Frågor frågor frågor =)))
Hoppas ni står ut men jag har några frågor ??
1. Finns det någon korv man kan äta i så fall vilken ? nu menar jag allt från vanlig korv till salami prickekorv mm.
2.Kan man använda Citron på fisk, skivat i vatten som smaktillsatts och pressat om man vill göra egen dressing ??
3.Kan man tex använda stevia om man vill göra egen dressing som smakbrytare ?? Är det ok att använda stevia i denna kost överhuvudtaget???
4.Finns det någon annan frukt/bär man kan äta förutom hallon och björnbär???
5. Kan man äta kaviar ?? dvs stenbitsrom o liknande
6.Finns det något annat man kan dricka förutom vatten eller kolsyrat vatten ???
Det finns en korv på Lidl som kallas grillkorv. Den är tjock som en frukostkorv och har smak av vitlök. Innehåller 2g kollisar. Varje korv väger 100g. Den är god och rekomenderas varmt.

Jag åt en Bratwurst häromdan, det kan ha varit ICAs, den innehöll 2 g kolisar/100g. Oxå väldigt god :-)
Citron använder jag både i vatten, på fisk och i dressingar. Det blir inga stora mängder och jag har för mig att surt ska vara bra.
Det är en hel del som använder Stevia i kosten här. Själv har jag inte köpt det än, men det kommer nog så småningom…
Ang stenbitsrom, om det innehåller mindre än 5g kolisar/100g så skulle jag nog säga att det är ok.

Jag sökte nyss på "stenbitskaviar" på calcounter och det står att det innehåller 2.8g kolisar/100g
Det blir nog till att köpa hem lite sånt till mitt kylskåp!

Kolla innehållsförteckningen när du köper "stenbitskaviar". En del märken innehåller socker, andra inte. De jag funnit utan socker är Signum (Coop) och Willys eget varumärke.
Förutom vatten dricker jag mycket örtté, det är även jättegott att dricka kallt. I synnerhet pepparmintsté som är min favorit.
//EE

Va bra då kan jag både äta korv, stenbitsrom och citron =)
Kollade korv i dag när jag var i affären men hittade bara med 11 gr kollisar per 100 gr men å andra sidan orkade jag inte plöja genom hela disken =)
Tusen tack för tippsen ;)
På ica här har vi ett tyskt märke som heter böklunder, dessa har väldigt bra fördelning mellan K P och Kh
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Sibyllas korv med vitlök & örter. Trist bara med så påkostad förpackning.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tja, allt beror på hur känslig du är men Margareta har ett uttryck som är: svälja mygg och sila kameler. ;)
Tycker jag stämmer rätt bra! DVS ta bort det som är farligast först. Oroa dig för småsaker sedan.
Kolla innehållsförteckningar och se vilka ingredienser är mest av. Om t.ex socker kommer före salt, då är det mer socker än salt i maten.
Annars är det mest att prova sig fram och kolla på någon livsmedelstabell vad som är mycket kolhydrater i.

Det tar tid att handla nuförtiden! *S* I korvkylen kan man tillbring en bra stund…Jag tycler ofta att den tjocka grillkorven brukar vara av bättre kvalitet, man får lägga på några kronor, men då får man en korv som bäde laktos,glutan och LCHF.are kan äta.Min dotter undviker de två föregående, och det brukar faktiskt gå hand i hand, lite kolisar -fritt från gluten/laktos. Hittade dessutom en räksallad på ICA med 0,5 kolisar och 40 fett.Så kvällens grillmiddag blev kanongod! kan rekomendera grillad sparris oxå, underbart gott med vitlökssmötr på…

Räksallad? Jag trodde att det var för många kolisar i sånt. Nu har jag tydligen missat något… *drar på skorna och springer till ICA*
Det finns räksallad med lite kolhydrater, men det går lätt att göra själv om man vill och inte hittar.

