Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 492 ggr
Tita
0

Kan man ha någon dag

I veckan/månaden då man kan unna sig sånt man inte ska äta eller förstör man allt då ???

maxiq
0

Att äta "sånt man inte ska äta" tycker jag inte är att "unna sig". Det är nog snarare att vara elak mot sin kropp. Om du äter LCHF fullt ut och stoppar i dig kolhydrater en dag så kommer du att få en "baksmälla" dagen efter och sedan så kan det ta en dryg vecka innan kroppen har kommit tillbaka på banan igen helt och fullt.

umbra55
0

Börja inte!!

Det är som att sluta röka.. och efter ett tag börja feströka.. För de flesta går det åt H!

navarro
0

Om du inte kan släppa tankarna om att unna sig, kommer du att pendla fram och tillbaka och det blir varken resultat eller hälsa. Skriver av egen erfarenhet.  Inte forran jag laste om SSS:s bok och fick en aha-upplevelse stallde sig saken annorlunda. Atminstone jag, hade som maxiq skrive,r varit elak mot min kropp valdigt lange och darfor tar det nu sa lang tid att fa allt att fungera, gar inte ner i vikt, men mar jattebra.

Gronstedt
0

Vill du göra ett avsteg, så gör det! Man kan ju inte vara fakir jämt.

Ibland är det bekvämare så (om man är bortbjuden till exempel), ibland bara känner man ju bara för det. Passa på att äta/dricka något du verkligen längat efter. Planera gärna avsteget, så det inte blir hysteriskt ätande av allt inom synhåll (jag är erfaren matknarkare - du kanske inte alls har det problemet). Se till att ha massor grädde, ost, smör och god, vällagad köttmat redo i kylen när det är dags att tända av igen. För det BLIR att tända av, om man är kolhydratberoende.

Och det lär bli baksmälla, både direkt i form av rusning till toaletten och ett tag efteråt, för att återhämta sig. Med tiden inser man faktiskt att det inte var så kul.

Man kan lindra "skadeverkningarna" genom att ladda rejält med tarmbakterietillskott innan och under avsteget, och candidamedel om man lider av svamp.

Avsteg en gång i veckan är dock alldeles för ofta, då tror jag att du kommer att missa både hälsoeffekter och vikteffekter av dieten.

zeretki
0

Helt ärligt? Det beror på VAD du unnar dig. Det finns vissa saker som är sämre och vissa som är bättre.

Och det beror ju helt på hur du mår i övrigt och VAD du äter normalt sett.

Äter du inga mjölkprodukter eller bär, så kanske du kan unna dig lite hallon med grädde en dag i månaden?

Men jag kan säga att från egen erfarenhet, så är mjölprodukter och godis - INTE värt att unna sig, ens en gång. :(

tamari
0

Jag har gjort några tråkiga avsteg och känt av det i magen efteråt. Efter en bit jordgubbstårta blev jag stenhård i magen följande dag. Av smörgåsbordet hade jag ätit bara sånt som jag vet är tillåtet. Så det var jordgubbstårtans fel! En dag tidigare i somras åt jag glass, av fri vilja dessutom, och fick knip i magen och bråttom till toa! Generad

Hellre  unnar jag mej sådant gott som jag vet att passar in. Dessertost, lite nötter och ett-två glas rödvin! Det är ju förstås hemmavid! Är man bortbjuden på kalas så är det inte alltid lätt!

Tita
0

Min tanke var nog mer frukt än sötsaker.

Kan man inte ens äta vattenmelon alltså ???

zeretki
0

#7 Det beror helt på hur känslig du är. Men har du nyss börjat med denna kost och vill gå ner i vikt till varje pris, då ska du hålla uppe helt med frukt tycker jag.

Men det beror så mycket på dig. :) HUr mycket tålmod du har och vad du vill offra för att gå ner i vikt. :)

Frukt kanske passar vissa som inte har så mycket att gå ner och bara tar en frukt i veckan. Annars tror jag att just frukt ska ätas som godis. Max en gång i veckan och inte istället för mat. :)

Men det är bara min åsikt, här finns liksom inga definitiva regler. :)

ireke
0

Själv har jag nog inte gjort så många avsteg eller vad man kan kalla det på ett halvår. Så jag har inte känt av att man skulle mått annorlunda (krångel mage mm). Jag bestämde från ganska början att ha en "äta vad jag vill dag" den dagen jag passerar -10 kilo. Som en belöning till mig. Fast det får nog infinna sig en fredag em ifall magen skulle havereraFlört.

rogerk
0

Har gjort 2 i förväg planerad avsteg sedan jag började med denna kosten för ca 4 månader sen.

