Ekologiska ägg?
Jag hade under en längre tid köpt ekologiska ägg i tron att de är de bästa. Blev väldigt besviken när jag fick veta hur lurade vi konsumenter är.
Ägg är i Sverige i dag en industri. Djurrättsorganisationer skriker högt om djurens rättigheter och med all rätt om de bara var lite mer balanserade. Jag ska berätta hur höns har det i verkligheten.
Ta en höna som bor i en inredd bur. De är en liten flock på ca 6-7 st och har sitt eget rede, sittpinne och vattenkopp. Alla hönor vet sin rangordning. De går på ett nät som gör att deras avföring trillar ner så de inte pickar i sig avföring och på så sätt får i sig bakterier och annat.
Ta en höns från ett frigångsstall. Han har ca 38000 kompisar som nästan går ovanpå varandra, pickar på varandra och pickar i sig avföring. Detta medför att den här hönan mycket lättare får i sig sjukdomar och spolmask som är ett rent helvete för en höna. Det innebär också att de måste få medicin var tredje månad eftersom det inte går att bli av med annars
Nu är det så att i Sverige får producenterna mycket mer betalt för frigångsägg och de ska egentligen lämna in prov från sin flock för att förhindra men om de ser att det finns mask, låter de bara bli att lämna in prov och på så sätt kan de sälja sina ägg ändå. Det innebär i sin tur att hönan lider och vi kan omedevetet få äta mask i äggen.
Det finns statistik på att dödligheten är dubbelt så hög bland frigående hönor som hos de i inredd bur som faktiskt mår mycket bättre.
Tyvärr är det inte mycket bättre när det gäller ekologiska ägg.De hönorna jämställs med frigående höns inomhus fast de får ett annat foder. De är nästan aldrig ute som vi tror och ekoäggproducenter lämnar nästan aldrig in prover för de vet att de inte klarar testerna.
Så hur ska vi göra?
Jag har i alla fall bestämt mig. Jag äter ägg från burhöns eftersom en glad höna måste värpa bättre ägg.
Rekommenderar ett besök hos dem som har burhöns och i ett frigångsstall så får ni själva se skillnaden. Har du varit i ett frigångsstall har du problem med halsen i flera dagar efter och det är hönans vardag.

Vad hemskt! Jag har faktiskt, med dåligt samvete, på senaste tiden köpt de billigaste äggen för att jag inte haft råd med annat. Men då kanske man inte behöver ha dåligt samvete längre. (Eller jo, men inte för att jag inte köper eko eller frigående utan för att jag inte letar upp en bonde som säljer gårdsägg.)
Det känns som att hur man än gör så blir det dåligt. Måste man bli bonde själv för att få bra mat från glada djur?
"Every point of view is a view from a point."

Jag har för mig att KRAV innebär bättre miljö för hönorna, är det så?
Hur ska äggen vara märkta för att vi ska veta att vi stöder bra djurhållning?
Agneta
Det är sant. Hittar man ägg från en bonde som bara har några stycken och inte producerar storskaligt så är det klart det bästa.
Men hur ska man hinna med allt. Ibland får man ta det näst bästa.
Själv tycker jag att man nog måste inse att pengar styr det mesta i vårt samhälle och när det gäller ägg är det hönornas hälsa, och vår som får sitta emellan.
Krav innebär att det är speciella regler för fodret till hönorna och att de har en något större yta att röra sig på men tyvärr är förekomsten av spolmask störst bland krav- eller ekoägg. Där får man inte ge kemiska medel för att behandla mot spolmask utan måste i stället slänga äggen och vad tror du en ekoäggsproducent gör då om han förlorar pengar?
Jag brukar köpa de ägg där det står att hönorna har tillgång till utevistelse… vet inte om det duger, men känns som det är det bästa (föutom om man får tag på ägg från privatpersoner) men om de inte finns har jag tagit ekologiska. Jag blir betryckt när jag tänker på hönstackarna. Önskar att bara glada och välmående hönor kunde värpa!

Det hade ju varit toppen om naturen såg till så att hönorna hade "strejkat" om deras livsmiljö inte var god nog.
Lite svårare för köttdjur att sluta producera kött när de mår dåligt…
Drömmen är att ha egna höns, hade 6st i Belgien som hade en enorm egen markyta att vara på, och ett litet hönshus. Efter det hatar jag att köpa ägg men nu har jag inte så mycket val. Ska tänka på valet mellan bur och "frigående" dock… Har alltid köpt frigående men nu får du mig på andra tankar.
http://julialex.blogg.se
Jag har hittat i grannbyn en bonde som har några höns som går fritt, han har en del ägg utöver deras hembehov och säljer dom, ganska dyrt, och det är verkligen stor skillnad både i smak och färgen på gulan om jag ngn gång måste fylla på med köpägg. Jag hade själv några höns tidigare men det var svårt att ha bra torr och varm utrymme för dessa under vintern så jag slutade, villatt djuren skall må bra.
