Vetenskapsprogrammet på SVT
Såg ni progreammet om Omega 3 nu i kväll? De pratades om froskning som har gjorts på inuiternas mathållning och att trots att de i princip bara åt sälspäck och fisk har/hade de nästan inga hjärt och kärlsjukdomar.
Man ansåg att det berodde på Omega 3 och det kan det ju vara men jag tror ju att det även beror på att de inte äter/år några kolhydrater.
Intressant i alla fall att det börjar pratas om detta nu….
Till och med min dotter (16 år) blev intresserad.
Ja, jag såg en del och tyckte det var intressant. Tror kanske det beror på fett och inte vilken sorts omega det är… Men jag vet inte. :)
Jag såg bara slutet, och då var det Annika Dahlqvist som talade om att steka fisk i smör istället för olja, och om balansen mellan Omega 3/6. Kul!
Var det Annika Dahlqvist? Den vithåriga damen? Jag trodde det stod ett annat namn, men är osäker
Jag tyckte det såg ut som Annika, men vad det stod för namn vet jag inte för den biten missade jag. Sorry, det kanske inte alls var den jag trodde!! Bra budskap ändå, förstås 

Det var inte Annika Dahlqvist.
Jag tyckte också att hon liknade Annika men det var inte hon.
Intressant program även om det var repris, den skulle de behöva sända en gång i månaden för att sprida ut budskapet.
Jag tänkte att det kanske var sälspäcket som var det nyttigaste i inuiternas kost
.

Jag har för mig att det var professor Birgitta Strandvik. En mycket vettig och modig kvinna. Jag såg programmet förra gången det gick för något år sedan, så jag ber om ursäkt om jag har fel.
Programmet visar med all tydlighet att omega3-innehållet verkar vara en oerhört viktig del i vår föda, inte minst under uppväxten. Och tar man inte det som tillskott och följer SLV:s fettsnåla råd så är det mycket svårt att få till en tillfredsställande dos omega3 under uppväxten.
//Zac