Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6977 ggr
tigerlilyn
0

Omställningsbesvär ;)

Nu har jag hoppat på LCHF igen. Gjorde likadant förra sommaren och gick ner i vikt. Tyvärr gick jag upp alla igen då jag åt en massa kolhydrater, så nu är det dags för LCHF.

Naturligtvis känner jag av alla tänkbara omställningsbesvär som tex huvudvärk, illamående, orkeslöshet, darrig och svag. 

Jag tänkte kolla om någon vet hur man kan "skynda på" den här övergångsperioden så den blir så kort som möjligt?

Jag har hört att det hjälper om man tränar?

nyborjare08
0

Jag kan inte uttala mig om huruvida träning hjälper eftersom musklerna behöver "byta bränsle" och behöver få tid att vänja sig vid det. Orkeslösheten har ju med det att göra. Annars gäller det väl att försöka vara så strikt som möjligt med maten, inte fuska och inte snåla med fettet. Då kan omställningen gå fort men också vara rätt jobbig… har jag förstått. Men som i allt så är det olika från person till person.

Dicobayo
1

Kan delvis vara vätske- och saltbrist, eftersom du tappar en hel del vatten i början.
Många blir bättre av att röra ut en tesked salt i ett glas vatten och dricka det.

tigerlilyn
0

Tack för båda era tips, det med saltet måste jag komma ihåg. Minns från förra omgången att det hjälpte! :)

Just det, det här är min fjärde LCHF-dag.

Mooniq
0

.. eller så fasa ut kolhydraterna lite mer snällt under 2-3 veckor så kanske du slipper omställningsbesvären helt. 

lite salt i vatten är bra - och ev magnesium som tillskott , då man kissar ut mycket vätska nu i början.. 

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

tigerlilyn
0

Haha, ja det där med toalettbesöken kan jag skriva under på! Det går ju an när jag är hemma, men lite smått jobbigt att springa på toaletten stup i kvarten när jag är på jobbet! 😃

tigerlilyn
0

8:e dagen med LCHF och det går riktigt bra. Till och från känner jag ff av omställningsbesvär. Hjärtat klappar hårdare och fortare och jag får värmesvallningar som jag kan tänka mig liknar klimakteriebesvär! 😃

Lite svagare är jag också. Men humöret är på topp, så det här kommer gå prima!

En fråga bara. Hur kommer det sig att jag ena stunden (en halvdag till en dag) kan känna det som att alla omställningsbesvär är borta, för att sedan vara tillbaka i ett enormt svagt läge? Jag trodde besvären var "konstanta" tills den dag de helt enkelt skulle vara borta!

MimLan
2

Alla besvär beror inte på en och samma sak. En del beror på mineral- och vätskebrist som kan täckas av vätska/mat.

Mozzarellan
0

Hej, Jag hade lite hårt klappande hjärta i början och fick rådet här att öka saltet. Efter mera salt så gick det över. Dessutom la jag in magnesium då jag fick kramp i vaderna. Omställningen höll på ganska länge, typ en månad.

Lchfman
0

Det kommer tillbaka då och då fortfarande, men mer och mer sällan. Det är väl som alla andra beroenden, och summan av alla laster kanske är konstant. Sen så har vi ju den sociala delen, och vanan. Svårare än det fysiska beroendet för mig i alla fall. Men vad vet jag, jag är bara inne på kanske 8-10 veckor nu. Men trivs bra.

tigerlilyn
0

Tack för era svar!

Frågvis som jag är, så kommer här en ny fråga. Jag förstår verkligen ingenting. Två dagar i rad har jag gått UPP i vikt! Sammanlagt 7hg. Inte mycket, jag vet, men jag förstår inte varför. Jag fattar att vikten kan pendla upp och ner pga vätska och dyl, men att vågen visar en uppåtgående trend två dagar i rad förstår jag inte.

Jag registrerade därför det jag åt och drack igår, och kan säga att dagen innan såg i princip exakt likadan ut.

Frukost: Minutbröd med smör, ost, salami och gurka

Lunch: Köttbullar, bacon stekta grönsaker

Eftermiddag: En liten klick vispad grädde med en halv tesked stevia

Dryck: 2 koppar te, 1 kopp kaffe, 2 glas Cola Zero, massor av vatten

[Petronella Pip]
0

Ska du ha mens? Där har du EN anledning till att samla på sig vätska. Kan finnas massor av anledningar…

tigerlilyn
0

Ingen mens, den ligger bakom mig!

Zepp
1

Mer mat i tarmen, mer vätska bundet i kroppen, variation på vågen, mer salt, extra törstig… osv!

0,7 kilo är helt inom den naturliga variationen från dag till dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
3

Daglig vägning är det få som klarar av. Ställ undan vågen och väg dig sällan, om alls.

Det är jättelätt att ha koll på vilken väg kroppen är på när byxlinningen blir lösare och lösare.