Annons:
Etiketthälsa
Läst 7070 ggr
kaisakavat
11/27/12, 9:24 PM

Näringsintag typisk LCHF-dag

Jag skrev det här i min tråd, men tänkte sen att det möjligen kan ha allmänintresse.. kanske. Har i dagarna striktat till maten, och registrerat ganska noggrant i www.dumbbell.se.

Det är fråga om en halvstrikt LCHF-dag, med följande intagna matvaror: nötköttfärs, fläskkött, lite prickig korv (1% kh från potatis), ägg, smör, kokosfett, paprika, små mängder lök, tomat, kaffe, grädde. Såhär blev det:

Makronutrientsiffror:

  • kcal 1701
  • fett 148 g - 1319 kcal, 78 E%
  • protein 87 g - 344 kcal, 20 E%
  • kh 9,5 g - 38 kcal, 2 E%

Det duger riktigt bra, tycker jag. För en sån som mig.

Men dumbbell redovisar också vad man fått i sig % av RDI när det gäller vitaminer och mineraler. Och det är här jag tycker det blir lite intressant. Kanske.

Ligger bra till:

  • Vit A - 156 %
  • Vit B1 - 100 %
  • Vit B2 - 106 %
  • Vit B3 - 200 %
  • Vit B12 - 285 %
  • Vit E - 122 %
  • Fosfor 182 %
  • Selen 179 %
  • Zink 146 %

Ligger sämre/illa till:

  • Vit B6 - 92 % (nästan bra)
  • Vit C - 82 % (nästan bra)
  • Vit D - 60 %
  • Folat 41 %
  • Järn 46 %
  • Kalium 52 %
  • Kalcium 72 %
  • Magnesium 50 %

Kommentar:

Vit C - Ligger hyfsat ändå, på grund av gul paprika. Andra källor jag hade hemma innehåller förhållandevis mkt mer kh, och utan paprikan låg värdet på katastrofnivå.

Förvånad över den låga nivån av t ex järn. Har alltid trott att t ex kött är järnrikt. Här är det emellertid intressant, att sist jag fick mitt blodvärde kollat, så låg det på 142, och inga tecken på järnbrist alls.

Men alltså.. inte särskilt bra nivåer av Kalium, Järn, Folat, Kalcium eller Magnesium?? Och inte mkt vitamin D.. som är så himla viktigt! (och RDI sägs dessutom vara satt alldeles för snålt)? Nära till hands att tänka kosttillskott, enkelt.. Men det råkar vara så, att jag sällan tål dylika piller/kapslar. Jag tål inte heller fisk.

Men - vi behöver inte alls snöa in på att det här är mitt exempel. Om vi låtsas att det är ett lite mer allmängiltigt exempel, så skulle det vara kul att höra era reflektioner kring resultatets plus och minus.

Om ni vill.

Annons:
ACH
11/27/12, 9:33 PM
#1

Kanske vore seltin något? Innehåller ju både kalium och magnesium…

kaisakavat
11/27/12, 9:38 PM
#2

Mmm.. ja.

Jag saltar med en blandning av ca 2/3 seltin och 1/3 vanligt salt. Så kanske mina siffror är en aaaning högre än programmet visar..

* *

Ifall jag är otydlig i TS: Tänker alltså att det här resultatet kan vara intressant för många LCHF-are med liknande kh-nivå/upplägg. Alltså att mångas siffror kan se ut ungefär såhär.

Om man äter ca 1700 kcal.. etc.

ACH
11/27/12, 9:47 PM
#3

Jag skulle gissa på att det nog kan göra en rätt stor skillnad. Det är ju inte så många livsmedel som innehåller så stora andelar av dessa ämnen, så det lär ju inte behövas så mycket seltin. Jämför volymen med motsvarande på magnesium- och kaliumtillskott.

kaisakavat
11/27/12, 9:55 PM
#4

#3 Du har rätt!

Jag testade att registrera ca en tsk mineralsalt (6 g, höftning) till övriga maten.

Kalium gick genast upp till 77 %, magnesium till 71 %.

Det händer att jag blandar 1 tsk salt med vatten och dricker, just för mineralernas skull. Ska ta tag i den - just nu bortglömda - vanan igen.

