125 gram kolhydrater
Var liger skillnaden av att äta max 5 gram kolhydrater gämfört med 125 kolhydrater gram per dag?
Finns det bevis för att ju lägre kolhydrater du äter dessto smalare blir du? Är detta med att äta lite Kolhydrater en fråga om att hålla våran hunger i chack endast… och givetvis dom andra possetiva erhållanden? Är endast att vara i ketos svaret? Om man inte vill vara i Ketos kan man fortfarande gå ner i vikt?
Vart ligger fördelaerna med att vara i ketos? Jag vill undvika alla övergångsbesvär och leva någosonär bland vanligt folk och hålla mig runt 75-125 gram kolhydrater per dag. Är det möjligt att föra en vanlig livsstil ala 70-tal?
För min egen skull spelar det ingen roll. Jag har faktiskt inget sötsug!
Två gånger om dagen vill jag ha något med kålisar i… i måttlig mängd tillsammans med det övriga intaget av fett och proteiner. Aldrig över 100 gram kolhydrater per dag dock.
Min fråga är: Skriver jag i rätt forum?… är jag på fel väg med mitt tänkande?
Vad gör en kolhydrat för mycket tills det blir ett besvär för oss? Jag vet LDL… men sedan då?

Det beror på vem man är, om man är frisk och aktiv och inte har problem med insulinresistens borde det inte vara något större problem. Något man kan fundera på är dock att låta kolhydraterna vara något annat än spannmål. Jag är ganska säker på att de flesta, om inte alla, skulle må bättre generellt av att skippa spannmål även om man inte gör någon annan kostförändring.
Tack för svar!
Jag kan äta 50 gram potatispulver till luch och några hemmagjorda biffar. sedan äter jag ägg därimellan. Till middag blir det 60 gram Tortelinei med grädde och mögelost samt 300 gram fläskfile!
I generella tecken så betyder det i snitt 2000 kcal
21% från kolhydrater
Det skapar inget socker sug hos mig! Kan jag fortsätta att äta så?
Jag har slutat dricka öl!!
Kanske dett bara en bra start till något bättre…. just nu är det allt jag pallar med!
Du verkar ju ha gjort en ordentlig förbättring. Tycker du kan fortsätta ungefär sådär och se ifall det funkar. Blir du nöjd med resultatet så är det ju bara att fortsätta. Blir du inte nöjd får du kanske ta nästa steg. Men det kan du ju ta ställning till då, inte nu.
En liten grymtning från mig också gällande spannmål (tortillinisarna) då spannmål är 'ondska' (inflammationer och överätningsrisk enligt min erfarenhet), och en undran över potatispulvret. Potatis är inte nödvändigtvis dåligt, men se upp med tillsatser och annat skit i pulverprodukter.
Sen allmänt: Alltför ensidigt ätande riskerar att missa viktiga näringsämnen. Se gärna denna tråden för en diskussion om näring i typiskt matintag ifall du funderar över sånt.
Skillnaden beror på vem det handlar om. Har du en individ med störning i metabolismen, metabolt syndrom och så vidare är det rätt stor skillnad på 5g och 125g.
Ett är dock säkert; intar man 125g kolhydrater av fel typ, dvs snabba kommer även normalt frisk individ gå upp i vikt. Kroppen kommer lagra undan fettet, eller delar av det. Levern kommer även lagra glukos. Vätska binds upp i denna soppa därtill.
Vad det gör med blodkärlen, tarmar och mage och så vidare vill jag inte ens spekulera i med tanke på hur man själv mådde när man intog lite för mycket kolhydrater en gång under senaste två åren. Väldigt dåligt mådde jag kan man väl säga kortfattat.
Håller med om att av alla kolhydrater så är nog potatis ett av de bättre alternativen. Spannmål är inte att rekommendera tillsammans med givetvis socker, majsstärkelse och annat processat och raffinerat/koncentrerat skit.
Varför inte göra egen potatismos? Det är väldigt enkelt med en elvisp och man kan ratta ner så mycket smör och kokosfett man behagar. Lägger man till lite salt och några stänk muskottnöt och den är fulländad till perfektion! :P
Man får vara försiktig så man inte börjar överäta kolhydrater bara. Potatismos är lätt beroendeframkallande i min mening ;)
"Ett är dock säkert; intar man 125g kolhydrater av fel typ, dvs snabba kommer även normalt frisk individ gå upp i vikt."
Varför är det säkert? Det beror väl på vad personen i fråga äter i övrigt? Jag har massor av smala kollegor på jobbet som langar in pasta i parti och minut till lunchen. Det verkar funka för dem.
Visst kan du äta så. Men som kaisakavat redan sagt, skippa spannmålet. Och gör ditt mos på riktig potatis, inte pulver. Kolhydratmängden ser jag inget problem med. Det märker du ju.

