Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2794 ggr
tessie
0

Kolsyrat vatten

Jag använder gärna kolsyrat vatten till måltider och när jag är törstig.

Nu har jag hört att kroppen behandlar kolsyran som mat och producerar

insulin,

Är det någon som vet hur det egentligen är stämmer detta påstående?

Gronstedt
0

Kolsyra, H2CO3, är koldioxid, CO2,  löst i vatten, H2O. Lösningen är bara stabil under tryck och/eller vid låg temperatur. När trycket i flaskan minskar eller vätskan blir varm kommer koldioxiden ut i form av bubblor. När du rapar bidrar du möjligen till växthuseffekten, men för matsmältingen är den helt inert och insulinsystemet bryr sig inte om den.

Det är en gammal myt, men det är faktiskt inte bubblorna i champagnen man blir tjock av!

maxiq
0

Rent teoretiskt borde man bli lättare av kolsyran… åtminstone tills man rapar.

Räcka ut tungan

tessie
0

Tack snälla för det innehållsrika svaret. Allt är toppen nu när jag kan börja dricka kolsyrat vatten!! och maxig man kan aldrig veta.

maxiq
0

Jag dricker 4-5 liter kolsyrat vatten (Sodastream) om dagen och jag har då aldrig känt att det triggat igång sötsuget vilket alla light-drycker gör fast de inte innehåller socker.

kitabu
0

Maxiq om du kommer hem till mig kan du få dricka så mycket naturligt vatten du vill. Vi lär ha Sveriges bästa vatten i kranen.

Har ni läst att Ramlösa har 3 g kolhydrtaer i sitt nya Still water för barn?

Kundservice sa att det var på konsumenternas begäran.

Denna kommentar har tagits bort.
maxiq
0

Tack för erbjudandet kitabu, men eftersom jag bor i Sundsvall så tror jag att miljöaspekten på att resa fram och tillbaka varje gång jag blir törstig är en smula negativ. Jag har ju slutat köpa flaskvatten bara för att minska på det vanslnninga fraktandet kors och tvärs genom landet.

Jag trodde att det var vi i Sundsvall som hade Sveriges bästa kranvatten? Vår vattentäkt är ju klassad som naturligt mineralvatten! Bubblorna tillsätter jag själv för att jag gillar när det killar i näsan! :-P

Gunnilla
0

Jag tycker kolsyrat vatten mättar även om andra hävdar motsatsen.

Gronstedt
0

Visst kan det göra det, gasen tar ju plats i magen tills man hinner rapa upp den. Och vid det laget kan ju mättnadskänslan ha hunnit ikapp.