Nu åker teflonet ut
Jag har ganska länge haft några stekpannor med Teflon, dels IKEA 365+, men också ett par andra. Med tiden har de flagat, och en av IKEA-pannorna har jag helt enkelt gjort helt ren så att det bara är metallen, men den har ändå inte varit bra, eftersom ägg och en del annat har lätt att fastna. Så har vi det här lilla sorgebarnet, som min fru har använt för att flottyrkoka i, främst bananchips. Som man kan se är det rätt mycket av beläggningen som har flagat, och underlaget är aluminium, vilket kanske inte heller är så bra att ha i maten.

Så var jag in på Boutique Eden häromdagen, och de har börjat sälja stekpannor med keramisk beläggning till väldigt bra pris. Stekpannorna har inte hunnit in på deras webbsida ännu, men de har dem i affären.
Jag visste väl inte om det skulle vara väldigt mycket bättre för att släppa ifrån sig äggen än vad Teflon var, så jag köpte först en på prov. Den överträffade alla förväntningar. Allt släpper (men inte beläggningen), och den går att diska också med svampen som river. Efter användning ser den ut som ny.
Priset för den lilla och för den medelstora stekpannan var 99 kronor och den stora kostade 129. Så jag kompletterade och har nu alla tre storlekarna, och samma lock som jag har använt förut passar på dem. Pannorna funkar på alla spisar, eftersom de har en magnetisk platta ingjuten i bottnen, så att de också går på induktion.

Styr stegen mot Boutique Eden!🙂

Låter fantastiskt! Då tolkar jag det som att pannorna kommer in på deras webbsida för beställning sedan? Lite långt till Stockholm….

Jag förutsätter att de kommer in på webbsidan. Det finns lite fler modeller än de som jag har köpt. Jag tog de billigaste av de två större modellerna, men den lilla fanns bara den som är på bilden, vit med lila handtag. Mina andra är svarta med svart handtag, men de finns också i vitt med färgat handtag och är lite dyrare, jag tror det var tjugo kronor mer.
Det är alltså utsidan och handtaget som är svart. Insidan är vit på alla.
Den svarta på 28 cm har artikelnummer 154294 och den lilla på min bild är 20 cm och har nummer 295008. Jag hittar inte kvittot på den som är 24 cm, så där kan jag inte se artikelnumret just nu. Jag utgår att man kan använda telefonen och få resten från dem.
Kan det vara samma märke vilken Clas Ohlsson säljer?
http://www.clasohlson.com/se/Pr349586000/Pr349586000
Utgått ? Kan det vara för många returer?

Det kanske inte är helt klart med Clas Ohlsons webbplats heller. De har en stekpanna av den här typen, rosa, belagd runt om, även utsidan av bottnen, för 249 kronor, men den finns inte med på webbsidan, och de som finns på webben har jag inte sett i butiken.
På loppis och auktioner kan man ofta köpa gjutjärnsstekpannor till lågt pris. Bara att göra rent och sedan steka in.
Smörj in stekpannan med olivolja och ställ in den i kall ugn. Hetta upp ugnen till minst 200. Låt pannan stå kvar tills ugnen kallnat.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