Så klart vill vi att hönorna ska må bra men tyvärr finns det inte bönder som producerar ägg som vi vill ha dem i så det räcker åt alla.
För mig blir då valet självklart då jag inte gärna vill riskera att hitta en mask i mitt ägg för det innebär att hönan plågas enormt.
Hur "bra" blir ett ägg som producerats så?
Glad att du Narja-Liisa hittade en bonde med bra ägg!
Jag håller inte med om att burhöns har det bättre! Däremot inte sagt att frigående höns har det så vidare värst heller. Jag har erfarenhet av båda sätten hålla höns.
Det finns för- och nackdelar med båda sätten. Som vanligt ska man inte okritiskt ta till sig det man läser utan försöka bilda sig en egen uppfattning. Google är inte så dumt alla gånger.
(Själv köper jag mest ägg från små besättningar jag känner)
Det är sant och små besättningar är bäst.
Men tycker inte du också att vi ska ha rätt att välja vilket vi vill köpa?
Som det nu är vill de större butikskedjorna tvinga oss att bara köpa frigående ägg. Se gärna senaste tidningen Fjäderfä.www.fjaderfa.se
Som du säger ska du bilda dig en egen uppfattning men hur lätt är det när du blir lurad hela tiden och politiker bara lyssnar på de som skriker högst.
Sverige har också stränga regler för vad du får göra och inte göra. De reglerna är inte alltid konsekventa.
Jag har också erfarenhet av bägge delar(på senare tid).
Det finns för och nackdelar med allt precis som du säger men som liten konsument vill man ibland låta sin röst ljuda när man upptäcker något som man inte visste tidigare.
Självklar tycker jag att man har rätt att välja!!
Och förstås att tycka olika. 
Nej, det är verkligen inte lätt att bilda sig en uppfattning. Sanningen ser oftast inte ut så som de som har intresse i branchen vill att vi ska tro att det ser ut.
Tror också det är väldigt få människor som verkligen vet, eller kanske vill veta, hur djuren vi äter har haft det under hela vägen fram till tallriken.
Som sagt härovan på olika sätt, vi har vanligtvis inte så mycket valfrihet, utom att sluta köpa äggen då förstås. Vad skulle hända då tror ni? Skulle vi klara av att bojkotta äggen öht. eller?
Förr i tiden, alltså innan livsmedelsindustrin tog över alla steg, så fanns det i princip inte några ägg att köpa på vintertid, eller i vart fall i väldigt begränsad omfattning, därför var det som äggen fick så stor betydelse vid påsktid.
Undrar om det kan ha något att göra med min upplevelse att äggen inte lockar längre, har faktiskt i princip slutat äta ägg - man kan ju bli trött på att ha samma mat men just ägg …………….bara vill inte ha, kan det vara någon sorts underliggande smakuppfattning som gör det, har ju faktiskt ätit ganska mycket ägg förut, särskilt i början med LCHF och med bacon (för att det fick man ju inte när man har övervikt då kunde man ju skylla sig själv).
Jag blev faktiskt ganska tagen av beskrivningen om hur hönsen har det.
Minnesbilden av min mormors hönshus, vi barn brukade få uppgiften att plocka in dagens ägg när vi var på besök, blev kanske 15-20 st. mormor sålde de ägg som blev över till lanthandlaren.
Farmor hade också höns till eget behov, jag minns att där fanns en ny tupp varje år som alltid hette Oskar.
SLV puplicerade en genomgång av några olika livsmedel för ett par år sedan. Ekologiska ägg visade sig inte vara mer näringsrika än vanliga. Lite mer av vissa saker och lite mindre av andra, men inga jätteskillnader med undantag för jod. De har väl fått mycket fiskmjöl, de ekologiska hönorna.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1771.0.html
Men ekohönor får nog inte antibioika och inte heller syntetiska aminosyror. Det sistnämne vet jag inte om de ger till värphöns, men industrikyckling får det.
Man måste nog köpa från gård om man ska vara säker på vad man får. Precis som mjölken från superbra gårdar och mjölken från gårdar som precis uppfyller minimikraven blandas i Arlas stora ekotank är det nog med butiksäggen också.
Det intressanta är att djurrättsorganisationers mål är att vi inte ska producera ägg överhuvudtaget i Sverige utan istället köpa utomlands.
Där har de mer generösa regler så riskerna blir ännu större att vi får i oss bakterier.
När man ger medicin mot spolmask till hönsen är inkubationstiden 0 dagar när medicin till andra djura är flera dagar. Allt går direkt ut i ägget hur konstigt är inte det!!
Jag som var helt övertygad om att ekologiska ägg var det bästa valet. Låter ju så vänligt med att dem är frigående utomhus. liksom naturligt. Men då är det nte så?
