ändra en liten sak till :) Och visade det sig inte bli bättre kan man alltid ändra tillbaks.

#5 Tack ^^
#6 Jo, det är väl lite så jag tänker. Jag vill att min kost ska vara så bra som möjligt. Nu vet ju inte jag om den blir bättre av att dra ner kolhydrater och öka fett. Men jag har ju mått betydligt bättre av den kostomläggning jag har gjort och den har delvis bestått av att göra just de två grejerna, fast inte så mycket. Jag får la testa lite och se :)
Välkommen hit supermoccine…. hoppas du finner svar på dina frågor.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag håller med, det viktiga är att må bra.
Jag har börjat tänka mer på hur naturlig maten är. Då blir det viktigt med så "rena" råvaror som möjligt, dvs så oprocessade som möjligt.
T.ex. smör istället för margarin, helst kallpressade oljor med låg andel Omega 6, eftersom Omega 6 är inflamatorisk i för stora doser.
Sen tittar jag på innehållsförteckningen och väljer de produkter med minst "E-nummer" och "modifierade" saker i. Särskilt undviker jag "smakförstärkare E-621"
Min fru, Anterrabae, har fått stora hälsovinster med hjälp av denna kost. Själv mår jag också bättre, jämnare humör och lite viktnedgång som en bonus =)
/David
välkommen säger jag med..
du har fått jättemånga bra råd.. och det enda jag kan tillägga är att Läs på, skaffa dig information.
Mycket om vad LCHF går ut på står på startsidan sen finns mer att hämta bland artiklarna.
Ändra bara en sak i taget, så du vet exakt vad som ger olika effekter.
Igen, varmt välkommen.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade