Väldigt ofta hungrig
Jag har ätit LCHF i ungefär 2 veckor nu och det har flytit på rätt bra. (Är 31 år, ca 170 lång och väger i dagsläget ca 92,5)
De senaste dagarna har jag däremot blivit hungrig väldigt fort efter måltid. Jag äter mycket fett i form av cf, grädde och lite smör men kanske inte så mycket smör som jag borde.
Drack tex en MBC i morse med 24g smör, 24g kokosfett och ca 3 dl kaffe. Efter det tog det ca 40 min innan jag började känna mig lite små hungrig.
Det går ibland över efter liten liten stund men kan komma tillbaka lite då och då och jag inte stoppar i mig något.
Om jag kollar på gårdagen så såg mina måltider ut ungefär så här.
7.30: 1 kopp kaffe
8.50: 1 kokt ägg
9.45: 1 MBC med 24g smör, 24g kokosfett och ca 2 dl kaffe
13.00: 1 kycklingfile, ca 4 "buketter" blomkål och detta i en grädde och mögelost sås på ca 2 dl. Lite sallad till det.
19.00: 1 skål med köttfärs/vitkåls röra med vad jag kan tro ca 1 msk cf och 1 dl grädde.
21.15: Äggröra på 2 ägg och ca 3 msk grädde.
Detta är då alltså en dag då jag varit ofta hungrig. Annars brukar jag äta utan de målen äggen som står ovan kan man säga. Alltså så ofta.
Har sagt till min man att vi nog måste dra in lite på cf och grädde och få i mer rent fett så det är vårat mål för dagen.
Vad kan annars vara tokigt?
Ät på. Det är vanligt med varierande hunger i början. Helt normalt då kroppen håller på att ställa om från ett energislag till ett annat.
En spontan fundering är varför du inte äter mat till frukost? Det är mycket "fettkaffe" av vad jag kan se. Ät en rejäl frukost med kanske flera ägg och tillbehör, när du är hungrig (jag personligen kan inte äta direkt på morgonen utan måste vänta 2-3 timmar innan jag är hungrig). Sen skadar det nog inte att minska aningens på grädde och cf till förmån för lite mer smör.
Ät mer!
Va försiktig med grädden :-)
Ist för 1 file o 4 buketter, så gör tvärtom :-)
Känner efter ett år nu att jag äter mer och oftare.
Kunde ibland stå mig på ett mål om dagen men nu vill
jag äta oftare……..
Testade för första gången MBC igår och har även gjort det idag bara för att kicka igång magen och förbränningen på morgonen tänkte jag.
Har aldrig varit en frukostmänniska direkt utan har oftast väntat runt iaf 1-2 timmar innan jag ätit även om jag varit hungrig, har blivit kaffe och vatten istället men nu blir jag hungrig när jag kommit några meter från huset bara på morgonen :)
Har tidigare ätit ca 150 g turkiskt yoghurt på morgonen med linfrö i för att hålla igång magen men tycker det kanske blir för mycket kh så därför försöker jag mig på detta med MBC.
Äter den riktiga frukosten på jobbet så jag har lite begränsade möjligheter till att laga mat men värma i micron funkar bra.
Huvudet säger fortfarande att det inte är ok att äta "mat" på morgonen så jag får nog hålla mig till lite mer frukostliknande alterantiv så länge :)
Du är knappt igenom omställningen än. Ta det lugnt och fokusera på att äta gott och "rätt" saker
Och ät när du är hungrig. Måltidsfrekvensen och hungern kommer att stabiliseras av sig själv efter ett tag.
Jag gör lite som du, jag tar en mugg kaffe i bilen på väg till jobbet och sen min "frukostlåda" till morgonfikat - kokt ägg, rökt lax och majjo och lite pressad citron. Ibland har jag lite sallad/gurka/tomat i också.
Det där med att "kicka igång förbränningen" tror jag inte på.
Däremot tror jag på att lära sig att lyssna på kroppens signaler om mättnad och hunger. Och de är inte alltid helt lätta att upptäcka!
Får nog göra som dig och ta med mig den i bilen å dricka just när man känner att hungern kommer istället för "förebyggande"
Ja det svåraste är att äta när man är hungrig. Egentligen väldigt logistk att inte äta bara för att utan för att man är hungrig. Svårt mönster att bryta!
Ursäkta en, kanske dum fråga, men vad är MBC🤔???
Själv tycker jag att en stor kopp fet äggmjölk mättar mycket bättre än MBC.

