Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 17458 ggr
anettepettersson
10

Mandlar stor skillnad på olika märken

På Coop finns mandlar med ett kolhydratinnehåll på 4,5 gr per 100 gr. Det är Coops eget märke. Om jag brevid dessa istället tittar på Saltå Kvarns ekologiska mandlar så är kolhydratinnehållet för dessa 14 gr. Hur kan det vara så stor skillnad på en och samma produkt? Kan man lita på Coops innehållsdeklaration? För isåfall borde det ju vara helt OK att äta även fast man kanske ska vara lite försiktig med nötter annars (Cashew och Jordnötter innehåller ju mer kolisar). Har sett att valnötter också har ett ganska lågt kolhydratinnehåll. Ska man vara återhållsam ändå fast mandlar och valnötter ligger lågt i kolhydratvärde? Om man vill gå ner i vikt alltså…

Maia
0

Jag tror inte på så stora skillnader för en och samma produkt. Hittade skalade sesamfrön som skulle innehålla 2g kolhydrater/100 g, men jag räknar med det högre värdet i alla fall.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Regina78
0

Skrev precis ett eget inlägg om samma sak…….

"

Kolhydrater i sötmandel?

Sitter här med två påsar sötmandel framför mig, den ena från ICA och den andra från Euroshopper.

Näringsvärdet i ICA:s, 600kcal, protein 20g, kolhyrater 13g, fett 52g.

Näringsvärdet i Euroshoppers, 580kcal, protein 18g, kolhydrater 5,5g, fett 54 g.

Kan någon förklara det här?

Regina78
0

Ingen på alerten med ett svar, så här en tidig lördagskväll?

fj-100
1

Hur mycket kan man lita på innehållsförteckningarna egentligen?

Vad finns det för regler/ kontroller som livsmedelstillverkarna måste följa/göra innan dom skriver ner innehållet på förpackningarna.

Finns det någon myndighet som kollar att det inte fuskas med detta?

Tänk om jag inte går ner i vikt tack vare att det står fel antal kolhydrater?

Vad tror ni?

anettepettersson
0

Ja, det kan man fråga sig…. jag har sett flera felaktiga innehållsdekalrationer på livsmedel där man kastat om värdena för protein och kolhydrater. Det gäller speciellt livsmedel som är importerat.

[Pennylane1]
0

ja det där med coops värde (4,5) har jag också undrat över! Men det är stor skillnad i tabeller med, Fineli räknar med 6,6 och SLv hela 13,4 så vad ska man egentligen tro!!??

fj-100
1

Kokos som jag äter mycket av (flingor, fett och mjölk) skiljer sig också jättemycket åt vad gäller kolisar beroende på vilket fabrikat det är.

anettepettersson
0

Kan det ha att göra med var mandlarna kommer ifrån? Det finns kanske olika sorter precis som det finns med äpplen? Kan det bero hur de odlas och var var nånstans……

Ang kokos så har jag Coop skokoflingor, tror det va 6,5 gr kolhydrater i dem. Men då skiljer det sig även där mellan märken alltså…… suck.

Ingrima
1

Jag googlade lite på " carbohydrates in almonds", kolhydrater i mandlar.

1. Enligt en artikel från 1929! kan halten variera mellan olika varianter av mandlar och även mellan olika skördar. Redan på den tiden föreslogs mandlar för diabetiker och barn med epilepsi! Mandlar angavs också vara bra vid förstoppning.

2. En orsak till skillnader i den halt som nu anges av olika tillverkare kan vara om de tar med fiberkolhydrater (dietary fibre) eller inte. Enligt några kaloritabeller innehåller 100 g mandel 19,7 g total kolhydrat, varav 11,8 g är fiber och 4,8 g socker,50 g fett och 21 g protein (E% 13 för KH, 14 för protein och 74 för fett).

3. Det fanns många intressanta artiklar. Enligt flera artiklar  är mandlar väldigt nyttiga och kan användas i viktminskningsprogram. I en studie fick överviktiga äta ca 1000 cal per dag där en grupp fick 84 g mandlar (med skal, utan salt) per dag tillsammans med lågkolhydratdiet och den andra gruppen samma lågkolhydratdiet +komplicerade kolhydrater med samma kaloriinnehåll som med 84 g mandlar. Studien pågick 24 veckor. Viktnedgång, sänkning av insulinnivån, Blodtryck och kolesterol var bättre för mandelgruppen.

I en annan studie  ombads kvinnor (normalviktiga som ej ingick i något dietprogram) att äta 56 g mandel per dag (344 cal) och i övrigt som de ville, under 10 veckor   och därefter som vanligt under de följande 10 veckorna. De åt mindre kolhydrater jämfört med normalperioden och gick ej upp i vikt under de första 10 veckorna. Fettet och fiberinnehållet i mandlarna gav en god mättnadskänsla.

4. Ett tips mot halsbränna som jag fått från min svärfar för 30 år sedan är att äta 4-5 st mandlar, det har hjälpt många gånger när jag drabbats av halsbränna på natten. Jag brukar också äta några mandlar när jag svalt ner en vitamintablett eller huvudvärkstablett, får ibland en känsla att tabletten fastnar halvvägs ned till magsäcken annars.

Nu funderar jag på att raskt göra lite mandelbröd, har inte gjort det på ett tag, jag tycker det är väl så gott som nötbröd.

anettepettersson
0

Intressant!! Tack!