Ont i magen omställningsproblem?
Har börjat på strikt LCHF men får nästan genast, efter 1 dag ont i magen nästa hela tiden. Tror jag har problem med gallan men har inte fått det konstaterat.
Är på väg att ge upp.
Kan inte gå runt och känna så här
Magsjuk är jag inte. Har börjat på LCHF några gånger nu och fått samma resultat. Ibland tom feber och kräkningar. Känns som om jag inte ål fettet och då är det ju kört.
Hur lång är du, vad väger du, ålder, kön?
Hur ser en typisk matdag ut för dig?
162cm 96 kg, kvinna.
Dricker fettkaffe på morgonen. Samt ett stort glas varmt vatten med gurkmeja. Får lite ont och känner mig olustig.
Har ätit efter Monique Forslunds meny från hennes bok LCHF på riktigt. Under 5 kolhydrater per dag.
Lunch nötfärsbiffar stekta i mycket smör och med en klick ovanpå. 4 stekta champinjoner samt broccolimos.
Tomatsoppa med 2 dl grädde. Den fick jag ont av efter en stund och satt i flera timmar.
Jag tror mig veta varför du har problem. Du liksom många har dansat runt den fettfria kosten under en lång period och sedan helt plötsligt ändrat om till LCHF. Jag är inte någon läkare men om jag vore du skulle jag ta det väldigt försiktigt med att tillföra din kropp med fett i förstora mängder nu i början. Du har sannorlikt en hel drös med gallstenar som vill ut! Och det gör djävligt ont och kan t.o.m. vara riskabelt.
Ta det lugnt!
Men om du får ont även av vanlig LCHF-mat - har du testat att trappa ner på kolhydraterna, och öka på fettet lite långsammare? Man måste inte bryta helt från den ena dagen till den andra.
Och man måste inte äta kokosfett, och man måste inte dricka grädde. Inte heller hålla sig till 5 g kolhydrater per dag. Du måste själv hitta din nivå, där det fungerar för dig och du mår bra. 20 g är en vanlig rekommendation för nybörjare, men du kanske ska börja ännu högre.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Du har inte problem med laktos?
tänkte eftersom du fick så pass ont av det sista där det var rätt mycket laktos. Som adnra säger så kan man ju ha problem med just kokosfett så där kan du ha boven till "bara" lite ont på morgonen.
(jag är också nybörjare så detta är bara rena spekulationer av det jag lärt mig här inne så länge)
Min mage klarar INTE av kokosfett direkt på morgonen. Möjligtvis pyttepyttelite men typ bara nån knivsudd. Skulle även prova att dra ner på mejerierna, 2dl grädde i en tomatsoppa låter inte helt optimalt.
Jag är inte känslig för laktos men jag är aldrig sugen på gräddsåser.
Möjligtvis om de är gjorda på creme fraiche.
2 dl grädde är de i många av Monique Forslunds recept. Men jag kanske inte klarar det. Jag vill gärna komma i ketos men det får jag kanske också ta det lugnt med. Känns lite desperat att göra något åt vikten och samtidigt vara hyfsat mätt nu när sommaren nalkas.
Tack för alla svar.
Glömde säga att jag har testat att äta 20 g kolhydrater om dagen tidigare i 6 månader och gick inte ner ett enda hekto i vikt. Det är därför jag tänkte testa 5 i stället och ingen alkolhol under tiden för att se om det gör nytta.
Har läst att det finns en del som inte klarar mjölkprodukter alls utan står då helt still i vikten. Kanske är något sånt?
# 10 nu ser jag inte att KarinJ46 skrev TS (redigerat?) men om du undrar vem TS är rent generellt betyder det Trådskaparen. Vedertagen term inte bara här.
#4 Jag tycker inte heller 2 dl grädde låter optimalt. För det första mycket mejeri, mycket fett i allmänhet. 2 dl grädde hade jag nog inte fixat.
Jag var def lite fettkänslig i magen i början med illamående, ont i magen,spring på toa el så funkade inte magen alls. Att öka grönt och kolisar i allmänhet från bra källor och minska fettet för att sedan öka fettet gradvis. Om du räknar på dumbbell.se tex kan du ju testa att börja snitta ca 25-30g fett per måltid max och öka till upp till 40-50 gradvis kanske. Jag kanske hamnar på mellan 100-150g fett på en dag. 2 dl grädde blir bortåt 80 g fett bara det inte inräknat om man haft smör eller annat i. Det går säkert att anpassa recept så att du mår bra av maten.
Tror inte KarinJ är ute och cyklar om nu inte Karin har en cykel, en riktig menar jag. 😃
#14 jag har inte redigerat mina inlägg. Jag tyckte nog att det var klar att jag svarade på trådskaparens kommentar några inlägg tidigare i tråden?
Förstår inte riktigt vad #10 menar men det finns säkert en förklaring.
Ja jag kanske fattade helt fel, såg ut som han inte fattade vad TS betyder men som sagt såg jag inte att du skrivit det alls, och ingen annan heller.
#17 Nä jag vet inte heller det finns säkert nån förklaring :-)
Nu har det gått några dagar och det verkar som omställningsbesvär.
Magont är borta och jag går ner i vikt!
Bara att fortsätta och hoppas att viktminskningen fortsätter.
Härligt att höra!