Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4245 ggr
annamanna
16

Begreppet riktig LCHF!

Jag har ätit lchf kost i snart tre år och  trvis med det. Men vissa saker kan jag inte riktigt förstå logiken med och retar upp mig. Då tänker jag på begreppet "riktig lchf". Att sträva efter att äta naturlig mat som vi är skapta för känns ganska självklart. Vad jag inte förstår är att det anses lite ofint att äta exempel brödsubstitut. Mina ostfrallor som jag älskar innehåller 1 kolhydrat per bulle. Den ynka kolhydraten finns där eftersom "bullen" innehåller mandelmjöl, något som stenåldersmänniskan inte åt. Att till sin kött- eller fiskbit äta strimlad vitkål med någon msk vispgrädde och med det få en rätt som faktiskt överstiger 5 kolhydrater/100 g är däremot helt ok och enligt "riktig lchf". Stenåldersmänniskan åt inte mejerier. Urmänniskan drack inte magic coffee heller, som är så populärt nu. Att en ostbulle skulle trigga mer till överätning mer än en grillad grönsak köper jag inte, det är inte konsistens som skapar sug, det är ökad mängd kolhydrater som väcker sug. Hur tänker ni andra?

korseett
9

äsch skit i det- ät å må gôtt! Jag började före det hette LCHF och jag går enbart efter vad min egen kropp tål och inte tål. Vi svenskar ska vara så förbannat korrekta hela tiden, allt ska delas in i fack. Se helheten istället

Lilltilda
13

Intressant frågeställning kring en fråga som även jag funderat på.
Detta med vad som är "riktig lchf" varierar ju helt beroende på vem man frågar och dessutom har begreppet förändrats och attityden bland lchf-anhängar också förändrats. Jag ser skillnad bara på det 1,5 år jag själv ätit lchf. Det skiljer dessutom en hel del i attityd på olika forum. Jämför diskussioner här på Kif med de på kostdoktorn och du hittar lite olika grupperingar med olika attityder till vad som är ok.
Inte ens begreppet "strikt" är samma, för vissa tycker att strikt lchf i princip bara innebär ren köttprodukt, ägg, fågel, fisk med smör till, medan andra tycker att strikt lchf även godkänner grönsaker och vissa mejerier.

MITT personliga tänk kring normal lchf är (och detta är verkligen MITT sätt att tänka):
En kost som innebär att jag äter max 20g kh/dag.
Dagsenergin fördelas 75-80E% fett, 3-5E% kh och resten protein.

Vad jag äter inom dessa riktlinjer är mindre viktigt för mig. Det innebär att jag glatt äter "brödsubstitut", grönsaker, nötter/mandel/frön, mejeriprodukter, viss processad mat som t.ex. korv/salami osv.
Jag kollar över huvud taget inte på vad som fanns på stenåldern eller inte (jag springer ju heller inte runt i höftskynken med hemmagjorda vapen och fångstgropar för att döda mina älgar… ;-) ).
Jag är inte ens speciellt petig med att maten jag äter ska vara "gräsbeteskött", ekokött osv utan jag äter mat som jag tycker är god, inte innehåller allt för mycket E-nummer och som har ett pris som jag med min singelekonomi är beredd att betala.

Det finns gott om människor inom lchf-fansens värld (dock inte så många här på Kif, vilket gör att jag fortfarande trivs här) som har skarpa åsikter som min frikostiga konsumtion av t.ex. mejeriprodukter, att jag äter "bröd" och att jag inte är så petig med att räkna ut balansen mellan omega 3 och omega 6 osv osv, MEN det struntar jag högaktningsfull i! Jag har ju hittat mitt sätt att äta, jag har blivit av med ALL övervikt (Till skillnad från många av de som gärna vill säga hur fel jag äter….) och jag tycks må bra ändå.

~God loves you, and I´m trying! ~

MimLan
4

Du har bara rätt delvis. Visst finns en korrelation mellan antal kolhydrater, men det är en väldig förenkling som i slutändan inte blir sann.

