Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5463 ggr
pewpew
0

Nybörjare och förvirrad!

Hej!

Jag började med LCHF igår och eftersom jag inte läst speciellt mycket om denna metod innan så började jag med att läsa nybörjar guiden hos kostdoktorn. Den var absolut hjälpsam och jag har hållt mig till det enkla rådet att titta på mat som innehåller 5% kolhydrater eller mindre.

Mitt mål är att gå ner ca 12 kilo men även att få tillbaka lite energi. Jag är 42 år gammal.

Det som känns svårast för mig att faktiskt utesluta ur kosten är mjölk. Jag är van vid att dricka minst en liter om dagen och jag älskar det. Som en kompromiss har jag nu köpt den fetaste mjölken som finns att tillgå, en halvpastoriserad gammeldags mjölk med 3.1% fetthalt och 4.6% kolhydrater. Jag har kompromissat ner mjölkdrickandet till ca 2 dl på morgonen som jag har svårt att vara utan. I kaffe och te har jag använt vispgrädde.

Idag har jag vägt och kontrollerat mitt intag och fört in i en matdagbok. Det jag undrar över är om dessa värden är ok? Är där något jag behöver ändra?

Energi kcal:1812,40Energi kJ:7583,60Proteiner:68,71Fiber:15,30Kolhydrater:41,28Vatten:530,65Alkohol:0,00 Fetter:Fett:151,10Kolesterol:499,90E-mättade:46,70Mättade:70,92F-mättade:22,02

Kosten har bestått av ägg samt mjölk till frukost

mellanmål parmaskinka rullad i fet ost

middag chilli concarne (vet att bönor inte är det bästa)

kvällssnack para nötter

Vad tycker ni?

Tripod
0

Jag är ingen expert på maträkning, jag gör det inte själv. Men ser det inte ut att vara väldigt mycket protein? Och kanske lite för mycket kh också? 

Sedan vet man ju inte hur det kommer att funka på just din kropp. Det märker du efter en tid. Det är väldigt individuellt, nämligen. Kanske har du tur och behöver inte vara så strikt för att gå ner. Eller så måste du i princip nolla kolhydraterna för att det ska hända något. Ingen vet innan du provat ett tag.

För mycket protein är alltså inte heller bra eftersom ett överskott av det omvandlas till glucos (eller var det nån annan sorts socker?) i kroppen.

Sindri
0

Ålder vet vi, men längd?, nuvarande vikt? Man/Kvinna? Bantningshistorik? Andra saker som kan påverka som t ex medicinering?

Annars tycker jag helt enkelt du skall lära dig leva utan mjölk. Man kan lära sig leva utan både cigaretter, socker och narkotika, så det är klart det går.

I mjölk finns en tillväxtfaktor (IGF-1), som visat sig stimulera tillväxt hos cancerceller, bl a prostata- och bröstcancer. Du har kanske inte undgått skriverierna i vintras om prostatacancer och mjölk.

Mjölk innehåller mjölksocker som definitivt hämmar viktnedgång, så det är en annan orsak att sluta med det.

Av frukostäggen skulle jag göra en omelett med lite grädde i.

Sedan försöka undvika mejerier (utom smör) i största allmänhet, istället för mellanmål och kvällssnack, ät riktig mat när du äter så du inte behöver sådant.

Sök här på sajten på äggmjölk och testa om det kan vara något för dig.

Testa också kokosfett, det sätter igång förbränningen.

kaisakavat
3

Om din bokförda mat..

Det är inte för mycket protein. Inte alls. Vet inte hur #1 menar.

Totalmängden mat verkar också bra, med reservation för att vi inte vet så mycket om dig. Man får prova sig fram till en nivå där kroppen (vi har lite olika behov utifrån t ex hur aktiva vi är) är nöjder, så man mår fint.

Det jag reagerade lite på är kh-mängden. Den är iofs också bra, det handlar ju om väldigt lite kh jmf med hur du åt innan, sannolikt - och dessutom bättre mat generellt sett, men ibland går man inte ner i vikt med såpass mycket kh kvar. Men det kommer ju märkas om det är bra eller om du behöver justera.

När det gäller just viktnedgång kan typen av kh-källa spela in. Mjölk anses lite mindre bra - relativt sett mycket kh i form av 'socker' och relativt lite fett. Riskerar höja blodsockret och därmed höja insulinnivåerna. Grejjen är att byta ut energi från socker till att ta in energi från fett, gör att blodsockernivån ligger jämnare.

Chilli con carne kan vara bra mat. Många vanliga rätter kan justeras till så de blir åt lowcarb-hållet. Själv undviker jag bönorna helt av olika skäl, men man kan ju välja att ha i mindre mängd av dem och av övriga kh-rika ingredienser, istället vara generös med fettet, kryddor. Och på såvis få till snarlika och mycket goda rätter.

