Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4044 ggr
Essaka
0

5:2 måltidstips

Hej alla!

Ätit LCHF ett tag nu och är sugen på att testa 5:2 då jag annars fastat 16:8 vilket jag trivs bra med, men 5:2 gör mig nyfiken…

Men ni som testat denna fasta hur ska jag lägga upp min mat då jag endast får äta 500 kcal??Min tanke är att dela upp maten i små mål under dagen.

DaniellaL
1

Ett alternativ är att äta som vanligt och avsluta med middag kl 18 dag 1 Sedan äter du inte igen förrän kl 18 dag 2. ( drick dig mätt på kaffe, te och vatten) Annars kan du lägga in ett mål på max 500kcal vid 13 tiden dag 2. Jag brukar kombinera dessa två.

crikarlshamn
0

Gàr pà 2 màl med ägg och sallad (som idag) eller ett màl om làng lunch ute eller pà kvällen om bort bjuden.

Essaka
0

Åt mitt sista mål mat igår kl 19 och tänkte börja med 5:2 idag och tänkte då dela upp mina 500 kcal över dagen. Så nu har jag ätit ett kokt ägg, lite hallon och en skyr och är uppe i 196 kcal… Så ett mål mat till vid kl 19:00.

Funkat hur bra som helst, kan nog ha och göra med att jag kör 16:8 annars och van vid att fasta. Det blev även en löprunda imorse;).

crikarlshamn
0

Stor ägg, karljohan svamp och tomat/quinoa omelett med keso bredvid blev dagens rätt och ett glas mandelmjölk med kaffe pà morgonen.

Hittade detta som inspiration:

http://www.kostdoktorn.se/ar-det-livsfarligt-att-hoppa-over-frukosten?utm_source=Kostdoktorns+nyhetsbrev&utm_campaign=352668b38c-Test&utm_medium=email&utm_term=0_45bc24a01d-352668b38c-463028069

PS

Som om inte ovanstående var illa nog såg jag på SVT:s halvminutlånga intervju med undersökningens huvudförfattare. Här är vad hon påstår händer när man fastar:

• En kort fasta leder till ”höga nivåer av kolesterol” säger hon. Det är fel. I fasta är kolesterolet ungefär oförändrat (utöver triglycerider som tvärtom sjunker).
  • Fasta höjer insulinet säger hon. Det är fullständigt fel – insulinet sjunker till maximalt låga nivåer av fasta.
  • Fasta höjer blodtrycket säger hon. I verkligheten är blodtrycket som lägst under dygnet just på morgonen när man vaknar, fastande.