Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2982 ggr
Medlem
2013-07-29 19:44
3

Överhettning

Förra veckan såg jag en gråtande bebis i en bil som stod vid en affär. Det var 28 grader i skuggan. Bebisen hade inte sommarkläder på sig och bilrutorna var stängda. Inne i bilen fanns en hund också. Jag blev jätte orolig för bebisen och kontaktade affären omedelbart. Jag stod vid bilen och vinkade och småpratade  till bebisen tills mamman kom ut. Hon tittade på mig med ilskna ögon. Tänk om det hände något till barnet? Jag tänkte ringa polisen eller krossa bilrutan men en man bredvid som också uppmärksammade fallet bad mig inte göra det. 

Jag läste om barn som dog av överhettning, vad är det och vad skulle hända kroppen om den utsätts för överhettning? Jag menar hur blir det för att dö av värme?

MaxMin
2013-07-29 20:48
0

Tycker att du inte hade gjort fel om du ringt polisen. Det är inte du som satt barnet och hunden i omänskliga förhållanden. Det är polisen sak att avgöra om det är någon fara eller inte. De hade nog inte tyckte att du ringt utan anledning, tvärtom, nu ser man ganska allvarligt på sådant här eftersom många hundar har dött. Vet inte hur det är med barn.

God gärning gjorde du iaf som försökte distrahera bebisen. Om det fanns fler som du som bryr sig.

systerj
2013-07-29 20:49
0

Du har lov att krossa rutan och rädda barnet.

kaisakavat
2013-07-29 21:33
0

Fast Medlem - Du bor väl inte i Sverige?? Kanske andra lagar gäller där du bor. Kolla.

Bra gjort av dig att reagera och att stanna och observera. Och distrahera babyn. Hemskt se barnet gråta mm, men så länge det gråter kanske det inte är livsfara. Fast det kan nog gå fort ifall det är verkligt varmt i bilen. 

Jag fattar inte att man kan lämna ett litet barn ensamt i en stängd bil mer än typ max en halvminut - och då håller man sig i närheten. Att sen också låsa in det - övergår mitt förstånd helt. Vad som helst kan ju hända och det finns risk att ingen ens ser/hör det. 

Lämna en hund utan att lämna bilrutor/baklucka öppet - nej. Jag gillar när jag ser kombibilar med riktiga hundburar installerade baktill, med lås, så luckan kan stå helt öppen när bilen och vovvarna lämnas.

Mozzarellan
2013-07-29 21:39
0

Fy vad otäckt. Här i Italien har det hänt att pappan glömt sitt barn i bilen, gått till jobbet och barnet dog pga värme. Hur fruktansvärt som helst. Man får inte lämna något som är levande i en bil, speciellt inte som solen hettar upp otroligt,

hotlisan
2013-07-30 09:11
0

Bra att du hade koll, men jag hade inte tvekat att ringa polisen i alla fall, för en anmälan är på sin plats när man gör så.