Din kropp bränner det du äter.. äter du mindre kolhydrater så bränner den mer fett!
Har man problem med för mycket fett lagrat i kroppen är det en fördel att hålla fettförbräningen uppe så länge det går!
Och har man väl tränat upp den förmågan så kommer nästa grej, nämligen att få kroppen att aktivt ta mer ur fettdepåerna utan att man blir vrålhungrig.
Rätt vad det är finner man att man bara äter två gånger om dagen.. på assietter.. om det går bra altså och att man har en del fett att ta utav!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej man går inte automatiskt upp i vikt av 125 g kolhydrater pm dagen. Snabba eller inte. Friska aktiva människor kan äta det utan problem. Däremot finns en risk att problem uppstår senare, om du äter mycket gluten, mjölk, margarin, raffinerat socker och andra raffinerade kolhydrater, samt en massa andra tillsatser och konstigheter i från halvfabrikat, kakor, godis, och annat skit. Oavsett om man äter Lchf eller inte så mår man bäst i längden av bra kvalitet på maten.

Nykokt potatis innehåller en del c-vitamin som du missar om du väljer pulvermos och tortellini ifall det nu inte är tillsatt askorbinsyra i moset.
Tack för alla er vänliga svar!
Zepp… jag äter bara 2-3 gånger per dag. Jag överäter inte och jag somnar mätt och belåten.
Sedan jag slutade drick öl så är jag knappt hungrig längre och om jag håller mig till mellan 75-125 gram kålhydrater om dagen så känner mig nöjd och bukomfånget stramas åt. Jag vet att man kan snubbla till det emellanåt. Men i i min själ så vill jag inte göra det för att jag nu vet vad detta näringsämne gör med våra kroppar! Jag äter enl. 16:8 principen också. Vad jag tycker verkar interessant är detta hormon Leptin. Tror att jag har en bra kompis i detta hormon som skickar mättnadssignaler från mitt lagrade fett till min hjärna.
Vill inte rasera LCHF ideen… men för mig verkar det som om att hålla nere på kolhydraterna räcker, i mitt fall…. och för tillfället!
Som du skrev att kolhydrater inte är bra i någon form och framförallt inte från sk. pasta produkter. Men om man som jag nu inte täker som du utan bara tänker kålisar och bara 125 gram… vad spelar det för roll? Jag vet ju redan att det är en NO-NO grej att äta. Jag vill bara ha pyttelite av det som jag en gång i tiden frossade i och kompensera resten med mättat fett. Jag har inget behov av mera än så! Visst det finns mycket skit i potatispulver… men jag äter så lite och jag hackar vitkål och blandar i det. Jag vet att kolhydrater inte är bra men det är bara det att jag ser inte någon tjusning med att inte ha dom… i lagom dos! Jag vet, jag ska ta mig i kragen och suget försvinner snart… när?
Okay, några har påstått att det finns en skillnad på kolhydrater och kolhydrater i denna tråd. Mig veterligen så finns det ingen skillnad! Allt blir till socker i slutändan oavsett i vilken form du får i dig dom. Vill inte brilljera med denna kunskap men tydligen måste vissa upplysas om denna kunskap, igen …. dock är kolhydrater från bröd, pasta en hel annan diskussion! Men i princip så är en kålis en kålis. Men bara i princip, alltså!
Jag tycker du ska försöka hålla ner kolisarna så mycket som möjligt. Har du läst det här:
http://www.kostdoktorn.se/rokning-och-sotsaker-banar-vag-for-alkoholism
Jag tycker inte heller att det är nån skillnad på kolisar och kolisar.

