Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6542 ggr
fem-två
2013-11-17 12:17
1

microlax-fråga

Om man har stopp i tarmen men högre upp, hjälper microlax då? Eller hjälper bara microlax om man har en "plugg i baken" så att säga.

Måste man ta det uppifrån om stoppet är högre upp?

starhawk
2013-11-17 13:59
0

Osäkert hur "högt upp" en Microlax går men den är väl närmast avsedd för nedre regionen i ändtarmen. Att ta den i "andra änden" skulle jag inte rekommendera den är inte avsedd för den miljön (tarmen är basisk magen sur) vilket eventuellt kan neutralisera den och det är inte säkert att slemhinnan i "andra änden" tål den något vidare, det finns bättre alternativ för det t.ex. Laktulos eller Movicol. Laktulosen är rätt effektiv vid tillfälligt bruk men smakar apa Movicolen smakar ingenting eller t.o.m. lite gott men är inte lika direkt enligt min erfarenhet, den ger dock ingen tillvänjning som Laktulosen och går därför att använda på längre sikt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
2013-11-17 15:01
0

I de övre regionerna använder man i stället Lactulose!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fem-två
2013-11-17 17:11
0

Nja, jag tänkte ju inte direkt ta microlax via munnen. Utan syftade ju på andra medel den vägen. Laktulos har jag tagit flera gånger dagligen i en vecka utan resultat. Jo förresten diarre men måste finnas mer att få ut. Jag tog ett microlax 13.00 idag men inget har kommit ut. Inte ens lavemanget har runnit ut.

Området precis nedanför revbenen och ut mot båda sidor är alldeles helstumt. Är det tjocktarmen som går där? Förut kunde jag ta tag med fingrarna under revbenskanten men nu är det proppfullt där. Om det bara vore fettvävnad skulle det väl inte vara så kompakt utan pösigare mjukare?

Eller kan tarmarna svälla av luft? Kanske jag inte har mer att få ut? Kanske måste till läkare. Känns som jag käkat cement fast jag knappt ätit nåt

Zepp
2013-11-17 17:31
0

Du skall absolut gå till läkare.. och få ett vanligt lavemang!

fem-två
2013-11-17 17:35
0

#4 Vad är ett "vanligt" lavemang? Jag menar vad skiljer från microlax?

Zepp
2013-11-17 17:41
0

Man för in vatten eller olja i tillräcklig kvantitet!

Förr fanns gummislang och sådant att köpa på apoteket. för sagda ändamål.

fem-två
2013-11-17 17:43
0

ånej vattenlavemang! Det fick jag nån gång när jag var liten å jag trodde jag skulle dö.

fem-två
2013-11-17 17:49
0

ni tror inte man kan få dricka laxabone istället? Det drack jag en gång när dom undersökte njurarna å jag satt på toa i timmar.

Zepp
2013-11-17 17:51
0

Har jag oxå fått.. och det var det bästa som hänt mig!😮

Fast det är ju beroende på hur det var att gå med förstoppning i 14 dar!