Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4972 ggr
Sauron
0

Smjör

Nån som har koll på om det går att få tag på det isländska smöret "Smjör" i Sverige och i så fall hur?

Går det att beställa från företaget som gör det på något sätt? Kostnad med mera?

Zepp
0

Om du har någon ostbutik i din närhet så fråga där!

Troligen har de inte just det smöret men kan föra något likvärdigt, typ svenskt från Jämtland eller franskt delikatessmör!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/515fdd198e0e747eaa00052d-var-hittar-man-smor-fran-rent-grasbete

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Lite långt att åka till USA för att köpa kanske. Närmare att vända på Island då och köpa med sig. 😃

Sauron
0

Japp men Island känns tyvärr också lite långt borta. Det går inte att få tag på i Norge tro? Norrmännens kultur känns ju lite närmre den isländska och man kan få tag på en del bra produkter där som inte finns i Sverige.

Till Zepp: Norrländskt smör låter intressant. Jag vet att Ovikens ost säljer ett smör men detta smör ligger närmare 300 kronor/ kilot.

Vet du något annat, mer okänt, norrländskt smör som brukar gå att beställa i mindre butiker?

Zepp
0

Det är vådan av att köpa riktig mat.. det kostar skjortan!

hemul
0

Du kanske kan beställa själv från Island. Är det isnändska smöret extra gott? Jag har varit där, men det är länge sedan och jag minns inte smöret. Däremot minns jag skyr som inte alls är nån jäkla tunn yoghurt som de vill få det till här!

Sauron
0

Anledningen till att jag vill ha det isländska smöret är att korna, och det mesta av boskapen på Island, inte har avlats sönder på samma sätt som de svenska korna (förutom fjällkor och sådana gamla svenska raser).

De flesta kan tolerera mjölken från gamla koraser på ett bättre sätt. Det har att göra med att de äldre raserna generellt sätt har en fetare mjölk och en annorlunda proteinstruktur.

Att mjölken är fetare sammantaget med att isländska kor nästan uteslutande äter gräs, eller torkat hö på vintern, ger mjölken, och framför allt smöret, ett mycket högre näringsvärde och godare smak.

Men om det gick att hitta en norrländsk gård som säljer smör från fjällkor på sommarbete så hade detta varit lika bra.

Frågan är om det är någon som vet hur jag ska bära mig åt för att hitta en sådan gård i Norrland, eller övriga Sverige, utan att smöret kostar över 250 kr/kg?

Jag har mailat företaget som tillverkar smjör men inte fått svar ännu.

Biami1.
0

Har du kollat med fäbodarna? Det finns en i Ockelbo, Gåsbäcken. Vet inte riktigt vad de har för utbud, men korna och getterna går på skogen under sommaren iaf.

hemul
0

Här har du. Länken postades i en annan tråd om smör här. Vad frakten blir kollade jag aldrig, men priset på själva smjöret är rätt OK.

http://nammi.is/icelandic-butter-c-81_545/

Sauron
0

Ok kul. Finns ju ett antal gårdar uppåt landet som säljer. Frågan är bara hur man löser frakten utan att smöret smälter på vägen? Jag har inte tid/pengar att köra bil upp nämligen. Mvh

Sauron
0

Och hur gör dom när man beställer smör från den där sajten? Hur håller det sig fast utan att smälta?

KarinJ46
1

http://www.rafnaslakt.se/

Detta är ju visserligen ett Norrländsk litet slakteri, men dom skriver hela tiden om olika svenska koraser och med lite tur så kanske dom har koll på om någon av "kotillverkana" däruppe i Ramsele även bedriver Smörtillverkning?

Fantastiska människor som helt och hållet anammat hur djurdrift ska skötas!

Berätta gärna hur det går!

Sauron
0

Ok kul ställe. Ska kollas upp.

Just nu är frågan hur jag ska få smöret nerskickat till staden där jag bor, från Norrland. Någon som har en idé om det? Kan man skicka med posten eller något? Och hur ska man göra för att smöret inte ska  förstöras under frakten?

Sauron
0

Nu har jag pratat med posten. Tydligen kan man köpa någon form av "kylemballage" där man lägger ner kylklampar.

Sedan får man betala lite extra för denna "låda" och följa hela vägen fram till att den anländer.