#16 Fint att du vill skänka upplysning till dem som har en annan uppfattning än du, men vi som varit här länge har hunnit köra diskussionen om huruvida det spelar någon roll vilka kolhydrater man äter några varv.
Kontentan brukar väl vara att det för många inte spelar någon större roll om man bara är intresserad av vikten (för en del verkar mejeriprodukter vara ett större problem än vad bara kolhydratmängden skulle ge, men det är en annan diskussion), men däremot är spannmål sannolikt inte särskilt bra för hälsan, alldeles oavsett önskan om viktnedgång eller inte. Så när man pratar om att välja sina kolhydrater brukar de flesta förespråka att man i så fall i första hand låter kolhydraterna komma från grönsaker och kanske rotfrukter. Ur hälsoperspektiv alltså, inte bara viktminskningsperspektiv. Varsågod för upplysningen.

Kolhydrat som kolhydrat.. men det är olika mycket övrig näring i olika kolhydrathaltiga livsmedel!
Rotfrukter är rätt bra vad gäller mineraler och vitaminer.. speciellt i jämförelse med pasta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
" #16 Fint att du vill skänka upplysning till dem som har en annan uppfattning än du, men vi som varit här länge har hunnit köra diskussionen om huruvida det spelar någon roll vilka kolhydrater man äter några varv."
Är det bara jag eller är detta uttalande nedvärderande och otrevligt?? Ursäkta mig om jag inte varit här tillräckligt länge för att uttala mig!?
Appropå denna tråd
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/520281bb8e0e743eea0001d7-stamningen-pa-kif?discussions-2

Ja, jag gjorde misstaget att låta mig provoceras av TS raljerande kommentar och svara på samma sätt. Det var innan jag hade sett hans andra tråd. Ber om ursäkt för att jag lät mig påverkas och ska försöka hålla en egen trevligare linje i framtiden oavsett vad andra skriver.
Det finns definitivt skillnader mellan kolhydrater. En kolhydrat må vara en kolhydrat men alla kolhydrater har inte samma uppbyggnad. Glukos, fruktos och galaktos bör man ju definitivt ha i minnet då dessa kan absorberas i kroppen i den form de har. Fruktosen och galaktosen transporteras till levern för att antingen omvandlas till glykogen eller fett. Glukos å andra sidan kan ju skickas direkt ut i blodet och till behövande celler. Dessutom kan kolhydrater absorberas snabbare ju enklare form de är i.
#22 Om man skiljer de som äter 300-400 gram kolhydrater per dag från de som äter max 20 gram per dag, hur stor påverkan har skillnaderna av sockerarterna på kroppen när det relativt sett är små mängder man får i sig?
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Procentuellt sett så lär ju påverkan vara lika stor. Häller man i sig 20g glykos för att komma upp i maxintaget så lär man ju se en ordentlig blod- och insulinpåverkan. Men äter man enligt LCHF så brukar man ju ofta konsumera stora mängder fett vilket gör att en kolhydrat absorberas mycket långsammare. Såvida man inte väljer att konsumera kolhydraterna på egen hand så tror jag inte att man bör oroa sig över deras form. Sedan är ju vissa kolhydrater mer insulinogena än andra, men vid ett så pass lågt kolhydratintag så är skillnaden inte så stor. Rimligtvis så bör glykogeninlagringen av fruktos i levern fungera felfritt vid ett såpass lågt kolhydratintag, och därmed undviker man fettomvandlingen av fruktosen.
Wut? Klart att det är skillnad på kolhydrat och kolhydrat!
Är en protein en protein oxå? Som i slutändan oavsett bara blir till aminosyror?
Otroligt många svar/inlägg på kort tid! Trevligt, då har jag antagligen prickat rätt i en undran som jag tror många bär på… Som Farbror Barbro sa: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! Och med det menar jag att så länge man inte överdriver en viss frekvens i ens matintag och är nyfiken/vetgirig att ha rätt balans så sjunger den kropp vi bär på. Jag är otroligt imponerad av vad min kropp kan ta… nu är det min tur att ge tillbaka!
goliath Vad är skillnaden på en kolhydrat från en annan? Jag vet om Vetet-problemet.. men annars då?
Om jag inte är helt ute och cyklar så skulle jag nog säga att han syftar på det jag tagit upp i #22. En kolhydrat kan vara uppbyggd på många olika sätt trots att det är en kolhydrat, likaså vad gäller proteiner och fettsyror. De olika kolhydraterna har olika respons i kroppen.
Woow, jag är ingen kostexpert och jag kan bara grunna på det litegranna. Jag säger så här, ingen kolhydrat är bra som man intar från kosten och det är min utgångspunkt från start… sedan kan man vara mer eller mindre oaktsam utifrån detta. Kolhydraterna kan komma från olika ställen typ grönsaker, frukt, nötter, pasta, ris… personligen gör jag ingen speciell definition vart ifrån dom kommer. Den enda definition jag gör är den totala mängden.
Det blir som att säga att en kalori är en kalori. Ja, två kalorier värmer upp vatten precis lika mycket (eller hur nu kalorier beräknas igen, minns inte helt).. Men två olika kalorier kan ha helt olika metabola vägar i kroppen påverka kroppen på helt olika vis. Det är likadant med kolhydrater..
De olika kolhydrater behöver olika enzymer för att brytas ned och slutprodukten är inte "bara socker", utan flera olika molekyler tex fruktos och glukos. Fibrer är ju åxo en kolhydrart som påverkar kroppen helt annorlunda än de andra kolisarna. Glukos påverkar insulinet mens fruktos nästan inte gör det.. "snabba kolisar" kan ge en oproportionellt hög insulinrespons och brantare blodsocker fall i efterkant än "långsamma kolisar", vilket kan påverka aptiregulering , kaloriintag och vikt. osv osv..
De olika kolisarna påverkar oss altvå olika..
Robin har som sagt vart inte på detta..