Vad jag skulle vilja veta är exakt hur mycket protein, fett, etc du egentligen får i dig under en dag?
Jag dricker också kaffe med fett i på morgonen, har dock endast smör och grädde i, ca 20 gr smör och 20 gr vispgrädde så det är mindre mängd än du och det står jag mig på tills lunch.
Hur mycket väger den där kycklingfilén?
Exakt hur mycket köttfärs får du i dig i den där skålen med köttfärsröra?
Hade jag varit du hade jag skrivit in exakt mängd på de olika varorna i t ex Min mat.se och kollat hur mycket den totala energimängden (kcal) hamnar på.
Hur mycket protein i gram totalt? Ca 1 gr per kilo kroppsvikt är ett bra riktmärke.
MBC är väl bra men man får inte glömma att äta RIKTIG mat resten av dagen. Du väger ca 92 kg och då bör proteinet ligga på ca runt detsamma i gram.
Ps, du vet väl att mängden protein i gram inte är det samma som mängden kött? Ursäkta om du tycker frågan var dum men en del vet inte skillnaden (mig själv inberäknad i början) 🙂
Jag la in i shape up igår det jag åt och kom fram till ungefär dessa siffror.
67g protein , 12g kh, 187g fett. 1991 kalorier.
Desa siffror är som sagt ungefärliga men iaf ett riktmärke.
Har idag med mig 2 stekta kotletter till lunch och vitlökssmör till det så jag hoppas att jag står mig lite på det.
Nu är det dags för frukost :)
Blev en MBC i morse vid 7.30 och till frukost på jobbet blev det 2 kokta ägg med räkost på samt en kopp kaffe och 1 skiva ost.
Förövrigt är jag så jäkla trött!!! Har detta något med kosten att göra eller är det vädret mån tro?

# 10
Varför inte öka proteinet - du kom upp i ca 67 gr men väger själv ca 92 kg så du får kanske i dig lite för lite protein då för att kunna hålla dig mätt. ca 1gr per kilo kroppsvikt brukar man räkna med.
Ja jag tänkte på det igår så idag blir det mer kött och ägg ;)
Funderar även på om jag äter för mycket fett, kan det vara så?
Jag är själv på min 6:e dag och väger 137 kilo men äter bara runt 90 gram proteiner per dag. Jag känner inte av någon bismak i munnen som många brukar få. Jag tror att när du börjar få dålig smak i munnen och luktar illa så äter du för mycket proteiner. Det kroppen inte behöver bryts ner till energi och i den prossesen så bildas amoniac som stinker gammalt latrinavfall! Testa och se när detta börjar ske hos dig så får du en fingervisning av just ditt behov.
#14 Du pratar om något helt annat och hart inget att göra med den bismak du pratar om. Undrar hur du har kunnat koppla att 1 gram protein per kg kroppsvikt alls är i närheten av något som kan kallas för mycket? Var kommer det ifrån? INgår det att du har anpassat proteinmängden efter frånvaron av kolhydrater också?
Tycker klart att TS skall fortsätta följa rekommendationerna ovan, då är man på rätt väg.
#15 http://www.phlaunt.com/lowcarb/19063904.php
Antingen så tror man på något eller så måste man förlita sig på något allmängiltig korrekthet! Jag lägger hellre min törst på kuskap från dom som har forskat och befinner sig rätt så nära sanningen än nått PK 1 gram per kilo kroppsvikt flamms!
#16 fast den där länken leder ju inte till nån forskning? Av vad jag kunde se så verkar det vara ett slags "tyckande" utan referenser på den sidan? Jag menar inte att jag tror att de har fel, det vet jag inte eftersom jag själv inte är så insatt, men om DU menar att det är så det ÄR och avfärdar annat som "flams", ja då vill jag se var informationen kommer ifrån.
Du verkar väldigt säker och snabb att avfärda och löjliggöra andra personers kunskap, och ändå säger du att du bara har hållt på i 6 dagar? Hur mycket egen erfarenhet har du då hunnit samla?

hur mycket protein en person behöver kan såklart vara olika, det där grammet jag pratar om är bara ett riktmärke - inte hugget i sten. 😉
Nu var det ju så att ts klagade på att hon inte höll sig mätt och då kan orsaken vara bl a att hon äter för lite protein - kanske i kombination av andra saker också.
Som vanligt när det gäller kost får var och en prova sig fram och i det här fallet tyckte jag att det är värt att testa mer protein då ts är ganska lång, väger 92 men äter relativt lite protein till sin kropp.
Åt en köttbit idag med vitlökssmör vid 12.30-13.00 någonstans där och först nu har jag börjag bli hungrig. En klar förbättring motför de senaste dagarna! Är kanske som ni säger att jag saknar proteinet.
Min enda menining med mitt första inlägg var att äta så mycket fett som bara orkar och känner sig mätt med och någon typ av proteinkälla till. Om proteinet är för mycket till sitt behov så ska man dra ner på detta och öka på med mera fett. Kroppen ger oss signarer om hur det föreligger sig och en av dessa är en dålig andedräkt… jag vill inte nervädera någon genom att skriva nått nedlåtande. Men det måste väll ändå finnas ett högt tak där känslor också kan få spelrum!
Jag har inte varit i sverige på länge och känner inte riktigt igen mig i denna homogena tillhörigheten där om någon har en annan uppfattning får snudd på husarrest för sin motstridiga uppfattning!
17… Dessutom, har man gjort och fyllt i kalkylen så får man information om hur beräkningarna grundlagt sig på! Även om sidan ser gammeldaggs ut i sin grafik så betyder det inte att uppgifterna är dåliga och oaktuella!
Innan jag har börjat med denna kost så har jag en hel del kuskap i ämnet… tro mig!
Det jag frågade efter var referenser. Länkar vidare till andra sajter, mer fakta. Nu för tiden har ju de flesta en blogg där de kan skriva vad som helst hur som helst och jag tycker att det är svårt att skilja agnarna från vetet, så att säga. Märkligt hur vissa (många fler med dig) automatiskt reagerar med kommentarer liknande "får snudd på husarrest för annan uppfattning". I så fall gäller det ju det du själv gör mot de som tycker annorlunda än du :-) Jag sa som sagt inte att det var fel. Det vet jag för lite om för att ha nån uppfattning om. Jag vill veta mer från andra/fler källor. Tjaa, jag tycker bara att det är trevligt med en vänlig ton, här där de flesta inte känner varandra. Men det är väl jag :-)
#22 skrivet av nyborjare08 förlåt… som jag skrev tidigare, fyll i uppgifterna om dig själv och tryck på visa resultat, fast på engelska. Scrolla nedåt och läs vart dom bygger sina antaganden på… ska det vara så svårt!
Kan du engelska?
Så se då till att utnyttja den kuskapen då!.. vill du att jag ska amma dig?
Tror många som läser denna länken just nu känner en viss pinsamhet över dig just nu!
Jag kan bara tänka mig ditt svar… och alla som inte har något eget och komma med säger alla att man är pinsam för att man inte har något eget att komma med!… du är en tröttsam typ!

ts: nu spårade tråden ur lite :)
Men fortsätt gärna att rapportera hur det går :)
Det är ju så att trots vetenskap, tabeller, riktlinjer, andra åsikter, andra erfarenheter så är det DU som måste känna hur det funkar för just dig.
#25 Du bad ngn om att visa lite ödmjukhet någonstans, var är din ödmjukhet? Hur kommer det sig att du kommer in i ett forum och kort efter börjar hugga efter folk? Tanken med ett forum är väl att få säga vad man tycker och ställa frågor utan att personangrepp?
Ja det ironiska var att det var mig han bad vara mer ödmjuk vilket han absolut inte hade några grunder till då jag verkligen inte var i närheten av så otrevlig som han låter här.
Baiyoke: Tack för dina inlägg men skriv gärna inte mer i mina trådar. Tycker att du skriver väldigt otrevligt och låter otroligt negativ till nästan alla andras inputs.
# Baiyoke
6 dagar med LCHF och du kommer med besserwisser-fasoner !!!??
Kanske har du läst på innan du började, men någon egen erfarenhet har du inte. Om man får dålig smak i munnen, med dålig andedräkt, så beror det inte på för mycket protein, utan att man är i ketos.
Några tabeller att fylla i för information, behöver inte vi som varit LCHF-are i många år.

Nu tyckte jag nog du går lite för långt?
Så bara för att det ev är tjejer som protesterar mot dina inlägg så ska det förlöjligas och anses vara "fruntimmers-ankdamm"?
Du har dina åsikter och det får du gärna ha men är det så svårt att alla inte håller med dig?
Det verkar på mig som att du lever i en egen liten ankdamm där du är högsta "ankan" 😉
#33 Han får tyvärr bara vatten på sin kvarn om vi protesterar. Typiska härskarteknikfasoner som man tar till när man inte har något att komma med men vill "rädda sitt skinn" genom att trycka till andra. Känner väl till typen… De är ute efter att reta upp och lyckas också. Jag har själv svårt att hålla mig "kall" och saklig men jag tror att det kan vara enda sättet för då tröttnar de till slut. Förhoppningsvis.