Annons:
Etiketthälsa
Läst 29276 ggr
[Lupse]
2014-04-04 08:24

Hur nyttigt är bacon?

Jag äter ca 70g bacon varje dag och undrar hur nyttigt är det egentligen? Får hela tiden höra att man bör äta bacon max en gång i veckan, men ja.. bacon är ju så gott :)

Annons:
Krobb
2014-04-04 09:22
#1

Hoppas inte det är illa, jag äter minst ett paket om dagen 😃

dufva
2014-04-04 09:28
#2

Bacon är förvisso gott men det är processat kött med nitrit och tillsatser

Det är nyttigare att köpa färskt sidfläsk och salta själv

nilu
2014-04-04 10:10
#3

"Det är nyttigare att köpa färskt sidfläsk och salta själv"

nilu
2014-04-04 10:17
#4

Äsch, funkar inte så bra att skriva inlägg från jobbet, blev bara citatet som gick iväg och sen kunde jag inte ändra det. Men i alla fall, har kollat på färskt sidfläsk för att äta lite nyttigare än bacon, men allt sidfläsk jag hittat i butikerna innehåller samma grejer som det Tulipsbacon jag brukar köpa och ibland mera E-nummergrejer. Så det extra jobbet att ta hand om det färska sidfläsket får vara för min del. Sen är ju den påstådda farligheten med nitrit allt mer ifrågasatt enl olika sajter.

jiim
2014-04-04 11:50
#5

Denna veckan har jag ätit bacon 3 gånger om dagen. (140x3=420gram). Så hoppas det inte är farligt ;)

Morgon, lunch och middag. Jag har ju givetvis haft annat kött OCKSÅ till lunch och middag. Men skulle man ta 400-500gram vanligt kött så blir det så mycket protein. Bacon har ju lite mindre protein :)

Scans bacon är bäst tycker jag. Den har 33% fett. Det märks när man steker att det blir mer stekfett i stekpannan.

Övriga sorter i min matbutik har 24-25%, de är betydligt torrare.

Krobb
2014-04-04 12:02
#6

#5: Håller med om att Scans bacon är bland de bättre men kan även rekommendera ICAs torrsaltade bacon, den är ruskigt fin och har 38% fett. Synd bara att den inte finns i färdigtärnad form annars hade jag bara köpt den.

Annons:
goliath
2014-04-04 12:07
#7

Fördelen med normalkostarna som äter "varierat" är att de i allafall sprider risken 😉

Aros
2014-04-04 12:24
#8

Tulip bacon är det enda bacon som faktiskt är rökt och saltat på riktigt sätt (alltså, av de sorter som normalt säljs i livsmedelshandeln). Scan och ICA trycker in rökaromer och annat skit i förpackningen innan den försluts, det är alltså ännu en så kallad Svensk kvalitetsprodukt.

Sverige börjar bli ett u-land när det gäller mattillverkning.

Zepp
2014-04-04 16:38
#9

ICA har ett eget Bacon som bara är torrsaltat och rökt!

Nitrit är inget problem.. det finns mer i grönsaker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lupse]
2014-04-04 17:55
#10

Så jag kan äta bacon med gott samvete ? :)

Zepp
2014-04-04 18:05
#11

Du kan äta Bacon med gott samvete.. om du gör vissa väl valda val!

Och i övrigt äter nyttig mat!

Det är ju inte som så att bacon är onyttigt per se.. det finns gott om fuskbacon.. de kan du undvika.. lixom all annan fuskmat!

Ju mindre fuskmat.. ju mer näring.. du har väl hört talas om gräsbeteskött?

Oså.. bacon klamras ofta ihop med all annan fuskmat.. typisk en massa fuskcharkuterier!

Altså.. grejen handlar ofta om högprocessade varor med en massa kemikalier och helt renons på näring.. undvik sådant.. ät ditt bacon.. men gör dina val!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mysis
2014-04-04 20:24
#12

Å jag ääääälskar änglamarks bacon! Det smakar bäst enl mig, testa om ni inte redan gjort det…👍

hemul
2014-04-04 21:29
#13

#4 Han sa FÄRSKT sidfläsk, inte rimmat.😃

Färskt sidfläsk är färskt, obehandlat kött, som vilket annat rått kött som helst. Det är förresten samma köttbit som revbensspjäll med benet bortskuret och svålen kvar. Riktiga spjäll alltså, inte fuskspjällen av bog.

