Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4185 ggr
Pussgurkan
0

Grädde/smör

Vad jag har förstått "tål" alla smör oavsett hur kolhydrat känslig man är. Grädde däremot är det många som stannar i vikt av. Men om man vispar grädde tillräckligt länge blir det ju smör. Varför "tål" många då inte grädde? Vad är skillnaden?

VildaVittra
3

När man vispar grädden så klumpar man ihop fettmolekylerna, medan allt annat som tex mjölksockret fortsätter att vara flytande i kärnmjölken.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=613&lang=sv

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2

Eller på klingande svenska.. när man gör smör stannar vassleproteinet och laktosen i vasslen!

Vassleprotein är minst lika insulinhöjande som laktos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dunet
0

Zepp, jag undrar om du har någon teori hur det är med Äggost? Den gör man genom att vispa ihop ägg med mjölk o gräddfil och sjuda upp så det ystar sig. Kan man tänka sig att den vasslen också innehåller laktosen tror du?

Zepp
0

Ja tar du bort vassle så lär det följa med både laktos och vassleprotein!

Men.. då skall man oxå förstå hela smörtillverkningsprocessen.. man tvättar smör nogrant för att få bort det protein och laktos som kan finnas kvar.

Och det gjorde man ursprunligen för att få en ökad hållbarhet på smöret.

Pussgurkan
0

Okej då fattar jag. Och det ni skriver det visste jag ju egentligen när jag tänker efter.

Zepp
3

Av vasslen kokade man messmör!

Så ni skall inte tro att de LCHFade, de tog tillvara allt!

Zepp
3

En sak som jag alltid funderat över är.. när man gör smör så vispar man ju grädde tills det uppstår smör!

När man sen smälter smöret så borde det ju bli grädde igen? 😮

Effie
2

Men Zepp, du sade ju precis att man häller av kärnmjölken och tvättar smöret så att det blir rent - så inte finns hela grädden kvar. Smör är ju mycket mer koncentrerat fett (80%, mot gräddens 40%). Fast det funkar att ha i kaffet om man inte har grädde..

Äggost..jag tror också att mycket försvinner i vasslan där. Och man kan koka något messmörsliknande av vasslan. Min mamma brukade göra det, och kalla det mölske, fast det är väl ett norskt begrepp.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Micke A
5

Jo… eller hur. Men det fattas ju vätska då.. men när man gör LCHF kaffe så lägger man ju smöret i varm vätska och mixar, då återgår ju smöret till mer gräddliknande form… Många ryggar ju när de hör om smör i kaffet och tänker på det som flöt omkring i chokladkoppen efter de doppat limpmackorna i barndomen… men efter mixningen har de druckit och inte märkt nått… trott det var grädde :-)

fasen, nu blev man sugen på en kopp…

Zepp
0

Ja för grädde är en emulsion.. fettdroppar löst i vatten.

Så jag kan mycket väl tänka mig att MBC kan se ut som om man haft grädde i kaffet?

Effie
0

Det lär göra det. Jag har aldrig testat att mixa det, bara haft i smör ändå (och det ser inte ut som grädde, men ger en mjukare smak på kaffet).

Äggmjölk är också emulsion - ägg (eller om det är bara gulan) fungerar som emulgator (lärde jag mig en gång på en kurs i korgmålning, där vi använde äggoljetempera).

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lurtz
0

Det stämmer. Vare sig man mixar kaffet med kokosfett eller smör så ser det ungefär ut som att man hällt grädde eller mjölk i det.

anitalindvall
0

Tack för tips! Jag äter nog för mycket grädde! Ska ta smör i kaffet!

[förgätmigej]
0

Man kan faktiskt göra vispat smör, blir nästan som grädde i konsistensen. Det var en tråd här om det för rätt längesen. Gott tycker jag, smaksätter den som kryddsmör.

Pussgurkan
0

#14 om man vispar smöret och kanske kryddar det. Kan man då förvara det i kylen eller blir det då smör igen?

[förgätmigej]
0

Det går bra att ha det i kylen men det förlorar lite av sin "spänst".

Här är länken:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4dfd946b88f47213fe008d38-har-ni-testat-vispat-smor

Pussgurkan
0

Är det någon "lchf"skillnad på vispad och ovispad vispgrädde? Ju hårdare vispat vispgrädden är desto mättare (och ibland illamående) blir jag.

Lurtz
1

Nej, inte vad gäller sammansättningen av fett, kolhydrater och protein i alla fall, men kännare man sig mättare på en viss mängd vispad grädde än av samma mängd flytande så har man sparat in säkert ett par gram kolhydrater iaf, så på så sätt kan det ju vara gynnsamt.

Pussgurkan
0

Ja, jag blir mycket mättare av vispad grädde än flytande och mer mätt ju hårdare den är vispad.

Det stämmer ju att jag sparar lite då ….

[Petronella Pip]
2

det man får i sig extra är ju luft och det blir man inte fet av! 🙂

Pussgurkan
0

Säg inte det. Tycker jag går upp i vikt av ALLT. hihi Knepigt att luft mättar …. ;-)