#8 Visst, det har jag gjort. Jag har ett par väldigt fina gjutjärnspannor, och det har tagit ett tag att få dem instekta, men det ändrar inte det enkla faktum att min fru inte klarar att hantera dem genom att hon helt enkelt inte har kraft nog i händerna.
Vi har flera trådar om gjutjärnspannor här, och jag förnekar inte deras fördelar, men om man vill ha en lättare panna av ett eller annat skäl, eller om man vill kunna diska sin stekpanna med diskmedel och skrubbsvamp, så är de keramiska ett bra alternativ. Ett problem har varit att de när de kom var väldigt dyra. Första gången jag såg såna låg priserna en bit över tusenlappen, och det var knappast att tänka på.
I de vanliga husgeråds- och järnaffärerna har de nu kommit ner i nivå med järn, men priserna är på väg ytterligare en bit neråt, då de nu säljs för mellan en hundring och ungefär trehundra på många ställen.
Järn har fördelar, men också nackdelar.
Keramiska stekpannor finns också i ICA (Maxis) sortiment och är ofta till kampanjpriser. Min mamma köpte en för 199 kr för en tid sedan. Tror att ord.pris var kring det dubbla.
Själv håller jag mig till min belagda stekpanna från Tefal (sk. "jamie oliver-panna") så länge den håller. Hålla verkar den göra då den efter ett par års flitigt användande fortfarande ser ut som ny. Inte minsta förändring i beläggningen. Men NÄR den till slut ger upp så blir det att kika på det keramiska sortimentet istället då de viktmässigt är så lätta som de är.
~God loves you, and I´m trying! ~
Varför vill man diska sin stekpanna med diskmedel och skrubbsvamp? Det är ett säkert sätt att förstöra i princip alla sorters stekpannor! Har det fastnat låt det stå med ljummet vatten. Bäst är gjutjärn men alla orkar inte lyfta dem.
jag har oxå kollat in grytor o pannor med keramisk beläggning.. Nu har jag snart bestämt mig för en slowcooker från tretti.se som är dyr men som mina vänner avgudar.. så hela grytskåpet hos mig kommer att bytas ut mot keramisk beläggning men det kommer nog att ta ett år innan allt är bytt pga prislapparna.. 😃
http://www.tretti.se/hushallsapparater/koksredskap/slow-cookers/crock-pot-crock-pot-57-l
fastän jag är själv i hushållet så tror jag ändå att jag vill köpa denna stora gryta. För att göra mat o sen frysa in portioner… jag har törnat in totalt på slowcook - blir så himla gott och med en sån här gryta så trycker man igång den på morgonen och när jag kommer hem från jobbet så är den klar…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Du kan ju lägga upp en egen tråd om varför man diskar och vilka metoder som är att föredra. Det finns många sätt, men frågan om varför man gör det hör väl knappast till frågan om Teflon eller inte Teflon, även om det är helt klart att beläggningen i en sådan stekpanna förstörs av svampen om man använder den gröna, som har kraftigare korn.
Det finns naturligtvis också skäl til att man inte vill ha en stekpanna stående med vatten en längre tid, och diskning är en ganska väl beprövad metod att få undan kokkärl, glas, bestick och porslin från bordet och andra ställen där man inte vill ha det annat än när man använder det.
Jag har inte hittat någon riktigt bra metod att diska gjutjärnskärl, och det stär rätt klart att man inte kan använda någonting starkare än vatten för att mjuka upp sådant som fastnar, för att sedan ta bort det mekaniskt. Stekytan i en järnpanna tar stryk av vattnet också, om än inte i lika hög grad som om man har diskmedel. Om man vill undvika fastbränning måste man vara noga med vad man lägger i pannan och undvika en del saker som har tendens att fastna.
Förr fastnade aldrig bacon. Det var en rökt produkt gjord av fläsk utan annan tilsats än salt. Numera finns det någon skit i som gör att det fastnar i en stekpanna. Krasst kan man säga att det som i livsmedelshandeln saluförs som bacon inte är bacon, det är någonting annat, framställt med kemi som avser härma den ursprungliga produkten. Precis som en hel del annat är det förfalskat. Bacon, majonnäs och en del andra produkter i handeln är i själva verket rent och skärt fusk, ett sätt att lura konsumenten, där varans egenskaper inte stämmer med den ursprungliga.
Så nej, jag köper inte mer "bacon", och jag köper inte "majonnäs" eller "bearnaise-sås", oavsett om burkarna har fina namn. Nu står det ju klart att "stjärnkockar" säljer sig till högstbjudande, och jag köper inte deras hajp.
Däremot har jag köpt och är mycket nöjd med stekpannorna som har keramikbeläggning, och de tar inte stryk när man diskar.
Om du vill ha järnpanna, så finns faktiskt mycket fina sådana till bra pris i samma affär som jag har pekat på i inledningen, men där nämnde jag inte det, eftersom mitt syfte inte var att i första hand göra reklam för ett visst företag, som jag inte har några bindningar till. Jag ville bara berätta om ett bättre alternativ till plastbeläggningen om man vill ha stekkärl av aluminium. Det finns skäl till att man väljer aluminium, men nackdelarna med materialet är också uppenbara. Med keramisk beläggning kan en del av nackdelarna elimineras, och beläggningen är väldigt mycket härdigare och släpper lättare sådant som har tendens att fastna, än den PTFE-beläggning (Teflon®) som är vanlig.

Ahh.. nu har du lurat mig till att köpa en sådan stekpanna!😮
Köpte en liten 20a på Clas Ohlsson för 199!
Mest egentligen för att jag länge letat efter en liten 20a, så nu blev det en med keramisk beläggning!
Altså det finns gott om små 20or, men de flesta är så tunna i botten att jag bedömer att det är leksaker.
Föresten.. en nyhet verkar vara tunna gjutjärnspannor.. för de som föredrar detta.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#15 Den på Clas Ohlson är antagligen i en del avseenden bättre än de på Boutique Eden. Min fru har också köpt två sådana att ta med till Kuba. De har beläggning runt om, och är mer lättdiskade också på utsidan. Just nu har de extrapris på den större som är röd utanpå och vit inuti. Den säljs til samma pris som den lilla. Den stekpannan är 26 cm, och locken jag har är 20, 24 och 28 cm, så inget av dem passar.
Jag hoppas att du inte kommer att känna dig lurad efter att ha använt den några år eller så. Jag hyser hopp om att de här ska hålla bra och riktigt länge.

Ja vi får se om fem år!
Nu är det dags för premiären.. dags för frukost fasten klockan bara är 13.00.. äggobacon!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.