Gör jag rätt?
Har börjat dra ner på kolhydrater då jag vet sen tidigare att jag har svårare att hålla vikten och gå ner när jag äter det (speciellt bröd och pasta!)
Är dock inte helt strikt men vill ändå kolla om detta är ok.
Frukost:
2 ägg och lite kaviar för smakens skull. 1 dl turkisk yoghurt. 2 koppar kaffe med lite mjölk i. 1 flatbröd med 1 matsked västskuströra.
lunch:
en ölkorv om jag är på språng.
alternativt: ett flatbröd med tex ost eller majornäs
alternativt: en avokado.
mellanmål: En babybellost (eller
Middag: kött, fisk eller kyckling. sås. Grönsaker. (ibland har det dock blivit ½-1 hel potatis men använder oftast blomkål som bas)
kvällssnax: en bit ost eller en bit ölkorv eller lite solrosfrön (med skal som jag skalar, detta för att det tar tid och oftast är jag bara lite sugen och då är det perfekt, då har jag något att pilla med medans sambon vräker i sig choklad)
Mitt problem är också att jag är jävligt svag för just choklad, finns det något man kan göra där som är bättre i chokladväg?
Min blogg: SweGizmo.se
Vad undrar du? Ok på vilket sätt?
Kommer jag kunna gå ner på detta med tiden??
Det beror på vad du väger, hur gammal du är, man eller kvinna, ålder, dygnsaktivitet, hur mycket av varje sak du äter osv osv. Samt annat individuellt.
Gör så att du läser på lite mer, det finns mängder av info, bara googla runt.
Sen kommer du fram till vad du vill komma fram till och vilka förutsättningar du har.
Vad gäller choklad är det inget speciellt med just det, det är bara att ditt sockerberoende manifesterar sig i ett chokladsug.
Sluta tvärt med det med om det är något som är jobbigt för dig, och med tiden försvinner detta sug med.
Ingen här kan gissa för dig.
Försök att räkna själv?
Du kan också läsa lite mer här: http://www.kostdoktorn.se/lchf

Om man säger som så.. LCHF handlar om att äta riktig mat.. mindre kolhydrater och mer fett!
Behöver man gå ner i vikt är det ännu viktigare att äta riktig mat och kanske ligga ännu lägre på kolhydraterna.
Dels för att om man skall gå ner vikt så behöver man äta mindre än vad man förbrukar, samtidigt som man behöver lika mycket näring.
Finessen med LCHF är då att man uppreglerar sin förmåga att bränna fett.. att kroppen kan ta mer energi ur fettdepåerna under längre tid utan att man blir vrålhungrig.
Du har börjat bra och kommer under resans gång lära dig mer och ändra en del gamla vanor.. iomed att din metabolism ändras mer mot fettoxidation, ketosis!
Har man kört LCHF ett halvår är det hur vanligt som helst att man bara äter två gånger om dagen.. och då inser du självklart att det är viktigt att det du då äter är riktig mat med fullgod näring!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zapp, låter bra.
Har failat under Fredagen och lite idag, åt lite godis igår, sambons godis… hatar när han köper för ligger det framme så blir det att jag tar några bitar:(
Idag har jag fått i mig frukt… är ju inte så dåligt men det är ju socker. Och en halv scones för jag bakade imorse för hade inte mackor hemma till frukost som sambon brukar äta. Han orkar inte med dieter alls trotts att han också är överviktig.
Själv väger jag 84 kg och är 166 cm lång, födde barn för 4 månader sedan och då smög sig kilona på, gick upp 22 kg! Men har gått ner 13-14 av dem.
Uch, det är svårt att göra detta själv. Behöver pepp.

Mnja.. så mycket pepp behöver man knappast.. även om det hade varit en fördel med stöd hemma!
Grejen är ju att LCHF är vanlig mat.. fast utan alla de där kolhydrattillbehören.. så du/ni kan laga vanlig mat och han ta sin potatis/ris/pasta/bröd till maten.. medans du tar något fetare tillbehör till dina grönsaker.
Frukt är ju knappast något dödligt gift.. snarare något betydligt nyttigare än godis.. grejen är väl att man inte skall ha det som någon huvuddel av sitt energiintag.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.