Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2243 ggr
Gelapela
0

LCHF gör jag rätt?

Hej på er,

jag har sedan en månad tillbaka börjat med LCHF, har läst en del böcker samt internettrådar om detta och fått en ide om vad det handlar om.

Vikten rasar ju inte direkt men jag är inte heller väldigt överviktig utan har 7 kilo som jag vill bli av med.

Jag tränar regelbundet 3-4 gånger per vecka.

Detta äter jag en vanlig dag:

Frukost (ca 2-3 timmar efter uppvaknande) två kokta ägg med majonäs

Lunch exempelvis tacokryddad (hemmagjord sockerfri blandning) köttfärs med ostgratinerade paprikor.

Middag: lite grillad kyckling med antingen lite kryddsmör eller någon fet sås och lite sallad.

Jag försöker undvika nötter och choklad och blir jag sugen tar jag en but ost.

Tänker jag rätt? Jag vet att detta är väldigt individuellt men undrar om jag får i mig tillräckligt eller för mycket?

Jag ser fram emot att höra från någon som har koll på detta :)

dufva
0

Det låter som du har förstått principen 🙂

Lchf är som du säkert förstått en "viktnormaliserande" kost och ingen direkt bantningsdiet

Har man inte så mycket att gå ner är det inte att vänta att något "viktras" ska ske

I dessa lägen kan man ibland måsta nöja sig med att "bara" bli väldigt frisk stark och pigg 😉

Gelapela
0

Tack #1!

jo jag har läst mig till att det är kroppen som bestämmer. Tycker den att jag inte behöver gå ner i vikt kommer jag knapast att rasa. Däremot vore det härligt att bli av med en uppsvullen mage etc. Det hoppas jag på.

Samma sak så är en stor vinst mitt minskade sötsug och min nya energi :) behöver inte ta en powernap när jag kommer hem längre!

En sak jag funderat på bara, jag upplever att jag blir ganska hungrig mellan måltiderna, speciellt nu när jag tränat. Samtidigt som jag läser att man inte ska behöva gå hungrig när man äter LCHF kost läser jag också att man ska sluta äta när man ät mätt. På något sätt får jag det inte att gå ihop då jag ganska ofta är hungrig.?

MimLan
0

Ät oftare, eller mer. Din kropp har inte bestämt måltidstillfällena. det har du.

Att sluta äta när man är mätt är ett bra sätt att lära sig hur stora måltider man behöver för att hålla sig mätt till nästa gång man vill äta. en del äter smått, andra äter rejält.

Wildrat
0

#2 Mycket hunger är vanligt i början. Kroppen har inte vant sig att drivas av fett ännu utan skriker efter det mer lättanvända sockret. Ät ordentligt av bra LCHF-grejjer så går det över ganska snart.

Hunger är också naturligt efter träning. Träningen gör slut på energin i kroppen och den vill ha mer. Sen blir det nog lite extra av just anledinigen ovan just nu.

Gelapela
0

Stort tack för era svar!

På tal om träning och hunger. Vad anser ni är bra LCHF mat före och efter träning? Vanligtvis blandar jag en proteindrink och dricker halva före passet och resten efteråt.

Wildrat
0

#5 Ägg. Kött. Vanlig mat alltså. Det behövs inget speciellt bara för att man tränar.

Kajak11
0

dryck massor av vatten. Inte behov för extra protein eller annat. Om du har ätit tillräckligt vid måltid står du dig fram till nästa måltid. Det brukar att tilpassa sig när man äter på LCHF maner.

[Petronella Pip]
0

Ursäkta mig Kajak11 men nu måste jag fråga! Du är danska eller hur? Visst stavas det drikk/drikke på danska?  För vi stavar det med i precis som i danskan! Men det man dricker heter dryck 🙂

Kajak11
1

tack. Ups. Ja jag är dansk. Förlåt…Alltså drick vatten.. En protein dryck behövs inte:-)

patriknn1
0

Ett tillägg bara. Ät inte alltid tills du är rejält mätt. För då kommer du att bli riktigt proppmätt en halvtimme senare. Ät tills du är lagom, behagligt mätt. Om du fortfarande är lite småhungrig en stund efter du ätit klart, så ta då en liten portion till.

stepside88
0

Känner jag igen :-)

Synnerhet när man blivit riktigt hungrig så kastar man i sig

maten o jäklar vad mätt man kan bli…

Tränar också och det ökar aptiten vill jag lova

speciellt löpträningen. Tränar även styrka och tänker då

på lite extra protein. Ladda på med fett innan(energi)

protein efter(bygger). Funkar ganska bra men svårt att spontant dra till gymmet för jag behöver smälta maten i minst 2 h annars känner jag mig som nån slags tunna :-)

Dicobayo
0

Man behöver ju inte "ladda" med någonting när man äter lchf, eftersom man har tillgång till kroppens samlade energilager i fett, dvs över 100.000 kcal, har svårt att se att någon orkar hålla på så länge så att ni förbrukar allt det. ;)

stepside88
0

#12 Kanske något annat som tar slut då :-)

Men jag känner iaf att det finns aningen mer

energi när jag käkat typ ägg&bacon ett par h innan.

Tilläggas bör att jag även tränat innan frukost

och det har funkat riktigt bra….??

Kroppen kroppen…lite från dag till dag med :-)