En del triggas hårt av sötma, en del av mängden, andra av typ av mat.

För min del är vitkål långt bättre och helt ofarligt, medan mandel inte är det. Oavsett antal kolhydrater. 

Om du orkar bry dig om vad som anses fint och inte lämnar jag med varm hand åt dig.

http://johannaskost.blogspot.se/2008/07/om-att-ha-matbegr.html

kaisakavat
4

Man får ta det med en nypa salt. Gå efter vad man gillar och mår bra av själv, vad som funkar. Håller med dig om att det finns ogenomtänkta 'hållningar' bland lchf-are. I det här fallet är det lite både ock. 

Skepsismen mot just brödsubstitut bottnar väl i att de ofta innehåller frön eller fröskal och/eller mycket fibrer. Två bekymmer menar man - som jag i viss mån tycker är befogade - frön inte är bra att äta p g a fytinsyror t ex och  fibrer får man lätt överdos av, magar reagerar.

Att det skulle vara icke ok med brödsubstitut utifrån för hög kh-halt är nog utifrån att det har varit vanligt att förespråka riktigt lågt i kh-nivå.. (mindre vanligt nu tror jag - men vissa tycker fortfarande fakir är grejjen) och att det tidigare inte fanns lika bra substitut för spannmålet som det finns nu. Sen.. många har varit bröd-o-maner och är kanske befogat rädda för att överäta även på low-carb alternativen. Om detta är psykologiskt, sockersugtrigger för hjärnan, eller fråga om konsistens.. tja det vet inte jag. Det är nog olika för olika personer. Och för vissa av oss är det inte ett problem alls.

Själv tycker jag att low-carb-bröd är bra att ta till nån gång emellanåt, men min mage både stannar av och blir uppblåst.. Tarmarna känns trötta liksom. Slipper gärna det. Och slipper gärna disk och stök i samband med bakning..

annamanna
3

#3 Ja jag orkar att bry mig om vad som anses mer eller mindre korrekt eller som jag uttrycker ofint inom lchf eftersom man genom begränsningar och regler försvårar ätande av naturlig mat. Eller att få fler att våga äta och fortsätta med lågkolhydratkost. Tycker man att mängd eller konsistens triggar så ska man såklart låta bli den mat man inte mår bra av. Jag själv äter runt 15 -20g kh/dag. Räknar inte slaviskt och ser till hela helheten på min måltid. Därför äter jag ibland matvaror som har ett högre kh- innehåll typ leverpastej och skärgårdssill (nyttig och god mat) och kompenserar detta med mängd, tillbehör eller att bara äta protein och fett vid nästa måltid. Att äta lågkolhydratkost ska vara lustfyllt, enkelt och gott.

Zepp
6

Jag tror att det till stora delar bottnar i hur somliga menar att själva budskapet LCHF skall framföras!?

Och då samtidigt en rädsla för att grundkonceptet skall förflackas.. så att de som verkligen behöver det, typ diabetiker skall få fel budskap och hoppa på något av de mer komersiella inslagen och tror att det är detta som är själva LCHFs grundkoncept!

Sen på det.. så tror jag nog att vi flesta har våra avsteg, vissa saker som vi struntar att räkna osv.. andra använder hur mycket substitut för bröd o liknande som helst.. men har man kommit så långt så är man rätt sannolikt rätt väl insatt i själva tanken med och fördelarna med LCHF!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tripod
8

Jag skulle vilja säga att jag inte har något emot att definitionerna varierar och folk tycker olika. Det är en naturlig följd av att LCHF är ganska "gräsrotigt" och inte någon toppstyrd rörelse med en grundare som bestämmer allt. Som Atkins, som hade sin självskrivne guru. Vi har förstås också våra förgrundsfigurer som Annika Dahlqvist, Skaldeman, Eenfelt m fl. Men de har inte i samma ikonstatus. 