Tack!

Återstår posterna Folat, Järn och Vit D då..

evion
11/27/12, 9:58 PM
#5

vitamin D är väl mer eller mindre stört omöjligt att få i sig i rätt mängd via kosten?

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#hur

Zepp
11/27/12, 10:03 PM
#6

Du äter en typisk Svensk kost.. LCHFvariant av sådan och får därmed samma brister som resten av befolkningen.

Folsyra får vi från gröna bladgrönsaker och lever, Magnesium från gröna bladgrönsaker, fisk.. Järn från vissa gröna bladgrönsaker och lever samt kött och blodmat.

Man kan alltid öka de gröna bladgrönsakerna, det e nästan inga kolisar alls i dem.. och äta lever med jämna melanrum.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
11/27/12, 10:04 PM
#7

Dubbelt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
11/27/12, 10:10 PM
#8

Järn och Folsyra finns det gott om i lever.

Ska ta en dag med kycklinglevergryta och se vad registreringen då kommer upp i.

Vitamin D - Fisk, fisk, fisk och åter fisk, när man söker i livsmedelsdatabaserna!! Buhuhuuuu!! Jag spyr ihjäl mig av fisk!

Eller svamp. Men man får äta kilon med svamp per dag för att komma upp i RDI, verkar det som. Rynkar på näsan

kaisakavat
11/27/12, 10:23 PM
#9

Tack för era kommentarer.

Zepp - Ja, så är det ju. Typiska brister..

Man kan förstås alltid undra hur bra RDI-värdena är satta, men jag utgår från dem iaf. Utom när det gäller Vitamin D då.. Där det ju ofta hävdas att RDI egentligen borde vara mkt högre.

Gröna bladgrönsaker. Jodå.. Men av nån anledning blir det inte av, jag tycker de är trista. Utom på sommaren när jag odlar själv. Får kanske skärpa mig där..

Tungan ute

evion - Så tycks det vara med Vit D. Och jag har inte råd att åka till solen, utan får hålla tillgodo med sommaren.

Tål ju inte kapslar. Tål inte fisk. Det är kört för mig.. Flört

Tack för länken. Bra!

Zepp
11/27/12, 10:32 PM
#10

Tror det räcker med att du äter två kilo margarin om dagen.. så är ditt D-vitaminbehov hemma! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
11/27/12, 10:38 PM
#11

Hahaha! Ja, jag såg att margarin ligger bra till. På grund av tillsatt d-vit.

Får väl börja moffa.. Eller - om jag smörjer in skorna med margarin då och då, så kanske jag kan ta upp d-vit via fötterna..? Cool

ACH
11/27/12, 10:45 PM
#12

Vad gäller d-vitaminkapslarna så går de ju att öppna… och så finns det ju droppar med upplöst d-vitamin (starka sådana också, inte bara för barn).

Kajak11
11/27/12, 10:47 PM
#13

Ja, dumbbell.se är bra på att kolla näringsvärdet. Jag kollar inte dagligen, skulla göra detta, men nu har jag annat jag måste jobba på om kvällen.

Magnesium? Det är ju där mejeriorna kanske lurer en.

Ja, jag äter nog mer ost änn jag borda, men annars grädde och det blir ju fisk, men inte så mycket lax mer…så annat fisk - filetter och typ vit fisk.

får indrömma att jag supplerar med en vitamin tablet och två fiskolja tabletter dagligen. Om jag inte har tillräcklig salt i kosten då får jag krampor i benen om natten, så.

Ja,  bladgrönsakor.

äter blomkål och broccoli och annars brysselkål och purjolök.

Inälvsmat är ju bra, hjärta kan man få i Danmark, billigt och bra, hög proteinhalt - men kanske du kan försöka med mer lever?

Om inte fisken får komma in, då fiskolja tabletter - ja det finns ju så mycket men kostdoktorn har nog några på sin sida han rekomanderer.

Jag brukar att ha Eskimo (eye Q förut).

Men inte margarin.

Se till at gå en tur var dag medan det är dagljus - inte hellt perfekt men nästan:-)

Annons:
kaisakavat
11/27/12, 10:52 PM
#14

Sammanfattar lite..

