Energiprocent
Nu har jag övergått till att lägga in precis exakt vad jag äter i "Cal-counter". Men min matematiska hjärna fattar inte!
Om ett livsmedel innehåller ex 52 g fett/100 säger min hjärna att det är 52 %. 17,4g protein borde bli 17,4%. Exemplet gäller sidfläsk. Men enligt programmet innehåller det 88 respektive 13 "Energiprocent". Är det någon särskild sorts procent?
Om det på en förpackning står att varan innehåller 2 gram/100 kolhydrater kan detta alltså betyda ngt annat än 2%? Har jag tänkt helt fel hela tiden?
Hjälp?
Energiprocent eller E% är det antal kcal som en vara innehåller, enkelt skrivet.
Fett innehåller 9 kcal/g
protein innehåller 4 kcal/g
kolhydrater innehåller 4 kcal/g
52 g fett innehåller alltså 52*9kcal= 468 kcal
17,4 gproteininnehåller 17,4*4=69,6 kcal
Totalt innehåller sidfläsket 537,6 kcal
Av detta totalantal kcal (energi) ger fettet 468/537,6= 87
Alltså ger fettet 87E%
proteinet ger resten vilket blir 13E%
med reservation för felräkning. Jag kanske skulle starta en räkneskola på i Fokus?
Helena
Länk till artikeln "Energiprocent för nyfikna"

Tack så mycket! Men om jag då vill hålla mig under 5 % kolhydrater. Är det då 5 gram av 100 eller 5 energiprocent jag ska kolla på. Matte har aldrig varit min starka sida…

Är det bara jag eller är det ingen som vet? (Känns ju bättre om inte alla är lika korkade, eller är det en fråga ingen vet svaret på)
5 gram av 100g på förpackningen är det man brukar gå efter om man vill äta 5%, men räknar man i CalCounter är det energiprocenten man menar.
Jag orkar inte hålla på och räkna alls så jag äter mat med 3% på förpackningen då håller jag mig oftast på rätt spår utan att räkna.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ok! Då kör jag som tidigare efter förpackningen! Tack!
Jag räknar alltid energiprocent. Om 5% av innehållet skulle vara ok så blir det risk för alldeles för mycket kolisar.
Att göra en snabb uppskattning av energi% är ju ganska enkelt, behöver inte vara exakt.
Exempel på hur fel det kan bli, med Keso som exempel.
4% fett, 2,1% kolh, 12% protein. Här är det viktprocent.
Vad blir då energiprocenten?
Fett: 40% Kolh:10% Protein: 60%
Så om man tittar på viktprocenten så är keso ok, men om man tittar på energiprocenten blir det för mycket kolhydrater (och protein).
Hur räknar man ut detta snabbt då? Man behöver två siffror, kolhydrater i gram och energiinnehåll (per 100gram).
I detta fall, 2.1gram och 93 kcal.
Energi från kolh är då 2.1*4.5=ca 9 kcal.
9/93 är ca 10%.
Tar 3 sekunder att överslagsräkna.
För at göra det ännu enklare kom jag just på en bra tumregel.
Max 1 gram kolhydrater per 100kcal. Enkelt, va?
Jag förstår detta sista max 1 g per 100 kcal. Men det andra fattar jag inte.

johans; Jag är med, förutom "4,5"… Var fick du siffran 4,5 som du multiplicerade 2,1 (kolhydraterna) med?
Ska det inte vara 4, om kolisarna innehåller 4 kcal per gram. Eller är ju ute och irrar igen.
För kolhydrater är det 4.1 kcal/gram och för protein 4.2 kcal/gram men jag brukar räkna med 4.5 för dom båda för att ha lite marginal när jag uppskattar energiprocent.