Detta sitter ju så ingrott i mig "kan jag inte köpa ekologiska ägg så köper jag hellre inga alls" förutom om det komme från en lokal bonde som har egna höns för eget intresse.
Ska själv skaffa höns och ha mina egna ägg när jag kommit så långt i livet att jag skaffat gård/hus på landet. Jösses att det ska vara så svårt att låta djuren ha det någorlunda livsdugligt! Alla säger ju att eko ägg är bäst. Jag är helt tagen av din berättelse. Längtar verkligen tills jag skaffar egna höns….
Ledsen att behöva göra dig besviken men helt nyligen fick 4 små gårdar i Danmark stänga sin äggförsäljning av ekologiska ägg från utegående höns p.g.a. för höga halter av dioxin som är ett gift. De säger att giftet kommer uppifrån atmosfären.
I Sverige är det så att de fanns också alldeles för höga halter av dioxin i ekologiska ägg. De överskred gränsvärdena. Vad gör man då? Jo då höjer man gränsvärdena i stället så går det bra att sälja ägg med dioxin i.
Jag har den turen att åka förbi en gård som säljer ägg. Där kan jag titta på hönorna när det går ute, jag har även fått titta in i hönshuset och det jag ser är helt ok för just de hönorna.
Jag förespråkar alltid till alla jag känner att våga sig ut på gårdsbutikerna. Köpa grönsaker, potatis, ägg. Då kan man fråga vad de gödslar med och hur de sköter sina djur, man får ofta lov att gå runt o titta om man frågar, de följer gärna med för många bönder är väldigt stolta över sin gård.
så våga mer gårdsbutiker, tycker jag 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag håller med att närproducerat måste vara det bästa.
Men det du ser med ögat visar inte om det finns gift i äggen om det kommer ner uppifrån får de hönor som vistas ute i sig mer gift än de som är inomhus.
Ungefär som när Tjernobylolyckan inträffade. Då skulle vi inte äta kött eller svamp från vissa områden.
#19 Fraggan
gift i äggen.. Hm, det är farligt att gå ur sängen på morgonen, vettu 
Jag väljer nog hellre glada hönor och ev surt regn än misshandlade hönor med mängder av antibiotika i fodret och ägg med dåligt näringsvärde pga att hönorna inte får i sig bra foder..
men allt är relativt…
Såg ett program från Tjernobyl - det är ju fortfarande ett stort NONO- område men jösses vilket djurliv och växtliv det finns där nu, även om strålningen fortfarande är hög. Naturen är otrolig ibland…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag köper ägg från en bonde. De är så goda! I sommar skaffar jag egna. Aldrig mer "affärsägg" om jag kan undvika!
Apropå närodlat osv. jag köpte Härryda falukorv, (dotterns önskade middag) såldes i 800 grams förpackning +a 55 kr/st, erbjöds 2 paket för 99 kr. Jag frågade i kassan, tyckte ju det verkade en underlig (och ganska dyr) prissättning och fick till svar att det är Härryda chark som bestämmer hur det ska säljas och till vilket pris men att det är dyrare för att det är närproducerat.
Något kg-pris fanns inte att tillgå men jag räknade på 99 kr varianten som då kostade 69 kr/kg, men då blir kgpris 110:-
????
#22 Hänger inte alls med. Var det inte 2st 800g falukorvar för sammanlagt 99kr som var erbjudandet? I så fall blir kilopriset ca 62kr.
Jag förstår inte vad du menar? Normalpriset är 69 :- per kilo medan extrapriset blir ca 62 kronor kilot? Vad får du 110 kronor kilo ifrån?
Smurf! 
Har jag räknat fel? 1600g/99kr=62
Så visst blev det tankefel, ber om ursäkt.
Kan inte själv förklara min luddiga hjärna.
MEN det är ju jättebra att några andra kan bättre. 
Mooniq!
Var har du fått det ifrån att det är sämre näringsvärde i ägg från burhöns och att de får antibiotika med fodret.
Så är inte fallet. Tester har visat att det inte är skillnad på näringsvärdet. Däremot är det så att eftersom burhönsen inte får i sig avföring behöver de ingen antibiotika eller andra medel som många av frigående och ekohöns behöver.
Jag tycker också att det låter mycket bättre med höns som går fritt och får ekologiskt foder. Men hur är verkligenheten? Tyvärr inte som vi önskar.
Jag skulle inget hellre vilja än få äta mat som är odlad så det inte ställer till skada eller är mest näringsriktig och jag tycker det är bra att man försöker tänka miljömedvetet men pengar styr även där. Tyvärr!!
Hur kommer det sig att burhöns inte får i sig avföring när de är många hopklämda i burarna, står de så tätt att de inte kommer åt att picka på burgolvet, för inte kan all avföring trilla ner genomgallret?
