Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8918 ggr
OlgaMaria
0

Magsår

Jag har, som jag tror, magsår orsakat av stress sen ett halvår eller lite mer tillbaka. Jag ägnar det mer uppmärksamhet ibland och ibland lever jag bara på. Jag har ONT i magen. Inte sur eller problem med hur tarmarna sköter sig. Smärtan uppstod i samband med stress. Hade em väldigt stressig höst så det blev bara värre och värre. Använder Aloe Vera-destillat och L-glutamin då och då och tycker det hjälper lite grann. På det stora hela mår magen bättre än för ett halvår sen men det är ett vågspel där det en tid känns som att det läker och sen blir jag stressad och det blir värre igen. Har prövat omeprazol i hög dos men det hjälper inte alls. Nu vill jag höra era bästa tips!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

crikarlshamn
0

Max dos av omeoprazol och likväl dubbelvikt av smärta, då hjälpte 2gram torkad ingefära i plasthylsor att svälja, fördelat under dagen. Eller färsk ingefära som hackats i små bitar.

[Aquelegia]
0

Har gått med magkatarr sedan 17 årsålder.

Grejen många missar med omeprazol är att det är tabu med kaffe, fett, stekt/friterat mat och salt/kryddad mat.

Varför? För att det retar de skadade slemhinnorna. En skadad mage behöver vila.
Magsår orsakas av överskott av magsyror som fräter på magens slemhinnor. Omeprazolen minskar magsyran för att då inte gå +- utan faktiskt göra nytta så måste man alltså även ändra maten. Detta gäller 4 veckor och framåt tills man märker att man kan trappa ner pmeprazolen till "vid behov"
Man märker noll skillnad om man äter högsta dos omeprazol och äter som förut.
Det tog tid men numera behöver jag endast äta omeprazol vid behov, vill säga om jag misskött mig som att dricka kaffe på tom mage. Äta stekt/friterad mat vid öm mage.
Jag kan inte äta LCHF för då tvärvägrar magen pga fettmängden, magen kapsejsar. Så jag kör en "lättare" variant.

Detta är såklart svårt om man äter lchf men dra ner på fettet någon vecka och se om det hjälper för magen. LCHF KAN få bukt med magproblem men inte så länge du har såret. Lchf kan hjälpa dig minska/förinta problemen i framtiden.

Sedan jag minskat drastiskt på kolhydraterna mår jag mycket bättre i magen. Utan "snäll" kost (nyckelhålsmärkt, kokt, kaffefri) hade jag aldrig lyckats komma ur den onda cirkeln dock. 

Ett sista tips är att gå till läkare och få omeprazol utskrivet, då får du en behandlingsplan och även blir det bra mycket billigare för plånboken då omeprazol behöver tas under lång tid. Tror jag höll på 3 månader, man måste nämligen trappa ner omeprazol. Slutar man tvärt anpassar sig inte magen till sin naturliga magsyreproduktion.

OlgaMaria
1

#1 Det ska jag testa. 

#2 Magkatarr och magsår är inte nödvändigtvis samma sak, och magsår behöver inte alls vara orsakat av magsyra - däremot gör det ont med magsyra mot ett magsår. Jag har varit till läkare och fått omeprazol utskrivet. Men jag är övertygad om att jag inte kan bli hjälpt nämnvärt av omeprazol. Jag tror inte det vore bra för mig för jag har antagligen för lite magsyra. Jag märker väldigt lite skillnad i magen beroende på vad jag äter. Däremot te/kaffe/mörk choklad på tom mage är inte bra, men jag dricker inte kaffe, sällan te och mörk choklad undviker jag åtminstone på tom mage. 

Just nu är jag inne i en fasta sen i förrgår kväll. Tidigare har jag fått så ont i magen när jag gått länge utan mat, men nu har jag druckit varmt vatten med kryddor (kardemumma, ingefära, gurkmeja) och lite kokosolja, samt aloe vera och L-glutamin (det är proteiner som är bra för att läka slemhinnorna). Har tagit en tesked olivolja några gånger. Det har gått väldigt lätt att fasta tack vare detta. Känns som att magen kanske kan läka bättre om den får slippa mat ett tag och bara få i sig läkande grejer.

crikarlshamn
0

Hàller helt med Aquelegia.