Avsteg 1 = alldeles för mycket alkohol under en kväll, inga större problem förutom +1 kg på vågen som sedan försvann igen inom en vecka och lite huvudvärk dagen efter förstås Flört

Avsteg 2 = Test med en kolhydrat måltid innehållande pasta för att se om jag blev av med mina vadkramper, (hade testat allt annat innan med magnesium,kalcium,  himalya-salt och allt var det nu var folk sa till mig att testa) och faktiskt försvann kramperna efter ca 2 dygn och har faktiskt inte återkommit i samma omfattning sedan heller, jag bara känner att något är på gång framåt morgonen numera. Fick inga problem varken på vågen eller något annat den gången.

Men dessa båda tillfällen var väl planerade och en enstaka gång, tror nog det är värre om "fusket" tilltar.

odezza
0

Jag förmodar att din fråga är ställd utifrån dina funderingar på att börja med LCHF eller inte… och du undrar om man på denna kost kan "unna" sig en dag i veckan/månaden… och svaret (dvs mitt svar) är att det kan ingen annan än du själv avgöra…

Min egen erfarenhet är att 1 dag i veckan blir alldeles för ofta… jag gjorde ett avsteg efter ca 3 månader och åt en portion av min älskade pasta… och då kom min astma tillbaka, och jag blev trött och deprimerad, och fick mer värk i kroppen igen… och det tog 2 veckor innan jag mådde helt bra igen… viktmässigt kan jag inte säga något om, då jag inte äter LCHF för viktens skull…

Om jag skulle ge något råd, så är det att du absolut inte behöver tänka "aldrig mer" om sådant du nu tycker mycket om, men som inte ingår i LCHF-kosten… MEN ge LCHF lite tid först, själv gav jag det 3 månader, innan du gör ett planerat avsteg, så att kroppen har hunnit ställa om sig ordentligt. Då känner du tydligt hur du mår, när du äter något du egentligen inte borde, och det är på det viset du lär känna din kropp, och vad den mår bra av. Och, som andra redan har skrivit, se till att du har bra grejor hemma, så att du kan ta dig tillbaka på banan igen.

Och jag tror inte heller att det är så bra att planera en hel dag, då man får frossa i allt man vill, utan det är nog bättre att bara tänka sig en enda måltid, de övriga måltiderna bör man nog hålla sig till LCHF. Eller om det nu är godis man längtar efter, ät LCHF vid alla måltider den dagen…

Sedan är det väldigt individuellt hur mycket frukt eller mjölkprodukter man tål, och i hur stor grad man måste undvika det om det är en viktnedgång man vill ha… själv använder jag ganska mycket grädde i kaffe och te, men jag äter sällan frukt, är helt enkelt inte sugen på frukt… bortsett från en tomat om dagen, som jag steker… vilken nivå du vill lägga dig på är helt och hållet ditt eget beslut. 

Jag minns att jag köpte clementiner, då det blev säsong, efter ca 4 månader på LCHF, och jag blev besviken… dom smakade alldeles för sött! Och en kväll blev det inte av att jag lagade middag, utan somnade framför tv…när jag vaknade någon timme senare orkade jag ännu mindre laga middag, istället tog jag lite nötter av olika sorter, 2 bitar mörk choklad och 2 clementiner… jisses vilken huvudvärk jag fick dagen efter… det där sådant man lär sig på! Flört

"still lost in space and time"

Tita
0

Mmmm jag har mycket att lära och tänka på innan jag sätter igång hör jag.

Om jag ska börja så kommer jag nog börja i september först.Eftersom det kommer en hel del kalas mm framöver som jag vill klara av föst.Sen vill jag vara till hundra procent inställd och påläst, och ha hunnit fylla upp med den sortens mat i frysen.

Men tack för alla råd =)

odezza
0

Det är en bra inställning, att du vill vara påläst och motiverad, innan du börjar… det finns dom som testar, utan att vara det, och kanske missar någon viktig detalj, och så fungerar det inte, och så slutar dom för tidigt, innan dom har hunnit testa det fullt ut…

Vi är ju också många som har upptäckt att man får göra individuella anpassningar av LCHF, och det kan man bara göra genom att prova sig fram och lära sig vad den egna kroppen tål och inte tål, och är man påläst så behöver man kanske inte famla så mycket i blindo…

Man kan ju också välja att göra en övergång från den ena dagen till den andra, och riskera att råka ut för en del abstinensbesvär (huvudvärk t ex), vill man undvika det kan man välja att göra en långsam, gradvis övergång…

Vad du än väljer, så önskar jag dig lycka till… och det är ju inte så förtvivlat långt till september…Flört

"still lost in space and time"

Amiechan
0

Den där långsamma övergången gjorde jag och det är verkligen att rekommendera tror jag :P

Jag plockade bort mycket av pastan/riset/potatisen och ersatte med grönsaker som kål, blomkål och annat med nån dipsås. Det minskade min vana av att äta så stora kolhdyratmängder på en gång, men det gjorde mig inte direkt annorlunda på fester och sånt :P