(fast vi kan förstås fortsätta ändå)

Tror att - förutom mitt problemet med Vit D) att det här har identifierat ev. risker med en 'lite slarvig' halvstrikt LCHF-diet. Man bör tänka på mineralerna och vitaminerna, och se till att peta i sig sådant som förbättrar/säkrar läget. T ex bevaka:

  • vit C - t ex via paprika, broccoli.. utan starka c-vit-källor inte bra
  • kalium och magnesium, t ex via gröna bladgrönsaker, mineralsalt
  • folsyra - t ex från lever, gröna bladgrönsaker
  • järn - t ex från lever

Med mera..

Använder www.fineli.fi för att söka rätt på vilka livsmedel som innehåller mest av det jag söker. Mycket bra sajt!

kaisakavat
11/27/12, 10:55 PM
#15

Kajak - Om du läser vad kostdoktorn skriver - evions länk ovan - så framgår där att solens strålar inte alls räcker under större delen av året. Bara på sommaren.

Och man måste ju ha en del bar hud för att det ska funka. Brrrr.. lite kallt med bar hud nu. Flört

Alternativt solsemester - vilket inte finns på kartan med min ekonomi.

D-vitamin - De flesta tål ju fisk och/eller kapslar o andra tillskott, så det här är mitt särproblem. Jag har provat att tömma kapslar, men inte mått bra på dem ändå. Nåt tillsatsämne.. Jag är spec. Överkänslig mot en ruskig massa ämnen, hör ihop med min sjukdom, vilken den då är..

Iofs - Numera behandlas jag - äntligen - för underfunktion i sköldkörteln och har börjat tåla vissa saker ngt bättre än förut. Kanske skulle prova igen.

Vad kan man säga om de här? Är det syntetiskt vitamin, eller vad är källan??

(trött i huvudet nu)

Kajak11
11/27/12, 11:07 PM
#16

# 15. Nej du har rätt Kaisakavat. Jag tänker att om det är sol ochså på vintern är det nog bättre änn inget alls - men det är ochså därför jag äter vitaminer med D- vitamin och fiskolja-

Förut åt folk tranolja i Danmark på vintern. Men ja, det är ju sant att då får man åkte til Syden var enda vinter, och det finns det ju någon som rekomanderer ochså. Det är ju inte alla som kan göra detta.

Järnbrist är nog mer vegetarian som får problem med. Jag är bloddonor och dom sade före gången jag var där, att dom faktisk var lyckliga när donor åt kött.

Klar att man ka ha bönor men då skal man äta så många och annat.

Ja, men salt använder jag ochså i maten när jag kokar och stekar.

kaisakavat
11/27/12, 11:14 PM
#17

Nu snöar jag in på mig själv även om det inte var tänkt så..

För D-vitamin-problemet är faktiskt mer komplicerat än jga skrivit hittills. Jag tål nämligen inte att vara i solen så mkt. Alltså sola. Inte solen som är problemet utan värmen. Jag blir mkt sjuk av att bli varm..

Hopplöst fall! Tungan ute

Beate
11/27/12, 11:14 PM
#18

Ang D-vitamin, solarium lite då och då kanske? Sen finns det väl olika slags kapslar, kolla de som heter D-pearls, de är gjorda av gelatin med d-vitaminet i kallpressad olivolja.

kaisakavat
11/27/12, 11:31 PM
#19

#18 Ja, solarium kanske får bli en del-lösning. Kostar endel, men det hela är viktigt. Bra tänkt..

D-pearls har jag testat. Rejält ont i magen. Holistiscs kapslar med pulver i, har jag testat. Ont i magen vare sig jag tömmer dem eller äter dem hela. Och jag har testat varje sort två gånger, för att verkligen se att det var dem och inte nåt annat jag blev dålig av.

Jag vet inte varför. Jag är konstig.. Rynkar på näsan

Konserveringsmedel av någon särskild sort? Det är inte bara d-vitamintillskott jag inte tål. De flesta piller o dyl faller bort. Och det är dyrt att hålla på att testa.