När mitt magsàr/magkatarr var som värst blev jag tvungen att fasta i 24-48h och àt sedan "mjukmat" för minmage.

För mig var detta kokt vit fisk, potatis och ris…

De sista gàngerna hjälpte ingefäran bättre än omeoprazolen men jag àt bàda för säkerhets skull.

http://www.itmonline.org/arts/jianpiling.htm

http://www.livestrong.com/article/542056-is-ginger-root-helpful-for-colitis/

http://www.pyroenergen.com/articles10/fresh-dried-ginger.htm

Vegge
0

Kan hjälpa att tugga på mandlar lindrar en stund i alla fall

patriknn1
0

Om du har för lite magsyra, som i sin tur ger svåra matsmältningsproblem, så kan du testa att ta Betaine HCL direkt före måltiden.

Beate
0
hemul
1

Tror du att du har magsår ska du gå till doktorn. Det ska du nog göra hur som helst med långvariga magsmärtor.

[tick]
2

Magsår beror inte på för mycket magsyra utan (i de flesta fall) på överväxt av en bakterie (h. pylori). Innan man upptäckte detta på 80-talet trodde man att det berodde på för mycket magsyra, men i själva verket har man ofta för lite magsyra när man har magsår eftersom bakterien kan nedreglera produktionen som en överlevnadsstrategi. Att ta medicin som nedreglerar magsyran ytterligare ger bakterien ännu mer chans att breda ut sig…

Jag håller med hemul i #8 om att du bör gå till doktorn om du tror att du har magsår.

Zureel
0

#8 & #9 TS berättar att hon varit hos läkaren i #3

[tick]
2

#10, ja, och läkaren skrev ut magsyredämpande vilket inte hjälpte, alltså kan det finnas anledning att följa upp.

OlgaMaria
0

Jag tror inte att jag har magsårsbakterie. Jag har fått det testat med hjälp av bioresonans vilket inte gav utslag. Sen så är kopplingen till stress extremt tydlig för mig. Jag hade också tagit en del Ipren när det började vilket kan ha bidragit. Anledningen till att jag inte går till doktorn nu är för att om min teori stämmer så finns det ändå inget de kan göra vad jag har förstått. Men jag får väl ompröva det om det blir värre. Jag hade en stressig förmiddag och då blev det värre igen i magen. Kände att jag behövde bryta fastan ikväll och det kändes skönt att få lite mat i magen. Måste säga att jag tror min mage mår väldigt bra av fett. Har aldrig känt att det varit negativt för mig. Ikväll åt jag en hel del av pappas goda hemmagjorda majonäs och den ligger som en filt i min onda mage.

crikarlshamn
0

Pappa åt grädde… Lugnande hans mage. Vi reagerar alla olika.

patriknn1
0

Du skulle kunna prova SCD-/Gaps intro diet efter att du fastat ett dygn eller två. Kombinationen av varma kryddor, kokt kött i någon form, lite kokta grönsaker, kycklingbuljong, äggulor, och kvalitativt fett, brukar kännas riktigt bra när mage och/eller tarmar krånglar.

Ary
0

Jag tycker det är läge att gå till läkaren också… Då testar de troligen för Helicobacter pylori och sår eftersom du har sökt förut. Jag hade mycket magproblem i 20-årsåldern och blev undersökt utan anmärkning, och att få veta att man inte hade magsår och inte skulle få det utan helicobakter eller för mycket frätande tabletter tex gjorde att jag slutade oroa mig och faktiskt blev otroligt mycket bättre.

Skulle inte kunna vara någon slags intolerans eftersom du har ont men saknar en del övriga magkatarrsproblematik eftersom omeoprazol inte verkar funka så bra? En uteslutningsdiet kanske?

