Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 6286 ggr
[Petronella Pip]
0

Syréndricka

Jag råkade ramla över ett recept på syrénsaft i nån blogg, det lät ju jättegott men ruggigt sött, men tänkte att det borde gå att modifiera. Så sagt och gjort:

40 blomklasar av bondsyren (kan inte garantera att de odlade är giftfria men det är iaf den vanliga hederliga bondsyrenen)

Lägges på ljus handduk och skaka sen varje klase för att smådjur ska försvinna, ja stora med 😛 och dra sen av "småkvistarna" från det grova skaftet och lägg i ett stort kärl. En halv påse (50 gram) citronsyra och en tvättad citron i skivor läggs i.

Koka upp 2 l vatten och blanda ner ca 3 dl steviaströ el liknande (det har på vissa ställen bytt namn till sötströ men här finns det fortf. kvar) Sen sprutade jag i lite hermesetas stevia ( inte pulvret då det har en massa annant skräp i , vad jag kan läsa är det bara stevia och vatten i det flytande) eller ta en halv till en tesked stevia premium.  

Slå detta i kärlet. 

Täck och låt stå kallt.

Jag har bara kommit hit ännu. Men enl. andra recept (finns t.ex ett här: http://sotasaker.com/syrensaft/ ) ska man låta det stå kallt runt 3 dagar. Och sen sila från och hälla på flaskor. Jag gissar att det är bäst att frysa saften då sukrin inte har den konserverande effekten som socker har. 

Jag smakade lite nu direkt och det var gott men inte så stark syrensmak, antar att det blir mer när det fått stå. Kan inte vara mycket kolisar vad jag kan se…

yvonnel
1

Trevligt att göra något gammaldags, jag brukar göra flädersaft men tycker inte att sötningsmedel är någon höjdare så det blir nog inte fler gånger nu. Men så kom jag på en grej, hur skulle det vara att lufttorka några blommor både syrener och fläder och kanske lite svartavinbärsblad och kanske fler liknande ni kan komma på och sedan göra ett gott thé av det på vintern och få lite sommardoft i näsan.

[Petronella Pip]
0

Det känns iallafall inte minsta bismak av sötningen, lite väl stark citronsmak dock, man kan nog minska syran en del!

[ZIZZIAS]
0

Syréndricka - helt nytt för mig. Blir smaken som doften av syrén?Kanske något att prova!? 

#1 skrivet av yvonnel "tycker inte att sötningsmedel är någon höjdare". Sötningsmedel som det var förr, har jag inte kunnat tänka mig att använda, p g a den hemska smaken och jag  har varit väldigt emot sötningsersättning (inte för smakens skull). Men för att kunna baka och laga till hälsosammare = alternativ utan vanligt  socker,  till familjen, att bjuda på, så provade jag. Ingen känt någon skillnad när jag använt ICA Sötströ - utan extra tillsatt Stevia.  (Provat många sorter sötning, en del blev oätligt).

hemul
0

Som fläderblomssaft - vad häftigt! Visste inte att man kunde äta syren.

Kanske funkar med andra ätbara blommor också. Maskrosvin kan ju bli väldigt gott. Då borde man ju kunna göra maskrossaft också.

[ZIZZIAS]
0

Älggräsdricka smakade jag en gång, vid en demonstration av vad man kan göra av det naturen ger. Jättegod - som flädersaft ungefär.  Kanske receptet funkar att göra sån?

Minorca
0

Jag brukar göra "flädervatten" som fädersaft fast utan socker eller sötning. Det smaksätter jag vatten med, som man gör med citron eller gurka.

Blev sugen att göra med syren också, så tack för tipset, tyvärr är mina syrenbuskar lite för små än