Får nog satsa på sol i korta, intensiva doser om somaren, och solarium ibland vintertid, i första hand. Och förstås äta fett, men det gör jag ju.

Men jag kanske kan testa de där d-dropparna för ongar. Inga kapslar eller cellullosapulver då..  Och det är billigt. Obestämd

goliath
11/27/12, 11:42 PM
#20

@ Kaisakavat.

Bra tråd! Såg lite på det.. Med ett par enkla grepp kan vi täcka bristerna.

Det räcker med 100g brockoli och en näve (100g) torkade mandlar så blir dina värden (ink den teskeden salt):

Magnesium  150%

Järn 98%

Kalcium 105%

Kalium 97%

Vit C 110%

Folat: 99%

Kolistillskottet blir runt 6-7 g. Det mesta från nötterna.

Annons:
kaisakavat
11/27/12, 11:51 PM
#21

Tack! Glad

En bra lista, betydligt roligare siffror!

Fast.. nötter och mandel.. får jag ont i magen av om jag äter mer än ett fåtal! Jag vet, är hopplös.. Skäms

Men ok - några petar jag ju i mig här och där. Får se till att systematisera det lite. Även om det inte blir så mkt.

Broccoli går fint! Blir leds ibland, men går ju alternera med annat, t ex paprika..

goliath
11/27/12, 11:55 PM
#22

@21

Ja, med tanke på vit c kan du alternera med paprika. Men då missar du folsyran ;)

kaisakavat
11/28/12, 12:08 AM
#23

"Jaja, jag LOVAR att äta upp min broccoli!"  Oskyldig

/kaisakavat, 11 år

Zepp
11/28/12, 12:08 AM
#24

Levergryta med paprika till !

Kycklinglever innehåller mest folsyra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
11/28/12, 12:11 AM
#25

Zepp - Ja, bra! Har skrivit upp lever på shoppinglistan. Äter det ibland, men får sätta det lite mer i system. Det och några andra grejjer.

Zepp
11/28/12, 12:16 AM
#26

Jag gillar Rucola, det smakar något vilket de flesta andra bladgrönsaker inte gör.. så det har jag alltid hemma.

Däremot har jag alldrig kollat näringsvärdet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ACH
11/28/12, 12:27 AM
#27

Ett gott recept på kycklinglever:

1 pkt färsk kycklinglever

1 brk crème fraîche

1 pkt bacon, strimlat ELLER en liten bit varmrökt sidfläsk, skuret i tärningar

en skvätt (japansk) soja

dragon

salvia

salt och peppar

smör att steka i

Stek kycklinglevern och baconet/fläsket tills levern är nästan helt klar. Salta (tänk dock på att sojan och baconet ger sälta) och peppra. Tillsätt crème fraîche och rör om. Häll i lite soja och krydda med dragon och salvia (just dessa kryddor är perfekta till den här rätten, enligt mig). Låt småputtra ca fem minuter. Servera med broccoli, förslagsvis.

OM man inte är så kolhydratkänslig så är det gott att tillsätta ca 1 tsk gelé (rönnbärs, svarta vinbärs eller liknande) i såsen innan den får puttra.

Annons:
Brynhilde
11/28/12, 2:25 AM
#28

kaisakavat, det står på D-vitaminsidan du länkat till att dropparna innehåller D3, och det är väl animaliskt.

Jag har läst i ett par trådar här (kan inte hitta nu) att man skulle undvika att äta kålsorter när man har underfunktion på sköldkörteln. Kommer inte ihåg om det var pga själva underfunktionen eller om det försämrade verkan på medicinen.

Denna veckan testade jag färsk babyspenat. Tog 3-4 blad som jag lade en liten bit mild, krämig grönmögelost på, rullade ihop bladen som jag i sin tur rullade in i prosciutto eller salami. Jag tyckte att det blev rätt gott.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

mooonlight
11/28/12, 7:14 AM
#29

#28

Angående kål och sköldkörtel, ja. Kålväxter, så som broccoli, brysselkål, vitkål, blomkål, broccoli, grönkål, kålrabbi, rädisor och kålrot innehåller goitrogener, som hindrar jodupptaget och dämpar sköldkörtelaktiviteten.

