Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2650 ggr
Cajsavarg
27

Tips och trix.

Tänkte att vi kanske skulle kunna hjälpa varandra med tips som underlättar livet med LCHF. Stort som smått.

Detta har jag att komma med i tipslådan (än så länge):

• Tomatpuré köper jag "i utländska hyllan". Där finns en stor konservburk av märket Sevian Premium Tomatpuré. Den är på 800 g (kommer inte ihåg priset just nu, men mkt prisvärd iaf). Den är gjord enbart på färska tomater och salt. Jag fyller iskubslådor med purén och när de är frysta så förflyttar jag dom till zipplastpåsar. Vid matlagning är det bara att ta ut x antal tärningar som det är msk i ett recept.

• Jag sparar ostskalkar i en påse i frysen. När de blivit tillräckligt många så river jag alltsammans i en matberedare och häller allt i zippåse. In i frysen. (Efter att man läst på en färdig riveost i butiken så vill man inte ha en sådan sedan).

• Köttbullar behöver inte vara runda. Om det är bråttom så platta ut färssmeten på en skärbräda, så tjocka som man vill att, i det här fallet köttärningarna, ska vara. Skär i rutor. Ha under tiden kokande vatten på G. Gärna smaksatt med lagerblad, fond, peppar, men inte alls nödvändigt. Lägg i köttbullarna, fast inte alla på en gång, i vattnet. När dom flyter upp är dom klara! Frys in de som inte ska gå åt. Sedan är det bara att steka på i stekpannan med smör, för "the final touch".

• Överbliven grädde går också bra att frysa i en iskublslåda för vidare transport till- ja, ni vet: zippåse.

• Jag köper färskt benfritt sidfläsk på CityGross, i bitar på lite över kilot. Tar bort svålen och kryddar med malen ingefära, mycket salt och vitpeppar. Cajunkrydda var gott också. In i ugnen 175´tills ´köttet kommit upp i 70´. När det kallnat skär jag det i så tunna skivor jag kan. Lägger på bricka och styckfryser för att sedan lägga i -zippåsar. Enkelt att bara ta fram så många man vill ha till sina frukostägg, eller andra måltider. Antingen är man förberedd på kvällen och de får tina i kylen eller så lägger man skivorna bredvid äggen och steker på, eller värmer upp i micron.

• Bra och prisvärda zippåsar finns på IKEA.

• Jag lägger mina påsar med mandelmjöl, kokosmjöl, nötter och mandlar i frysen. De är ju feta och jag vill inte riskera att de härsknar.

• På Pressbyrån säljer man miniförpackningar med Bregott, som är perfekta att ta med på flyget. Där finns även minituber av Kaviar om man nu skulle vilja ha det.

Ja, det var vad jag kom just nu. Hur gör ni?

//Fat makes Me fit//

ullebull
0

Wow, vilka bra tips, tackar.

Nja, jag har väl inte så många tips att komma med som ni inte redan känner till. Jag lagar i iallafall för det mesta stora portioner och fryser in i 1-portionsförpackningar, alltid lätt att ta fram vid behov. Ost river jag också själv som du säger och fryser in men inte tänkt på mjölet hm… skall bli så hädanefter.

Jessell
0

vad använder du för recept till köttbullarna så de håller ihop?:)

Cajsavarg
0

#2 Jag använder inget annat än ägg. Blanda gärna färssorter så att du inte gör köttbullar på bara nötfärs för det blir torrt och smuligt.

//Fat makes Me fit//

Cajsavarg
0

* Krossade baconcrisp (danska fläsksvålar) fungerar alldelse utmärkt som panering. Speciellt på fisk.

//Fat makes Me fit//

Lchfman
0

Hur gör du med dessa då? Doppa i ägg och rullar i smulorna?  
Har sett någonstans att pofiber skall vara bra till paneringen med.
skall testa nån dag, snitzel är ju supergott

Lilltilda
0

Mandelmjöl och pofiber ersätter ströbröd när jag panerar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lchfman
0

Ja ok!

Orakletidelfi
0

Jag kör nån blandning till skinkschnitzel, mest svålar och kanske en tredjedel mandel/sesammjöl. Blir jättegott, ja salt och peppar också.

Cajsavarg
1

#5. Ja, vänder först i uppvispat ägg.

Blir det kvar uppvispat ägg (det får oftast jag) så steker jag det också har till maten.

//Fat makes Me fit//

Cajsavarg
1

När/om man inte har tid/lust att göra kryddsmör så är det jättegott att använda Bregott Havssalt i stället!

//Fat makes Me fit//

Cajsavarg
0

Är man jättesugen på glass så är detta superenkelt och gott. Till och med gottegrisar äter utan kommentar på att det är "annorlunda"! Frysta hallon körs i mixer/matberedare med kniv, tillsammans med grädde. Ha i så mycket grädde som behövs till det blir glasskonsistens. Lägg upp i skål och njut. Tycker man om lakrits så kan man antingen ha i lite lakritspulver (Kung Markatta) i smeten, eller strö över innan servering.

//Fat makes Me fit//