Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2364 ggr
Stephanie
1

Jag blir för mätt?

Jag har ett lite småskumt problem. Jag försöker äta så LCHF-riktigt som möjligt, men problemet är att jag blir så jäkla mätt! Idag åt jag äggröra på två ägg till frukost vid 11-tiden (klev visserligen upp sent) och blev inte hungrig igen förrän framåt 19. Eftersom jag inte är en storätare direkt, så blir middagen inte heller särskilt stor. T.ex. En halv kycklingfilé sen är jag proppmätt. Det innebär att det blir så väldigt lite mat på en dag, jag kommer ju knappt upp i några kalorier alls! Ändå är jag verkligen inte alls hungrig. Såvitt jag vet bör man väl inte äta för lite heller, vilket kan få kroppen att gå på sparlåga istället? Men samtidigt äta tills man är mätt… Vad borde jag göra? :p

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

dufva
0

Det är troligen ett övergående problem

Mättnaden kan "skvalpa" lite upp och ner första tiden

Tror du att du riskerar svältläge så lägg till lite mer kolhydrater ett tag så lär ju "problemet" försvinna 🙂

Medlem
0

Satsa spå näringsrika grönsaker!

MimLan
1

Är du ny så kan det vara en varaint på omställningsbesvär. Du kan kittla aptiten med krispig och syrlig mat, citron och gurka t.ex. Går det inte över så får du äta större mängd kolhydrater.

Var försiktig så att du inte får i dig för lite iaf.

Stephanie
2

Ok, jag ska försöka köra på lite mer grönsaker då!🙂 Kom på en till sak jag kan göra - kolla på en massa recept på god mat, sånt brukar trigga aptiten, haha!

Cowboy
0

Vad är problemet? Du blir mätt men det är väl du som äter?

Jag äter också ibland sen frukost och då blir det oftast bara mat på kvällen (eller natten).  Ibland jobbar jag sena kvällar och då passar det med förskjutna mattider.

Stephanie
1

#5 "Såvitt jag vet bör man väl inte äta för lite heller, vilket kan få kroppen att gå på sparlåga istället? Men samtidigt äta tills man är mätt… Vad borde jag göra?" skrev jag :) Alltså, jag äter jättelite mat på en dag och det i sig är inte heller bra.

Stephanie
0

#5 Vad menade du med "Du blir mätt men det är väl du som äter?" förresten? Jag hänger inte med?

Stephaniie91
0

Det kommer säkert ändras med tiden. Du får körs ett tag och se vad som händer. Vet många inom lchf som bara äter ett mål om dagen. Jag kör pf så äter ca 1-2 mål mat om dagen och mår kanon :-) hoppas det löser sig för dig :-)

JazzBass
0

Det är väl inget fel att man hålls mätt på en liten mängd mat? Om du vill gå ner i vikt är det ju bara positivt att du hålls mätt länge på väldigt lite mat - det borde ju betyda att kroppen har lärt sig använda sig av det lagrade fettet som en del av det dagliga näringsbehovet, och därför blir du inte lika hungrig.

Ät dock gärna mer grönsaker för spårämnenas och vitaminernas skull, och se till att äta tillräckligt med protein för att undvika förlora muskelmassa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Stephanie
2

#9 Jag vill inte gå ner i vikt och har ingen lust att svälta mig med väldigt lite mat :)

Ary
1

#10 Men har du provat att registrera på typ dumbbell.se för att se hur mycket/lite det blir?

kaisakavat
4

Det verkar som att TS vet att hon äter väldigt lite. Jag tycker vi kan låta henne lita på sin slutsats, då hon ju t o m skriver HUR lite. Tycker det är väldigt vettigt att undra över att man knappt får i sig nån mat. 

Tror som t ex MimLan och Dufva att det är övergående. Själv hade jag väldigt konstiga/radikala aptitsvängningar i början. Mådde superbra första dagarna, men sen kom olika perioder av vrålhunger då jag inte kunde sluta äta typ.. och proppmättnad (tom illamåendemättnad) av att ens titta på maten.

Men jag hade blivit varnad innan för att det skulle bli övergångsmysko saker att hantera - så jag käkade på (vissa dagar tvingade jag i mig mat) - och det gick över.

Ary
0

#12 Du tycker det är fel att fråga hur mycket? Jag tycker att registrera ger en en mycket bättre bild av hur mycket man äter och vad för energiprocent och att man utifrån det kan göra små ändringar som antagligen kan göra stor skillnad. Att äta lite kan ju vara allt från 500 kcal på en dag till 1400 beroende på vad man hade för vanor innan.

#0 Jag glömde fråga hur länge det är sedan du körde igång. Jag hade också en aptitsvacka i början som en del andra haft.

MimLan
6

Hur man än räknar är två ägg/äggröra och en halv kycklingfilé för lite.

Stephanie
0

#13 Ytterst sporadiskt en längre tid, jag har dålig självdisciplin :p Men när jag äter "duktigare" så blir det såhär. Men då är det nog bara en övergångsgrej. :) Jag får hålla ut längre helt enkelt.

sussie
0

Jag orkar inte äta två ägg till frukost om jag över huvud taget äter frukost prova med ett ägg så kanske du blir hungrig till middag. Jag försöker hålla mig till att bara äta när jag är hungrig och det är väldigt sällan det blir mer än två ggr/dag. Äter jag ett ägg en tredje eller fjärdedels paket bacon och ett par ostskivor till frukost står jag mig hela dagen, jag har lite kokosolja i kaffet också.