Brynt smör.
Hej!
Skulle vilja ha tips på vilket smör som är godast att bryna.
Kör på valios nu men har inte riktigt fått till den här nötiga smaken, kanske är jag som gör fel? Dela med er av tips på bra smörsorter samt bästa "bryningstekniken"!

Köp Ghee, det är redan färdigt och smakar rätt mycket brynt!
Förestens så är det inte brynt som smakar nöt utan skirat smör.
Bryner du så får du med både laktos och protein i smaken.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jasåjaha!
Hur skirar man smör då?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Du smälter det försiktigt utan att det tar färg i en liten kastrull eller så.
…och sen häller man av smöroljan försiktigt utan att bottenskylan följer med. Annars blir det smält smör!
Hon frågade ju om skirat smör, inte om ghee. 😃
Men visst, skirar man på några timmar så får man till slut ghee. Men jag skulle nog ta en gryta då. Inget man gör pyttesatser av och stänker gör det också när vätskan kokar bort så höga kanter är bra.
"Ghee, skirat smör, ibland ghi, är en mejeriproduktsom används framför allt pakistansk och indiskmatlagning. "
wiki
"Ghee är skirat smör med ursprung i Sydasien (Indien , Bangladesh , Nepal och Pakistan) och är en väsentlig ingrediens i många ayurvediska mediciner och kost."
aurvedaguiden
"Ghee, även känd som skirat smör är idealisk för hälsosam matlagning då den tål hög temperatur utan att omvandlas till transfett och skadliga fria radikaler."
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/pukka-ghee-eko-300g
Skira betyder att rena… id etta fall avlägsna proteinet och vatten mm
Nu är det ju lite mer med ghee än att skira smöret. Skirat smör är dessutom en vedertagen köksterm för det jag beskrev. Vem har inte ätit kokt torsk med äggsås och skirat smör t.ex? Och det var inte ghee men fick då.
Adeaon. skirat smör som det används i svensk matlagning är alltså när man smälter smöret och låter det småputtra lite utan att bryna det allra minsta. Eventuellt häller man över den klara delen i ett annat kärl och slår bort det lite grumsiga på botten.
När man gör ghee börjar man likadant, men fortsätter så länge att allt vatten kokar bort och proteinet fäller ut, dels som en ganska fast gegga på botten och dels som ett skum på ytan. Både skummet och geggan ska avlägsnas, sen har man rent smörfett kvar, smörolja.
Det två sakerna smakar inte likadant. Skulle inte tycka ghee var nån höjdare på torsken t.ex. jämfört med skirat smör (min definition). Fördelen med ghee är att proteinerna är borta så det tål väldigt hög värme utan att det bränns eller bildas skadliga ämnen.
Men du skrev inte att man ska sila från eller hälla av fettet som ju är det som är det skirade (=renade) smöret… finns inte ett enda recept på skirat smör som inte innehåller den viktiga instruktionen, annars blir det smält smör kort och gott.
Att man får hålla på längre om man ska göra en stor sats ghee beror ju bara på att det ska bli hållbart så det går att spara, ska man bara göra en liten sats att äta direkt ställer inte så höga krav på skirningen (renadet).