Petronella
Det står i första inlägget att burhönsen går på nät vilket då gör att avföringen trillar ner…
Jo men som jag skrev så tror jag inte att ALL avföring trillar ner, utan en del fastnar på nätet. (gallret skrev jag men nät är ju en sorts galler)
SVA: Inga belägg för att burhöns är friskare
Moderna Ägg hävdar att Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, står bakom påståendet att burhöns mår bättre än frigående. Men SVA tillbakavisar den forskning som organisationen hänvisar till.
SVA:s statsveterinär Désirée Jansson känner väl till Moderna Äggs argumentation som hon kommenterat flera gånger tidigare.
– Det är inte så enkelt som de säger, det finns i dag ingen statistik kring dödlighet och hälsa som stödjer deras påstående, säger hon.
Hon menar att Moderna Ägg på sin hemsida hänvisar till forskning hos Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som i sin tur hänvisar till SVA:s artikel från 2009 som beskriver perioden mellan år 2000 och 2004 då svensk äggproduktion ställde om från oinredda burar till inredda och ekologisk produktion.
– Den beskriver bara vad som hände fram till 2004 och ingenting om vad som händer i dag. Det vet vi ingenting om, säger Désirée Jansson.
– Vi ställer oss inte bakom det de påstår eftersom vi inte vet det, understryker hon.
Désirée Jansson menar att det inte är så enkelt att den ena djurhållningen är bättre än den andra. Båda metoderna har för- och nackdelar.
– De frigående djuren är mer känsliga för infektionssjukdomar på grund av de sjukdomar som sprids via träck. Sitter de i bur så skiljs de från träcken.
– Men djur i bur har andra problem. Till exempel att de sitter i en bur och får mindre rörelsefrihet, vilket gör att de rör sig mindre och kan få svagare skelett. Dessutom finns det olika sjukdomar i de olika systemen.
– Det finns ingen metod som är idealisk i dag och att mäta hur djuren mår kan vi inte göra med den information vi har.
Publicerad 17 oktober 2012 i HallandsPosten
I min livsmedelsbutik i Norrtälje står följande anslag vid ägghyllan:
"Vi säljer bara ägg från frigående höns, sätt dig i en kundvagn så förstår du varför"!
Åh, om fler butiker vågade stå för något?!
Jag har sedan länge köpt Coops ekoägg, fast jag tycker de är dyra, och jag kan inte påstå att jag tycker smaken är något enastående.
Förutom att hönsen får ekologiskt foder, är mitt främsta argument att äggen är tvättade. Det är värt mycket. För hur kul är det att få hönsbajs på händerna när man lagar mat, och hur ofta händer det inte att bitar av äggskal ramlar ner i bunken? Oäääk!!!!
Jag provade förra veckan ekologiska ägg från stjärnägg för de var väldigt billiga, men de var inte helt rena.
I Spanien finns inte heller tvättade ägg och ibland är de väldigt grisiga och det är inte kul - jag får tvätta händerna mellan varje ägg jag knäcker.
Frigående ute
Betyder att fåglarna ska kunna gå ut när de vill. Inomhus har hönorna en yta på max 9 hönor per tillgänglig yta kvadratmeter att röra sig på och utomhus minst 4 kvadratmeter per höna.
Frigående inne
Betyder att hönorna har en yta på max 9 höns per tillgänglig yta kvadratmeter inomhus att röra sig på.
http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/konsumera-ratt/livsmedel/agg
9 per kvadrat - fritt så det förslår!
Jag förstår ju nu att det är en verklig lyx jag har haft när jag i barndomen fick "hemmagjorda" ägg från farmor och mormor, dom hade kanske 15 max. 20 hönor i riktiga hönshus med sittpinne och egna reden. Det skulle ju egentligen vara möjligt för de flesta som bor lite ute åt landet till, att ha ett par hönor, tror jag - har för mig att höns räknas till husdjur.
#33 men !! Du måste väl tvätta äggen INNAN du knäcker dem? Hur lätt är det inte att du får skit med ner i äggen om du knäcker skitiga ägg!?
Jag försöker tvätta så gott det går, men det är inte lätt, tycker inte de blir riktigt rena ändå.
Lava upp äggen i en vanlig bunke och häll ljummet vatten på och låt stå¨en stund för att mjuka upp smutsen. Har du väldigt mkt smuts på dina ägg så kan du pröva med lite bikarbonat i vattnet, kanske ca 2 msk.
# 37 Nej inte riktigt rena kanske men så pass att du inte blir smutsig när du tar i dem för att knäcka går väl!! Och nu fick du ju ett bra tips med!

Är det inte torkad smuts ändå? Det fastnar väl inte smuts på händerna så det syns och märks? Det borde väl räcka att tvätta sig efter att man knäckt alla äggen? Om man inte ska äta äggen råa så försvinner väl eventuella bakterier vid tillagningen?