Dessutom är rörelsen inte lika kommersialiserad som t ex Atkins. Ingen av ovan nämnda LCHF-centralfigurer har läge för att styra in utvecklingen på en bana som de tjänar mest möjligt med pengar på, och verkar inte ha stort intresse av det heller. Det ger dem stor trovärdighet. Visst kommer en del kommersiella LCHF-produkter (vilket väl bara är bra, om produkten är det) , men inte från dessa centralfigurer.

I en sådan platt rörelse får man nog räkna med lite motstridiga uppfattningar.

AndersAA
4

Det här har debatterats flitigt tidigare på olika forum, och alla har väl sin egen åsikt om vad som är strikt eller inte, och som många säger här ovan, det är såklart individuellt vad man själv tycker eller på vilken nivå man fungerar bäst. Sen beror det såklart också på om man har någon sjukdom eller ej, typ diabetes, om man måste hålla sig strikt eller ej. Jag tycker Kostdoktorn säger det bra på sin blogg:

Citat:
"Beroende på hur många ”experter” du frågar lär du få ungefär lika många svar.

Vanliga förslag till definitioner kan vara under 20 energiprocent kolhydrater eller max 20-30 gram kolhydrater per dag, dvs max ca 5 E%. Ibland föreslås högre gränser – 30 eller 40 E%.

Själv tror jag det är ett misstag att dra upp strikta men helt godtyckliga procentgränser.

Lågkolhydratkost är det i min mening när man i första hand tänker på att begränsa kolhydratsintaget. Sen fyller man på med fett och protein. Antingen tills man är mätt, eller (för de som vill/behöver) tills man når en viss mängd kalorier.

Sen kan var och en vara så strikt med kolhydraterna som man själv märker att man mår bäst av. Ju mindre kolhydrater desto bättre effekt verkar man få på vikt, blodsocker med mera."
Slut citat. (Från sidan http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#LCHF-definition)

Däremot tror jag det kan vara bra att vi har någon form av riktlinjer för när någonting får kallas LCHF eller inte. LCHF växer ju enormt snabbt, och som vi märkt börjar nu de kommersiella krafterna vilja tjäna pengar på det. Såklart. Vilket ju också kan vara bra om det börjar säljas bättre produkter i affärerna med mindre kolhydrater i.

Men det kan ju också vara dåligt, vilket vi också märkt, när de kallar något LCHF som innehåller alldeles för mycket kolhydrater!

Om vi i framtiden skall kunna lite på produkter med LCHF märkning, då måste ju vi - OCH producenterna - veta vad som gäller. Och den dagen som myndigheterna accepterar LCHF som ett begrepp och något som är bra för oss (förhoppningsvis kommer den dagen så småningom…) då bör det kanske tas fram normer för detta.

Sen är det såklart upp till var och en om man vill äta strikt eller liberalt, men det kan ju vara bra att ha riktlinjerna för vad det kallas, för att kunna veta vad som är bra för just mig.

Jag hittade detta som skrevs för 2,5 år sedan, men jag vet inte om det "slagit igenom": http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Jag personligen har inte tänkt så mycket på procenter eller gram fram och tillbaka, den enda gräns jag håller mig till är att jag försöker köpa produkter med under 5% kolhydrater i. Vid något tillfälle mätte jag någon vecka på matdagboken och kom till att jag åt 40-50g kh per dag. KH var då mest i form av grönsaker. Ibland en Finn Crisp. Ibland en öl på helgen. På detta sätt ha jag gått ner 18kg på 9 månader. Men det är jag det.

Personer som har diabetes och/eller kraftig övervikt och/eller några andra sjukdomar och besvär som kan relateras till för mycket socker/kolhydrater måste förmodligen hålla sig mycket striktare än så.

ollesmed
0

Kan du ge mig receptet på din fralla ?

annamanna
0

#9 Frallorna jag äter kommer från Åse och hennes 56kilo blogg.

http://56kilo.alltforforaldrar.se/lchf-ostfrallor-2/
/Anna