1. Alla korvar och charkuterier med mindre än 5% kolisar funkar
Rent kött och fett är dock alltid bäst
2. Citron är utmärkt. Syran saktar tom ned farten på matspjälkningen
3. Om man nu måste ha söt smak är den det bästa alternativet
Risk finns dock att man underhåller sitt sockersug.
4. Alla bär är bättre än frukt
5. Vanlig kaviar är tyvärr en sockerbomb - gör egen som du redan är inne på..
6. Kaffe, Te, buljong, experimentera med smaksättning av vatten med frukter bär o blad..
Puhså skönt… Dufva är tillbaka på banan
#0 jag svarar på dom jag kan… ;)
1: Jag har hittat massor med korv som är under 5% kolisar, dom flesta salamikorvarna är låga på kolisar, samt grillkorv/varmkorv.. exempelvis en varmkorv ni har här i sverige som kommer i hermetisk burk färgat röd och blank? samt cabanozza, bratwurst osv. Dom flesta producenter har numera en liten tabell som visar kolisar, fett, kalorier o dyl, så bara kika på dom! :)
2: Det borde man ju kunna gjöra, det är du själv som bestämmer exact hur strikt du skal va, och vad du kan och inte kan tillåta dig är det enbart din kropp som bestämmer :) Om citron skulle triggra kolismonsteret så vore det lönat att undvika, men om det inte triggrar nåt är det nog knappast nåt problem om du smaksätter med lite citron här och där.
3: Många här inne använder stevia, så det tror jag nog är en god sak. Själv använder jag hermesetas, och jag märker äfter som tiden går behöver jag mindre och mindre för att det skal smaka bara en aning sött för min gane :)
4: Där finns ju massor med bär, jag använder lite blåbär innimellan, egentligen är det över gränsen, men en liten handfull i muffins tycker jag är okej för mig. igjen är det din egen gräns som är viktig, om jordgubbar, krusbär eller sådan triggrar fel typ hunger borde du undvika, men går det bra så går det bra!
5: När det gjäller dryck.. jag tillåter mig en sällan gong en liten burk cola zero till lördag. Sen dricker jag Bon Aqua vatten med päron. Loka Päron smakar lite för mig som päroncider! Fun Light är utan socker men med aspartam tyvärr så om du är kjänslig för detta är fun light ingen höjdare.
Men jag hitta 3 typer juice i kartong i dom lokala affärer under 5% kolisar:
Hellefors pärondryck på 4 gram pr 100 gram dryck,
Läckö Multivitamin dryck med tropisk smak 3 gram per 100 gram dryck och Läckö Multivitamin dryck med röda frukter, 3 gram per 100 gram dryck
Dessa har jag hittat på Ica Delins här och på Prix (coop kjedjan)
Kika på alla kartonger i affären och märk dig namnet på dom lokala grejerna som är under din gräns :) Jag använder numera dessa som lördagsläsk! :D
Gubben har blivit kär i multivitamin brustabletter som kveldskos ;)
Annars gör jag ofta milkshake: hemgjord glass, liten aning mjölk, liten aning vatten och hallon! Mums!
Andra saker man kan dricka är ju te. Grönt te är okej, frukt-teer undviker jag, mörka te går bra för några, för andra inte. Vissa undviker kaffe, andra dricker kaffe. Du sätter själv din gräns. Många dricker te med smör eller kokosfett för att hjälpa på sin fettmängd, vilket för mig värkar fel, men jag vet ju inte hur min kropp kjänns om typ 2 månader, jag kanske fästar på te med kokosfett själv om 3 månader ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Har inte Bullens korv ganska få kolisar eller har jag bara fått för mig det?
www.machmo.se
Det värsta med drycker som innehåller lite kolhydrater är att det blir många i alla fall eftersom det är lätt att dricka för mycket.
Om ett vanligt dricksglas innehåller 2-2,5 dl blir det 7-8g kolhydrater även om det är så lite som 3% och det är halva dagsmängden för mig, så jag avstår nog helst.
Samma här, skulle inte klara den mängden kolisar på en och samma gång. Men här är det inga problem, Jag älskar vatten, och väljer helst det.
Om jag inte fakirar så blir det lite vin nån gång.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#13: Jag instämmer helhjärtat!