Har Rooibos te kolhydrater?
Jag sökte på Rooibos te i Kostbevakning.se och det står att 1 kopp rooibos te har 1g kolhydrater?
Stämmer detta? jag är verkligen förvånad 🤔
Ingrediens
Energi Protein Fett Kolhydr. Fibrer Alkohol
1 kopp rött te 2 kcal 0 g0 g1 g0 g0 g
Totalt2 kcal0 kcal0 kcal2 kcal0 kcal0 kcal
i gram0 g0 g1 g0 g0 gi
E%0%0%100%0%0%
Om du äter tepåsen är det säkert en kolhydrat. De 2 kcal de säger at en kopp te innehåller innebär att bara högst 0,5 kolhydrat hängt med till te´et eftersom en kolhydrat är ca 4 kcal.
Jag hade personligen inte räknat med te alls i kalkylen.
Men även om man går till livsmedelsverket databas har örtte och även kaffe kolhydrater.
Jag försöker undvika allt som har kolhydrater för att hålla mig så nära 0 som möjligt. Behöver gå ner fort för att inte belasta ryggen
Kaffe, te, ägg och lever innehåller alla kolhydrater men i väldigt liten mängd. Även kött tror jag innehåller lite, lite. Det är därför det är svårt att vara helt kolhydratfri. Men om du inte dricker allför mycket te och kaffe så ryms väl de få kolhydraterna i UFO? Behöver du mindre än det?
Som jag verkar ha VÄLDIGT svårt att gå ner i vikt hade jag tänkt börja med 0 Kh under de första 3-4 dagar.
Mitt problem är att jag vet inte vad jag ska äta mer än vatten och bacon på morgonen?
Allt verkar ha kolhydrater 😕

tryk allting som inte är kött, ägg, fisk, fågel, fett, kaffe, te, vatten.

Du har diabetes.. koncentrera dig på det och håll koll på och stabilisera ditt blodsocker.. det är viktigare än allt annat!
Och eventuell viktnedgång är i stort sett beroende av att du lyckas med det.
Det är kolhydrater i det mesta, cirka 1-3 gram glykogen i kött, 0,3 gram i ägg, 0,5 i kaffe/te.. räkna inte dessa överhuvudtaget.. för du skall/behöver inte undvika dessa livsmedel de bidrar till din hälsa och ditt välmående.
Att sträva efter att hålla ner kolhydraterna till Noll är dömt att misslyckas.. gå i stället tillbaka till en strikt LCHF enligt Skaldemans modell.
Cirka 5E% kolhydrater är inte mycket till glykemisk belastning för kroppen oavsett hälsotillstånd och man kan äta en hel del grönsaker, en del mejerier och annat, bara man tänker sig för!
Du har ju gjort detta förut, du vet vad som fungerar, och det är ingen som helst ide att försöka kompensera för de avsteg du gjort, de blir inte ogjorda för det.. om det är någon tröst så ta på tagelskjortan och skänka en summa till välgörande ändamål.. om du vill lätta ditt samvete/få syndernas förlåtelse!
Sen så.. om man skall fortsätta på det religiösa spåret.. så är vi av den Luterska läran i huvudsak i det här landet.. då finns ingen syndernas förlåtelse.. utan allt man gjort skall läggas en till last den yttersta dagen.. och det finns bara en räddning från skärselden.. och det är att leva och verka på det rätta sättet resten av livet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp det var hårda ord.
Men du har säkert rätt. Jag för börja om från början helt enkelt.
Konstaterade igår att efter en vecka även med kaffe och lite grönsaker gick jag ner 2 kilo, det går inte fort men det verkar fungera ändå.
Det som hände är att jag verkar samla vatten i kroppen när jag börjar med LCHF. Jag hade helt slutat med medicineringen för det men med hjälp av Lasix och Kaleorid kan jag reglera det igen. Inte så glad över mediciner (alla har viverkningar) men jag hoppas att det blir bara en period.
Tack för ditt långa och utförliga svar.