Dumheter?
Vad är det här för "artikel" egentligen, och vad grunder dom sina påståenden på? Jag har hört LCHF-förespråkare som säger precis tvärtom än vad som står nedan.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/
Jag reagerar främst på tex detta:
"LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten."
"Att äta LCHF-diet under en kortare tid innebär troligen ingen risk. Men att äta strikt LCHF under en längre tid kan vara skadligt."
"Personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker."
Ja det är ju de vanliga gamla argumenten som slv brukar rapa upp. Kostdoktorn m. fl, har motbevisat dessa gång efter annan.
Påståendena stämmer kanske inte, men jag tycker dom borde hänvisat till någon källa för det dom vräker ur sig. 😕

En mycket dålig artikel från slv som andas ogillande mot lchf-kosten i botten och en klar brist på objektivitet såväl som någon grund i vettig forskning
Referenserna som ska backa upp artikeln går inte till forskning utan till generella sidor för stora organ som who och wcrf som egentligen är intreesorganisationer för mat och pillertillverkare
Precis lika dumt som det står i dagens UNT : Diabetes ger LÄGRE risk att få prostatacancer!!! Helt plötsligt så är det BRA att ha diabetes. Det ger ett bra skydd.
Kallas väl Cherry Picking när man drar sådana slutsatser ur tex undersökningar som inte hade för avsikt att ge just de slutsatserna.
Som att två av 10 hade blåa skor vid en diabetesundersökning, och då betyder det att det bara är 20% risk att få diabetes om man har blåa skor..
Man kan göra mycket med data och statistik. Men det gäller att vara källkritisk och tänka själv.

Dumheter sa Bull!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu vet ju ingen, varken artikelförfattaren, Kostdoktorn eller någon annan vad som händer med kroppen på längre sikt eftersom några sådana studier av naturliga skäl inte gjorts. Vilket också Kostdoktorn själv medgivit i en radiointervju, har tyvärr inte länken.
Så just detta argument är dumt. Varför påstå något som ingen vet något om?