Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3481 ggr
Monsun
0

Dansk bacon

Har för första gången köpt dansk bacon - den var billig, såg ut att vara ordentligt fet (fetare än Scans) och jag föll. Vill egentligen inte äta danskt griskött pga deras djurhållning, men…

Kommer dock inte att göra om det då det inte är mkt fett i pannan när man har stekt den utan snarare vatten?! Verkar alltså som danskarna sprutar in mkt vatten för att få upp kilopriset.

Någon annan som har märkt samma?

Mervi
0

Inte på bacon men köttfärs. Vi handlade mycket i Danmark förr, speciellt nötfärs som var billigare och det blev massa vatten i pannan, det var nog "berikat" med vattenFlört och då blev inte priset så förmånligt som man trodde.

Ulf-S
0

Nä, och hur kul är det när köttet blir halvkokt istället för stekt…?

Mervi
0

Inte kul alls.

zeretki
0

Har ofta märket det. Billigt pris betyder ofta mer vatten. Inte alltid men ofta.

Därför köper jag dyrare när jag kan.

Monsun
0

Nej inbland kostar det att lära sig…..Gråter

Och inte smakar det lika gott tycker jag.

Jag har även varit i kontakt med Coop för att försöka få reda på (ch ändra ) att deras krav bacon har socker i sig men inte den vanliga. Logik??

parsley
0

Scans bacon kommer från svenska grisar men köttet paketeras i Polen. Så var det åtminstone när jag läste på innehållsförteckningen i våras.

Monsun
0

Skämtar du? Fraktar de grisen (så den slaktas där??) eller fraktar de det slaktade köttet till Polen för att packa om det och sedna kör de upp det till Sverige igen?!

Tala om miljöförstöring i onödan!!!

LatMask
0

Jäpp, så är det.

Kunde inte låta bli att klistra in det pressmeddelandet, snacka om ormmänniskor…

3 augusti 2006

Swedish Meats expanderar med förpackningsanläggning i Polen

Swedish Meats expanderar till Polen och öppnar i augusti en förpackningsanläggning för svensk bacon i Swinoutcije vid Östersjökusten. Expansionen innebär bland annat kostnadsbesparingar men betyder också att Swedish Meats tar ett steg ut på en internationell marknad.

Råvaran kommer även i fortsättningen ha Sverige som ursprungsland men vara märkt med hänvisning till var den skivats och förpackats.

Swedish Meats har tills nu skivat och förpackat svenskt bacon vid en anläggning i södra Sverige, men kan med etableringen av Swedish Meats anläggning Polen både spara pengar och stärka den långsiktiga konkurrenskraften för svenska köttprodukter. Investeringen för förpackningsanläggningen ligger i storleksordningen 18 miljoner kronor.

-    Långsiktigt innebär expansionen till Polen att Swedish Meats och Scan får bättre  möjligheter att förse konsumenter med svenskt kött och stärka verksamheten i Sverige. Scan kommer som vanligt endast att använda svenskt kött från egna svenska gårdar. Efterfrågan på dessa produkter är fortsatt stark, säger Hampe Mobärg, informationsdirektör på Swedish Meats.

Att den svenska baconen från och med i höst kommer att förpackas i Polen kommer dock inte att påverka produkten i övrigt. Precis som vanligt kommer endast djur som är uppfödda, slaktade i Sverige att användas. Scans affärsfokus med inriktning på kött endast från svenska gårdar är oförändrat.

-   Livsmedelsproduktion är en industri med högt arbetsinnehåll, vilket innebär att den är dyr att utföra i Sverige. Samtidigt är svenska köttproducenter utsatta för hård press av handelns aggressiva prissänkarstrategi och en ökad konkurrens från utländskt lågpriskött. Svensk bacon, som är en produkt med mycket låga marginaler, får svårt att överleva långsiktigt med den kostnadsstruktur vi har idag. Scans målsättning är att hitta nya lösningar som gör att vi kan behålla konkurrenskraften i de produkter som kommer från svenska gårdar, säger Hampe Mobärg.

Ingen skillnad kommer att märkas i smak, kvalitet, utseende eller innehåll. Kvaliteten garanteras genom Swedish Meats egen toppmoderna BRC-certifierade anläggning och att omlokaliseringen kommer att åtföljas av en strikt kvalitetskontroll för att säkra alla led i processen. Bytet av förpackningsort kommer heller inte att innebära nämnvärt längre avstånd till och från packningsställe jämfört med idag. Produkten kommer att ha svensk ursprungsmärkning, med hänvisning till att den skivats och packats i Polen enligt följande text: "Scan Piggham bacon kommer från svenska djur som är födda och uppvuxna i Sverige. Baconsidan är också styckad, saltad och rökt i Sverige. Skivning och packning har skett i Polen."

Mervi
0

Det kanske är något för SLV när de skall rekommendera miljövänlig mat, ta bort allt onödigt fraktande hit och dit.

Monsun
0

Idag vägde jag baconet före och efter stekning. Före stekning 140 g och efter 102 g. Och det var lätt stekt!

Tala om att bli lurad! Skrikandes

korseett
0

hur mycket fett blev det i pannan då?

Skaldeman
0

Jag har provvägt olika fläskprodukter som andra människor stekt. Generellt gäller att bacon halveras i vikt underr normalstekning (nästan knaperstekt) och att lätt rimmat sidfläsk tappar en tredjedel i vikt. Själv steker jag fläskprodukter ganska lätt för att kunna använda stekflottet på maten.

Sten Sture

dufva
0

Vattenmängden varierar kraftigt med olika producenter

Jag har fastnat för Willys eldorado-storpack som inte bara ångar bort när man steker det.

Den är  å andra sidan väldigt salt men det kan man fixa med lite vattdragning

Anterrabae
0

Vi har tulips restarurangbacon. storpack. En av de få storpacken utan socker. De försvinner inte när man steker dem. Klart att fettet smälter men inte massor. Jag tror de är mer lika fläsk än bacon.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

susanne.s
0

Jag brukar köpa bacon på lidl (jajagvetattmaninte skahandlapålidlutanlokalt) deras tyska bacon är bra och utan socker. Lidl har många fina korvar också.

Skaldeman
0

Jag köpte bacon i enkilosförpackningar på Willys under min inledande viktminskning. Den var utmärkt i början, men smakade så småningom ettersalt. Då övergick jag till färskt, eller lätt rimmat sidfläsk.

Sten Sture

Monsun
0

Det var nöstan inget fett i pannan när jag hade stekt det danska baconet.

Tulip är ju danskt

Johanna-Soderlund
0

Skaldeman: Vart köper du färskt sidfläsk? och hur vet man om sidfläsket är lätt rimmat?

Skaldeman
0

Lätt rimmat sidfläsk finns i ICA-butikerna här i Sörmland. Ser ut ungefär som bacon, men paketet är blåaktigt. (Bacon är också sidfläsk, men det är tunnare skuret.) Färskt sidfläsk är inte lika vanligt. Det kan finnas förpackat, men säljs vanligen i stora bitar. Jag köper gärna ett par kg när jag hittar det, snittar svålen och steker hela paketet i ugnen. (Om du inte snittar svålen blir den ogenomtränglig.) Ibland kan man smälta ut en hel bunke med stekflott ur ett stort paket färskt sidfläsk. Det flottet använder jag gärna när jag steker svamp.

Sten Sture

hemul
0

Fråga i charken bara. Vilken butik som helst tar hem färskt fläsk i bit på beställning. Nja, kanske inte 7-eleven. ;-)

Mervi
0

City-cross brukar ha, skivat färskt sidfläsk i ganska tunna skivor.