Påminner.. Du kanske vet, men.. Det är bra att dricka ordentligt med vatten. Dels släpper kroppen vätska när man gör kostförändringen, kan göra att man behöver fylla på - och dels innehåller LCHF-mat mindre vatten än t ex pasta, potatis, ris o dyl som man kokar i vatten och som absorberar.

Sindri
0

#3 skrivet av kaisakavat 

Bra påpekat om vätska, och jag vill tillägga salt och andra mineraler som man också förlorar när man släpper vätska. Men om mängden protein är för mycket eller för lite kan vi inte veta ngtTS väger/vill väga.

För mig är 68 gram lite i mesta laget.

Mooniq
1

Eftersom du är ny så ta det lugnt.

läs på, läs mera och mera och fråga.

Läs på om omställningsbesvären, så du är beredd eller om du fasar ut kolhydraterna lite vecka för vecka.

Jag tillhör dem som inte kan äta/dricka mejeri alls  - jag går upp i vikt superfort och det var förbannat svårt att komma ifrån mejerierna. Titta på asiaktisk matlagning om du gillar såna smaker, funkar suveränt bra.

Nötter, mejerier, alkohol och kaffe är kända stoppklossar för viktnedgång - håll koll på dessa.

Bönor kan du äta i mindre mängder och nu i början så kan en enkel väg vara att lägga sig strax under 100 gram kolhydrater/dag och sen minska ner dem succesivt - då slipper du antagligen omställningsbesvären.

Om du får kramp i vaderna eller krypningar i benen är magnesium bra att ta som tillskott för kroppen kissar ut en hel del mineraler under omställningen.

Lycka till och tänk på att lchf är en livsstil - inte en quickfix 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
1

Lågkolhydratkost - under 100 gram kolhydrater/dag

Lchf - under 50 gram kolhydrater/dag

Strikt Lchf - under 20 gram kolhydrater/dag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
0

Kanske inte rätt att diskutera proteinbehov i en ny LCHF-ares tråd, men jag är mycket mycket skeptisk till att snåla med protein. Det är inte bara muskler som behöver protein - allt i kroppen behöver det, inte minst hjärnan för dess funktion. Oavsett vikt, så önskar vi att vår hjärna, hjärta, m fl viktigheter i kroppen, ska fungera optimalt.

Så att 'bara' gå efter önskad kroppsvikt/viktregleringsönskan - och på det mängd aktivitet/träning - verkar vara en alltför begränsad analys tycker jag.  Vi har 'basalbehov' som inte ska underskridas.

Var övre gränsen går kan diskuteras. Naturligtvis behöver/ska man inte moffa i sig ohämmade mängder. Men här pratar vi om protein motsvarande drygt 300 kött per dag - det är altså inte fråga om stora mängder, utan som jag ser det en bra nivå.

pewpew
0

Tack för alla svar! Lite mer info :)

Jag är kvinna, 164 cm och väger 74 kilo. Jag har aldrig bantat i hela mitt liv utan i princip ätit precis vad jag velat. Ätit mycket socker, druckit läsk,saft och öl.

Men efter 40 har jag successivt lagt på mig några extra kilo hit och dit. Om jag undvikit socker så har jag märkt att jag kan tappa 2 kilo på en vecka utan att ändra något gällande bröd, pasta, potatis etc.

Jag har dock slarvat enormt, ingen frukost, bara kaffe, sen någon macka vid lunch och middag på kvällen vilket gjort att jag ofta känt mig matt och trött och då har jag lätt tagit något snacks/söt dricka. Sötbegäret tycks inte vara ett problem för mig än.

Jag är ingen storätare men jag har problem med syra i magen och för mig hjälper mjölk enormt, därutav att jag druckit så mycket mjölk. Men än sålänge känns det som de besvären minskat eftersom jag äter oftare och mer regelbundet.

Chillin var inte meningen att laga men eftersom jag är ny har jag mest kollat efter 5% kh och bönorna hade inte mer än det så jag trodde det var ok när jag var i affären :).

Vatten dricker jag mängder av vilket jag aldrig gjort förr. Jag köper kolsyrat smaksatt och det funkar bra.

MimLan
2

Tycker det är lite roligt (nästan) att det är självklart för mycket protein, utan att ni ens efterfrågar utgångsläget.

Nej, jag tycker inte det är för mycket, än så länge har TS inte presenterat sig som en pygmé som helst borde väga 40 kg.

