Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1733 ggr
Jessell
1

Festivalmat

Hej

Om några veckor ska jag iväg på festival och funderar nu på vad jag ska äta. Jag är student så vill hålla nere priset så tror att ta med mat är det bästa alternativet. Vet ni något bra man kan ta med sig? Har själv bara kommit på makrill i tomatsås och chili con carne och köttfärssås på konserv.

Anders-S
0

Hur ska du värma konserverna?

Inlagd sill/matjessill

Kokta ägg - oskalade.

Små förpackningar visgrädde, t.ex. 2 dl

Vitkål

Yoghurt 10%

Cocktailtomater

Rädisor

Rucolasallad

Paprika

Salami

Burkskinka till skinksallad

Salt

Apelsiner

Nötter

Osthyvel för att göra cole slaw.

Tvätta grönsakerna hemma innan du åker.

Liten plastskål eller tom burk för att göra sallad i.

Liten förpackning med handsprit bra att ha innan matlagning.

majala
0

Korv (färdig/vakumförpackad), kokta ägg, mjukost på tub, en burk med hemgjorda frökex, nötter och ost (små "glada kon" eller babybell borde väl vara smidigast). Och finns det mataffär i närheten kan du ju köpa färdiga röror, grillad kyckling osv som man kan äta kallt. Har du med dig en ordentlig kylväska kan du ju ta med dig oststavar hemifrån, ost&baconmuffins, kalla röror osv. Det jobbigaste (tyckte jag när jag var på hultsfred en vecka och försökte äta lchf) var inte att komma på något bra att äta utan att motivationen tröt efter två-tre dagars fylla/bakfylla (och jag hade femtio meter till närmaste langosvagn). ;)

spirit
0

Strunta i alla grönsaker, de ruttnar bara, är tungt vatten att släpa på. 

Ost klarar sig bra utan kyl, liksom många charkuterivaror, ju saltare desto bättre. Nitrit är nyttigt, hjälper kroppen att producera NO, viktigt signalämne för att må bra.

Ägg är aldrig fel, gärna kokta eller stekta.

Majonnäs och annan fet mat i tub fungerar bra och länge. Smör som slipper högre temperatur än 30ºC är perfekt.

Bakterier tar mer än ett dygn på sig att föröka sig till skadlig mängd efter att du har öppnat förpackningen. 

Så välj det du tycker är gott att äta. Bäst före-datum kan du glömma, använd näsa och smak. Smakar och luktar maten bra så är det bara att äta.

Ha så kul!