Tack! Detta sätter ju saker i en annan dager… Kollade ett par varor i mina skåp och vad jag tänkt och läst var 6 % blev ju plötsligt 25 energiprocent. På vilket sätt räknar ni andra? Inte minst blir jag nyfiken på SSS och Annika D. Är det någon som har sådan kontakt att ni kan fråga henne? Kan detta vara anledningen till at jag inte går ner, att för stor del av min energi kommer från kolhydrater trots allt?
Skogstrollet: Det bästa om man är osäker är att räkna ut hur mycket du faktiskt äter i gram per dygn.
Det finns en "magisk" 20g-gräns som många måste underskrida. En del till och med under 10-15 eller ännu mindre.
Samtidigt finns det de som klarar sig på upp till 60g. Där någonstans vid 50-60g går gränsen för kosten skall räknas till LowCarb. Nivån är individuell däremot.
% säger inte lika mycket eftersom det beror helt på hur mycket du äter sammanlagt. % är bra sen för att få till fettfördelningen, men utgångslänget borde nog vara gram kolhydrater i stället för %. Att vi anger % på de varor man köper är för att det blir lättare att välja när man står i butiken.
Jag håller mig till max 3% för att slippa räkna. Då måste jag få i mig MASSOR för att överskrida mina 10-15g per dygn
Numer pensionär i Nynäshamn

Låter ju sant Margareta… Jag har sedan några dagar skrivit in exakt allt i Cal-counter. Tänker fortsätta med det. Tack för bra hjälp!

Vi måste skilja på viktprocent och energiprocent. Viktprocent är räknat inklusive vatten. Därför är de siffrorna låga. Räknar vi bort vattnet så ser siffrorna helt annorlunda ut. (Jag citerar ur min bok med frågor och svar:)
Låt oss ta ett exempel. Du letar i köttdisken och hittar 15-procentig nötfärs. Hur i hela fridens namn ska du få upp detta till 70 procent? tänker du. Hur mycket smör måste du lägga till?
Men det är faktiskt inget större problem! 15-procentig nötfärs innehåller drygt 60 energiprocent fett! (Nötfärsen innehåller en massa vatten också, det är därför det står 15 procent fett på paketet, men vattnet tillför ingen energi.)
Du kan räkna på samma sätt när det gäller andra matvaror. 28-procentig ost har ca 67 procent fett, ägg och stekt lax har drygt 60 procent fett. Gröna oliver har 95% fett! Svarta oliver i olja ligger ännu högre. Kombinationen fet ost och oliver ger ofta över 80 procent fett.
En vanlig fet köttbit med kryddsmör till ger 75 procent fett. Det är alltså enkelt att komma upp i åtminstone 70 energiprocent fett när man utgår från feta köttbitar.
Gillar du inte att räkna så kan du använda mitt ratio.
Sten Stute
så de sötmandlarna som jag har köpt som innehåller 25 g protein, 4,5 g kolhydrat och 52 g fett men med 590 kcal/100 gram ger alltså följande beräkning:
- 590/10=59 för antalet kcal/gram
- 4,5x4,1= 18,45 kcal
- 18,45/59= 0,31=31 energiprocent kolhydrater
detta skulle alltså vara alldeles för mycket? Jag som blev så glad att mandlarna hade så lågt kolhydratsinnehåll för det blir några om dagen

Om sötmandlarna innehåller 4,5 gram kolhydrater per hundra gram, så innehåller de det. Äter du 100 gram sötmandlar så får du i dig 4,5 g kolhydrater, varken mer eller mindre. Kolhydraternas 18,45 kcal utgör inte 31 % av 590 kcal!
Sten Sture
det var räknefel va? det ska vara 18,45/590= 3 E%?
ratiot då borde vara 52/(25+4,5)=1,76 1,76:1?
bara kolla om jag har räknat rätt nu då?
( och jag som varit mattelärare tidigare! jag har verkligen lagt av mig)
#17 steg 3 ska du använda kcal/100 gram, inget annat
Så kalkylen blir 18,45/590 = 0,031 = 3,1%, alltså helt ok