Någon som har något förslag på vad för typ av låda jag skulle kunna inhandla för detta ändamål?

Tänker mig någon form av luft-och vattentät låda att  lägga kylklampar i. Detta börjar likna McGyver snart och är kanske lite väl jobbigt för de allra flesta..

Zepp
0

Tror på något sätt att det är mer funktionellt att leta upp närmaste ostbutik.. och kolla upp deras utbud av specialsmör.. i långa loppet!

Orakletidelfi
1

Men det är väl de som skickar som ordnar lådan Sauron, men att du får betala för den?  Det kan ju inte funka att du först skickar den för då har kylklamparna tinat!

Sauron
0

Jo precis. Men jag funderar på att skicka upp lådan till en gård. Så att de slipper köpa en låda själva. (De verkar själva inte veta hur de ska transportera smöret nämligen)

Fast jag vet inte riktigt.. Det hela blev med ens ganska motigt.

Får väl köra upp till Norrland en gång varje sommar och bunkra istället.

Jojomaja
1

Själv åker jag till en fäbod i Dalarna varje sommar och där får man nykärnat smör som är helt underbart. Glada kossor som gått ute. Borde vi inte fokusera på närproducerat istället för att söka oss till utlandet?

Jag vet att det handlar om att man inte får sälja från gårdsbutiker hur som helst och att allt måste vara homogeniserat och pastöriserat in absurdum … Men det är det inte på Island heller vad jag vet. Vi vill alla hitta naturlig mat.

Sauron
0

Jo absolut ska vi satsa på närproducerat så mycket det bara går men Island är trots allt relativt nära. Inte som Nya Zeeland direkt. Så länge det inte finns tillräckligt bra produkter i Sverige, vilket det inte gör, får man göra på det här sättet. Jag köper gärna av en fäbod jag med men inte om det blir för svårt med frakt o s v. Jag bor i södra Sverige. Men men, man hoppas ju att Sverige ska få föer bättre smör i butik, från 100% gräsfödda/höfödda kor men tyvärr är vi ett efterblivet land på det här området. Försöker dock köpa så mycket närproducerat jag kan i övrigt.

Sammet1
3

Äkta Varas hemsida finns en sökfunktion för närproducerat. Här kan man söka på t.ex. mejeri/ost och län, och få fram bra producenter. Lite otippat hittade jag fjällko-produkter i bl.a. Västra Götaland. Uppland har minst två gårdsmejerier med fjällkor. Kanske lite närmare än Island?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sauron
0

Ja det är närmare än Island.

Om de har smör är det ju kalasbra men såvitt jag vet finns inte det i Västra Götaland. Hittade du någon sådan gård/mejeri?

hemul
0

Det är faktiskt tillåtet på gårdsbutiker, t.o.m. mjölk. Ska väl vara friskintyg på kossorna också.

Sauron
0

Jo det är ju tillåtet till viss del. Även om Livsmedelsverket tillsammans med politiker försökt göra ytterligare inskränkningar på sistone. Om det finns en organisation som står i vägen för bra mat i Sverige så tar nog Livsmedelsverket hem den ohotade förstaplatsen. On topic så finns det inte något fjällko-smör i västra Götaland. Där emot en och annan som säljer ost från dessa magnifika raser. Om nån kan komma på någon bra idé till hur man kan frakta ner smör från Norrland utan allt för mycket jobb så uppskattas detta.

Sammet1
1

#21 Jag vet att Eskesta gårdsmejeri i norra Uppland säljer smör från fjällko, men jag har inte kollat upp alla län, nej. Jag vet ju inte heller exakt var du bor. Men jag gillade sökfunktionen på Äkta Varas sida, och där kan du ju botanisera lite själv.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[Annamaja27]
0

Jag köper ett VAANSINNIGT gott smör på La Maison Française i Göteborg. Det är opasteuriserat och kommer från kor i franska alperna. 

Om det även är gammeldags alpkor vet jag inte men faktum är att jag tål det smöret till skillnad från Arlas smör. (Jag är komjölksproteinallergiker) 

Så troligtvis skiljer proteinet från våra vanliga Holstein eller vad det nu är i Arlas mjölk.

Men ja - priset är säkert minst 250kr/kg. har ingen riktig koll…