5:2 måltidstips
Hej alla!
Ätit LCHF ett tag nu och är sugen på att testa 5:2 då jag annars fastat 16:8 vilket jag trivs bra med, men 5:2 gör mig nyfiken…
Men ni som testat denna fasta hur ska jag lägga upp min mat då jag endast får äta 500 kcal??Min tanke är att dela upp maten i små mål under dagen.
Ett alternativ är att äta som vanligt och avsluta med middag kl 18 dag 1 Sedan äter du inte igen förrän kl 18 dag 2. ( drick dig mätt på kaffe, te och vatten) Annars kan du lägga in ett mål på max 500kcal vid 13 tiden dag 2. Jag brukar kombinera dessa två.
Gàr pà 2 màl med ägg och sallad (som idag) eller ett màl om làng lunch ute eller pà kvällen om bort bjuden.
Åt mitt sista mål mat igår kl 19 och tänkte börja med 5:2 idag och tänkte då dela upp mina 500 kcal över dagen. Så nu har jag ätit ett kokt ägg, lite hallon och en skyr och är uppe i 196 kcal… Så ett mål mat till vid kl 19:00.
Funkat hur bra som helst, kan nog ha och göra med att jag kör 16:8 annars och van vid att fasta. Det blev även en löprunda imorse;).
Stor ägg, karljohan svamp och tomat/quinoa omelett med keso bredvid blev dagens rätt och ett glas mandelmjölk med kaffe pà morgonen.
Hittade detta som inspiration:
PS

Som om inte ovanstående var illa nog såg jag på SVT:s halvminutlånga intervju med undersökningens huvudförfattare. Här är vad hon påstår händer när man fastar:
- En kort fasta leder till ”höga nivåer av kolesterol” säger hon. Det är fel. I fasta är kolesterolet ungefär oförändrat (utöver triglycerider som tvärtom sjunker).
- Fasta höjer insulinet säger hon. Det är fullständigt fel – insulinet sjunker till maximalt låga nivåer av fasta.
- Fasta höjer blodtrycket säger hon. I verkligheten är blodtrycket som lägst under dygnet just på morgonen när man vaknar, fastande.