Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4020 ggr
Essaka
0

Maltitiol

Många av de scokerfria godissorter jag hittat med lågt kolhydratvärde innehåller maltitiol som gör mig riktigt kass i kistan…

Tex carbzones choklad men även dålig av Cavalier choklad som är sötad med stevia och vad jag vet så är den inte sötad med maltitiol. Någon som vet varför hur jag ävebn kan va känslig mot den?

Det blir att om jag ska unna mig något sött blir det till att baka något själv och då använder jag mig av sukrin mellis som e inga problem.

Någon som vet någon söt lchf snäll produkt som ej innehåller maltitiol får ni gärna tipsa om det;))

Zepp
6

Vispad grädde med färska bär?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyborjare08
0

Carb-zones choklad är bara skräp i mitt tycke. Köp riktig, mörk choklad istället och ta lite av den. Ju högre kakaohalt desto bättre förstås. Om man vill ha lite mildare mörk choklad så rekommenderar jag Lindts 70 % mild. Mycket len och god! Gör Chokladmousse på den och ha lite färska hallon till. Hur gott som helst! Glad

Essaka
0

Men ibland hade det varit skönt och kunna köpa något färdigt "fredags mys gott" haha. Men jag tycker allt innehåller maltitiol och konstigt nog funkar inte heller cavaliers stevia choklad… som innehåller: Kakaomassa, kostfiber, erythritol, stevia, kakaosmör, vanilj.

Erythritol innehåller sukrin mellis och det reagerar jag inte på för det e jag använder som sötning när jag bakar.

nyborjare08
0

Tjaa, Lindts naturella mörka choklad är jättegod som den är! Glad

Jämför kolhydratsinnehållet i den med carb-zones så ska du se att det inte är just nån skillnad. Snarare är det mindre kolhydrater i den mörka chokladen!

Erytriol (=sukrin) och stevia tror jag inte ställer till det för magen.

Miss-S
2

Gor egen choklad istallet (detta recept gar att modifiera helt efter behov/tycke/smak!):

Blanda smalt kokosfett (3-4 matskedar),

med/eller ev. smalt smor (3-4 matskedar),

kakaopulver (utan tillsatt socker) (4-6 teskedar),

vaniljpulver (1 tesked)

Blanda val och lat svalna i kylen till det stelnat.

Voila, hemgjord choklad!

[Petronella Pip]
0

#3 du vände allt lite på det där… erytritol innehåller inte sukrin, sukrin (melis) är ett varumärke, liksom sötin, Ica strö och allt vad de heter och de alla består av sockeralkoholen erytritol! Inte tvärtom…

(mörk choklad är per definition inte god alls 😉 inte i min smak)

Zepp
1

Jo om den är på 90% eller över.. annars så är det så sötsliskigt, så man tror man käkar sirap! 😛

[Petronella Pip]
0

icke! Allt över 60 är totalt oätligt 😛

Zepp
2

Då gillar du inte chokladsmaken.. utan sötslikigheten!

Jag tar bara en ruta som får smälta i munnen.. sen är jag nöjd.😛

[Petronella Pip]
0

Men det är så sabla bittert, kan inte med bittra smaker.