Sedan vad gäller vitamin D så är väl RDI fortfarande åt skogen för lågt, eller?

MimLan
11/28/12, 7:28 AM
#30

Siffrorna utgår från handuppräckning och skulle jag vilja hävda, att man äter huvudsakligen kolhydrater, och som då i långt högre grad är antinutrient.

Inte 17 utgår de från att kolhydratätarna äter surdegsbröd och på andra sätt optimerar näringsintaget.

Och då är ju frågan var vi landar i praktiken. C-vitamin-historien om sjömän och groggar och citron har ett utgångsläge med riktigt usel kost som var antinutrient. Så det påvisar bara att c-vitamin var riktigt spiffigt om man äter riktigt uselt. Och äter man då inte så uselt, hur viktigt är då "rätt mängd" c-vitamin i övriga fall?

Rent krasst är det mer intressant hur varierat man äter som helhet, inte enstaka dagar. Jag försöker sikta på lever-innehållande mat och fisk/skaldjur varje vecka som minimum, och något syrat dagligen, som "optimerare".Och däremellan mat med långkok på ben/senor.

Eller variation på riktigt, som jag ser det, och inte låtsasvariation som mjukt bröd/hårt bröd/ris/pasta/müsli.

Sammet1
11/28/12, 8:20 AM
#31

#15 :

Den vegetabiliska oljan i de dropparna är solrosolja, och dosen per droppe är ganska liten.

Här finns ett (enligt mig) bättre alternativ. (Därmed inte sagt att just du skulle tåla dem bättre, förstås.)

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Medlem
11/28/12, 10:44 AM
#32

Kaisakavat

Ditt matintag verkar vara bättre än min.

Så här ser mitt typiska matintag

Totala näringsvärden

Energi
1361,5kcal

Protein
64,2g

Kolhydrater
20,2g

Fett
155,8g

Alkohol
0g

Mättat fett
42,5g

Enkelomättat fett
31,6g

Fleromättat fett
15,3g

Fiber
2,1g

Vitamin A
382,8µg 55%

Vitamin B1
0,16mg 15%

Vitamin B2
0,45mg 35%

Vitamin B3
19,5mg 130%

Vitamin B6
1mg 83%

Vitamin B12
3,2µg 160%

Vitamin C
5,2mg 7%

Vitamin D
1,1µg 15%

Vitamin E
3,6mg 45%

Folat
78µg 26%

Fosfor
504,5mg 84%

Järn
6,4mg 43%

Kalium
1021,1mg 33%

Kalcium
256,2mg 32%

Magnesium
91,2mg 33%

Natrium
499,9mg

Selen
19,9µg 50%

Zink
10,9mg 156%

kaisakavat
11/28/12, 11:04 AM
#33

Tack för kommentarer!

Ja, man kan vara rätt skeptisk till de olika RDI-nivåerna.

C-vitamin har vi ju diskuterat här på KIF många gånger. Att behovet för oss nog inte är så extremstort iom att vi inte äter så 'oxidativt'.. och allmänt äter näringstätt.

Har jag för mig vi brukar komma fram till..

D-vitamin, åt andra hållet. Där ligger ju RDI för lågt.

Men nåt ska man ju utgå från.. Tungan ute ..och jag tänkte det inte skadar med en lite närmare titt på saken. Kanske jag inte är ensam om att slarva med lever och gröna saker.. Cool

Om att inte tåla piller o kapslar..

Jag tror det är tillsatsämnen jag reagerar på. Det hela är mkt underligt, så små mängder och så tydligt! Men på apotek, m m, så säger de till mig att det inte alls är konstigt. Att det inte bara är jag som reagerar..

Och det brukar alltid finnas med ditt och datt i hopkoken, även då kapslar och innehåll sägs vara naturliga.

Men som sagt, vet gör jag inte. Och det ÄR konstigt. Kemikalier får man ju i sig, nästan omöjligt att undvika, men why så starka reaktioner just på 'piller'?

brynhilde - D3 animaliskt. Jag vet inte. Har försökt läsa, men det blir lite hieroglyfiska för mig med såna texter.. Skäms ..och hjärnan somnar. Hur jag fick bra betyg i kemi i skolan är en gåta.. Glad

Tack för påminnelsen om kål.

moonlight - Ja, känner igen det där. Bra med påminnelser.

