Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6573 ggr
Individuell
0

Färdiga såser?

Jag har igår börjat med lchf, en riktigt nykomling som behöver lite tips och råd! Min fråga är om jag kan köpa färdiga såser i affärer och om, VILKA? Samma med mjukost som jag älskar, kan jag köpa det färdigt? Något speciellt märke i så fall? Jag tänker inte på pulversåser nu.

Och hur gäller det med smaksatt creme fraiche? Är det okej? Finns ju många goda med svampsmak, texmex-smak osv. Jag tänker följa lchf så gott som strikt, men jag har bara ca 7 kg övervikt så att så länge det inte är alltför många kolhydrater kanske det går bra…

Zepp
4

Ja altså.. läs innehållsförteckningarna.. och gör sen en rimlig bedömning av kolhydratinnehåll.. hur mycket du äter åt gången, titta även på övriga sk kemikalier!

Lallersteds har väl fått beröm här inne någon gång?

Tips.. Kavlis baconost. 😛

Det mesta blir godare med bacon!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Individuell
0

#1 Ska göra det. Jo jag har redan köpt Lallersteds beasås faktiskt :) Är alla såser från hans märke lika bra? Kolhydratsfattiga i alla fall?

Okej, så att kavlis mjukost ska i alla fall gå bra? För mjukost är ett måste för mig! Speciellt då det är ok att äta fett!

Lurtz
0

Lallersteds såser är nog de bästa man kan köpa vad gäller färdiga såser, de innehåller rapsolja vilket är en av de minst dåliga vegetabiliska oljorna, och relativt få tillsatser. Hofmästarsåsen är väl egentligen den enda som inte är LCHF-vänlig, men det har såklart att göra med att socker alltid är en huvudingrediens i hovmästarsås.

Orakletidelfi
2

Lallerstedts var skitäcklig enligt mångas åsikt  i någon tråd härinne rätt nyligen. Han använder smörarom har jag för mig att jag sett. Det är ju en rätt dålig produkt.  Tror vissa av Rydbergs är bättre  och Lohmanders är nog ett märke fler tycks föredra?

Orakletidelfi
0

det var inte denna tråd tror jag men samma åsikt om Lallerstedts iallafall i början, har inte läst vidare 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713fc0b9cb46221d055cc4-acklig-sas

rosevin
1

Men i alla kalla såser som jag läst innehållsförteckningen på har det varit socker i. Äter ni dem i alla fall?

Lurtz
0

Smörarom finns i bearnaisesåsen, inte i de andra såserna. Men det mesta tyder på att smörarom i rimliga mängder inte någon farlig tillsats, "popcornlunga" som det också kallas har folk som ätit micro-popcorn med smörarom ätit dagligen i många år innan de utvecklar det.

Kort svar; ja. Långt svar; det beror såklart på mängderna. En färdig sås som innehåller t ex 1% kolhydrater innehåller uppenbarligen väldigt lite socker, även om socker finns som ingrediens. Vispgrädde t ex som är en rätt hyllad LCHF-produkt innehåller 3% socker, medans bacon som även om "socker" står som en ingrediens sällan innehåller mer än 0.5%. Så läs på förpackningen. Om socker kommer efter salt i ingredienslistan kan man nog räkna med att den totala mängden socker är ganska försumbar.

nyttiga_jag
1

Jag gillar inte Lallerstedt, tycker den är "pulvrig" i konsistensen.

Gör din egen! Det är inte svårt! Bara googla på recept få finns många. Var försiktig med vitvinsvinäger bara för den tar lätt över smaken.

Lilltilda
1

Lallersteds pepparsås i burk är gudomlig till kött. Jag gillar även chillibean. Allt är en smaksak. Läs innehållsförteckningar och avgör själva. Socker finns i mycket, även i många vanliga köttprodukter, chark, pålägg osv. Små mängder bryr jag mig inte om ifall totala mängden inte blir för stor

~God loves you, and I´m trying! ~

Loria
0

Kollade på Eriks såser (tror jag de heter) hör om dagen, alla jag tittade på förutom hamburgarsåsen låg väldigt lågt i kh-mängd.

Loria
0

Kollade på Eriks såser (tror jag de heter) hör om dagen, alla jag tittade på förutom hamburgarsåsen låg väldigt lågt i kh-mängd.

Lilltilda
0

Gällande Eriks (lallersteds) såser så är det låga mängder kolhydrater i dem och jag tillhör de som uppskattar de flesta smakerna med.
EN av såserna de däremot märkt fel och erkänt det med, remouladsåsen. Den är felmärkt gällande kolhydratshalten. Fortfarande inte alarmerande mycket, men för den extremt känslige så är det kanske läge att passa sig lite. 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/521dda54ce12c478c5000970-eriks-remoulad

~God loves you, and I´m trying! ~

[Jennifer71]
1

Hej,

Jag tycker helt klart du gör din egen bea, och andra kalla feta såser till både kött och fisk som du varierar enkelt med kryddningen. Utgå från ett majonäsrecept men använd inte kallpressad olja, då smakar det bara hö och se upp med kryddorna, många innehåller socker. Enkelt roligt och gott men framför allt billigt och du slipper alla tillsatser. 

Har du lite bråttom kan du alltid köpa en god ost och ha istället för sås, typ ädel eller brie, brukar funka till de flesta maträtterna.

Individuell
0

Hur gäller det med smaksatt kesella då? Typ vanilj eller hallon? Kan man lita på bearnaisesåser och andra såser man äter ute på restaurang?

Orakletidelfi
0

Läs på förpackningen men jag gissar ju att de två kesellorna är sötade…  men såser på restaurang, hur menar du lita på? Ja bea borde ju vara ok, men de flesta andra såser är nog redda, eller är det bara sockret du undrar över?

Individuell
0

#15 Jo, men jag tycker det är lite svårt ändå att avgöra exakt. Så tänkte om någon visste.

Ja jag undrar om de flesta är lchf-vänliga. Och nej, då ska det väl inte vara så mycket socker eller kolhydrater.

Orakletidelfi
0

Googlade: Kesella Vanilj: Näringsvärde per 100g Energi 650 kJ/140 kcal Fett 7,5 g varav mättat fett 4,7 g Kolhydrat 16 g varav sockerarter 15 g Protein 7,1 g Salt 0,1 g

Kesella hallon: Näringsvärde per 100g

Energi 600 kJ/150 kcal Fett 7,5 g varav mättat fett 4,7 g Kolhydrat 13 g varav sockerarter 13 g Protein 7,3 g Salt 0,1 g

Däremot om du tycker det är ok eller ej kan bara du svara på men för mig är det inte det. För magert (vilket iofs kan kompenseras) och för mycket kolhydrater. 

På en tvåhundragramsburk av vaniljkesellan får man alltså i sig 32 gram kolhydrater varav 30 gram är socker.