Jag har i och för sig aldrig haft bacillskräck och lever efter måttot "lite skit rensar magen". Eller "det man inte ser blir man inte störd av, och det man ser slinker ner det också…" :)
Ja. det var många åsikter men de sjukdomar som drabbar hönorna för att de pickar i sig avföring är ändå de som är farligast för oss människor, t.ex. salmonella.
Jag för min del vill gärna kunna äta löskokta ägg. Får vi salmonellabesmittade ägg blir vi sjuka.
När det gäller det statsveterinär Désirée Jansson säger, som du hänvisar till AnnaMaja27 så kan man fråga sig varför det inte finns statistik som visar hönsens hälsa i de här avseenden. Sanningen är den att de som märker tex spolmask och annat lämnar inte in de prover som skulle möjliggöra en sådan statistik. De enda som lämnar in prover som de ska är de som håller burhöns.
Men det är ingen lätt diskussion.
Man vill äta det som är så naturligt som möjligt och så bra som möjligt för djuren. Men vi har en väldigt lång väg att gå innan vi kan få ett samhälle som i stort inte bara handlar om pengar. Tyvärr utnyttjar vissa hänsynslöst vår önskan att äta giftfri mat.
Jag har nyligen testat olika ägg för att se vad skillnaden är och jag hittade INGEN!
Jag köpte hem ägg från frigående höns, inredd bur, ekologiska och kravmärkta. Såg likadana ut och smakade likadant. Jag blev djupt besviken för jag har hört att ekologiska ägg ska vara såååå mycket godare…
Problemet tror jag är att alla höns får liknande mat, bara det att vissa får ekologiskt odlade grödor. Men annars är det väl majs och soja för det mesta. De godaste äggen tror jag är de där hönsen får gå ute och picka lite mask och insekter.
#41 Nu är risken att drabbas av salmonellasmittade svenska ägg man köpt i affären otroligt liten då alla hönsbesättningar testas flera gånger under hönsens livstid.
Det är inte många gånger salmonella har upptäckts hos svenska höns men då det har hänt så är det ffa det importerade fodret som varit smittkällan. Upptäcker man salmonella hos hönsen så slaktas hela besättningen omedelbart.
I och med att det är fodret som är smittkällan är det lika stor (eller snarare liten) risk att frigående som burhöns smittas.
Risken att få salmonellasmittade ägg är i princip stört om man köper av ngn som har ngr höns på gårdsplanen då de inte behöver testa för salmonella. Där hade jag varit försiktig med att äta löskokta ägg eller slicka sockerkaksmeten från bunken
# 40 jag skulle inte vilja ha bajs i sockerkakan även om det är tillagat bajs förstås!! 

#45:

Jag anser dock fortfarande att ekologiska ägg är bäst.
Värphöns i bur får vara 16 (!!!!!!) stycken på en kvadratmeter! Tänk att vara instängd på den ytan tillsammans med 15 stycken andra. Att gå på nätgolv kanske underlättar städningen, men fatta smärtan i fötterna att stå på det där hela tiden.
Kraven för ekologiska ägg är 6 höns per kvadratmeter. De ska även ha tillgång till utevistelse på gräsbevuxen rastgård när vädret tillåter. De måste äta minst 95% ekologiskt foder.
Anser du fortfarande att burhöns är bättre? Vad du säger om 6-7 hönor per bur skulle alltså innebära att buren är 0,36 kvadratmeter stor.

Mvh Stephanie 

Kanske ska tillägga att jag inte tycker att reglerna för ekologiska ägg räcker till heller, men det är mycket bättre än burhönsens liv. Vilket är anledningen till att jag som student ändå alltid väljer ekologiska ägg.

Mvh Stephanie 

När folk säger "ekologiska ägg smakar så mycket bättre" tror jag inte det är de butiksköpta ekologiska äggen som menas, utan de så kallade gårdsäggen.
För folk i Norrköping vill jag tipsa om Bigheart hälsokost, de säljer ekologiska ägg från en gård på Vikbolandet. Dessutom är de billigare än eko-ägg från matbutiken, 39 kr/kg :)
/ Tomas
När jag hälsar på hoos min syster i Blekinge; Olofström så brukar jag köpa ägg på en typ "uppsamlingsgård" äggen kostade sist 35 kr för 30 ägg, stora fina ägg, ibland tvillinggulor.
Jag tror att det finns många sådana ställen runtom i landet, men det kanske inte är så lätt att hitta dem. Detta vore väl en bra grej att göra, alla som vet om något sånt ställe lämnar en rapport i någon tråd här.
Ja Stephanie
Reglerna är säkert till för att vara bra för hönorna men när det gäller ekologiska ägg så är det ofta som utevistelsen inte blir av pga olika smittor.
