Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3317 ggr
Pussgurkan
0

fundering om äggmjölk

Har nu sökt olika recept på äggmjölk, det ser ut som att 3 ägg + 1 dl vatten + 50g smör + 15g kokosfett är "normalt".

Dricker ni allt det på en gång ni som dricker det?

Är det inte mycket med 3 ägg?

Hur länge håller det sig i kylskåpet?

Kan man värma på/upp det igen efter att det varit kallt i kylskåp?

Är det HELA äggen eller ska jag dela äggvita och gula?

Suzanne56
1

Jag kör bara med äggula annars blir i alla fall jag kraftigt illamående. 2-3 äggulor beroende på hunger, 30-50 gr smör en klick kokosfett, 1,5-2dl vatten och snabbkaffe.

Stephanie
0

#1 Vad gör du med äggvitorna sen? *nyfiken* 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

nyborjare08
1

När jag gjorde äggmjölk att ha i kaffet på jobbet istället för grädde så gjorde till hela arbetsveckan på en gång och det höll sig gott och väl den tiden i kylen. Då gjorde jag på ett ägg och två gulor. Hur mycket fett och vätska jag hade minns jag inte, men det räckte som sagt till kaffet på jobbet (2 ggr/dag) hela veckan.

Jag tror att man ev kan värma upp äggmjölken igen, men mycket försiktigt och under omrörning. Jag har inte gjort det själv. Testa Glad

konichiwa
0

Kanske går det att värma på spisen men i mikron blir det grynigt för mig om jag värmer upp äggmjölken där.

[Petronella Pip]
0

Tror man kan skaka ut grynen, om man har en shaker (undrar var min gamla nutrilettshaker blev av förresten!!? )

patriknn1
0

1 ägg + 1 äggula tillsammans med ca 20 g vardera av smör och kokosfett + ca 1/2 dl kokosmjölk mixas med ca 2 dl kokhett vatten i ca 30 sek. Sedan späder jag med iskallt vatten till önskad konsistens. Det är min version. Den blir som fet mjölk, och den håller utan problem 4-5 dagar i kylskåp. Värms till dricklagom temperatur, ej för hett då koagulerar äggen.