Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2004 ggr
[majatengdelius]
0

Gröna smoothies?

Brukar göra mig en 'grön smoothie' till lunch/middag lite då och då. Men på senaste tiden så har det blivit sällan, då jag har fått total idétorka på vad jag ska ha i.

Har ni några tips? Som gör att det inte smakar så vattnigt?

Det jag brukar kunna använda i olika smoothies är:

Färsk spenat

En klick turkisk yoghurt

Lite vatten

Lite citronsaft

Lite kokosmjölk

Groddar

Avocado (vilket faktiskt brukar ta bort den vattninga smaken ganska bra)

Ev en klick smält kokosett

Ev bär

Ev nötter

Har jag några enstaka grönsaker kvar i kylen sen t ex gårdagens middag så brukar jag mixa i det också.

Har funderat på att mixa ihop allt och tillsätta ägg, så att man kanske slipper bli så vrålhungrig den sista timmen innan middagen. Är det något ni har provat, och kan ni rekommendera det? :)

/ Maja

Mozzarellan
1

Gurka och selleri går väl bra och blanda i? Selleri kan bli lite stark i smaken.

Layza
1

Gott i smoothies för utom ovan nämnda är koriander, mynta, ingefära och någon stark peppar!

[majatengdelius]
0

Ska iväg på affären idag, så jag ska skriva upp mynta, selleri och ingefära på inköpslistan ;)

Mooniq
1

Jag köpte jordnötssmör på bodystore.se  1.5 kg för 71 kr. visserligen 17 gram kolhydrater/100 gram men en matsked eller två i en smoothie gör den mer mättande. 

Under sommaren har jag provat att öka kolhydraterna till mellan 50 - 80 gram/dag och det har funkat bra. När det är varmt ute så tappar jag helt hungerkänslor och även törstkänslor så jag har kört smoothis med jordnötssmör, ½ banan eller bär av olika slag. Jag undviker mejerier så jag har haft vatten i och lite krossad is. Det har funkat för mig och jag har sluppit migränanfallen som annars är praxis när sommarvärmen slår till pga att jag tappar hunger o törstkänslorna.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[majatengdelius]
0

Aha. Ja, det lät ju faktiskt väldigt gott. Frågan är om man kommer att kunna hålla sig till 1-2 matskedar, det är ju så gott! ;)

Jag har funderat på att göra mandelsmör. Antar att det också skulle ge lite "piff" i en smoothie.

Ja, vatten har jag alltid i, och ibland lite kokosmjölk, då jag har insett att jag också måste undvika mejerivaror (iaf om jag vill få fram viktnedgång). Sorgligt, men någon ostskiva någon gång i veckan måste man få unna sig! :)

Mooniq
0

Om du lägger sötmandel i vatten på kvällen så sväller de över natten och är lätta att slå sönder med mixern. blir som ett fint nötrasp och är helt ok att ha i smoothisen oxå

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[majatengdelius]
0

Aha… Precis som när man gör mandelmjölk ungefär alltså? :o

Tack för tipset! Det ska jag prova! :)