Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 15816 ggr
[ZIZZIAS]
10

Psyllium inte bra - använda istället?

Jag har använt  Psyllium (Husk) till brödbak, men slutade med det när jag märkte att jag inte mår bra av det. Undrar nu vad man kan använda istället, som har samma egenskaper.

Tack vare ett inlägg här på KiF (i en tråd om LCHF-bröd) förstod  jag att det inte är konstigt att jag reagerade så. I inlägget varnades för Psyllium - KAN bli negativ reaktion!

Tacksam för tips!

nyborjare08
3

Går det inte bra att bara utesluta husken?

Lilltilda
0

Xanthan-gum använder vissa, ungefär halv dosering jämfört med husk tror jag. Men frågan är hur bra det är för hälsan. Jag är för lite påläst men har uppfattat att många undviker även denna produkt

~God loves you, and I´m trying! ~

[ZIZZIAS]
0

#1 skrivet av nyborjare08  "Går det inte bra att bara utesluta husken?" Jag har provat! Inte lyckats få till någpt som har  konsistens  som vanligt matbröd - bakat på mjöl av säd - blir torrt och smuligt. Men däremot när jag använt husk - som binder ihop.

Bröd med  massor av ägg, funkar nog att baka utan husk (10-12 ägg vanligt i LCHF-bröd-recept) - men inget alternativ för min familj. Max 3-4 ägg är vad som gäller  

Fröknäcke utan husk, hur får man till det?

#2 skrivet av Lilltilda "Xanthan-gum använder vissa. Men frågan är hur bra det är för hälsan". Ja, det undrar jag också. Vet just ingenting om det - bara att det har ett E-nummer och såna undviker jag.

[Petronella Pip]
3

Tja, vanlig askorbinsyra har ett E-nummer… det behöver inte betyda att det är något skadligt…

majala
1

Frökex kanske? Det är ju bara pumpa-, solros-, lin- och sesamfrön i (iaf receptet jag går efter).

nyborjare08
3

#3 Har du testat receptet på tekakor, i inlägg nr 25 i denna tråd: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5192a1b98e0e744451000911-mandelmjol?discussions-4 Det går bra att utesluta husken i det receptet och ändå få goda bröd, tycker jag. :-)

[ZIZZIAS]
1

#4 skrivet av Petronella Pip Visst är det så att ett E-nummer inte behöver betyda att det är något skadligt….. Men jag undrar ändå hur det är med E 415.

Någon som vet?

#5 skrivet av majala Bara frön - vad får det att hänga ihop? Vi är väldigt känsliga för mycket - solros- sesamfrö OK, men inte pumpa, linfrö. Har använt Pofiber, fibrex, solros-, sesamfrö, husk. Provat att utesluta Husk, funkar inte.

#6 skrivet av nyborjare08 Inte provat  tekaksreceptet  - p g a att det är meje i receptet. Äter inte meje.

Tar tacksamt emot recept på knäcke, matbröd -  utan husk, pumpa- linfrön, meje - och max 3-4 ägg. Och naturligtvis utan gluten, stärkelserikt.skrivet

majala
0

#7 Man blötlägger allt över natten och det är linfröna som då får det att hänga ihop. Så då faller ju tyvärr det receptet.

Mozzarellan
1

Hej, Jag har bara gjort fröknäcke en gång och med detta receptet. Blev väldigt gott. Kanske du kan ta bort nåt frö och öka med annat frö? http://undervarttak.blogspot.it/2011/10/froknacke.html

patriknn1
0

Har du provat kokosmjöl?

Angelfish
0

Jag gillar det här receptet fast jag tycker det blir mer som scones i smak och konsistens (vilket är bra eftersom jag gillar scones) och det är visserligen 5 ägg i det. Jag tar heller inget mandelmjöl (är allergisk mot nötter och mandel) utan tar lite mer kokosnötsmjöl (jag tror det var 3 msk kokosmjöl mot 1 dl mandelmjöl).

http://mariannslchf.se/te-kakor-hamburgerbrod/

[ZIZZIAS]
1

#8 skrivet av majala  Jaa, tyvärr så faller sånt med linfrön. Men tack iallafall - säkert bra tips till andra!

#9 skrivet av Mozzarellan TACK!🙂 Det fröknäckets ingrediens precis vad jag efterlyst = något annat än Husk som binder ihop. Ett par ägg! Inte tänkt på!  Fröna kan ju bytas, allt efter tyckte & smak, vad man tål.

#11 skrivet av Angelfish Tål inte kokos heller - borde väl ha nämnt det.  5 ägg och fler i en smet med kokosmjöl behövs, för det mjölet suger vätska något enormt.

Jag gör en sconesvariant med mandelmjöl - av ett muffinsrecept jag experimenterat mig fram till, utesluter bara sötningen. Jätte-enkla att göra (smeten görs i kastrull). Blir bra koncistens, smular inte. Gräddar i muffinsformar av silikon.

evis2
0

arför skulle det inte vara bra att äta psyllium?

[Petronella Pip]
0

Det är inte generellt dåligt med psyllium men en del är allergiska mot det.

[ZIZZIAS]
0

#13 skrivet av evis2  "Varför skulle det inte vara bra att äta psyllium?

Varning för Psyllium (Husk) och hänvisning till länkar för mer info finns  i tråden "LCHF-bröd, absoluta favoriten", Inlägg #13.