Sammet1 - Vet inte om jag fattar.. Obestämd

Varför är den andra ett bättre alternativ? Sorten olja, eller nåt annat?

Den lilla mängden solrosolja 'mitt' exempel innehåller spelar ju ingen roll, som du skriver. Tror absolut inte att det är oljorna jag reagerar på i de olika kapslarna, såvitt det inte är från fisk iaf.. Obestämd

MimLan
11/28/12, 11:10 AM
#34

Hm. Apropå inte tåla fisk, det beror ju på vad man reagerar på, men.. Går det att snegla på på fermenterad fiskleverolja? "Old school-varianten".

Annons:
kaisakavat
11/28/12, 11:57 AM
#35

Medlem - Oj, lite sämre siffror där. Du kanske ska ta till dig råden i denna tråd. Skrattande

MimLan - Ingen aning. Googlade på det.. började läsa om en produkt.. och genast 'system overload'.. i skallen.

Hur vet man? Tungan ute

Sammet1
11/28/12, 12:10 PM
#36

#33: Om man bara ska ta någon droppe är nog sorten olja inte så relevant, nej. Men dosen per droppe på just den sorten du länkade till i #15 är så låg att en vuxen person behöver ta uppemot 50 droppar per dag för att komma upp i rimlig dos. Då börjar det bli intressant att både jämföra priser, samt titta på vilken sorts olja dropparna innehåller.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

kaisakavat
11/28/12, 12:23 PM
#37

Sammet1 - Tack för förtydligande!

Jag räknade på det förut, när jag köpte dem en gång för några år sen. Kom fram till att typ 25-30 droppar ändå kunde räcka bra och att en sån flaska då skulle räcka nästan en månad.

Kostnad för en flaska var då 49 kr. Troligen mer nu, men finns på Apoteket i stan och ändå - trot jag - billigare än att beställa kapslar.. som jag kanske inte tål. Obestämd

Ska kolla på dem igen. Och kanske testa. Minns inte hur jag reagerade när jag testade dem förut.. Och fråga efter produkten du länkar till.

[Marja-Liisa]
11/28/12, 12:47 PM
#38

Det är rå kålväxter som är goitrogena och hämmär sköldkörteln, efter kokning eller stekt går bra.

Fiana
11/28/12, 4:03 PM
#39

Det tråkiga just gällande folsyra och c-vitam och broccoli/lever är ju att värdena i listor avser rå vara, båda äter man sällan råa. Och båda är mycket värmekänsliga. Så ska man använda källor som tillagas får man nog ta i med marginal och vara noga med värme, tid och urlakning. I ett välkokt och välmosat broccolimos är nog värdena bra mycket lägre än vad kosträkningsprogrammet kommer säga.

Så just för c-vitamin är ju paprika ofta bra ur den synvinkeln det dels inte är kålväxt och dels oftare känns helt ok att äta rå.

Babyspenat i salladen kanske är bra tillskott?

Zepp
11/28/12, 4:43 PM
#40

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
11/28/12, 4:58 PM
#41

Vissa saker går bort i tillagning, ja. Men jag tänker det är sällan vi har bara en källa till näringsämnena, så tänker man sig för så går det nog..

Obestämd

Om solning och d-vitamin

Funderar..

Kostdoktorn skriver att en liten stunds solning ger fem gånger dagsbehovet d-vit - 10 000 IE. Gäller det även för solarium, eller är det ngn skillnad på riktig och konstgjord sol??

D-vitamin Olja - den jag länkade till ovan. Den innehåller 80 IE per droppe, så jag var ok ute när jag sa 25 droppar. Det blir ju 2000 IE det. Minns att en flaska räckte närmare en månad. Priset: 47 spänn..

Var in på apoteket och frågade om produkten idag, vad källan är och hur utvinning sker. De letade intensivt och länge i sin produktinfo och hitade icke ett ord om detta. Jag hade brist på p-tid, så efter en stund fick 'vi' ge upp. Sa jag skulle kolla vidare själv..