Du lever inte enbart av energi. Du behöver vatten, vitaminer, mineraler, spårämnen samt essentiella aminosyror och fettsyror. Mycket kunskap ligger dold i gamla traditioner. Ät mat istället för industriprodukter och njut av maten. Bra mat smakar gott utan konstiga tillsatser.
goliath .. jo, det stämmer säkert! I mitt fall så struntar jag i sådanna kunskaper. Jag ser inte något nyttigt med att äta kolhydrater och just nu ser jag dom endast som något drågliknande till maten jag äter och för att skapa lite hungerkänslor.
Jag imponerad av att läsa om hur så många fixar att sluta käka detta gift! Just nu kan jag inte skrya med det… en annan dag, hoppas jag!
Att äta mindre kolhydrater utan att bry sig varifrån de kommer är en bra början.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Förtydligande… jag bryr mig inte skit om vart dom 125 grammen kolhydrater kommer ifrån. Det enda jag vet är att det är det max jag tillåter mig. Och jag är nöjd med det! Utan att verka sträng till dom som vill, välmenat, ge mig en annan insyn… gör det!
Jag uppskattar er alla!
Jag har ett egetkonstruerat excell -program som beräknar.
Vill du ha en kopia?
Kanske en ny insikt till dig? Genom att skilja på kolisarna kanske du kan äta fler kolisar och ha större frihet med dieten utan att det ger dig fler negativa konsekvenser?
#35 skrivet av goliath … Jag uppskattar det du säger och ska ta reda på lite mera hur det hela ligger till med dom olika kålhydraterna. Vill bara nämna igen att i mitt fall så består mitt kök av undermåligheter. Eller rättare sagt det är inget kök… det är en balkong! Varje måltid är en process och för att underlätta det lite så gör jag det enkelt. Jag har inget ICA-maxi eller Konsum runt hörnet! Jag har en hel del marknader att gå till och varje marknad säljer olika saker. Det är lite krångligare att äta LCHF i ett utvecklingsland. Grädde och smör finns här (dyrt och importerat från Autralien) efter en Taxiresa på 30 minuter dit och 30 minuter hem!
Nej, dom kålisar jag äter ger mig inga negativa konsekvenser vad jag tror! På sikt ska dom minimeras mera!