Tack vare det inlägget fick jag veta att Husk KAN ge negativ reaktion.

Jag har inte studerat HUSK något ytterligare, och inte tidigare heller, så jag varken vill eller kan uttala mig om VARFÖR det inte är bra att äta Psyllium (använda Husk vid bakning - som det handlat om). Jag vet bara att jag inte mår bra av bröd där Husk ingår, men inte förstått varför, trott att det berott på att jag är extremt känsligt för väldigt mycket. Men jag är troligtvis inte ensam om att reagera negativt på Husk. 

Tråden finns i gruppen "Mat - recept på bröd och brödbaserade rätter".

[Petronella Pip]
1

Fast trots allt är det inte många som rapporterat några problem, och det är ju väldigt många som använder det, men givetvis bra att känna till så man kan vara uppmärksam på om man reagerar negativt.

Jag läste om det på någon sida där det stod om risker med P. och det stod att det var sällsynt med negativa reaktioner. 

här är den förresten: http://www.livestrong.com/article/252714-psyllium-the-side-reactions/

ALLT kan ge allergiska reaktioner!

[ZIZZIAS]
0

#16 skrivet av Petronella Pip   "ALLT kan ge allergiska reaktioner!".  Ja, och mycket kan ge kraftigt, negativa reaktioner på matsmältningsapparaten - besvär med mag/tarm-värk, illamående, diarre - täta toabesök.  Som jag fått av Husk (och mycke annat).

[Petronella Pip]
0

Ja det har jag inte förnekat, får man negativa reaktioner ska man givetvis undvika det, och om man aldrig använt det så ska man vara lite försiktig och uppmärksam på ev. reaktioner…  precis som med allt annat, speciellt om man är känslig och brukar kunna reagera på saker. Men din rubrik kan leda folk att tro att det är generellt dåligt och det är ju synd eftersom många fler tål det än de som inte gör det.

Mozzarellan
0

Lycka till med fröknäcket. Blev nästan som godis. Men det varade rätt länge då jag tog en bit om dagen. Ps mycket fräscht med lite flingsalt över innan det bakas.

emmastina
0

Chiafrön gelear sig liknande lin och psyllium. Jätte jätte dyrt, men det går åt rätt liten mängd. Kanske värt att prova det i knäcke? I det recept jag oftast gör är det pofiber, husk, lin och chia som alla binder ihop. Kanske att det går att experimentera lite för att få nått bra som går ihop med vad ni tål. Lycka till!

[ZIZZIAS]
3

#18 skrivet av Petronella Pip "din rubrik kan leda folk att tro att det är generellt dåligt  Ja, allt kan ju tolkas och uppfattas på många sätt - efter vad var och en väljer att göra det till. När det gäller rubriken "Psyllium inte bra" - så är det vad jag själv upplevt = mått dåligt av Psyllium och p g a det efterlyser tips här på KiF. Rubriken säger ingenting om att jag går ut och påstår att Psyllium är dåligt för alla. 

Men, att göra människor uppmärksamma på att gravida och barn inte ska äta något med psyllium, att man KAN må dåligt av psyllium - som det gjordes i annan tråd här på KiF - det är bara något gott! En god hjälp att vara tacksam för - oavsett om man är drabbad eller ej.  Inte minst för att denna produkt är så pass ny, börjat användas på ett annat sätt än för bara några år sedan.

Jag har verkligen mått DÅLIGT av Psyllium, men ändå tvivlat, som så många gånger förr när jag reagerat negativt på något och det  p g a att jag lyssnat på förståsigpåare som envisats med att säga att sånt kan man inte må dåligt av, som t ex socker, som jag får både psykiska och fysiska besvär av, bl a gräslig värk i kroppen. Tål helt enkelt inte socker. Något som väl inte heller är så vanligt, att man behöver varna för det. Men information om det, att man delar med sig av sina erfarenheter,  KAN GE HJÄLP till de som drabbats, speciellt de som tror att de inbillar sig, efter att ha lyssnat på personer som inte har någon kunskap om det, bara tror att det är si & så.  På samma sätt som infon om PSYLLIUM i nämda tråd kan ge hjälp.

"….och det är ju synd eftersom många fler tål det än de som inte gör det". Var finns fakta som säger det?  

För mig blev informationen om Psyllium en bekräftelse på ATT man KAN må dåligt av Psyllium - att jag inte inbillade mig. Troligtvis är jag inte ensam om det.

[Petronella Pip]
0

Eftersom det står i en av de väldigt FÅ länkar jag hittat om risker och problem med psyllium, som jag skrev ovan, att det var RARE (sällsynt) med dessa reaktioner så kan man ju absolut dra slutsatsen att det är många fler som tål det?

Jag håller med om att det är bra med varningar men samtidigt ska man ju inte skrämma folk  när de flesta klarar det utan problem?

Miss-S
0

Ja grejen med psyllium ar ju att man maste dricka jattemycket vatten for att motverka stopp i tarmen.

[Petronella Pip]
0

Tja… för mig räcker ett glas vatten till en msk så blir jag helt lagom i tarmen. Kanske är individuellt det med, iofs dricker jag rätt mycket vatten jämt men har oftare problem åt det lösare hållet… Med psyllium blir det bra vilket som. Men jag dricker inte mer än vanligt  när jag tar en dosis, och inte heller när jag använder det i matlagningen.