Annons:
Record
2014-04-04 23:02
#14

TS Tulip har ett riktigt varmrökt fläsk utan brosk o svåle. Problemet är bara att de tar slut innan middagen, då det är möjligt att äta direkt från kylen.

Fiana
2014-04-05 16:38
#15

#14 Det bör du inte göra. Om du nu inte förvarar den tillagt i kylen.

Eller talar du om en helt annan produkt än bacon här? Bacon som produkt är nämligen aldrig rökt till tillagat utan behöver alltid tillagas. Icke genomlagat griskött är inte en bra idé att äta. Än mindre så om det är Tulips som är danskt och därmed har en högre salmonellarisk än svenskt. 

Däremot har Tulip en av de bättre sorternas bacon som faktiskt är rökt och inte i med rökarom. Tillagas behöver det dock fortfarande.

Fiana
2014-04-05 16:47
#16

Bacon har flera saker emot sig gällande nyttighet. Dels nitritsaltet, dels rökning/rökarom. Dessa alltså då gällande cancerogen risk, de faktorer som brukar påpekas varför chark och rött kött behöver separeras i studierna. 

Nu finns det alltid folk som inte vill hålla med om det. Men det är hyfsat generellt konsensus att de står för de största delarna av riskfaktorerna när rött kött brukar "få skit". 

Ytterligare ett problem är själva fettet. Men inte på det sätt som oftast brukar hävdas (mättat fett etc. och fett i allmänhet) - att mättat fett inte är farligt brukar höra ganska mycket till "grund" i lchf-sammahang. Problemet är faktiskt att det inte är så mycket mättat fett utan faktiskt den stora mängden fleromättat fett som det består av. Närmare bestämt omega 6, det är esenssiellt men vi får i oss på tok för mycket (och det är den inflammationsdrivande av de två) och det är mycket känsligt för härskning och upphettning. Standard stressad spannmålsuppfödd industrigris har väldigt stora mängder av det här. 

Ska man äta standard bacon bör man snarare steka på låg värme och ganska länge så att så mycket fett som möjligt smälter ut utan att brynas samt sedan inte äta fettet. Långt ifrån hur man oftast äter bacon. 

Skulle man få tag på fläsk från en lugnt uppfödd ostressad gris som inte fått så mycket spannmål och hoppar nitritsaltet (det går bra men bör inte sparas länge då) samt röker varsamt - ja då är det nog nyttigt :) Men de som har tillgång till det är extremt få.

Bacon är gott och många gånger underskattat som "krydda" - men nyttigt i stora mängder och ofta? nja knappast inte.

spirit
2014-04-07 07:27
#17

Scan skriver "Alltid svenskt kött"
Men i den lilla ovalen som anger ursprungsland står det numera PL
liksom på ICAs Extra fina bacon visat ovan.

Köp svenskt bacon (står SE i den lilla ovala rutan med ursprung)
 Vidare behöver vi nitrat för att göra NO eller kväveoxid för vår hälsa.

Trule
2014-04-07 10:04
#18

Jag vet inte hur det förhåller sig i Sverige men jag har besökt en "baconfabrik" i Danmark och därför väljer jag bort bacon av etiska skäl! Har sällan åskådat något så vidrigt.

Det är möjligt att jag är orättvis mot svenska "baconbönder" - har länge tänkt att det vore intressant att besöka en svensk baconproducent, hur det nu ska gå till…

Så svaret på din fråga är att danskt bacon inte är nyttigt - för moralen.

Läser nu att svenska grisar slaktas i Tyskland men att ICA generellt försöker minska andelen danskt griskött.

goja
2014-04-07 14:59
#19

Det är svårt att hitta ett bacon som är "ätbart", de allra flesta innehåller druvsocker. Så det enda jag tittat efter är om de innehåller druvsocker och ICA:s eget gör det inte. Det finns visst en sort till som jag hittat men kommer inte ihåg namnet just nu. Så om ICA:s inte bör ätas så finns det väl inget bacon kvar som "är ätbart" för oss LCHF:are OCH diabetiker?

kaisakavat
2014-04-07 15:30
#20

Lite of topic här.. sorry på förhand.