OlgaMaria
0

Läkaren, vad kan de göra? Gastroskopi vilket inte är så kul, och vid ett ev. magsår ingen lämplig behandling för mig? Det skulle väl isåfall vara operation men då vill man ju prova allt annat innan. Jag har aldrig förut haft den här typen av problem. Allergier känns inte så troligt. Lchf-kosten har jag ätit i 4,5 år. Jag tror öht det hela inte påverkas särskilt mycket av kosten. Har inte funderat särskilt mycket på värktabletter innan men mina problem började kort efter jag avslutat smärtstillande behandling efter kejsarsnitt. Det blev ju en hel del Ipren där och även annat. Sen är jag hjärtsjuk och var under extrem belastning. Tiden efter med vakennätter mm tog knäcken på mig. Efter hand fick jag direkt ont i magen när en yttre stressfaktor dök upp. I början så gick det onda över inom några timmar men så småningom hade jag ont dygnet runt. Ipren gör slemhinnorna mer sköra och jag tror att någon eller flera av alla stresshormoner orsakat sår. Idag har jag också en utmattningssyndrom-diagnos. Fortfarande är det så att smärtan är väldigt kopplad till stress. Det blir bättre om jag haft det lugnt några dagar och sämre om jag blir överansträngd. Jag skulle behöva åka på semester själv ett tag men det är inte direkt möjligt. Min man tar hand om barnen till största delen men jag kan ju liksom inte ta ledigt från min mammaroll heller. Det jag hoppades på var fler idéer och tips på saker som får magen att läka. Tror som sagt inte att kosten spelar så värst stor roll (så länge som man undviker spannmål, socker och för mycket omega6). Däremot läkeämnen. #14 det låter rätt för mig, men heller inte olikt så som jag äter.

Mozzarellan
0

#13, Minns precis samma sak hemma tog man grädde till vid magproblem och det funkade finfint. #16, Trist och höra hur illa du mår i din mage fast du äter bra mat sen så länge. Värktabletter fräter mer än man tror och misstänker man kommersen i en ond cirkel som är svår att komma ur. Gastroskopi är ingen hit , men ett utmärkt sätt att få svart på vitt hur det egentligen ser ut där inne. Tror det är viktigt även för det mentala få veta och gå vidare. Hm, själv provade jag hypnos och fick timmen inspelad på cd. Så jag kan göra den övningen själv hemma och man känner sig avslappnad och som ny efteråt. Det enda som kan hända att man somnar. Man lyssnar bara och slappnar av och tycker det var mycket positivt. Man hör allt o är medveten men typ som nån djup avkoppling. Kanske nåt att prova?? Variant meditation? Dom jag aldrig provat. Det är ju stressen som försör för dig så försök komma på nåt som funkar för dig i vardagen som lugnar och tar bort den biten. Tror på att vårda hela kroppen i både kropp o själ samtidigt.

OlgaMaria
1

#17 Hypnos verkar läskigt tycker jag. Haha! Får fundera på den. Däremot försöker jag göra allt för att motverka stressen. Undvika stress, fylla på med positiv input, någon slags meditation/medveten närvaro. Sen är nog hjärnan rätt bra till viss del på att också stänga av, när man blivit "utbränd". Jag är så mentalt avkopplad från allt som kallas oro. Jag lever verkligen i nuet och oroar mig inte för saker om de inte är akuta. Sen är ju toleransen för stress när den väl dyker upp extremt låg. Ja det blir ändå en balans över hur mycket man orkar anstränga sig för att må bättre. Ibland försöker jag med ditt och datt, men sen orkar man inte bry sig så mycket ett tag. Och anstränger man sig på ett område är det lätt att man inte orkar med ett annat. Det finns så otroligt mycket man "borde" göra. Jag har så många hälsobekymmer eftersom jag varit väldigt sjuk i många år. Har en genetisk hjärtsjukdom som gjorde sig påmind när jag blev gravid för fem år sen och sen har bekymren lagt sig på varann. :-/

Torin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läkarna skriver bara ut en massa skit som har biverkningar. 

Låt naturen läka dig! 

Kör med övningar som sänker din stressnivå!

Fundera också över vad det är i din vardag som gör dig stressad.

Sedan behöver kroppen naturliga bakterier för att läka. Det finns i opastoriserad surkål. Jag kör själv med det vid behov. Sådan surkål som jag menar köper du i hälsokostbutiker.

Eller tillverkar själv. Läs mer här:

http://kost.ifokus.se/articles/4ee606c488f472663800678f-surkal-en-nyttighet

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

OlgaMaria
0

#19 Tack för dina tips! Tack också alla andra! :-)