Men helt klart är det naturligaste bäst och det naturligaste för hönor är inte stora flockar utan 6-10 hönor som har klart för sig vilken rangordning som gäller. Det är deras naturliga beteende. Hur ser du på en höna att den mår bra? Jo bl.a. genom att den är väl befjädrad. I frigångsstallar, oavsett om det gäller ekologiska eller inte, har du stora problem med att hönorna hackar på varandra. Du ser ofta höns med bara nackar och bara fläckar på andra ställen på kroppen. Hur kul är det för en höna att bli hackad på hela tiden. Snacka om mobbing! Om vi nu ska lägga mänskliga känslor på djuren.
Att sitta på pinnar och gå på nät är inget konstigt för en fågel om du tror det.
Jag har 7 hönor nu!!!
Så lycklig att jag äntligen fattade beslutet. Jag köpte(räddade) 5 st leghorn från en "äggfabrik" och sen två Hedemorahöns från ett annat ställe.
Det måste vara härligt att kunna äta riktiga ägg.
Annat än det som finns att tillgå i affärerna.
Jag beundrar dig verkligen! Vad härligt att äta ägg och verkligen veta att det kommer från lyckliga höns! Hoppas själv kunna skaffa höns när jag bor på ett ställe som tillåter det! Gud vad härligt! Nej höns är ett måste när jag skaffar gård/hus :P
#52 SpurtAnne
Fy sjutton vad avundsjuk jag blir. Jag skulle också vilja ha höns under sommarhalvåret, men jag bor tyvärr inte så att det funkar. Det är enorm skillnad på ägg från höns som lever ett riktigt hönsliv, och ägg från "äggfabriker".
Jag är superlycklig för att jag nyligen har lyckats hitta en familj i närheten som säljer "riktiga" ägg från sina glada utehöns. Köpte 50 ägg i fredags… och nu efter tre dagar är hälften uppätna! 😃
Det här fördjupade jag mig i för ett par år sen. Har väl glömt en massa, men ett par reflektioner..
Frigående höns inomhus har inte en optimal levnadsmiljö. T ex ljudnivån är ju extremhög. Med mera.
Men det finns stora skillnader!! Alltså skillnader även mellan 'vanliga' o-ekologiska frigåendehallar. Problemet med mask är ett skriande tecken på dålig skötsel. Om hallen städas/rengörs sällan, så ökar problemet med mask. Om det är en vettig drift (personer som driver) så städas det oftare och blir till gagn både för hönorna och för oss som äter äggen. Det här har varit uppe i TV, på nyheterna, dessa skllnader uppmärksammades i samband med just mask-larm (mask inuti äggen, alltså, för om en höna har mask, så är risken ju stor att även äggen får hysa gäster).
Inte lätt för oss konsumenter att veta vilka paket som kommer varifrån.. Det här MÅSTE styras upp av politiker och myndigheter - för hönornas och konsumenternas skull. När det nu finns klåpare till äggproducenter.
Jag äter enbart KRAV-ägg sen länge. Har aldrig råkat på någon mask - jag håller utkik efter dem. Och då hönorna inte gjort mig nåt ont, så känner jag inget behov av att sätta dem i bur. KRAV-märkta ägg är från hönor som har möjlighet till utegång. Hur mycket minns jag inte.. finns det helt säkert behov av förbättringar även för dem.
Det är KOLLOSSALT VIKTIGT att ta reda på källan till dylika påståenden (som det att burhöns mår så himla bra=) innan man agerar. Själv tyckte jag redan från början, när jag först hörde de nyvaknade hejjaropen för burhöns, att det liksom 'gnisslade' - och jo..
Moderna Ägg - *fnys*.
Tack för bra skriv Annamaja27. M fl.
Det är konstigt att man reagerar så för höns i bur.
När det mest naturliga är en liten flock hönor.
Det är definitivt inte naturligt att sätta 30.000 höns i ett hus.
Du lever i en drömvärld om du tror att du får bra ägg om det står krav eller eko på äggen. Du får väl ett bryskt uppvaknande.
Skulle själv helst äta ägg från hönor som går fritt och ute i en flock på 8-10 hönor och med mat från familjen. Men tyvärr är det sällan möjligt och bland det minst dåliga väljer jag fortfarande helst burägg.
Skulle dö om jag fick en mask i ägget.
Nu är det inte lätt för dem som fått in spolmask i sina hönsstall.
Du måste medicinera var tredje månad för att hålla dem stången. Sedan har du faran med antibiotikaresistens som också blir följden när du måste medicinera ofta. För mig är ialla fall valet lätt. Jag väljer dem som behöver minst medicin och inte springer runt i gödsel hela dagarna. Amoniakhalterna ska vi inte tala om i ekostallarna. Där hönorna ofta är rödögda och har besvär. Det är konstigt att de tillåtna halterna är så olika. Frigångsstallen klarar inte sina halter men det gör de som är i bur.
