Icas sylt sötad med stevia?
Tänkte höra om någon hade några tankar kring icas steviasötade sylt som dom börjat sälja.
Bara att äta eller ska man vara försiktig? Är ju alltför ofta som det smygs i massa onödigt som man inte som nybörjare ser på innehållsförteckningen.
Även, hur är smaken?
Hade tänkt prova en burk men de var helt slut på min ICA, så de verkar populära i alla fall.
Jag har personligen svårt för just steviasmaken, men "smaken är ju som baken"
Man kan tydligen blanda stevia och erythriol och enligt vissa få en bättre sötma.
Vissa kan reagera på söt smak, oavsett om den kommer från socker eller från sötningsmedel, och få mer sötsug medan andra inte påverkas av sötningsmedel som stevia. Man får nog prova sig fram och vara uppmärksam. Men generellt så innehåller ju en del bär redan en del kolhydrater, så det kanske lätt blir "för mycket av det goda" i syltform?
Jag själv föredrar den naturliga sötman som bär har och jag äter dem helst naturella om och när jag äter dem, vilket är sällan. Jag tar hellre naturella lingon till fläskpannkakan än någon köpesylt. Älskar den syrliga smaken!
Sötningen i sylten består av steviaglykosid, erytriol och maltitol.
Hur håller sig sylten utan socker? Möglar det genast, eller är den full av konserveringsmedel och dylikt?🤔
#4 Man kanske får ha den i kylskåpet?
Vet inget om smak och hållbarhet, men maltitol är laxerande så lagom doser vore nog bäst. Har också svårt för steviasmaken så jag avvaktar någon som har provsmakat. 😉
#2 hhmmm… förvisso innehåller bär en del kh, men inte hivar industrin i så många bär (= dyrt) att det är det som är problemet, i denna sylt är det endast 45% bär…
#6 har inte smakat sylten, men då stevian är uppblandad så torde det inte smaka stevia.
Jag föredrar 99% bär i min sylt😉och sötar minimalt med bakery+ själv.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Är väl bättre att köpa frysta bär, tina dem, och sedan hälla på lite extra stevia/sötningsmedel om man vill ha det sötare? DÅ vet man ju iaf att där blir mer än bara 45 % bär i sylten. Väldans vad mycket skit de kan trycka i maten :o
Ni har helt rätt! Ska öppna den där sötströ någon dag och testa på någon lchf ugnspannkaka.
Oftast är det vatten man bär hem… och vad gäller sockrad sylt är det mkt socker som drar ner bärmängden också. Ofta har man i förtjockningsmedel så inte sylten rinner bort…
Så koka egen sylt, häll i lite frysta bär i en kastrull hetta upp dem så de saftar sig ev slå på 1 msk vatten i botten, låt puttra samman med ev lite sötning.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Funkar det att köra lite rårört med sötströ mån tro? Har ju hallon i frysen och så gillar jag det där att man inte behöver koka upp så mycket åt gången utan bara tar det man vill ha så att säga.
Man kokar bara upp det man vill ha😉, man bör koka bären för säkerhetsskull då många nu får magsjuka av dem…
Magsjuka av sötströ?
Sötströ är ju ica´s och bör anses som ren erytritol och vid överkonsumtion (massor) kan den ha en laxerande effekt, erytritolen är den allra allra snällaste av alla sockeralkoholer.
Men många fixar inte erytritol i större mängd för då smakar den metalliskt och kallt, kan också ge lite sveda i hlasen, precis som oerhört sockrade produkter kan ge.
Det bästa är enligt många att blanda stevia och erytritol i såpass mängd att man max tar 2-3 msk av produkten, då bruakr ingen mräka några bsimaker av varken stevia eller erytritolen.
Det är väl konstaterat att det är frysta Jordgubbar som orsakat ett antal fall av magsjuka. (Hepatit A, tror jag). Naturella ekologiska hallon e toppen kokta eller råa. Lite kolhydrater, och ingen sötning behövs.
Jag har försökt läsa på det här med olika sötningsmedel men blir ärligt talat inte alls klokare. Har förstått att många använder sukrin men eftersom jag inte förstår skillnaden och det fanns inte på mitt ica (ja och sen kanske snåltarmen kickade in) så blev det sötströ för mig, men påsen är ff oöppnad.
Sötströ är samma som sukrin, med yttepytte lite Stevia i.
Hallon har ju också varit fulla med kolibakterier har jag för mig det var, för att de vattnats med avloppsvatten URK!! 😮
Ekologiska hallon ska det va! :)
Jag kokar alltid upp bär, oftast hallon och häller i glasburk och ställer i kylen. Vissa gånger tar jag någon form av sötmedel (exempelvis sötströ) direkt i vid kokningen eller så tar jag det vid servering om jag vill ha det. Det gäller förstås bara att tänka på att inte göra mer sylt än man gör av med närmsta dagarna då det inte håller så väldigt länge.

#20 Var odlas dessa hallon?? Eller vattnas alla hallon överallt på detta sätt??
#20 Nej, det var frysta jordgubbar som gav magsjukan denna gång. Hallon och blåbär var oskyldiga…
Vaddå denna gång? Jag skrev inte om någon särskild gång, det är inte alls bara jordgubbar, det har kommit larm flera gånger ang. hallon! Här är ett
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ica-aterkallar-kraksjuke-hallon
För den som inte förstår detta med sukrin och sötströ mm läs alla sidor i den grå raddan under den gröna, då får man 100 kläm på det hela…. hoppas jag…
Nu fanns sylten på ICA igen så jag köpte en burk hallonsylt. Som sagt 45% bär är ju inte så mycket att hänga i julgranen men den smakade ungefär som hallonsylt brukar smaka (med andra ord - egentligen för söt för min smak). Ingen konstig eftersmak och ok konsistens.

ICA har en lingonsylt med mindre socker som jag gillar den har inget sötningsmedel men mindre socker än vanligt.
Som jag ser det är socker ett sötningsmedel (ett medel för att söta)och ett som är betydligt värre än stevia, plus att man måste ta mycket mer av det för att uppnå samma sötningsgrad dessutom, ca 300 ggr mer…. det är inte heller naturligare…
Köpte frysta lingon istället och kokade upp och hällde i sötströ. Det blev god smak men den kristalliserades när den blev kall.

#therese.b
Jag brukar göra så också och det har inte blivit något problem med kristallisering, så prova igen du!
Agneta