Jag har mailat frågor till tillverkaren ACO..  med förhoppning om att få snabbt svar.

Annons:
evion
11/28/12, 5:05 PM
#42

här är en lång artikel om solarium och d-vitamin

http://www.fokus.se/2010/11/solariet-slar-tillbaka/

"Han poängterar också att han inte rekommenderar någon att ligga så länge att man faktiskt blir brun. För att upprätthålla D-vitaminnivån räcker det med tio minuter i solariet en gång i veckan under den mörka årstiden."

kaisakavat
11/28/12, 5:35 PM
#43

Så bra, tack!

Jag tänkte mig en kvart i veckan ca. Rätt ok tänkt då alltså.

Medlem
11/28/12, 6:10 PM
#44

Ja det finns mycket bra råd här, Kaisakavat. Men jag får inte ihop det när jag räknar med dumbbell.se, för då blir det mer kolisar och protein och mindre fett. Dessutom blir det mera kalorier. Jag går inte ner i vikt om mitt matintag överskrider 1300 kalorier.

kaisakavat
11/28/12, 6:28 PM
#45

Medlem - Mer kolisar och mindre fett och mer kalorier än vad??

Än verkligheten? Än annat reg:verktyg?

Menar du att det är nåt konstigt med dumbbel? Vore ju viktigt att folk fick veta isåfall. Eller menar du nåt annat?

1300 kcal.. Ja, nån enstaka dag här och där. Men inte i längden. Och med i längden menar jag mer än två dagar.. Glad

Men det är jag det.

Medlem
11/28/12, 8:33 PM
#46

Jag menar vad gäller just MIG och ingen annan. Jag behöver högst 1300 kalorier för att kunna gå ner i vikt. Jag är kort och tränar inte så jag behöver inte mycket mat eg.

Så om jag matar in vad jag skulle äta för att täcka vitaminerna och mineralerna (inga probmelm med dumbbell dock) innebär det mer protein, mer kolisar och mer kalorier men med mindrte fett. Det betyder att min kropp får det den behöver men viktnedgången avstannar. Usch det är ett dilemma för mig, har suttit och matat in olika men får inte ihop det. Vad jag kommer att göra dock är att äta kycklinglever 2 ggr/vecka för att täcka behovet, resten av veckan får det bli vad det blir :-D Jag tänkte också på kalium, hur jag än äter får jag inte ett bra värde på den så jag har nyss beställt 5 kilo himalaya salt (billigare att köpa kilovis) för att höja upp mineralvärden.

Tack Kaisakavat för denna tråd och tack alla andra som gett tips och råd!

kaisakavat
11/29/12, 5:24 PM
#47

Aha.. Då förstår jag hur du menar. Glad

kaisakavat
11/29/12, 5:31 PM
#48

Äsch, försökte klistra in en tabell här, på vad stekt Kycklinglever innehåller. Verkligen anmärkningsvärda siffror, extremnyttigt. Men det funkade inte så bra.. så jag skippar det..

Inget svar än från ACO om den där D-vitaminoljan.

Annons:
Zepp
11/29/12, 8:49 PM
#49

Det räcker att du äter kycklinglever.. så kan vi andra Googla näringsvärdet!

Som regel så äter jag det var 14de dag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
11/29/12, 9:12 PM
#50

Zepp - Jag vet att de flesta kan googla. Dock inte alla.. vilket andra trådar då och då visar. Händer det aldrig att du postar sånt vissa ser som självklarheter? Glad

Och apropå huruvida det 'räcker' att jag äter kycklinglever.. Vet jag inte vad du menar med riktigt. Kanske du vill ha sagt - på ett sätt till - att siffrorna inte behövs i tråden. Men jag råkade ha en fråga kring några  av posterna. Och orkade inte skriva in dem manuellt just då.

Och nu tappade jag lusten..

kaisakavat
12/8/12, 10:45 AM
#51

Fick just mailsvar från ACO om d-dropparna för barn.

Vitaminet i dessa är från fårull, inte från fisk.

Zepp
12/8/12, 11:10 AM
#52

"Lanolin används även som råvara vid framställning av vitamin D3."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lanolin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: