Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10230 ggr
ylvaram
26

Jag får inte äta lchf

Jag är en tjej på 14 år som vill börja med lchf. Jag har läst på allt om kosten och har flera böcker osv. Mitt problem är att mina föräldrar tror inte alls att det är bra. Och det spelar ingen roll hur jag visar mina böcker och visar saker på nätet om att mättat fett inte är farligt. Dom säger att jag inte ska tro på allt som skrivs och jag kommer ALDRIG få dom att acceptera denna kost. Jag bor ju hemma och det är bråk varje dag. Skolan är också problem för skolmaten är ju skit. Sen får jag bara äta MAX ett ägg om dagen. Det äter jag till frukost men jag blir inte mätt på ett ägg bara. Då tjatar mamma om att jag ska äta grovt bröd men jag vill inte äta bröd. Dom köper ju bara mager ost 10% den smakar inte gott. Smör finns inte utan becell på smörgåsen och flytande margarin att steka i. Jag har lagt fram papper på hur margarin framställs men dom läser inte det ens utan säger att det är påhitt för mammas väninna är dietist och vet att becell är bra för allt möjligt och sänker kolestrol och sånt. Vi bråkar alltid om att jag inte vill ha pasta och ris och sådant. Och till frukost måste man äta bröd. Jag får inte sitta och äta ost bara. Jag är jämt hungrig i skolan. Förut köpte jag chokladkakor på rasterna. Nu vill jag ha med mig ägg men får inte. HUR KAN CHOKLADKAKOR VARA MER OK ÄN ÄGG? Ni kanske tycker att jag är ung och tål mer kolhydrater men det gör jag inte!! Jag är 160 lång väger 79. Vägde 80 för en vecka sen. Visst dom tycker det är bra att jag inte äter fikabröd och godis men mamma skickar med bananer till skolan och ibland är jag så hungrig att jag måste äta en banan för att inte svimma Vad ska jag göra?

MimLan
0

Du skulle ju kunna prata med skolsköterska eller dietist och se om du kan få lite hjälp där med att informera dina föräldrar.

Eller peka på att lågkolhydratkost är godkänt för diabetiker. Och det vill de nog inte att du skall bli.

Ary
4

Som föreslagits kan du ju försöka få stöd av en vuxen eller dietist. Jag förstår att du inte vill äta becel och 10% ost men skulle de inte gå med på ändringar får man göra det bästa av det man har. Banan tex är i min mening inte det värsta som kan hända en, mycket bättre än raffinerat socker, kakor och skräp.

Jag äter nu lågkolhydratskost, kan äta lite ris, ett par skivor knäcke el annat grovt bröd, lite mer åt GI hållet ibland bla. eftersom det visade sig att jag gick ner bättre med lite kolhydrater än utan delvis att jag tycker det blir en trevligare kost. Är det pasta kan du ta liiite och sedan ta så mycket kött/sås och grönsaker att du blir mätt. I skolan om det är väldigt mycket kolhydrater i maten kan du ta mindre portioner och komplettera med någon banan och min räddning ofta - en handfull mandlar. (Det kanske föräldrarna kan köpa, säg att det är istället för choklad) Pengarna du förr lade på choklad kan du ju använda till ost (babybell tex) eller nötter.

Det är svårt när man bor hemma men ju äldre du blir desto mer kommer du förhoppningsvis kunna påverka din egen mat. Tills dess kan du ju äta lite av allt hoppas jag. Bara du inte minskar ner kalorierna allt för mycket då kommer kroppen bara gå på sparlåga.

Minerad
5

Jadu, det är inte lätt att ge råd när dina föräldrar inte hjälper till. Tills vidare måste jag ändå råda dig att äta dina bananer. Att svälta sig till svimningsgränsen är inte alls bra och bananer är åtminstone naturliga råvaror. Skolmaten kan variera i kvalitet, det vet vi alla. Ta så mycket kött och grönsaker du får och bara lite av kolhydraterna. Fråga om de inte kan ställa fram olja till salladen och byta till riktigt smör (om de bara har margarin) till knäckebrödet. en skiva knäcke med ett tjock lager bregott funkar faktiskt hyfsat!

Har du någon egen månadspeng? Jag tycker inte att barn borde behöva köpa sin egen mat, men ibland kanske det får vara ett alternativ. Ägg går att förvara i rumstemperatur i några dagar i alla fall och du kanske kan koka i smyg? Även kokta ägg håller sig i alla fall i ett dygn i rumstemperatur.  Kokosolja går också bra att ha framme. Kanske kan du ha det på ditt rum istället om det finns risk att det beslagtas annars. Om du kompletterar ditt frukostägg med en kopp te med kokosolja i så håller du dig längre.

Om du inte kommer någon vart med att få dem att byta till riktigt fett så försök få dem att köpa andra livsmedel. Avocado, nötter och oliver tycker nog de flesta dietister också är nyttigt. (en olivburk i skolväskan eller på rummet kan också vara en bra idé) Och be om mer grönsaker hemma i allmänhet! Försök välja så mycket du får av bra och riktig mat.

Jag antar att dina föräldrar vill ditt bästa egentligen. Och de försöker skydda dig från "farligt mättat fett" och "höga kolesterolvärden". Synd bara att det fungerar jättedåligt!

Lycka till!

[Majbot]
4

That feel, äter själv en kost baserad på massa protein, en hel del fett men inga kolhydrater i princip.

Min mamma är starkt emot det och menar på att jag kommer få cancer från allt protein jag äter. Bullshit. Sa till henne att jag får hellre cancer i en muskulös kropp än i en överviktig/tunn kropp. Då blev hon tyst. Hpn kunde inte heller förneka att jag lyckats gå ner 52 kg och lagt på mig muskler med 'whole foods'. 

Det enda jag kan säga är att vara ihärdig… Det gjorde att min mamma gav upp iallafall och hon gnäller inte iallafall lika mycket längre över att jag alltid äter äggvita och ett antal ägg till frukost. 

Det låter som dina föräldrar kör på någon high carb low protein kost vilket är rent åt skogen. Ska försöka hitta några studier som du kan visa dem som jag visade min mamma, återkommer med dem. Är så trött på medel svensson som tror att ett berg av potatis/pasta skulle vara bra 'för kroppen behöver energi' eller en smörgås som mellanmål. NEJ, det var kanske bra förr i tiden då vi hade kontorsarbeten men det funkar ju inte alls nu, titta bara på hur många som lider av fetma idag i jämförelse med förr. Frukt är dock bra kolhydrater, detsamma som brunt ris, gröt och all form av sallad och grönsaker. Men fett är en helt annan femma. Potatis, bröd, pasta och andra hel/halvfabrikat är mög rent ut sagt.

Sorry för att jag skrev så mycket men blir så sne på äldre människor som tror att för mycket protein och för lite kolhydrater skulle vara dåligt. De är bara trångsynta och är rädda för att ha fel och att något som funkade när de var tonåringar inte skulle funka för sina barn. GAAH. Som sagt, ska försöka hitta de undersökningarna jag visade min mamma, good luck! :D

[Majbot]
2

Du kan börja med att visa dina föräldrar denna bild:

http://blog.massivehealth.com/infographics/Carbs_are_killing_you/

En väldigt bra och tydlig förklaring till varför sämre och snabba kolhydrater är mög!

SpurtAnne
1

Stackars dig, måste vara jobbigt att vilja men inte kunna.

Dina föräldrar har inte förstått än, fortsätt tjata och försök att ge dem så mycket information som möjligt.  Köp boken "Matrevolutionen" och be dem läsa den.

Det känns konstigt att uppmana en tonåring att fortsätta tjata mot sina föräldrar när man själv är tonårsförälder…;-) Tyvärr ser jag ingen annan lösning.

Ett ägg? Löjligt!!

caz
3

Kanner for dig! Jag hade ett liknande problem hemma nar jag var tonaring, fast da var det for att jag ville ata vegetarisk mat, vilket mina foraldrar inte tillat for da skulle jag inte fa i mig nog med naring. Sa pa istallet for att ata skol lunchen (som sallan hade vegetariskt alternativ) sa gick jag och min kompis och kopte en limpa brod som vi at med smor. Jag vet inte hur manga luncher vi bara at brod, men det var manga och det var ju inte sarkilt halsosamt heller! Men sa fort jag blev gammal nog att flytta hemifran, sa blev jag heltids vegetarian (ar inte det langre, man har inte atit rott kott sedan dess…). 

Du behover bara halla ut ett par ar till och gor som de har sagt ovan, hall dig till nyttig whole food installet for processed food, sa at dina bananer, kop lite notter, oliver, fet ost att gnaga pa mellan malen och at bara mindre av det du inte vill fa i dig. Bara du inte kanner panik over att du maste ata kolhydrater, for da kan det borja spoka till med at storningar, etc. Gor det basta av det du har tillgang till och fortsatt informera dina foraldrar om den diet som du vill vara pa, men forsok att inte braka om det, for risken ar att de verkligen satter i halarna da… 

Kanske erbjuda att laga middag ett par ganger i veckan och laga ratter med bra lchf innehall? Min partner ar inte LCHF, men nar jag lagar middag, sa ater han min mat men lagger till lite potatis, etc. 

Ett jatte gott recept till exempel ar att lagga torsk fileer pa en badd av spenat i en ugnsaker form, koka ihop 250ml gradde med ett par lagerblad, en tesked wholegrain mustard (vet inte vad ni kallar den pa svenska!), en pressad vitloks klyfta och pressa lite citron i. Nar det har blivit en tjock sas, ta av varmen och ha en en hel del muskotnot, lite salt och peppar och en tre navar parmesan ost. Hall sasen over fisken och spenaten. Sen ska man igentligen lagga brodsmulor ovanpa, men du kan sakert anvanda skivade mandlar istallet (vi anvander inget, men det blir lite torrt, sa ska prova mandlar nasta gang) och ett par klickar smor pa det. In i ugnen pa 180 grader i ca 30 min. Mums! 

En annan sak som raddar mig nar hungern slar till och jag inte ar hemma och alla fiken bara erbjuder mackor, ar att ha med mig en burk med coconut butter. Haller sig fint i rumstemperatur. Det kan du gora sjalv av kokosnot flingor eller riven kokosnot. Du kan se recept har: http://www.marksdailyapple.com/10-tips-for-making-the-best-coconut-butter-ever/#axzz2TKvW8SXq Var bara forsiktig att du inte anvander ra kokosnot (for blott, tror jag) eller torkad kokosnot (de vanliga kokosnot flingorna du koper i affaren gar igenom nagon slags torkning, sa de ar for torra for att gora smoret av. Sakrast ar att hitta flingor. De ar stora som finger naglar). 

Good luck!

absurd
12

Jag hade samma problem som du för några år sedan när jag fortfarande bodde hemma (är 20 år nu, var 15 år då). Mina föräldrar var/är inte alls lika fettskrämda som dina verkar vara men LCHF var inte alls lika mainstream då som nu.

Mitt tips är ta en gyllene medelväg och äta gi-kost. Olivolja, rapsolja, nötter, mandlar, avokado, oliver samt quinoa, bönor, en del frukt och grönsaker istället för de vanliga kolhydratkällorna låter säkert mindre skrämmande för dina föräldrar än en ensam baconbit som simmar omkring i en enorm skål med smör. Presentera ditt förslag sakligt och utan att bli arg, argumentera utan att bråka så ska det förhoppningsvis gå bra. Om några år är du fri att göra som du vill.

Lycka till🙂

Jojomaja
4

Hej,

Kolla om denna bok finns att låna på bibliotetet: (LCHF for the next generation / Lars Erik Litsfeldt)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412267

Den kan hjälpa dig hitta stöd och argument både gentemot skola och föräldrar. I övrigt kanske du kan ta de pengar som du brukade köpa choklad för och istället köpa t.ex. skivad rökt skinka eller salami, 2 pack kokta ägg (Pressbyrån, 7-eleven 14:-) eller ölkorvar (Willys 4 st 19:-) att ha i väskan och äta om du blir hungrig. En tub med Kavlis Baconost håller sig i rumstemperatur både oöppnad och säkert en vecka efter att man öppnat den. Gott till ägg eller kanske spritsa på smörgåsmat och rulla ihop eller på grönsaker.

jessirene
8

Förklara för dina föräldrar hur svårt det är för dej med denna kosten som de ger dej. Eftersom du är så ung så har ju de ansvar för dej.

Kanske kan du pruta till dej att få prova i ett halvår? (Och när de ser resultatet så byter de själva till lchf:-))

Under tiden så gör det bästa av situationen. Bort med socker och sött, det är bra gjort av dej att undvika chokladkakorna. Hugg in på grönsakerna istället för pasta osv. Enligt fleras tips ovan.

Du verkar vara en så klok 14-åring så jag hoppas att går bra för dej!!

Anders-S
1

Ketogen diet är godkänd i flera länder för behandling av barn med epilepsi.  Det är en traditionell behandling som användes innan man övergick till medicinering och som nu blivit populär igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet#Indications_and_contra-indications

http://jcn.sagepub.com/content/24/8/979

De nackdelar man brukar räkna upp är minskad längdtillväxt, urkalkning av skelettet och påverkan på blodfetter samt risken för förstoppning.

Jag tycker att även barn och ungdomar ska äta anti-inflammatoriskt och undvika vete och spannmål i alla former, gluten och A1-kasein, socker,  omega-6-rika vegetabiliska oljor och tillsatser t.ex. smakförstärkare och sötningsmedel. Att leva ketogent finns däremot knappast anledning till om man inte har epilepsi eller diabetes just med tanke minskad längdtillväxt och urkalkningsrisken. 

Ät vildfångad fet fisk från friska hav, t.ex. sill och makrill. Det rekommenderar även dietister och Livsmedelsverket. Ägg och matjessill till frukost varje dag!  Ät mycket grönsaker! Helst obesprutade.

Speciellt när man är ung är viktigt att kosten ger tillräckligt med näringsämnen och inte bara energi och tomma kalorier. Att banta kan vara skadligt och till och med livsfarligt eftersom det ofta leder till näringsbrist.

spirit
5

Enligt Patientsäkerhetslagens (PSL) 6 kapitel 1 § (googla) så måste vården basera sina råd (inklusive kosten) på "vetenskap och beprövad erfarenhet".

Vad är då godkänt som kost till patienter med sockersjuka och övervikt?

Ja, Livsmedelsverkets kostråd fick UNDERKÄNT av Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) i SBUs rapport Mat vid diabetes 2010. 

Slutsatsen blev 

Livsmedelsverkets kostråd saknar vetenskaplig grund så vi håller fast vid dem eftersom vi inte orkat leta efter alternativ som framgångsrikt användes för 100 år sedan.

Så Livsmedelsverkets råd får vården inte använda om vården ska följa PSL. Myndighet (som vården är) måste också följa Grundlagens 1 kapitel 9 § "Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhetLag (2010:1408)."

Med andra ord, myndighet (eller myndighetsperson) får inte ljuga.

Men lyckligtvis finns det Socialstyrelsens Beslut från den 16 januari 2008. Där beslutade Socialstyrelsen att en lågkolhydratkost är i enlighet med "vetenskap och beprövad erfarenhet" vid behandling av sockersjuka och övervikt.

Slutsats: 

Socialstyrelsens beslut är i enlighet med lag

Livsmedelsverkets kostråd är underkända av SBU och det är lagbrott när vården rekommenderar dem

Om man är rädd för ägg, gå in på http://kostkunskap.blogg.se/2012/december/kolesterol-och-matte.html 

för dina föräldrar kan nog mellanstadiets matte till skillnad från våra myndigheter.

Läs om nya Nordiska NäringsRekommendationr NNR5 och remissvar där

http://kostkunskap.blogg.se/2013/april/nnr5-chapter-energy.html 

Här finns mer info om insulin och kolhydrater

http://kostkunskap.blogg.se/2013/march/insulin-tack-for-att-det-finns.html

Gå in på www.kostdemokrati.se  här finns också mycket om fett och kolhydater.

Sen kan du bara fråga dina föräldrar varför de inte vågar läsa och ta till sig gammal hederlig kunskap om kolhydrater och fett som överensstämmer med modern forskning.

Frågor brukar kräva svar och svar brukar kräva eftertanke.

Tänk på att barn alltid är intelligentare än sina föräldrar, så utnyttja den kunskapen och ställ frågor! Det är mycket effektivare än att skrika och tjata.

Lycka till!

dufva
3

Du verkar vara en extremt stark klok och härlig ung tjej!

Får jag adoptera dig? 😉

Om inte så får du försöka "manipulera" mor och far lite 

Om du tex börjar få "ont i magen" av bröd/pasta i fortsättningen kan dom väl knappast tvinga dig att äta det i alla fall utan tvingas acceptera ett annat alternativ för dig

Gör så långt det går bästa möjliga val så kommer du långt

Be tex om att få ett äpple istället för banan till skolan (bättre)

Dels behöver du knappast vara så strikt att du helt utesluter frukt

Det är betydligt värre för din kropp att du svälter dig så gå inte i den fällan

Då kan den få för sig att gå i svältläge och verkligen börja dra på sig kilon

Det är den värsta faran med hur dina föräldrar behandlar dig och om du av det blir så trotsig att du faktiskt matvägrar eller svälter

Dom kanske accepterar GI eller medelhavskost lite bättre vilket åtminstone är halvvägs åt rätt håll

Onekligen trist som du har det just nu men så kommer det ju inte att vara för evigt 🙂

Lycka till!

Anders-S
2

Använd inte beteckningen LCHF, speciellt inte vid kontakt med skolan,  vårdpersonal, dietister och andra förvillare.  LCHF förknippas av många med ohälsosam bantning.

Säg istället att du äter anti-inflammatoriskt, stenålderskost eller paleolitiskt kost, förkortat paleo. Då kan du fråga dietisten om hon anser att du ska äta mer inflammatorisk mat eller mer ohälsosamma industriprodukter.  Be henne förklara varför det skulle vara hälsosammare. Ta även upp att vanlig frukt alltid är besprutad med gifter.

På Livsmedelsverket sida om Frukt och bär står det:

Frukt besprutas generellt mer än grönsaker. De frukter som överlag besprutas mest är bananer, citrusfrukter och vindruvor.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-miljo/Miljosmarta-matval/Frukt-och-bar-gronsaker-och-baljvaxter/

Om paleo:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sten%C3%A5lderskost

Fråga dina kritiker om de sett filmen Underkastelsen av Stefan Jarl

http://youtu.be/zTMRi0ElqTk  del 1

http://youtu.be/OdZao0D5MRE  del 2

eller filmen Bananas!*

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bananas!*

Seglarina
0

Hittade del 1 i denna länk

http://www.youtube.com/watch?v=zTMRi0ElqTk

Anders-S
0

Re: #14 och 15

Länkarna är rätt men det har kommit in en blank på slutet vid inläggningen på bägge. Här förhoppningsvis utan blanka:

http://youtu.be/zTMRi0ElqTk

http://youtu.be/OdZao0D5MRE

iFokus verkar inte må bra och lägger in något som inte fungerar. Kopiera och klistra in så kan man nå även del 2.

Dessutom går det inte att rapportera fel. Felrapporteringstråden är låst.

ylvaram
3

Jag har fått dom att köpa hem avocado iaf nu. Vispgrädde är omöjligt att få ha i maten. Det är bara minifräsch ibland mellangrädde men annars lättmjölk + mjöl och sånt i såserna mamma gör redningar av.

Vispgrädde har vi hemma typ 1-2 gång per år till nån tårta om nån fyller år eller så.

Ja pengar har jag ju så jag kan köpa lite eget istället för godis som jag köpte förut men känns lite taskigt att måssta köpa egen mat egentligen. Ja jag kan ju äta fisk och kött och grönsaker men såserna är inte bra men klart ja lär inte dö av lite mjöl heller men är bara så frustrerad när jag ville följa lchf :( + att jag måste gå ner i vikt vill inte väga nästan 80 o vara så kort.

Seglarina
1

Jag läser din tråd med intresse, har svårt att råda dig, men funderar på hur dina föräldrar reagerar när övervikten kommer på tal? Vad säger dom om den, ska du äta mindre och springa mer då, eller?

Jag var 14 år för hemst länge sedan. Jag tyckte det var väldigt jobbigt för jag var så tidigt utvecklad i kroppen och var längre än alla i klassen då. Kommer inte ihåg exakt vad jag vägde, men jag var nog 165 cm redan då och vägde 60-65 kg kanske. Tiderna har förändrats, men ändå tycker jag som du att du nog väger lite för mycket. Dom kan ju inte gärna begära att du ska banta, dina föräldrar, så vad är deras lösning? På vilket sätt vill dom hjälpa dig?

Sen påminner jag dig om ett inlägg ovan som rekommenderade en bok

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412267

Jag kollade på sidan och den verkar vara något för dig skulle jag tro. Gå till en bokhandel och bläddra lite. På adlibris kostade den 93 kr.

jessirene
1

Såklart du inte vill.

Finns det någon möjlighet att skolsköterskan kan vara till hjälp? Att du upplever (de kan aldrig förneka vad du upplever, kom ihåg det:-)) ett ökat matsug när du äter sött och kolhydrater. Om detta gör att dina hunger hormon inte fungerar, ja det kan ju bara du avgöra. Vad som ger mättnadskänsla är individuellt, det är inte liktydigt med att magen är "full". 

LCHF för barn:

http://www.annahallen.se/lchf-och-barn

Kan det vara något som dina föräldrar kan läsa?

ylvaram
4

Ja verkar vara bra böcker ni tipsar om o jag ska läsa dom men jag tror inte mina föräldrar gör det för dom la allt jag skrivit ut på nätet om lchf i pappersinsamlingen för dom tycker redan att dom VET hur man ska äta och behöver inga kostråd.

Nej dom tycker inte jag ska banta men dom tycker typ att jag ska äta, fil flingor och macka till frukost,,,, potatis/ pasta, kött / fisk till lunch o middag, + mager sås och grönsaker, frukt o macka till mellanmål. Dom tycker det är bra att jag inte äter godis men tycker jag ska äta frukt o smörgåsar när jag blir hungrig mellan måltiderna

Och så tycker dom att det är potatisen och pastan som är huvudmålet. <köttet är tillbehör och det ska man ta mindre av tycker dom.

idag åt jag 1 avokado före lunch, sen köpte jag ett smörpaket äggpaket och en tub majonnäs på vägen hem. Nu håller jag på att steka ägg. Jag är ensam hemma än. Jag är hungrig och ska äta mig mätt på ägg för middagen är bara makaroner och korv.

Om min övervikt så säger dom att det inte beror på pasta bröd o frukt och sådant utan godis och chips. Och det är väl rätt men problemet att hålla sig mätt på mackor o frukt men det förstår dom inte för dom är själv smala och äter pasta o bröd, men jag tror jag är sockerberoende och skrev ut papper om det, men dom sa att det finns inte sockerberoende,,, jag blir bara arg

konichiwa
1

Heja tjejen! Du verkar så stark i din övertygelse och kunskap så du kommer att fixa det här, om inte annat så på pin kiv (OBS! gammaldags uttryck för 'på ren jävelskap' ;-).

Kram och lycka till!

Seglarina
5

ylvaramdu är fantastiskt stark, jag beundrar dig! Det kommer att gå bra för dig det lovar jag dig. Jag tycker dock att det inte var speciellt respektfullt mot dig att slänga det du skrivit ut, faktiskt dåligt gjort.

Kajak11
1

Ja du är klok. Varför blir vuxna dumma när dom blir äldre:-) Kanske kan du lägga till och säga att många åt typ low carb på 70 talet och 80 talet när dom skulle banta. Då var det biff …bönner …salad och inget mjöl eller socker. Självklart stekte man köttet eller fisken i smör i. Det blev gurka och tomater… Okej lite mycket protein men det mättar. Ja många vuxna förstår inte att rejäl mat inte är pasta och bröd.

Sindri
1

Jaaa, suck, så illa man kan göra som förälder när man ändå tror att man gör det bästa. Jag känner så med dig och tycker du är strong som hittat LCHF trots massiv påverkan hemifrån. Strongt att du vågar välja din egen väg och hoppas på att du skall orka kämpa på. 

OK, att man ät fettskrämd, men Becel till unga människor är ju barockt!

Känner du möjligen din mammas vän dietisten? Hon verkar ju vara något av en husgud när det gäller kosthållet, så om du kunde prata lite försiktigt med henne och fråga om hon läst något om de nya kostråden till diabetiker. Och om hon verkligen tror att du löper risk för hjärtsjukdom vid din ålder, och behöver du verkligen äta Becel. Men för väldigt många dietister är det här ett väldigt laddat ämne, de har lagt ner år av utbildning, gett råd till tusentals människor, det blir väldigt svårt att inse att allt man trott på varit fel.

Orkar du göra fler försök med utskrifter så har jag gjort ett par pdf:er som du kanske kan lägga fram - få se om någon nappar.
Är din pappa lika rabiat som din mamma? Kanske kan du prata lite med honom och förklara hur dåligt du mår av mackor och pasta.
Om du vill ha argument så finns en bra artikel på Kostdoktorns sida om när han gjorde hälsokontroll efter 5 år på LCHF:

http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-5-ar-pa-lchf

Andra har också skrivit Prata med skolsköterskan, det kan vara en väg.

Sista knepet är helt enkelt att "få ont i magen" när du ätit pasta, bröd etc.

Sindri
0

Hoppsan - var tog pdf:erna vägen?

Jag har lagt in två stycken - nån som vet vad jag kan ha gjort för fel?

Laddade upp dem från min dator.

SpurtAnne
5

Det enda sättet att övertyga dem är nog att göra rätt och visa dem att det funkar. De kommer förmodligen fortfarande vara skeptiska även när du mår bra och har blivit smalare. De kommer säga att fett är farligt och ägg är farligt, det har de själva blivit itutade i så många år. Det är inte så lätt för människor att förändra sin syn på saker. Speciellt inte mat. Det är dessutom väldigt svårt att erkänna att man haft fel. Speciellt om man som förälder måste göra det för sin tonårsdotter.

Stå på dig! Du är skitcool! Bara kööör!!!

:-)

Minerad
3

Tänk på att det räcker att göra så gott du kan! Så länge du bor hemma kommer du vara begränsad. Mat får inte bli ångestladdat eller leda till en plats där du hellre slutar äta än äter något onyttigt. Jag hejar på dig! 🎈

Septima
10

När jag läser det du ylvaram skriver, känner jag igen mig själv som tonåring. Det är många många år sen nu och "matidéerna" såg annorlunda ut. Jag var mycket upptagen av hälsokost och att äta så lite fett och kalorier som möjligt. Jag var extremt påläst och hade oändliga diskussioner med min stackars uttröttade mor som dels inte var särskilt intresserad av näringslära, dels inte hade minsta möjlighet att mäta sig mot mig vad gäller energi och formuleringskonst. Hon hade en känsla av att jag misshandlade mig själv men gav upp.

Jag har efteråt önskat att hon (och min far som smet såsom fäder i den generationen ofta gjorde) hade varit mer handfasta i sitt sätt att försöka hindra mig från de här destruktiva mönstren. Jag höll på att svälta ihjäl mig och jag förstörde mina tänder (går inte att få tillbaka dem). Anorexia och bulimi var inget man  talade om på den tiden. Men idag gör man det och som något sånär insatt förälder (vilket jag kan tänka mig att dina föräldrar är - annars skulle de nog inte ha så säkra åsikter om vad som är hälsosam mat) så är man idag också vaksam på de första tecknen till ätstörningar hos sina barn. Det kan börja med att barnet blir väldigt upptaget av sin kost. Oavsett om denna är bra eller inte så kan det vara ett tecken på en begynnande ätstörning att barnet (tomåringen) till varje pris ska äta på ett visst sätt och får stora bekymmer om denne inte kan följa sin egen kostplan. 

Kan det vara så att dina föräldrar helt enkelt är ängsliga att du ska bli fixerad vid vad du äter så att du riskerar att utveckla ätstörningar? Om du tänker så kanske det är lättare att stå ut med förmaningarna?

Jag tänker (utan att vara expert) att om man som du är så ung att man fortfarande växer och inte har någon allvarlig sjukdom så KAN det inte vara hela världen att äta lite mackor och pasta. Det är förstås klokt att äta så lite man kan av den typen av mat men man lär ju komma långt bara av att avstå från läsk och godis och den mer uppenbara skräpmaten. Du kanske är lite för rund just nu men om du inte förstör din ämnesomsättning med ideliga svältkurer och andra kroppstorteringar så kommer du om bara några år att kunna äta precis som du själv vill i lugn och ro utan att behöva slåss för det och oroa dina föräldrar. Kan inte det räcka? 

En tanke bara.

sofiecoe
1

Bara börja kalla det GI rivstart, det brukar lugna de festa eftersom det inte låter lika explosivt som LCHF i mångas öron. Det kan nog lugna en del oroliga föräldrar.

[akaron]
2

Du har ju blivit överviktig på den kosthållning som dina föräldrar har. Men dina föräldrar kan nog inte se den kopplingen.
När du börjar gymnasiet kanske du ska söka ett gymnasium långt bort så du får flytta hemifrån lite tidigare och då kan välja vilken mat du vill äta.

Blir det mycket bråk om maten är det risk att du utvecklar en ätstörning och slutar äta i protest, så blev det i alla fall för mig när jag var tonåring. Det kanske inte är något bra att "hota dina föräldrar med" men du kan ju varna dem i alla fall att du kommer att svälta om du inte får äta det du själv vill. Säg annars att du vill äta GI som kompromiss, det kanske kan lugna dina föräldrar och sedan kan du smyga ner på kolhydraterna stegvis under en längre period så de inte märker förändringen. Istället för att tala om för dina föräldrar att maten är onyttig och bråka om det så säg bara att du inte tycker det smakar gott. Ta upp någon historia som du läst på nätet/nyheterna om äckliga insekter eller andra djur i säd t.ex. Jag såg en bild på aftonbladet för ett par år sedan om kvinna som råkat få en död fladdermus Kellogs Cornflakes. Det kan få vem som helst att tappa aptiten.
Du får vara lite smartare än dina föräldrar och sluta bråka om nyttigt och onyttigt. Du har all rätt i världen att låta bli att äta mat, margarin med mera. Blir dina föräldrar oroliga så säg att du kommer att äta mer om du själv får välja något du tycker om. Att du inte vill ha någon kemisk smörja, att alla kockar lagar mat med smör. Att du vill lära dig laga riktig mat för att det har blivit ett intresse och så tar du en vanlig kokobok och letar upp ett recept som kan passa dig och säger att du vill prova det och bjuda familjen på och frågar om du får pengar till att köpa det som ska ingå i receptet. Ta någon av dina föräldrars kokböcker, då kan de inte neka dig att laga mat.

Sänder dig styrkekramar. Du kämpar så enormt! Jag hade gärna haft dig som inneboende men det tror jag inte dina föräldrar vill.

[akaron]
4

Du kanske kan starta en matinsamling där snälla människor skickar dig mat, kokosfett, babybellost, nötter med mera?

OlgaMaria
3

Åh jag börjar nästa gråta. Känner så för dig ylvaram! Men du, stå på dig. Försök så gott du kan att fortsätta på din linje och försök få det att gå ihop utan så mycket bråk ett tag. Jag tror dina föräldrar kommer ändra sig med tiden om de ser att du inte ger dig och att du mår bättre och går ner i vikt. Det viktigaste för dem är nog att du är glad. Och jag tror LCHF-kosten kommer göra dig gladare. Man är inte glad när man är sockerberoende och måste leva på pasta och mackor :(

Stor kram till dig och massa HEJA HEJA!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ary
1

Föräldrarna kanske kommer ikapp med tiden, många kan förändra sitt sätt att tänka med försiktiga knuffar. Man kan betona de nyttiga sakerna man äter.

Hade det varit jag hade jag nog testat att stoppa in en liten låda (typ bigpack) i kylen med ett litet smörpaket, några ägg, ett par babybell typ och något nyttigt i grönsaksväg och märkt lådan med mitt namn, kanske skrivit *ylvarams nyttiga mat*. Kanske en annan i skafferiet med mandlar en liten burk kokosfett. Nu menar jag inte exakt de här sakerna men du förstår grejen eller hur? Saken är den att de kommer inte kunna låta bli att kika och de här sakerna är ju faktiskt ganska oförargliga och allt kan inte dömmas ut. Det kanske kan öka antalet livsmedel som dina föräldrar kan köpa hem i längden, det lär krävas tålamod med dem dock. Du kan ju tex påpeka att det finns människor som gått ner genom att ta en sked kokosfett några gånger om dagen (även om de ätit en normalkost, men kanske hållit igen lite), antagligen för att de håller sig mättare med lite fett = mindre sötsug. Kokosfett kanske inte räknas som lika farligt hemma hos dig, vem vet…

Som föreslagits så är GI rivstart och rent av GI en lågkolhydratskost.

asahars
0

Du kanske skulle lägga ner argumenterandes ett tag ochbara se till att du äter rejält av de matvaror som ändå finns hemma? T ex ordentligt med både fisk och kött och grönsaker. Det finns inga föräldrar i världen som kan tjata på att deras barn äter FÖR MYCKET av fisk och grönsaker.

[Petronella Pip]
1

hmmm klart det finns, tror du att alla familjer har råd att ha obegränsat med fisk, okej en annan diskussion men det var ett lite konstigt uttalande kan jag tycka…

OlgaMaria
0

Hur har det gått? :-)

Anders-S
2

Jag skulle vilja återkomma till vad jag skrev tidigare i #11.  Jag tycker inte att en 14-åring som är 1,60 lång och ständigt är hungrig ska banta med LCHF med tanke på risken för minskad längdtillväxt och urkalkning av skelettet.   En 14-åring ska inte banta alls om det inte är föranlett av medicinska skäl. Näringsbrist eller dåligt näringsupptag förorsakar hunger!

Däremot tycker jag du kan prova utesluta allt gluten, dvs. spannmål, samt socker och sötningsmedel.

Vad gillar du för träning?  Det finns massor av roliga aktiviteter som ökar självsäkerhet och vighet.  Pröva allt från bugg, capoeira, judo till segling och simning samt alla möjliga utomhusaktiviteter på sommarlovet.

CasaRamon
5

Så du anser att LCHF är en bantningsdiet? Själv har jag försökt gå ner i vikt under dessa 5 år på dieten, men vågen står stilla. Nu är ju jag 50 år äldre än denna unga flicka men det kan ju inte vara fel att äta sej frisk varken om man är 14 eller 64. Kanske ännu viktigare i unga år, eller?

[Blodpudding]
0

#37 Hon kanske är färdigväxt?

Anders-S
1

Re #38 o 39

I inlägg #17 står det  "att jag måste gå ner i vikt vill inte väga nästan 80 o vara så kort."

Jag betraktar inte LCHF som en bantningsdiet men många på det här forumet äter LCHF  för att de vill gå ner i vikt.  Jag betraktar inte heller hög vikt som en sjukdom i normalfallet utan som ett symtom.  Det är mer väsentligt att finna orsaken till viktuppgång än att banta. En anledning kan vara dåligt näringsupptag beroende på att man t.ex. inte tål gluten eller a1-kasein.  En flicka eller pojke som fortfarande växer bör inte utan anledning rådas att äta en kost som påverkar kalciumupptaget och kan påverka skelettets uppbyggnad.

TjockaBerta
5

Jag har förbjudit mina barn att äta becel. Och bananer borde förbjudas helt tycker jag. Så olika det kan vara. ;-)

>>>Malum domesticum<<<

ylvaram
13

Ursäkta jag har inte hunnit skriva för det har varit så mycket skolarbete.

Men jag förstår verkligen inte vad Anders-S menar. Jag har väl aldrig sagt att jag ska banta = svälta mig? Men det måste väl oxå du tycka att 80 kg är för mycket om man är 160 lång? Kanske går för sej om man har en massa muskler vilket jag INTE har. Så visst borde jag gå ner i vikt men inte banta utan äta lchf.

Övervikten är inte konstig att jag har om jag tänker efter. 200 gram chokladkaka ljus marabou nästan nästan varje dag på väg hem från skolan, sen mat som vanligt, sen mackor på kvällen tills man blir mätt.

Det har väl gått både bra och dåligt anars. Det positiva är att dom lovat köpa hem smör som jag kan steka i så jag slipper flytande margarin o milda som mamma använder.

Det negativa är att dom inte vill byta becell mot bregott men igentligen kvittar det för jag vill inte ha bröd. Nu kan jag ta smör till ägget på morgonen + en avokado o fil. Fil är väl inte tokbra men inte så farligt heller tror jag.  Sen får jag äta 2 ägg om dagen nu efter att mamma pratade med en annan vuxen om det som hon trodde mer på så jag tar med ägg. Lunch i skolan äter jag ibland en knäcke med mycket bregott på när jag inte blir mätt på maten,

Jag äter potatis ibland men ofta bara kött fisk sås och mycket grönsaker

O bäst av allt var att jag vägde 78,5 igårmorse, Var ändå uppe på 80 som mest så jag är nöjd faktiskt

Jojo55
0

Läser och funderar. Jag tror inte att problemet är löst med att bombardera föräldrarna med information. Jag tycker faktiskt att det handlar mer om respekt, att dina föräldrar ska respektera att det här är viktigt för dig och släppa lite på sin egen prestige och inse att de kanske inte har tillräcklig koll på lchf kost. De kanske bara tycker att du är rebellisk och tror att dina krav på lchf kost är ett uttryck för pubertal frigörelse? Det är såklart lite skrämmande och provocerande för dem både att du är obstinat och med lchf.

Så vad göra? Jag tänker att du kanske kan tala med kuratorn på skolan istället? De har säkert massor av erfarenhet av ungdomar som vill vara vegetarianer och föräldrar som inte vill acceptera det. Att vilja vara vegetarian och att vilja äta lchf är fullt jämförbart tycker jag!

Som sagt tror jag inte det är ett informationsproblem men jag vill ändå nämna att just idag läste jag att det kommit nya undersökningar som talar för lchf:                                               http://www.kostdoktorn.se/ny-analys-lchf-bast-for-vikt-och-halsovarden-i-langden

[Blodpudding]
0

#40 Ja, fast hon kan ju ändå vara färdigvuxen. 160 cm är inte kort.

OlgaMaria
3

Roligt att höra ylvaram att det går framåt och att dina föräldrar också mjuknat något! :) Kämpa vidare! Du kommer komma långt med det sätt att äta som du beskriver! Så impad av dig att du är så målmedveten!

MimLan
5

#43 Respekt och respekt, hennes föräldrar respekterar henne ganska bra iom att de faktiskt gått till andra för att ta reda på om t.ex. mer än ett ägg är ok. Så hon är inte avfärdad precis. De äter ju Becel för att de tror att det är bra mat. Vilket understödjs av SLV.

Det är inte så att de inte bryr sig om henne. Det gör de ju uppenbarligen. 

#42 Bra! Du har hittat en medelväg att gå. Fil är inte tokigt, du äter ju både ägg och avocado och smör också. Tänk på att du är så ung att det inte ät troligt att din kropp är skadad, utan det kan räcka hela vägen att äta som du gör nu. Finns smör hemma kan du testa att ta lite på den fettsnåla osten, t.ex., så har du något litet att variera med. Att de inte byter ut Becel, gör precis som du konstaterat, inte ett dugg.

taggigarosen
4

Min morsa var så i början också. Mättat fett var farligt och en massa sånt trams. Men nu har hon sett att jag kunde gå ner i vikt på fett och protein så nu säger hon inte så mycket. Går ju bättre än för henne iaf som säkert varit med i viktväktarna 5-6 gånger men hon går bara upp igen men hon skyller på sin karaktär och att det inte är viktväktarna det är fel på för hon går ner i vikt alla gånger hon varit med där.

jessirene
1

Det är väl kanon! Föräldrarna funderar ju, det är väl bra! Familjen verkar ju nu gemensamt itresssera sej för kost vilket leder till mer allsidig kost för ylvaram och utvecklingen går framåt steg för steg.

Det låter bra tycker jag, du är på gång!

MillisB
3

Bra jobbat ylvaram. Du har satsat och vunnit hälften. Det är bra jobbat. Nu kommer det bara att gå rätta vägen, du är så medveten om vad du vill och det är det viktigaste. Och att du har valt det rätta, LCHF för att inte gå mer upp i vikt.

Jag önskar jag hade funnit LCHF i din ålder. Det hade sparat mig för mycket lidande. Nu är jag fyrtio år och sliter med många fler överviktskilon som jag kunde ha sluppit om jag hade hittat LCHF vid en yngre ålder.

Stå på dig, annars gör någon annan det. (Jonas Gardell)

Stora kramar

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)