Det är ett stort problem och jag önskar verkligen att det var annorlunda.
#57 Du kunde förstås låta bli att förolämpa mig. Jag har inte skrivit att KRAV-ägg är perfekt producerade och kommer inte alls få vara med om några bryska uppvaknanden i frågan.
Stackars dig, vara så instabil i sinnet att du skulle dö av en mask i ett ägg.
Jag ber om ursäkt men jag menade absolut inte att förolämpa dig utan det är väl så att ju mer man lär sig om ägghantering desto mer besviken blir man. Detsamma gäller djurproduktion.
Hade varit så glad om det fanns helt ren mat att äta utan kemikalier och annat skräp men vi måste ju leva och var och en får givetvis välja själv vad de vill äta. Välja rätt är väl ibland snarare fråga om tur men kunskap om hur det fungerar kan ju också hjälpa till.
Jag är bara ledsen att du inte förstår en hyperbol.
#59 Och nu förstår jag inte hyperbole. Jaha ja. Hur du nu kom fram till det.. ids jag inte undra över. Väldans vad du verkar ha behov av att tala om vad jag inte vet och inte förstår.
Jag köper alltid ekologiska ägg, och har gjort så i mååånga år. Allra helst köper jag av vårt lokala lilla hönseri, där man lätt kan ta en sväng och titta på hönsen. Om det är slut på ägg där, köper jag ekologiska i affären.
Jag kan inte tänka mig att köpa "vanliga" ägg, och därmed signalera att den hönshanteringen är ok. Köper ytterst lite kyckling av samma anledning.
Jag har aldrig sett mask i något ägg trots det.
Finns ingen anledning till att köpa ekologiogiska ägg. Bara ett försäljningsargument. En kyckling blir till en kyckling oavsett! Min enda oro är att få ett befruktat ägg. Det har hänt en gång och belive me händer det igen så lägger jag ner ägginköpen för evigt… så vidrigt!
Du har väl missat varför man köper ekologiska ägg verkar det som….
Alla höns i massproduktion är djurplågeri. Även "ekologiska".
För att hönorna ska må bra ska de inte vara fler än något över dussinet - och tillsammans med en eller två tuppar. Och "frigående" naturligtvis, ute och inne och med sittpinnar (alt. träd) att sitta i.
till KajsaKavat
En hyperbol är en överdrift för att man ska fatta poängen.
Jag har inget behov av att tala om vad du vet eller inte förstår, det är upp till var och en att hämta information om det man tycker är viktigt men hur ska vi få information om vi inte får höra argument från olika håll. Vi är ju trots allt inte stöpta i samma form utan måste lära av varandra. Du har säkert mycket att lära mig och egentligen tror jag att vi vill samma. Äta så bra ägg som möjligt och från lyckliga hönor vilket jag känner mig frustrerad av när jag ser hur det går till i denna massproducerande industri. Därav att jag kanske uttrycker mig lite plumpt ibland.
#65 Å, tack för det. Hade ingen aaaaning. 🙂
Alltså.. När du förolämpade mig, så förolämpade jag dig tillbaka - genom en överdrift, för att du skulle fatta en poäng..
Alltså poängen att du inte bör förolämpa folk ifall diskussionen ska kunna bli trevlig.
Tänk så fel det kan bli🙂
Ska tänka på det i fortsättningen.
Det är ju så roligt och lärorikt att läsa allas kommentarer och det vill jag gärna fortsätta med.
Bortsett från vare sig över- eller underdrifter måste vi nog tyvärr ha massproduktioner av ägg bl.a. med tanke på att 85% av vår befolkning bor i tätorter där man knappast kan ha höns. Det vore ju en gullig tanke att resterande 15% föder upp äggen åt resten med små utegående flockar med vardera en tupp. Den utopin har vi förmodligen passerat nån gång i början på förra eller kanske tom förrförra seklet.
Hur stor yta har de här 6 hönorna som går i bur?
#69 0,36kvm räknade jag ut det till förut. Det innebär ca 60*60cm.

Mvh Stephanie 

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha höns om man bor i ett villaområde? Hönor låter inte. Tuppar låter men de är väl inte mer störande än barn som skriker, moppar, bilar, katter som skiter överallt eller hundar som skäller. Man måste inte ha tupp, hönorna klarar sig bra utan.
Fick 6 ägg i morse av 7 hönor!!
Jag anspelade på det någon skrev härovan, att de skulle ha tupp. Jo visst men att det skulle räcka till alla även om man tar med villaområdena är en utopi.
Så hade man det när jag var barn, jag fyllde 70 år i måndags. Vi hade kaniner i källaren under kriget, då bodde vi i Stockholm, i Skarpnäck, söderförort, höns 8-10 stycken, hade väldigt många som jag minns det när vi 1950 flyttade till Skåne, till en då ganska liten by med mycket bönder/gårdar runtom. Såvitt jag vet, så kan det faktiskt fortfarande vara tillåtet enligt lag att ha höns - räknas väl till husdjur, men kanske inte överallt, olika kommunallagar.