Att mejerier (utom smör) är ett hinder har mer än att göra med kolhydratantalet. Det verkar som om en del är känsliga för mjölkproteinet och att det kan hindra viktnedgång. Jag skulle vilja peka ut att du så lätt druckit en liter om dagen, det beror, skulle jag gissa på, att din hjärna triggar rätt hårt på mjölken. Det kan vara bra att lära sig lite om hur man reagerar på olika matvaror, och vad det beror på. Här är en bra länk att fundera lite över: http://johannaskost.blogspot.se/2008/07/om-att-ha-matbegr.html

Ditt upplägg ser bra ut. Men allt är ju relativt. det är så klart bättre än tidigare, men ingen här kan svara på om det är det upplägg som passar dina förutsättningar. Men håller också med om att du kanske inte skall sätta upp egna hinder och krav för vad din kropp fungerar bäst med. 

Det är iaf inte så intressant att ännu fråga om något ser bra ut, det handlar om dig och vad du vill, och vad din kropp vill. Ge dig några veckor med kosten och att pejla lite med hunger och mättnad. Det tar sin lilla tid att helt slå om kosten.

MimLan
7

5%-gränsen är vansklig.

Vilket ger mest kolhydrater: 2 dl mjölk eller 10 gram tomatpuré?

Det handlar om vilka mängder man utgår ifrån. Ett bra sätt att fundera när man handlar mat är att det som inte har en innehållsdeklaration, gör livet enklare. Sånt som rena råvaror.

Bönor ingår inte rikitigt i LCHF, det hör till samma kategori som spannmål. I det fallet handlar det mer om hälsosam matvara än om antalet kolhydrater. Du kommer att få höra många iolika varianter på vad som är ok som mat och inte. Du behöver reda ut vad som gäller för dig själv så att du vet vad du kan titta på och inte. För en del handlar allt om antalet kolhydrater, för andra handlar det om typ av matvaror också.

patriknn1
3

Oavsett mängden protein och kolhydrater så gör du bäst i att försöka tänka bort begrepp som frukost och mellanmål.. Ät när du är hungrig. Mindre portioner än du är van vid pga att mättnaden kan vara lite fördröjd eftersom du äter mer fett och betydligt mindre kolhydrater, som annars brukar utgöra en stor del av matens volym. Bra mat är i första hand ägg, kött, fisk, kyckling, smör, kokosfett, oliv-/rapsolja, majonäs-/majonäsbaserad sås, grädd-/crème fraîchesås osv. Grönsaker och kolhydratsnåla rotfrukter. Då kan du garanterat äta dig mätt. Se nötter, bär, mjölk, yoghurt, majs, bönor o liknande som goda tillbehör att använda med viss sparsamhet, då det lätt drar i väg mycket än man tror om man använder det för mycket. Sen är vi alla så klart olika och har olika behov, men om du äter som jag först beskrivet så behöver du troligen (det finns undantag här oxå så klart..) inte fundera så mycket på protein, kolhydrater, fett, kalorier osv.

pewpew
0

Idag på dag 3 har jag känt mig hängig :(. Lätt huvudvärk, trött och lite irriterad. Ungefär såhär ser det ut:

Energi kcal:1733,40Energi kJ:7253,90Proteiner:63,80Fiber:17,25Kolhydrater:39,96Vatten:651,35

Jag har under dagen ätit:

Morgon: 3 skivor skinka och 3 skivor fet prästost.

Lunchtid: Kokta gröna sparris som jag doppade i smör och salt

Kväll: Chilli sen igår med en sked creme fraiche

Sen ca 1 dl grädde i kaffet, 1 dl mjölk som jag druckit och ca 15 para nötter.

Känns ganska likt värdena igår men vet inte varför jag mår sämre idag. Känner mig inte hungrig men suuuugen!

kaisakavat
2

Med största sannolikhet är du hängig på grund av omställningsbesvär. Alltså - du gör troligen inte alls nåt fel. Snarare rätt..

Din kropp är van att använda det snabba sockret som energikälla - och ska nu ställa om till att använda fett/ketoner. Den justeringen tar lite tid. För hjärnan/tänket kan det ta ett par dagar, för muskler och kroppen i övigt längre. Du kan komma att få huvudvärk och bli lätt yr/matt såhär i början, men det är övergående. Energibrist, helt enkelt.

Tänk på att dricka vatten och förstås att fortsätta äta bra. Snart är du pigg som en mört! 🙂

Sindri
0

Jag tycker du äter för lite. Och andelen kolhydrater är fortfarande rätt hög.

Förslag:
Ett ägg till morgonskinkan istället för ost.

Lite mer protein till lunch.

Bra att du trappat ner på mjölken, men försök ta bort den helt - det är troligen där som det blir för mycket kolhydrater.

Både crème fraiche, ost, nötter och i synnerhet mjölken kan trigga suget.

Jag äter bara två gånger om dagen (med vissa undantag), och äter rejält så jag slipper mellanmål och kvällssnacks. Tycker jag spar mycket tid på det.