Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 10792 ggr
Zepp
7

Bra Bacon!

Till min fasa så har min lokala Willys i Landvetter slutat sälja Tulips torrsaltade rökta bacon.. paniken var nära!

Så jag rusade över till ICA.. och till min förväning så har ICA själva tagit fram ett torrsaltat alspånsrökt bacon.. med hör o häpna bara fyra ingredienser!

Sidfläsk, salt ascorbinsyra och nitrit!

Skall vara gjort på svenska grisar i sverige!

Har provsmakat, det är inte lika salt som Tulips torrsaltade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
0

Oj….mycket eller lite rökt? Ingen extra rökarom alltså!??

Men varför gillade du Tulips bacon så mycket? Är inte det gjort av antibiotikabombade grisar?

Zepp
3

Jag gillade Tulips torrsaltade alspånsrökta mest för att det var det enda riktiga bacon som såldes tidigare i vanliga affärer!

Men nu har ICA tagit fram en svensk variant.. som tillomed är godare!

Lagom rökt och saltat!

Näe bacon innehåller ingen arom, bacon är torrsaltat rökt sidfläsk, de andra som det står bacon på är bara ljug, så kallade matkulisser!

Rasken90
0

Jag köpte 2 kg bacon uppe i stene (Svinesund, nära gränsen till norge) :-) Delade upp det i 10 påsar ala 200g i varje, finns fortfarande några kvar :-)

Adeon
0

Någon som kan bifoga en bild?

hemul
1

Vad heter baconet, Zepp? Det fanns nämligen redan förut ett ICA-bacon och det är gjort på dansk fläsk, så det är nog viktigt att man köper rätt.

Zepp
2

Det heter, 

ICA Extra fint Bacon,Torrsaltat, Alspånrökt!

Det ligger i svart plast och det står svenskt kött i gult o blått!

Jag tror att det är något nytt i deras sortiment, för jag har då alldrig sett det förut?

kaisakavat
0

Intressant. Ut och spana näst gång man närmar sig ICA.

Jag äter inte så mkt bacon. Men ibland bara 'måste' man ju ha.. 🙂

Mozzarellan
0

Lyckost dig…. Här finns bara tulip classic, bättre än inget.

Sindri
0

Skall absolut prova det när jag kommer hem från nästa veckas semester! Tack för tipset!

starhawk
0

Har ingen koll på bacon i "vanliga" butiker eftersom jag föredrar English Back Bacon, och det köper jag på stamstället Taylors & Jones.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
6

[Annamaja27]
0

Den ser inte så fet ut som "vanlig" bacon. Vad är det för fetthalt?

Zepp
0

Fetthalt 38%!

Kan lova att det e vanligt bacon.. tillminstingen jämfört med allt annat som har bacon som etikett!

Det som Starhawk antagligen gillar och som går under epitetet English bacon kallas här i sverige för antingen kotlettbacon eller bräckt skinka.. det e oxå gott!

[Annamaja27]
0

Bra! det såg ut lite som en mer fettfattig variant (kanske kotlettbacon) som jag sett i affären.

Ska absolut prova!

hemul
1

Bräcker skinka gör man väl ändå hemma i stekpannan. Det är ju som att köpa stekt bacon.

kaisakavat
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sett denna? 😉