Tulip är danskt fläsk. Jag totalbojkottar danskt fläsk av miljöskäl (förutom att deras djurskydd verkar sämre än vårt på ett par punkter). De har naturskyddande miljölagstiftning i det egna landet, men outsoursar svinfarmarna till baltikum och polen, för att kunna ha jättefabriker som står och spyr ut all gödsel o urin från grisarna helt orenat rätt ut i marker sjöar och ut i Östersjön.  

Vi - Sverige - är inte oskyldiga när det gäller Östersjödöden m fl miljöproblem, men det danska hänsynslösa hyckleriet är ju bara 'för mycket'. Tro f*n fläsket blir billigt. Spelar ingen roll att Tulips är 'bra' innehållsmässigt - jag vill inte ha det.

Men till ämnet.. lite mer åtminstone. 😉 Den produkt som kallas 'stekfläsk' och som finns från olika tillverkar, brukar vara jämförelsevis bättre än bacon när det gäller innehåll/tillsatser. De gånger jag vill ha saltat fläsk köper jag det - inte bacon.

Annons:
hemul
2014-04-07 17:48
#21

#16 Plus massor med fleromättat fett. Men det gäller ju allt fläsk och fågel också.

Lilltilda
2014-04-07 18:47
#22

Scans bacon är mycket riktigt märkt med märkningen PL 32634001 WE. När jag upptäckte det kontaktade jag scan och frågade upp kring detta och fick svaret att allt kött kommer från svenska gårdar och från djur som är uppfödda och slaktade i sverige. DÄREMOT så är det så att grisköttet EFTER slakten fraktas till Polen till en baconfabrik/anläggning som heter Kreatina. Den ligger tydligen nära Svenska gränsen och de flesta baconsidor som levereras dit kommer från slakterier i södra Sverige. 

Efter det svaret så har jag fortsatt att köpa Scans bacon. Visst, det är inte någon höjdare att köttet transporteras, men så länge grisen har levt och dött i Sverige så har den åtminstone inte behövt leva i någon av de helt vansinniga grisfabrikerna i Polen. Scans grisar har då heller inte bidragit till den extrema miljöförstöringen som de polska grisfabrikerna orsakar.

~God loves you, and I´m trying! ~

kaisakavat
2014-04-07 20:11
#23

#22 I Polen 'nära Svenska gränsen'. Menar du tyska gränsen? Eller kanske bara nära Sverige. Deras anläggning Kreatina ligger vid Östersjökusten skrivs det. 🙂

Man kan förstås fundera över varför Scan drar till Polen - och expanderar - de också.. om än inte för uppfödning och slakt. Googlade lite. Verkar som att de pysslar med lönesänkningsjakt som ett sätt att skapa lönsamhet. Först har de fått anställda i sitt danska Kreatina att gå med på lönesänkningar, sen lägger de ner ändå och har flyttat till Polen. Ännu lägre löner där. Månne vart de flyttar härnäst..

Artikeln som är källa till uppgiften är borttagen dock.. 

Vore intressant gräva i det här, men får se om jag tar mig tid.

Fortsätter skippa även Scan betalar gärna lite mer för fläsket från producenter med mindre trixigt upplägg.

Lilltilda
2014-04-07 21:03
#24

#23 Ja det handlar ju alltid om vinstökning :-(. Jag har dålig koll på avstånd, men allt under 50 mil måste väl ses som rätt nära då det handlar om livsmedelstransport (av kött, EJ levande djur)? Jag ser det rent avståndsmässigt inte som värre ifall kött åker 80 mil inom landet eller om det åker utomlands en sväng under kontrollerade hygieniska former. Det oetiska i att välja andra länder pga lönedumpning är en annan femma.. Den är bara tragisk. 

Hur som helst, ska jag välja mellan Scans bacon och t.ex tulips eller icas så väljer jag alla dagar scans så länge djuren levt och dött i Sverige.

~God loves you, and I´m trying! ~

starhawk
2014-04-07 21:11
#25

Själv äter jag bacon från "Farmhouse Bacon" eftersom jag föredrar Engelskt Back Bacon, det produceras lokalt enligt gamla goda metoder utan nåt socker

Nitrit är jag inte ett dugg rädd för c:a 90% av det nitrit vi får i oss är egenproducerat, och som sagt innehåller grönsaker betydligt mer visserligen är det egentligen fråga om nitrat där men det bryts lätt ner till nitrit av en lätt uppvärmning och saliven attackerar direkt den kvarvarande nitraten i munnen och bryter ner den till nitrit så det lär inte finnas någon nitrat kvar när det hamnar i magen. Nitrit motverkar botulism - matförgiftning och jag tar hellre nitriten än botulismen!

