M-magasin, Typ2 diabetesboken
M-magasin är min favorittidning och i senaste numret har de en liten bilaga om diabetes typ 2. Jag har mailat till dem enligt nedan
Hej
och tack för diabetesboken, det fanns en hel del intressant och värdefullt i den, men det fanns också en hel del att kommentera.
Jag själv har blivit diagnostiserad diabetes typ 2 i augusti 2005, med all den ångest som det innebar och innebär fortfarande. Jag vill inte dö i förtid i hjärtinfarkt, jag vill inte amputera fötterna eller se dåligt, det är massor av saker jag vill göra innan jag hamnar i dialysmaskinen och massor av gott att äta innan tänderna ramlar bort. Så därför vill jag kommentera vissa delar.
På sidan 11 under rubriken "Konsten att hitta balansen igen" står följande text."Det finns flera lösningar på problemet. Antingen kan man öka kroppens insulinproduktion eller så kan man öka kroppens känslighet för insulin eller tillföra insulin utifrån." Jag vill påstå att den allra bästa lösningen inte är någon av dessa tre alternativ, den bästa lösningen är den enklaste, att inte äta sådant som höjer blodsockerhalten! Dvs helt enkelt inte äta socker eller sådant som omvandlas till socker = kolhydrater.
I kapitel 6 handlar det om mat och där finns lite av varje, somligt rätt och somligt tokigt, tycker jag. "Gå inte till affärernas diabeteshyllor" och det är ju rätt, visste inte ens att det fanns sådana. Gå heller inte till lightvarorna, vill jag säga. Skräpmat. Lightglass, fettet är borttaget, men sockret? Men det konstigaste är "effektiva enkla super-metoden" mot ett sundare mat-liv i steg 2, detsamma som den gamla tallriksmodellen. Halva tallriken med grönsaker (=kolhydrater), en fjärdedel med protein, kött, fisk, fågel eller ägg eller vegetariska alternativ bönor (eller keso) eller linser (ytterligare påspädning av kolhydrater för veggisarna) och sedan den sista fjärdedelen med pasta, ris, couscous, quinoa eller pasta (en gång till) (ännu mera kolhydrater). Hur tror ni blodsockerhalten ser ut efter en sådan måltid? Under punkt 5 kan man dessutom lägga till en söt dessert efter denna måltid!
Punkt 4 säger välj rätt fett, ät margarin och drick lättmjölk! Varför då?
Det verkar som om ni missat flera av de senaste rapporterna och undersökningarna som kommit och grundat detta på gammal skåpmat. Jo, jag har också haft strösocker och kalaspuffar i skåpet, liksom K-special med mera.
Genom att undvika kolhydrater och endast äta riktig mat, har jag nu ett HbA1c om 4,5, ett Blodtryck om 120/60 och mår bra. Diabetes går inte att bota, men det går att jobba för att alla komplikationerna inte kommer eller kommer senare, då jag har lyckats hålla nere blodsockerhalten och svängningarna genom att äta rätt och bli mätt. Och jag äter ju faktiskt det godaste, sovlet, som min svärmor alltid sade (avliden av stroke och med diabetes typ 2) eller min mamma (avliden av alzheimers och förmodligen med diabetes typ 2). Jag äter inte längre några mediciner och det snurrar inte längre i huvudet om jag inte får mat eller socker, utan jag håller mig mätt. Behöver inga mellanmål eftersom jag inte har blodsockersug, orkar mycket mera.
T o m livsmedelsverket har på sin hemsida en definition, om man kan kalla det så, ”personer med störd kolhydratomsättning (diabetes)” och ska enligt denna länk studera om det behövs särskilda livsmedel, s k sär-när . Men det behövs säkerligen inte om man äter som jag och flera andra.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11640&epslanguage=SV
För att rätta till påståendena i denna lilla bok, bör ni kontakta doktor Annika Dahlqvist i Njurunda, läsa hennes blogg, det finns massor som vittnar om att det här fungerar på hennes blogg. Sten Sture Skaldeman är en annan person att berätta mera om, liksom Lars-Erik Litsfeldt . Den sistnämnde har dessutom tillsammans med Per Wikholm nyligen utkommit med boken ” Ideologin och pengarna bakom kostråden”, vilken bl a beskriver vilka som tjänar pengar på att vi blir sjuka. Att jag tar upp just den boken är på grund av att det också framkommer ”Bilagan distribueras med hjälp av ett bidrag från Merck Sharp & Dohme (Sweden) AB.” Häpp! Och det finns flera som kan berätta. Och titta mera på alla nya rapporter som kommit, er egen Catherine Schück är också någon som vet mycket.
Friska hälsningar från Karin20 (nu med enbart 20 kg att få bort)
//Karin
Bra inlägg Karin! Ska bli intressant att höra hur de raegerar!

Utmärkt inlägg.
Sten Sture
Vad bra att du reagerade. Hoppas de svarar.
det var bra!
Lysande inlägg!
Jättebra!
Numer pensionär i Nynäshamn
Snygg Amelie är på nya M. Ser ut som sin egen dotter om hon hade någon.
snyggt skrivet Karin!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade