Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1855 ggr
evion
6

LCHF-logik

Stötte på detta uttalande när jag kollade igenom twitterflödet för lchf

""-Jag får ont när jag rör min arm doktorn. -Sluta röra på armen då" <- lurad på 300kr

"-Min kropp har utvecklat ett problem att hantera kolhydrater doktorn. -Sluta äta dem då" <- botad enligt LCHF-logik

Att kunna hantera kolhydrater är en hälsomarkör. Friska människor hanterar kolhydrater utan problem. Att undvika ett problem innebär inte att du blir av med problemet eller blir botad. När du väl har ont i axeln är det givetvis en bra idé att inte provocera det. Precis som det är en bra idé att inte fortsätta äta en massa processade kolhydrater om du har problem med din blodsockerkontroll. Men är det en lösning som är vettig att hålla vid resten av livet? När det gäller axelsmärtan är det utan tvekan en dålig idé att inte röra på den igen. När det gäller blodsockerkontroll är det ingen som vet vad som är bästa lösningen. Men det är verkligen värt att fundera kring lite mer."

Alltså är det så folk resonerar? Gäller samma sak för allergiker? Man SKA äta det man inte tål för annars undviker man bara problemet? Jag häpnar…

Zidizen
0

När jag läser ditt resonemang tänker jag så här…

De som är känsliga för kolhydrater och upphör intaget av dessa under en längre tid kommer kroppen kunna "läka" sig mer eller mindre. Och skulle samma person efter ett bra tag börja äta kolhydrater igen så är det inte lika känsligt längre.

Men med en nötallergiker, t.ex. Så spelar det ingen roll hur länge personen har undvikit nötter i sitt liv. Förtärs en nöt oavsiktligt så kommer allergin att uppenbara sig.
Fast jag vet inte om en särskild kost kan göra kroppen mindre känslig för allergiska framkallade ämnen, som med nötter t.ex.

Någon erfaren kan gärna komplettera eller rätta mitt tänk

Kalle-B
1

Har du problem med vikt eller blodsocker är det väl inte troligt att kroppen kommer att förändras av LCHF? Kolhydraterna får du nog undvika/minska för all framtid. Precis som en nötallergiker måste undvika nötter.  Men personligen ser jag inget problem med det - det är inget problem att ligga lågt med kolhydrater.

dufva
1

Det finns inget som tyder på att man åter kan få tillbaka förmågan att processa kolhydrater på ett bra sätt

Insulinresistensen sitter nog i cellerna för gott när man väl fått den

Det är ungefär som med en bullerskada

Skadan som skett finns där men man kan åtminstone se till att inte förvärra den

Internettan
4

Jag tänker att de människor som resonerar som de gör i citatet tror/anser att det är naturligt för människan att äta mycket kolhydrater (i form av processad mat i en eller annan form). Då kan man ju tänka att det är lika onaturligt att avstå kolhydrater som det är att avstå från att röra på armen.

Men om man istället, som vi gör, anser att människans naturliga föda inte är mängder med kolhydrater (i alla fall inte i form av spannmål), så blir det en annan jämförelse man får göra. Då kan man jämföra det här med att avstå från kolhydraterna med att avstå från alkohol eller koffein. Kroppen klarar av att hantera alkohol och koffein och en hel del andra gifter vi "råkar" få i oss, men det innebär inte att vi är gjorda för att regelbundet inta en massa av det.

Så jag förstår folks resonemang eftersom jag förstår att de utgår från en annan sanning än vad vi lchf:are gör.

"Every point of view is a view from a point."

SpurtAnne
1

Jag äter lchf för att inte få problem att hantera kolhydrater, eller rättare sagt så tror jag att alla mänskliga kroppar har problem att hantera kolhydrater. Förr eller senare riskerar man massa onödiga sjukdomar om man äter för mycket kolhydrater.

Appropå nötter, jag har en kompis som hela sitt liv varit allergisk mot valnötter. Efter ett år med lchf är hon inte längre allergisk mot dem.