#73 Tror du har rätt där, att det kan gå ha höns i tätort i vissa kommuner. I de fallen förstås beroende på hur man bor mer exakt och säkerligen specifika regler kring hur man arrangerar det hela.
Det kan vara värt att kolla upp vad som gäller i ens egen kommun, om man är intresserad.
Höns är ju helt fantastiska inte bara för äggen de producerar. De är GULD när det gäller att käka upp sniglar t ex.. :)
Jag tror visst det GÅR att ha höns på fler ställen, vad jag säger är att det knappast går att försörja hela befolkningen genom små hönsbesättningar, de få i sammanhanget som kan ha höns kan säkert bli självförsörjande, eller åtminstone om man nöjer sig med lite färre ägg än vad många på LCHF äter… om man ska dela med lika många menar jag som inte har möjlighet. Det bor MASSOR i lägenheter inne i stan. Fler tror jag bestämt än de som bor så de kan ha höns. Jag tror det är vansinnigt orealistiskt och romantiskt att tro på allvar att det skulle gå att förse hela landet med ägg. Tror ni det på fullt allvar?
Enligt reglerna ska inredda burar ha en storlek på minst 75 kvardratcm per höna. En bur för 10 hönor brukar vara 120 cm lång och 62,5 cm bred.
Inte mycket men tydligen mår de hönorna mycket bättre än de i frigående stallar.
#75 Ja, det håller jag verkligen med om, det är inte realistiskt. Glömde skriva det.. hade tänkt skriva det.
Här som jag bor i utkanten sydväst Göteborg var det odlad mark och ganska många bönder för inte så hemskt längesedan. Några bor kvar i fina gamla hus och ganska nära mig finns det en som har höns av kanske mest hobbyintresse, men det är ganska trevligt att höra tupparna gala i sommarvärmen, eller då när man har fönstret öppet. Men självklart tror inte jag heller att vi ska klara äggproduktionen totalt sett på våra små gårdar eller balkonger.
Är det det här som räknas som frigående?? http://webnews.textalk.com/upload/article/bild/2/305267/Slakt2_s.jpg
Jag har alltid trott att detta är frigående: http://uploads.ifokus.se/uploads/76b/76b52f9843057b5914ef13d8b540ee5e/egg.jpg och att burhöns har det såhär: http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/dynamic/00982/burhons_982836c.jpg
Här finns också en artikel om ämnet http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nej-honor-i-bur-mar-inte-alls-battre_7662816.svd
Citat från artikeln:
"Det går inte att, som Moderna Ägg gör, enbart mäta frånvaro av de negativa faktorerna sjukdom och dödlighet. Konsumenterna har förstått att positiva faktorer, som möjlighet att utföra det naturliga beteendet, är viktiga för djurens hälsa. För hönor innebär naturligt beteende bland annat att kunna flaxa och sitta högt uppflugna på natten.
Artikelskribenterna kallar burar för ”moderna” och ”inredda” utan att förklara att varje höna har ett utrymme som motsvarar ett A4. Hönorna går på gallergolv och kan inte ens sträcka ut vingarna. En höna i bur kan heller inte dra sig undan från de andra hönorna. Sittpinnens höjd begränsas av buren och hönan kan inte inta en trygg viloposition."
I vilket fall som helst äter jag hellre ägg från höns som kan röra på sig och sträcka på vingarna (även om det naturligt innebär större risk för sjukdom), än de som går på gallergolv och knappt har plats att röra sig.
79 skrivet av Tirin
Den första bilden liknar nog mest den romantiska minnesbilden jag har från förr och är nog också den bilden jag eg. vill ha kvar. Fågelinfluensan är väl ett av många negativa resultat från dålig djurhållning där allt ska gå fort och generera mycket pengar.
Men jag köper inga ägg från burhöns.
Igår vågade jag släppa mina höns lösa för första gången. Jag satt och vaktade dem i 2 timmar innan de gick in igen.
De såg så lyckliga ut när de gick och krafsade och pickade!
🙂
Det finns många som givetvis har synpunkter på detta och producenterna pratar ju för sin produkt.
Tirin: Frigående är som du bifogat i din första bild.
Sedan är det en missuppfattning att hönsen bara har en A4 sida.
T.o.m Djurskyddet Sverige har ändrat sin policy efter fakta.
Får jag tag i ägg på landet från en bonde som bara har några hönor köper jag dem givetvis. Men måste jag köpa i affär kommer aldrig eko eller frigående mer på mitt köksbord. Jag vill hellre ha ägg från så friska hönor som möjligt och med så lite medicin i kroppen som möjligt.