Den här rädslan för tillsatser kan ta sig löljliga uttryck, på ett miljömöte i USA var det två journalister som skickade runt en kvinna som samlade in namnunderskrifter för att förbjuda väteoxid, hon bredde på och sa att man hade hittat det i bl.a. bröstmjölk, alla skrev på. När den sista skrev på var journalisterna närvarande, dom frågade honom om han tyckte att vatten borde förbjudas? 
- Nä det kan man ju inte, sa han
- Men du har ju just skrivit på att väteoxid borde förbjudas, väteoxid är just vatten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
2014-04-07 21:53
#26

Vore bättre om de använde Polskt kött.. iomed att det oftast håller högre kvalitet än Svenskt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-04-07 22:16
#27

Visst Zepp. Finafina grejer. Det är inte nötkött uppfött av en småbonde med 10 kor vi pratar om nu.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svinfabrikerna-matar-sverige_5086403.svd

http://vimeo.com/29616038

Se filmen. Den gick tidigare på SVT. Man blir mörkrädd.

Annons:
[peter54]
2014-04-07 22:18
#28

https://www.facebook.com/groups/664204160285275/

Bort med allt vad importerat kött och fläsk heter, det slår ut de svenska bönderna och kommer i förlängningen att innebära att varenda åkerplätt planteras med gran. Då kommer Sverige bara att ha två biotoper stadsbiotop och granskog fri från fauna och flora.

Zepp
2014-04-07 22:46
#29

#27

😮😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2014-04-07 23:12
#30

#27 Tack hemul!!

Har postat länk till den dokumentären x antal gånger här i forumet men det har inte verkat 'bita'.

Tror det var du som hjälpte mig hitta igen den efter jag hade tappat bort den förut. 

Vi är ganska OT här. Tråden handlar om bacon och huruvida det är nyttigt att äta.

Mitt fel.. men jag tycker detta är jätteviktigt.

Lilltilda
2014-04-07 23:59
#31

#27 exakt den filmen som fått mig att bojkotta ickesvenskt griskött. Önskar att fler kunde tänka till.

~God loves you, and I´m trying! ~

hemul
2014-04-08 00:07
#32

Jag såg den när den gick på SVT. Man blev ju rädd på riktigt. Och ledsen. De där sjöarna med dynga som rann rakt ut i havet… Och jag som ömmar för svenska grisar. Här är det väl som att bo på pensionat jämfört med det där. Jäkla bra titel på dokumentären också.

Det är väl det köttet som hamnar i storköken här antar jag, skolor och sjukhus? För i butikerna har man väl aldrig sett polskt kött, inte jag ivf.

Lilltilda
2014-04-08 00:28
#33

#32 Ja jag såg den också då. Blev skrämd för livet!

En del av butikernas egna märken (ica, coop osv) kan ha ursprungsmärkning Polen. Sett det på rimsaltat sidfläsk, stekfläsk m.fl hos Ica. Minns inte vad det står på Icas bacon men har för mig att det kan stå Tyskland och Polen på den. Svensk är den iaf inte!

~God loves you, and I´m trying! ~

hemul
2014-04-08 00:54
#34

Jag köpte ICAs eget nån gång när det var extrapris och tyckte det var väldigt gott, men sen såg jag att det var danskt. Det är ju mycket möjligt att det kan komma från olika ställen.

Det är lurigt det där. Det är ju lätt att omedvetet associera ICA med svenskt och så kollar man inte.

Annons:
Fiana
2014-04-08 01:09
#35

#21 av hemul 

Ja, det var ju en stor del av det jag skrev?

hemul
2014-04-08 01:20
#36

Missade nog andra delen av ditt inlägg. Ber om ursäkt.

Zepp
2014-04-08 20:04
#37

Såå.. kommer vi till pudelns kärna.. varför får man kalla nästan vad som helst för bacon?

Bacon är torrsaltat och rökt fläsk!

Oså på det.. varför får vi ingen vettig märkning på maten.. där skall framgå var djuret är fött, var det är uppvuxet, slaktat och var köttet är styckat och berett!

Tala med den politiker du tänker rösta på snart!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: